その秘密が『三供養品』に説かれています。仏教の原点ともいえるこのお経をさっそく読んで
聞如是。一時仏在舎衛国祇樹給孤独
園。爾時世尊告阿難。有三善根。不
可窮尽。漸至涅槃界。云何為三。所
謂於如来所而種功徳。此善根不可窮
尽。於正法。而種功徳。此善根不可
窮尽。於聖衆而種功徳。此善根不可
窮尽。是謂阿難。此三善根不可窮尽
得至涅槃界。是故阿難。当求方便獲
此不可窮尽之福。如是阿難。当作是
学。爾時阿難聞仏所説。歓喜奉行
聞くこと是の如し。一時、仏、舎衛国祇樹給孤独園に在
しき。爾の時世尊、阿難に告げたまわく、「三善根(三
福遺)有り、窮尽す可からずして、漸く涅槃界に至る。
云何が三ど為すや。所謂如来の所に於て功徳を種う。此
の善根窮尽す可からず。正法に於て功徳を種う。此の
善根窮尽す可からず。聖衆に於て功徳を種う。此の善
根窮尽す可からず。是れを阿難、此の三善根は窮尽す可
か6 ず、涅槃界に至ることを得と謂うなり。是の故に阿
難、当に方便を求めて、此の窮尽す可からずの福を獲べ
し。是の如く阿難、当に是の学を作すべし」と。爾の時
阿難、仏の所説を聞きて歓喜奉行しぬ。
このように聞きました。仏さまがコーサラ国の祇園精舎にご滞在の時のことです。ある日、世尊は、阿難にこのようにお告げになられました。
「三善根(三福道)というものがありますが、その功徳は無限であり、涅槃界に至ることができ
るものです。なにをもって三つの善根(福)とするのでしょうか。(第一に)いわゆる如来の所に
おいて功徳を種える、この善根(福)の功徳は無限です。(第二に)正法において功徳を種える、
この善根(福)の功徳は無限です。(第三に)聖衆において功徳を種える、この善根(福)の功徳
は無限です。阿難よ、この三善根(三福道)の功徳は無限であり、涅槃界に入ることができるの
です。したがって阿難よ、三善根(三福道)を修行して、この無限の福を得なさい。このように
阿難よ、この三善根(三福道)を学びなさい」
この教えを受けて、阿難は心より喜び、修行に励みました。
三善根を三福道と呼んでいます。このことについて説明し
ます。
『仏教語大辞典』(中村元著、東京書籍)で「三善根」を引くと、
【三善根】さんぜんごん 無貪善根・無限善根・無療善根の三根。一切の善法がこの三つから生まれるからである。それらは具体的には施・慈・慧となって現われる。三毒の対。と書かれています。しかし、この『三供養品』に説かれる三善根は、その内容がまったく異なります。それなのに、これを三善根という名称のままで弟子たちに教えるのは、非常な誤解を生むもとだとわたくしは考えました。
それでは、この修行法は、どのように呼ぶべきなのでしょうか?
経文中に、
「此の窮尽す可からざるの福を獲べし」
とあるように、この修行法は無尽蔵の福を得る三つの道です。したがって、わたくしはこれを「三福道」と命名しました。この名称ならば無貪善根・無職善根・無療善根の三善根と混同する
ことはありません。
三善根を「三福道」と変えて読誦しているのです。
さて、右の経文を一読すれば、涅槃界に至るためには三善根(三福道)が必要なのだ、という
ことをお釈迦さまが説かれているのが分かると思います。
涅槃界とはなんでしょうか?
