Zen禅

心理学に基づく坐禅の研究-心の風景を眺め、流れていく気持ちの音を静かに聴く(英訳)

良い先生悪い先生-Good teacher Bad teacher

2016-10-17 | 日記
悪い先生は生徒に嫌われる。
-Students hate bad teachers.

なぜだろうと問うと様々な理由が返ってくる。
-When asked why, they have variety reasons to answer.

良い先生は尊敬される。
-Good teachers are respected.

何故だと問うとその理由はみんな同じだ。
-Asking why, students saying same reasons.

私は日本で14年間生徒を指導した。
-I have taught students for 14 years in Japan.

学習塾だったため講師もかなりの数を雇った。
-I ran a cram school for extra study to pass school exams so I hired quite a few teachers.

生徒に嫌われる悪い先生は、
-The bad teachers who hated by students,

先ずは自己中心的な人が多く、教えるための勉強もいていない、言ってることに意味が通じないなど、意思相通に問題がある。
生徒が分からなくても無視でき、生徒の勉強不足だと責任転嫁をする。
-First of all, the bad teachers have common attitude that seemingly self-centered, they don’t do homework to teach, hard to understand what they are saying, trouble with communication each other, also they can ignore even though students can’t understand and blame students that they didn’t study well enough to cover up who takes the responsibility.

全体から部分を見せることができない。
-Neither they can’t show a part from the whole.

顔付きも頑な感じで見るのにつまらない。
-Even their faces look stubborn and boring to see.

だが、良い先生は、
Good teachers however,

全ての生徒がその先生は自分のためにいると思い、質問に答えてくれる、聞いているとイメージが湧く、お互い言葉を通じて繋がっている。
-All students think that the teacher is there for themselves, answered their questions, by listening students can figure the image of explain, they are linked to each other by communication skill.

生徒が分からないと目で見てわかりその原因を探る、自分の教え方を常に工夫できる。
-Also good teachers see student’s eyes then cope that what they don’t know so they try to figure out the causes.They always study how to teach.

全体から部分を見せるので本質から外れることがない。
-Students can concentrate on the point because the teacher shows parts from the whole.

顔付きは易しく穏やかだ。
-Good teachers's facial mode also looking easy and calmed down.

昨日、夫の3番目の兄弟夫婦がNYから来てくれた。
-Yesterday, my husband 3rd brother and his wife visited us from NY.

Robertは大学の教授でRachylはダンサーだ。
-Robert is a professor at a University and the wife Rachyl is a dancer.

私がRobertに良い先生の定義は何なのかときいたら、
-I asked to Robert the definition of a good teacher,

情熱で教える、生徒の関心を引く、つまらなくさせない、分からない理由をきく、声のトーンをイキイキさせ明瞭にさせることだといった。
-He answered such as teaching in passion, draw students attention, never let them boring, always ask why they can’t understand and say clearly with vivid voice tone.

言動に矛盾がなかったのは、
-I didn’t feel any of gaps from his saying and doing because,

私の夫が運転で疲れて、歯の痛みさえある彼をつかまり、
深夜の3時過ぎまで質問責めにしても、
そうだと受け入れる返答から反論し、全ての質問に対し答えを返したのである。
-My busband caught him to discuss who was tired from long drive and even had toothache,
my husband kept discussing with him till past 3 in the morning,
he answered from accepting and strated with making sure what was question,
he answered all the questions in detail.

私は彼の授業を受けたくなった、地質学に関心が無くても好きにさせてくれるようたっだからである。
-I became to want to enroll into his class because even I am not interested in geology surely he would let me like geology.

坐禅の修行をお寺で受けた時、
-When I taking training at a zen-temple,

教え方がはっきりしているお坊さんはRobertのような共通点があった。
-A monk who teaches us clearly he also had common points as Robert has that,

見て、聞いていれば自ずと分かってくる。
-by listening, watching them learners can learn by themselves.

世の中、国が違っても尊敬される人や先生はみんな同じだ。
-In the world, even nationality is different respected teachers are all the same.

世の中、国が違っても嫌われる人や先生はみんな同じだ。
-In the world, even nationality is different disliked teachers are all the same.


Comments (2)
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする