仏教心理学は、仏教の教えや実践に基づいて人間の心の本質を理解し、苦しみからの解放を目指す心理学の一分野です。仏教心理学の目的は、心の苦しみを理解し、幸福と平和を実現するための道を示すことです。
仏教心理学は、仏教の根本的な概念である「四諦(しとう)」に基づいています。四諦とは、苦諦(くだい、苦しみの真理)、集諦(しゅうだい、苦しみの原因の真理)、滅諦(めつだい、苦しみを終わらせる真理)、道諦(どうだい、苦しみを終わらせるための道の真理)の4つの真理です。
仏教心理学には、瞑想やマインドフルネスなどの実践方法が含まれています。これらの実践は、自分自身の内面を観察し、心の状態を理解することで、自己変容を促し、幸福や平和を実現することを目的としています。
仏教心理学は、現代の心理学にも影響を与えており、ストレス管理やメンタルヘルスの分野での応用が試みられています。
Buddhist psychology is a field of psychology that seeks to understand the nature of the human mind and achieve liberation from suffering based on the teachings and practices of Buddhism. The goal of Buddhist psychology is to understand the suffering of the mind and to show the way to happiness and peace.
Buddhist psychology is based on the fundamental concept of the "Four Noble Truths" in Buddhism. These truths are the truth of suffering (dukkha), the truth of the origin of suffering (samudaya), the truth of the cessation of suffering (nirodha), and the truth of the path leading to the cessation of suffering (magga).
Buddhist psychology includes practical methods such as meditation and mindfulness. These practices aim to promote self-transformation by observing one's inner self and understanding the state of the mind, with the goal of achieving happiness and peace.
Buddhist psychology has also influenced modern psychology, and applications in stress management and mental health are being explored.
ソンディの運命心理学
わたくしは霊眼によってそのことを把握しているわけですが、深層心理学の分野において も、抑圧された祖先の欲求が子孫の性格や思考、そして運命をも決定すると説いた学者がお りました。それがハンガリーの精神医学者、リポートソンディです。
ソンディの理論について知らない人もいるでしょうから、ここで簡単に説明しておきます。 深層心理学はジークムント・フロイト(一八五六~一九三九) に始まりました。 彼は「個 「人の無意識層」について研究を行い、彼のもとを離反したカール・グスタフ・ユング(一八七五 ~一九六一)が「集合的無意識層(群衆心理学)」の研究を行いました。その次に現れたソンディ は「運命分析」という独自の理論と技法によって、「個人の無意識層」と「集合的無意識層」 の中間にある、 「家族的無意識層」という無意識層の第三番目の領域を研究解明しようとし ました。つまり、「個人」と「群衆」の間に「家族」を発見したわけです。
チャンネルをまわせ」では、この「家族的無意識」について、
「この、家族的無意識というのは、個人のなかに抑圧されている祖先の欲求が、恋愛、友情、 職業 疾病、および死亡における無意識的選択行動となって、個人の運命を決定する、とい うのである」
と説明しております(二四五~二四六頁)。わたくしは仏教を実践・指導する立場から、「運 「命心理学」とも呼ばれるソンディ理論に深く共感しました。 それは深層心理学というよりも、 「仏教心理学」あるいは「因縁心理学」だと感じたのです。
彼は運命遺伝子というものを想定し、それによって「抑圧された祖先の欲求」が子孫に伝 えられると考えたわけですが、霊眼を持つわたくしから見ればこれは遺伝ではなく霊障です。 祖先の抑圧された欲求とは霊障であり、それが子孫の運命を決定するのです。具体的には、 前述のように恋愛、友情、職業、疾病、死亡の形式まで決定してしまいます。これだけ決定 されたならば、個人にとっては運命の自由がないのと同じです。 それで、これを必然運命(ま たは強制運命)と言うわけです。
ソンディ理論では人間の運命を「必然運命」と「自由運命」の二つに分けます。 彼は次の ように説きます(前掲書二七九~二八〇頁)。
「運命は、二つの基本形態、すなわち、
1、強制(必然)運命 (Zwangsschicksal)
2、自由運命 (Treiheitsschicksal)
を持つ。必然運命は、すでに過去に存在した病的な祖先の存在を繰り返すという選択によっ て生じ、自由運命とは、自我による自由な人間形成の選択のことである。
根源的には、運命とは、実際には遺伝の無意識的な選択強制であるが、自我は遺伝を否定 し、強制運命から解放されるようにすることができる」
抑圧された祖先の欲求によって強制される必然運命と、それから脱出した自由運命がある
けれども、普通の状態では前者の力が強いわけです。
ソンディ理論を学んで、これは心理学というよりも仏教そのものだと感じまし た。ソンディは科学者ですから怨念や霊障、あるいは因縁という言葉は使用しません。しかし、 その内容は仏教に基づく霊魂学・因縁論と言っても過言ではありません。 「先祖からの怨念・ 「霊障」が、「抑圧された祖先の欲求」という言葉に代わっているだけです。それで、わたく しはソンディ理論に共鳴せざるを得なかったのです。
日本人の精神再生に必須の戦没者供養
話を戻しますが、戦死した兵士たちはわたくしたちの先祖に当たります。したがって、そ の怨念、つまり「抑圧された欲求」は、現代日本人の深層意識に深い影響を与えています。 そのために日本人は非常に物質的・唯物的になって、宗教を信じなくなりました。 物質主義 になったのです。その結果、現代の日本人の精神がこれほどまで唯物的になり、また荒廃し てしまったのだとわたくしは思います。 そして、数々の社会問題が発生しているわけです。 ですから日本人の精神を再生し、数々の社会問題を解決していくには、戦没者・戦争犠牲 者の「物が欲しい! 物さえあれば!」という抑圧された欲求を解き、霊障を解脱させな ければいけないのです。それによって多くの日本人の心が解放されるのですから。
先の戦争で亡くなったお霊を 供養し、その苦しみを解脱解放させることによって、日本人は物質偏重の価値観から脱却し、 本来の精神性を取り戻すことができます。 この質問が、回答そのものでもあるわけです。 今お話しした内容から分かるように、わたくしの因縁論や霊障観は「運命心理学」に裏打 ちされています。 宗教の範囲だけにとどまるものではありません。「チャンネルをまわせ」 読めば、そのことがよく分かります。まだこれを読んだことのない諸君は、 必ず読みなさ
い。 既に読んでいる諸君も、何度も読み返していただきたい。一度読んだくらいで全てを理 解できるほど、容易な内容ではないのですから。 この本でしっかり勉強をして、一般の方か ら質問されてもきちんと答えられるようにしていただきたい。そう思います。
Sondi's Fate Psychology
I understand this with my psychic eyes, and in the field of depth psychology, there is also a scholar who argued that the repressed desires of ancestors determine the character, thoughts, and fate of descendants. I was. The Hungarian psychiatrist, Riptosondi.