普通は涅槃の境地・境界の意味で使われます(ただし本経では違う意味を持っておりますが、それについては後述します)。『五戒品』でも触れたように(本書三七頁参照)、涅槃とはサンスクリット語でニルヴァーナといいますが、生死を超越した境界、完全解脱の境地です。完全解説とは業と因縁から完全に解放された状態です。
わたくしたちは業と因縁の塊です。業と因縁によって輪廻転生を続けています。輪廻転生とは生死の流転がやまず、無限に生死の流転を繰り返すことです。まるで車の輪が廻るように絶え間なく、生と死を繰り返していくので輪廻転生といいます。また、生死流転、生々流転とも呼ばれます。直線ならば、いつかは終点にたどり着くでしょう。ところが輪というのは終わりがありません。終点がないわけです。輪が廻るから無限なのです。ただただ、グルグルグルグルと生死を繰り返すのです。
The secret is explained in "Three memorial products." Read this sutra, which is the origin of Buddhism
Okay. Temporary Buddhist escort Gion supply loneliness
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Exhausted. The stage of Nirvana. The reason is three. Place
The so-called Nyorai metaphysical merit. This good root is inevitable
Exhausted. In the law. Metaphysical merit. This is the root
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Exhaustion. The so-called "Asa". These three good roots are inexhaustible
Toki Nirvana. Due to misery. Hunting flight
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It's like listening. Temporarily in the Buddhist temple of Gion, a lonely garden
Shiki. At the time of the earthquake, he told Abashi, "Sanzen (Sanzen)
There is a fortune, and there is no need for exhaustion, and eventually to the world of the Nirvana.
What do you do three times? Seek merit in the so-called Nyorai place. This
I'm sorry that the good roots of the Seek merit in the law. this
I'm sorry that my good roots are exhausted. Seek merit in the saints. This good
I'm sorry for being exhausted. I'm sorry, this Sanzen root can run out
No, it is a so-called growl that it reaches the Nirvana world. Because of that
Difficult, in search of expedient, get this inexhaustible fortune
Then. Asaku, it's hard to make a study of this." When
Asa, do not delight in hearing the Buddhist opinion.
I heard this. This is when the Buddha is staying at Gion Seisha in Korsala. One day, Seson told Abashi this way.
"There is a Sanzen root (Mifukudo), but its merit is endless and it can reach the Nirvana world.
It is something. What are the three good roots (fortunes)? (First) in so-called Nyorai
The merit of this good root (fortune) that seeds merit is endless. (Secondly) seeding merit in the law,
The merit of this good root (fortune) is infinite. (Thirdly) This good root (fortune) merit that seeds merit in the saints
Is infinite. Asan, the merit of this Mizen (Mifukudo) is endless, and you can enter the world of Nirvana.
is. Therefore, Osamu, practice Sanzen (Mifukudo) and obtain this infinite blessing. in this way
Abashi, learn this Sanzen root (Sanpukudo)."
After receiving this teaching, Asa was delighted and devoted himself to training.
Sanzen is called Mifukudo. To explain this
I will.
When you draw "Sanzen" in "Buddhist Dictionary" (Gen Nakamura, Tokyo Book),
[Sanzen roots] Sanzengo: Sangen, which is rootless, rootless, and nonsensical. Are all good laws these three?
Because they are born from Specifically, they appear as an offering, charity, and love. A pair of three poisons.
Is written. However, the content of Mizenne, which is explained in this "Three memorial products," is completely different.
I will. Nevertheless, I thought that teaching it to the disciples under the name Mizen was a source of great misunderstanding.
So how should this practice be called?
In the sutra,
"Catch this inexhaustible fortune"
As you can see, this practice method is three ways to get inexhaustible fortune. Therefore, I named it "Mifukudo". If this name is used, it is confused with the three good roots of unscrupulous roots, unemployed good roots, and uncurated good roots
It is not.
I read Mizen roots by changing them to "Mifukudo."
Now, if you read the sutras on the right, you need Sanzen (Mifukudo) to reach Nirvana.
You can see that Buddha is preaching this.
What is Nirvana?
It is usually used to mean the border of Nirvana or the border (though this has a different meaning in the Nihonkei, it will be described later). As I touched on "The Five Commandments" (see page 37 of this book), Nirvana in Sanskrit is called Nirvana, but it is a border beyond life and death, a state of complete liberation. Full commentary is a state where you are completely free from work and affiliation.
We are a lump of work and fate. I am continuing to reincarnate due to my work and my relationship. Reincarnation is a life-and-death transition that is endlessly repeated. It is called reincarnation because it repeats life and death as if the wheels of a car were turning continuously. It is also called life-and-death flow or live-flow transfer. If it is a straight line, you will eventually reach the end point. However, the circle has no end. There is no end point. It's infinite because it rotates. However, life and death are repeated.