和英特許翻訳メモ

便利そうな表現、疑問、謎、その他メモ書き。思いつきで書いてます。
拾った用例は必ずしも典型例、模範例ではありません。

効き具合

2018-11-15 21:27:48 | 英語特許散策

EP0559947
(Ab)
"A device (10) for closing swinging doors of the type utilizing a rotating member to compress a spring (40) during door opening to store energy in the spring (40) to effect a closing of the door is provided with a driving connection to a d.c motor/generator (62) effective to cause rotation of the motor during a closing movement of the door. The motor/generator (62) acts as a generator during the closing with the generated electrical energy fed back to the motor/generator (62) to retard rotation of the rotor, providing a brake on the closing movement of the door. The feedback circuitry includes a switch (82) disabling or diminishing the braking during the final degrees of closing movement as well as a variable setting device (80) allowing control of braking force."

ドアを閉じる動作の際に使用するエネルギーを、ドアを開く動作の間に、スプリング40を圧縮する形でスプリングに蓄えるための回転部品を使用するタイプの回転ドア開閉装置10で、ドアの閉動作の間はジェネレータとして機能し、発電された電気エネルギーがモータ/ジェネレータ62にフィードバックされ、ロータの回転を遅らせてドアを閉じる動作のブレーキの役割を果たす。フィードバック回路には、ドアが閉まる動作の最後の数度ではブレーキを効かなくする、あるいはブレーキをはずすためのスイッチ、及びブレーキの効き具合を制御できる可変設定装置がついている。

EP2011101646
"Conventional land vehicles with manual transmissions offer the driver the facility to use engine braking to slow down the land vehicle approaching a junction or to control speed of descent on hills. A driver will select a gear ratio lower than the highest in order to increase the speed of revolution of the engine, while keeping the throttle closed, in order to provide engine braking. The degree of engine braking depends on the gear selected by the driver. In top gear with the throttle closed the degree of engine braking is a minimum and in the lowest gear with the throttle closed the degree of engine braking is greatest. For instance if a car is driven on a motorway and the driver wishes to slow the car because of a slower vehicle ahead, the driver will keep the car in the highest gear and slow the vehicle only gently. On the other hand, as the car is slowed to a standstill, e.g. on approach to a roundabout, then the driver with manually select successively lower gears to benefit from successively increasing levels of engine braking. Furthermore, in descending a hill a driver will typically select a low gear to provide engine braking to keep the vehicle speed in check."

手動トランスミッションを備えた従来の陸上車両は運転者に対し、ジャンクションに接近している陸上車両の速度を落とすか、または下り坂で速度を抑制すべくエンジンブレーキを用いる機能を提供する。運転者は、エンジンブレーキを効かせるためにスロットルを閉じたまま、エンジンの回転速度を上げるために最大ギア比より低いギア比を選択する。エンジンブレーキの効き具合は、運転者が選択したギアに依存する。スロットルが閉じた状態でのトップギアでエンジンブレーキの効き具合は最低であり、スロットルが閉じた状態における最低ギアでエンジンブレーキの効き具合が最も高い。例えば、車を高速道路で運転していて、前に遅い車両がいるために運転者が車を減速させたい場合、運転者は車をトップギアに保ちながら車両を緩やかに減速する。一方、例えば環状交差点への入口で車が停止状態まで減速するにつれて、運転者は、エンジンブレーキの効き具合を段階的に高めるように手動で段階的に低いギアを選択する。更に、下り坂で運転者は通常、車両速度を抑えるためにエンジンブレーキを効かせるべく低いギアを選択する。

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逆突極

2018-11-15 18:19:00 | 英語特許散策

US8736218(JP)
" The interior permanent magnet synchronous motor has saliency in which the d-axis inductance Ld and the q-axis inductance Lq are different from each other (generally, inverse saliency of Lq>Ld), and can use reluctance torque in addition to magnet torque. Therefore, the interior permanent magnet synchronous motor exhibits exceptionally high motor efficiency. Furthermore, the drive motor 12 is in regenerative operation during braking of and exhibits exceptionally high generator efficiency during the regenerative operation, as well. "

埋込磁石同期モータは、d軸インダクタンスLdとq軸インダクタンスLqとが相違する突極性(一般には、Lq>Ldの逆突極性)を有し、マグネットトルクに加えてリラクタンストルクも利用できる。このため、埋込磁石同期モータのモータ効率は極めて高い。さらに、駆動用モータ12は、制動時に回生動作を行うが、回生動作中の、ジェネレータ効率も極めて高い。


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非突極

2018-11-15 18:10:54 | 電気

US2016069941(JP)
"[0076] In the drive control device 100 of FIG. 1, a current command Iq* that corresponds to the torque current is calculated by the Iq* generator 1, and current control is performed so that this current command Iq* and the actual torque current Iq of the motor 4 agree with one another. In the case of a permanent magnet motor of the non-salient-pole type, normally “zero” is supplied as the current command Id*. On the other hand, in the case of a permanent magnet motor of salient pole construction, or during control in which the field magnetism is weak, in some cases, a negative command value is supplied as the current command Id*. "

図1の駆動制御装置100においては、Iq*発生器1にて、トルク電流に相当する電流指令Iq*が演算され、電流指令Iq*とモータ4の実際のトルク電流Iqとが一致するように電流制御が行われる。電流指令Id*は、非突極型の永久磁石モータであれば、通常「零」が与えられる。一方、突極構造の永久磁石モータや、界磁弱め制御においては、電流指令Id*として負の指令を与える場合もある。

WO2006135675
"[0015] Figure 1 illustrates a circuit 10 that includes a two-phase non-salient PMSM 18 controlled by a three-point PWM. The circuit 10 further includes a U winding switching node 12 having a U winding of the motor 18 coupled between the in series connected high and low side switches 12H and 12L; a V winding switching node 14 having a V winding of the motor 18 coupled between the in series connected high and low side switches 14H and 14L; and an S switching node 16 having a star point 22 interconnecting the U and V windings of the two-phase motor 18 coupled between the in series connected high and low side switches 16H and 16L. The nodes 12, 14, and 16 and their high and low side switches are controlled by a controller 20. The circuit 10 is powered by a DC bus voltage supply. "

図1は、3点PWMによって制御される2相非突極PMSM18を含む回路10を示す。回路10はさらに、直列接続されたハイサイドスイッチ12Hとローサイドスイッチ12Lの間に結合されたモータ18のU巻線を有するU巻線スイッチングノード12と、直列接続されたハイサイドスイッチ14Hとローサイドスイッチ14Lの間に結合された2相モータ18のV巻線を有するV巻線スイッチングノード14と、直列接続されたハイサイドスイッチ16Hとローサイドスイッチ16Lの間に結合された、2相モータ18のU巻線及びV巻線を相互接続するスターポイント22を有するSスイッチングノード16とを含む。ノード12、14及び16と、それらのハイサイドスイッチ及びローサイドスイッチは、コントローラ20によって制御される。回路10は、直流母線電圧源によって電力供給される。

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3相/2軸変換

2018-11-15 15:22:03 | 電気

US2010156333(JP)
"[0043] The first motor control device 30G determines whether power running (motor operation) or regeneration (generator operation) is to be performed based on the target torque T* and the rotation speed ωg. The first motor control device 30G reads out a secondary target voltage Vuc* assigned for the rotation speed ωg of the first electric motor 10G from a secondary target voltage table assigned for the target torque T* in a “power running” group if power running, and in a “regeneration” group if regeneration. The first motor control device 30G then controls the converter 20 through the drive circuit 26 such that the secondary voltage detected by the sensor 28 matches the target voltage Vuc*. 

[0044] The first motor control device 30G uses the output computation unit 37 and a motor current control 39 to execute a feedback control of the motor current, based on vector control computation on a conventional d-q axis model in which the d-axis is the direction of a pair of magnetic poles in the rotor of the first electric motor 10G and the q-axis is the direction perpendicular to the d-axis. The first motor control device 30G then calculates motor application voltages (target voltages) Vd*, Vq* to align the motor current values id, iq to target values id*, iq*. Based on a result of a two-phase/three-phase conversion unit 40 using the position angle θ, the first motor control device 30G subsequently converts the target voltages into three-phase target voltages VU*, VV*, VW*, generates inverter control signals (PWM pulses) MU, MV, MW for applying the target voltages to the first electric motor 10G, and outputs these to the drive circuit 29G. 

