"Festivities Ended", 1947(begun 1939). Oil on canvas. (40 x 70inches).
Collection Mr. Henry Jay MacMillan.
「ヘッドレス・ホース」と「フェスティビティ・エンデッド」にクニヨシの最近の作品のほとんどを通して流れるテーマが登場します、喜びの感覚と祭りの終わり、廃墟と退廃の新しい時代、快楽の主題は壊れ破棄されたのでした。 これらの絵画はカーニバルは終わり今日の世界は違った処にあると言っているように思えます。
このテーマは、「シー・ウォークス・アマング・ザ・ルイン」や「ルック・イット・フライズ!」のような最近の人物画でより明確で、いまだにクニヨシの主な関心は女性像であるが、今は今日の世界の廃坑のなかで表現されています。 「ルック・イット・フライズ!」の説明のなかで
1947年に書いています:「ここ数年の戦争は、数多くの私の作品の背景にあると言えるでしょう。 戦闘前線と言う訳ではありませんが、戦争との関わり合いで、破壊、無生命、生と死の間の空中停止、孤独、と言ったものです。」 彼の最近の作品一般に関して彼は、「大変悲しい事に巻き込まれた事です。」と言っています。 彼の最後の画の一つ、「ディス・イズ・マイ・プレイグラウンド」は、―孤独な子供が荒廃とした中で遊んでいる破滅された建物― 我々が通って来た破壊と死の期間の明確なイメージです。
"Look, It Flies!", 1946 Oil on canvas. (39 3/4 x 30 1/4 inches).
Collection Mr. and Mrs. Joseph H. Hirshhorn.
Headless Horse and Festivities Ended introduce a theme that runs through
most of his recent work - the sense of pleasure and festivities being over, of a
new era of ruin and desolation, of the objects of pleasure broken and abandoned.
These pictures seem to say that the carnival is over and the world of today is a
different place. This theme is still more specific in recent figure paintings such as
She Walks among the Ruins or Look, It Flies!, where his central preoccupation is
still woman, but now shown amid the ruins of today's world - a highly personal
expression of his sense of the state of the world. In explanation of the latter pic-
ture he wrote in 1947: "I would say that the war for the past few years has been
the backdrop for a great number of my works. Not necessarily the battlefield,
but war's implications: destruction, lifelessness, hovering between life and death,
loneliness." Of his recent work in general he says that it has "implication of very
sad things." One of his last paintings, This Is My Playground - ruined buildings
with a solitary child playing among the ruins - is an even more explicit image of
the period of destruction and death through which we have passed.
"This is My Playground", 1948. Oil on canvas. (27 x 44 1/2 inches).
Downtown Gallery. (Not in exhibition)