五法とは、一に飲食を調節すること。二に睡眠を調節すること。三には身を調えること。四に気息を調えること。五には心を調えることである。
第一に、食を調えるというのはつぎのようなことである。
食事はほんらいからだをたすけ正しい道にすすましめるためのものである。
それなのに、もし食べすぎているような状態でいると、気はあせり、からだけ
だるく、心がとぎれがちで、座禅をしても心は安らかになりにくい。
だが、もし食べることが少なすぎて足りないと、からだけ疲れ、心は呆け、
思うところも考えることもしっかりとしない。この二つは、どちらも禅定を得る道にはならない。
また、もしけがれたものやよごれたものを食べていると、ひとの心を悟くし、迷いやすくする。もしからだによくない刺激物を食べていると、かねてからの病が動いてくるし(持病が出ること)、からだの調子も悪くなる。だから禅定を修習しようとするなら、そのはじめにぜひとも深くこれらをつつしまなければならない。
第二に、睡眠を調えるというのは、眠とはこれ無明が心に覆いかぶさるので
あるから、これをほしいままにしてはならないということだ。
もし眠ることが必要度を過ぎて多いときは、それだけ仏法を修習する時間が廃されるだけでなく、努力の心も失われがちで、しかも心をくらくし、善い心を沈没させる。まさに人生が無常であることをさとり、睡眠をよく調伏して、気分を清白に、心を明るくきよからしめるがよい。
第三には、身を調え、第四には息を調え、第五には心を調えるのであるが、
この三つの条件は、まさに合わせて用うべきなので、べつべつに説明することはできない。以下これについて述べてみよう。
第一に身を調えるとは、われわれが正しい瞑想をするためには、からだを正しく調えなければならないということである。 瞑想をはじめる前から、歩くときにも立ち止まるときにも、動くときも静かにしているときも、なにかをしているときでも、いちいちがみな注意深く綿密でなければいけない。
The five methods are to adjust food and drink in one. Second, regulate sleep. The third is to prepare yourself. To keep your breath in the fourth. The fifth is to adjust your mind.
First of all, preparing food is as follows.
Meals are for helping the body and recommending the right path.
And yet, if you're eating too much, you're rushed, just because
I tend to be sluggish and choppy, and even if I do zazen, my heart is hard to feel at ease.
However, if I eat too little and I don't have enough, I get tired and my heart is stunned.
I don't really think or think. Neither of these two is a way to get a meditation.
Also, if you eat something that is injured or dirty, you will realize the heart of the person and make it easier to get lost. If you eat a stimulant that is not good for your body, your illness will start to move (you will have a chronic illness) and your body will become ill. Therefore, if you want to learn Zen meditation, you must first deeply dig into these.
Secondly, adjusting sleep is because sleep is overwhelmed by avidyā.
So don't leave this as you want.
If you sleep too much, not only will you lose the time to learn Buddhism, but you will also tend to lose your effort, and it will make you feel at ease and sink your good heart. It's a good idea to take into account the fact that life is unrelenting, to sleep well, to refresh your mood, and to brighten your mind.
The third is to adjust the body, the fourth is to adjust the breath, and the fifth is to adjust the mind.
These three conditions should be used together, so they cannot be explained separately. Let's talk about this below.
First of all, to be in good shape means that in order for us to meditate properly, we must be in good physical condition. Before starting meditation, every time you walk, stop, move, be quiet, or do something, you have to be careful and meticulous.