[0045] To feed back the motor current, the first motor control device 30G digitally converts and reads the current detection signals iV, iW from the current sensors 14, 15. In a current feedback 38, the first motor control device 30G uses a three-phase/two-phase conversion, which is a conventional conversion of fixed coordinates into rotating coordinates that uses the position angle θ, to transform the three-phase current values iU, iV, iW of a fixed coordinate system into two-phase current values id, iq for the d-axis and q-axis of a rotating coordinate system. Note that iU+iV+iW=0, and iU is calculated based on this assumption. "

第1モータ制御装置30Gは、目標トルクT*と回転速度ωgに基づいて「力行」(電動機動作)か「回生」(発電機動作)かを判定して、「力行」であると「力行」グループ内の、「回生」であると「回生」グループ内の、目標トルクT*に割り当てられた2次目標電圧テーブルから、第1電気モータ10Gの回転速度ωgに割り当てられた2次目標電圧Vuc*を読み出し、センサ28が検出する2次電圧が目標電圧Vuc*に合致するように、ドライブ回路26を介してコンバータ20を制御する。

【0040】

  第1モータ制御装置30Gは、出力演算37およびモータ電流制御39によって、第1電気モータ10Gのロータにおける磁極対の方向にd軸を、該d軸と直角の方向にq軸をそれぞれ採った、公知のd-q軸モデル上のベクトル制御演算、による、モータ電流のフィードバック制御を行い、モータの電流値id,iqを目標値id*,iq*に合わせるためのモータ印加電圧(目標電圧)Vd*,Vq*を算出し、該目標電圧を、位置角θを用いる2相/3相変換40で、3相目標電圧VU*,VV*,VW*に変換して、PWMパルス発生41で、目標電圧を第1電気モータ10Gに印加するためのインバータ制御信号(PWMパルス)MU,MV,MWを生成して、ドライブ回路29Gに出力する。

【0041】

  モータ電流をフィードバックするために第1モータ制御装置30Gは、電流センサ14,15の電流検出信号iV,iWをデジタル変換して読込み、電流帰還38にて、位置角θを用いる公知の固定/回転座標変換である3相/2相変換を用いて、固定座標上の3相電流値iU,iV,iWを、回転座標上のd軸およびq軸の2相電流値id,iqに変換する。なお、iU+iV+iW=0であるので、これに基づいてiUは算出される。

"5. The sensorless motor control device according to claim 4, wherein 
the sensorless motor control device further comprises:

a speed computation unit that calculates the rotation speed of the first motor based on a position angle referenced in the three-phase/two-axis conversion and the two-axis/three-phase conversion, wherein
when operating voltage is applied to the sensorless motor control device, one of the low-speed estimation unit and the high-speed estimation unit immediately calculates the position angle, and the selection unit selects the position angle calculated by the low-speed estimation unit if the rotation speed calculated by the speed computation unit is equal to or less than a set value, and selects the position angle calculated by the high-speed estimation unit if the rotation speed calculated by the speed computation unit exceeds the set value, as the position angle to be referenced in the three-phase/two-axis conversion and the two-axis/three-phase conversion."

前記センサレス電動機制御装置は更に、前記3相/2軸変換および2軸/3相変換に参照する磁極位置に基づいて第1電動機の回転速度を算出する速度演算手段を備え;

  前記選択手段は、前記センサレス電動機制御装置への動作電圧印加直後に、前記低速用推定手段又は前記高速用推定手段が磁極位置を算出した後は、前記速度演算手段が算出する回転速度が設定値以下であると前記低速用推定手段により算出する磁極位置を、設定値を超えると前記高速用演算手段により算出する磁極位置を、前記3相/2軸変換および2軸/3相変換に参照する磁極位置とする;請求項3又は4に記載のセンサレス電動機制御装置。

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当ブログの例文について

本ブログの「特許英語散策」等題した部分では、英語の例文を管理人の独断と偏見で収集し、適宜訳文・訳語を記載しています。 訳文等は原則として対応日本語公報をそのまま写したものです。私個人のコメント部分は(大抵)”*”を付しています。 訳語は多数の翻訳者の長年の努力の結晶ですが、誤訳、転記ミスもあると思いますのでご注意ください。