For those of you who don't know about Sondi's theory, I'll give a brief explanation here. Depth psychology began with Sigmund Freud (1856-1939). Carl Gustav Jung (1875-1961), who left him, studied the ``collective unconscious layer (crowd psychology)''. conducted research on Sondy, who appeared next, uses his own theory and technique of "fate analysis" to create the third unconscious layer, the "family unconscious layer", which is between the "individual unconscious layer" and the "collective unconscious layer". He sought to elucidate the study of the area of In other words, he discovered the "family" between the "individual" and the "crowd."
Turn the Channel" about this "family unconsciousness"
“This familial unconscious means that ancestral desires repressed in individuals determine their destinies as unconscious choices in love, friendship, occupational disease, and death. It crawls.”
(pages 245-246). From the standpoint of practicing and teaching Buddhism, I deeply sympathized with the Sondhi theory, which is also called “fate psychology.” I felt that it was "Buddhist psychology" or "Fate psychology" rather than deep psychology.
He hypothesized a fate gene, and thought that the "repressed desires of ancestors" would be passed on to descendants, but from my point of view, this is not heredity, but a spiritual disorder. The repressed desires of the ancestors are the psychic disorders that determine the fate of the descendants. Specifically, as mentioned above, it determines the form of love, friendship, occupation, illness, and even death. If this much is decided, it is the same as having no freedom of destiny for the individual. That is why we call this inevitable fate (or forced fate).
According to the Sondy theory, human destiny is divided into "inevitable destiny" and "free destiny". He preaches as follows (ibid., pp. 279-280).
"Fate has two basic forms, namely
1. Forced Fate (Zwangsschicksal)
2. Free Fate (Treiheitsschicksal)
have. Necessary fate is caused by the choice to repeat the existence of a pathological ancestor that already existed in the past, and free fate is the ego's free choice of human formation.
Fundamentally, fate is really the unconscious choice compulsion of heredity, but the ego can deny heredity and become free from compulsion fate.
There is an inevitable fate forced by the desires of the repressed ancestors, and a free fate escaped from it.
However, in normal conditions, the former force is stronger.
After studying the Sondhi theory, he felt that it was more of Buddhism than psychology. Since Sondi is a scientist, he does not use the words grudge, spiritual disorder, or fate. However, it would not be an exaggeration to say that the content of this book is based on Buddhism in the study of souls and fate. The word ``repressed ancestral desires'' replaces the ``grudge from the ancestors'' or ``spirit disorder''. So I had no choice but to sympathize with the Sondy theory.
A memorial service for the war dead is essential for regenerating the spirit of the Japanese people.
Going back to the topic, our dead soldiers are our ancestors. Therefore, this grudge, or “suppressed desire,” has a profound effect on the deep consciousness of modern Japanese people. As a result, the Japanese have become very material and materialistic and have stopped believing in religion. It became materialistic. As a result, I believe that the modern Japanese spirit has become so materialistic and devastated. And there are many social problems. Therefore, in order to revive the Japanese spirit and solve various social problems, it is necessary to release the suppressed desires of the war dead and war victims, "I want things! If only I had things!" It has to be liberated. Because it will liberate the hearts of many Japanese people.
By holding a memorial service for the spirits of those who died in the war and liberating them from their suffering, the Japanese people can get rid of their overemphasized sense of values and regain their original spirituality. This question is also the answer. As you can see from the content I just talked about, my theory of causation and spiritual disability is backed by "fate psychology". It is not confined to the realm of religion alone. ′′ turn the channel ′′ If you read it, you'll understand it well. If you haven't read this yet, you must read it.
stomach. For those of you who have already read it, I urge you to read it again. The content is not so easy that you can understand everything in one reading. I hope that you will study this book thoroughly and be able to answer questions properly from the general public. I think so.