"Room 110", 1944. Oil. (44 x 33 7/8 inches). University of Nebraska Art Galleries.
「ルーム・ワン・テン」110号室
クニヨシの静物画は、いつもファンタジーの要素を持っていました、しかし1938年の
「レイ・フィギュア」では、全体の着想が奇想天外で、「アップサイド・ダウン・テーブル・
アンド・マスク」や「ルーム・ワン・テン」のように次の数年の静物画の展開の傾向でした。
このような主題からほんの短い一歩で「ヘッドレス・ホース・フー・ウォンツ・トゥ・ジャンプ」のような絵を描き、
これは一般的な静物画の範囲を超え、風景画の要素を導入し、人間と動物の
シンボリズムとその詩的ムードを想像的芸術の領域に置いたのでした。
クニヨシのアートは、彼の初期のファンタジーから自然主義を通しファンタジーに戻って完全なサークルに成りました。
「ロティング・オン・ザ・ショァー」のなかでクニヨシは、「アイランド・オブ・ハピネス」、生命の小さな不思議な形体に夢中になった、
あの海岸のイメージに戻りました。
新しいエレメントは、しかしながら、一面に広がった、崩壊のもの悲しさ、風化した物体、
要素とその作品の哀愁でした。
"Lay Figure", 1937-38. Oil. (38 1/8 x 58 1/4 inches). Downtown Gallery.
「レイ・フィギュア」横たわる婦人像
"Upside Down Table and Mask", 1940. Oil. (60 x35 inches). Museum of Modern Art.
「アップサイド・ダウン・テーブル・アンド・マスク」上下逆のテーブルとマスク
His still-lifes had always had an element of fantasy, but in Lay Figure of 1938
the whole conception was fantastic - a tendency developed in still-lifes of the
next few years such as Upside Down Table and Mask and Room 110. From such
subjects it was only a step to paintings like Headless Horse Who Wants to Jump,
which transcends the ordinary limits of still-life, introducing elements of land-
scape, of human and animal symbolism and of poetic mood that place it in the
realm of imaginative art. His art has come full circle, from the fantasy of his first
work through naturalism back to fantasy. In Rotting on the Shore he has returned
to the seashore imagery of Island of Happiness, even to the preoccupation with
small curious forms of life. A new element, however, is the pervading melancholy-
the melancholy of decay, of weather beaten things, of the elements and their work.
"Headless Horse Who Wants to Jump", 1945. Oil. (57 x 35 inches). Museum of Cranbrook Academy of Art.
Photographed by Kuniyoshi in his studio.
「ヘッドレス・ホース・フー・ウォンツ・トゥ・ジャンプ」ジャンプしたい頭の無い馬
"Rotting on the Shore", 1945. Oil. (48 x 36 inches). Downtown Gallery.
「ロティング・オン・ザ・ショァー」浜辺での腐敗