ゴマボンSHOP/インターネット通販

デジタル関連情報 価格 通販 最安値 最新 最安 pc デジカメ ホーム&キッチン 

三界とは欲界・色界・無色界の三つの世界  The three worlds are the three worlds of lust, color and colorless

2020-09-04 14:34:58 | 
 



三界とは欲界・色界・無色界の三つの世界のことです。人は因縁解説して成仏しないかぎり、三界のどこかに生まれ変わります。

 欲界とは三界の中で最も下にあり、婬欲や食欲、それから睡眠欲などの欲望を持つ者たちが住む世界です。ここには地獄界・餓鬼界・畜生界・修羅界・人間界の住人と、欲天(欲界に属する天)がおります。

 色界とは欲界の上にあり、欲を離れた清らかな物質からできている世界です。ここには色天(色界に属する天)がおります。

 無色界は三界では最上の世界で、物質を超えた精神だけの高度な世界になります。ここには無色天(無色界に属する天)がおります。

 この三界を超えて涅槃に入らないかぎり、必ずなにかしらの苦しみがつきまといます。お釈迦さまは、

 「三界に自らを縛りつけている煩悩と因縁を断ち切って涅槃に入りなさい」

 と、成仏するための教法を説いて歩かれました。それが仏法であり、仏教です。その仏教と仏

法を実践した、何百、何千もの比丘や比丘尼が実際に涅槃を得て、二度と三界に生まれることがたい、とお釈迦さまはおっしゃっておられるわけです。

お釈迦さまは、二人や二人や三人というような少ない人数ではなく、五百人よりなお多くの優婆塞がもろもろの梵行を修行し、私の説く法と律を実践して五下分結を断じつくし、阿那含になって二度と欲界に生じることがなくなっています」と答えられました。

 お釈迦さまは、比丘と比丘尼のところでは仏法と戒律しかおっしゃっていないのに、優婆塞のところでは、仏法と戒律の他に、梵行を説いていらっしゃいます。これは、在家の修行者にとって梵行が非常に大切であることを示していますが、これについては後で詳しく説明いたします。

 さて、お釈迦さまは、いろいろな梵行を行ない、仏法と戒律を実践する優婆塞は五下分結を断じ、阿那含となって二度と欲界に戻ってこないとおっしゃっております。この五下分結が分からないと、このお経、いやお釈迦さまの教えは理解できません。それほど重要なものです。

 それでは五下分結とはなにか?

 結局のところ、人が因縁解説して完全成仏するためには、因縁の元になる煩悩を断滅しなければなりません。人間には百八の煩悩があるといわれますが、そのだくさんある煩悩の中で根本に

なる煩悩(根本煩悩)を渇愛(ダンパー)と呼びます。これは、三界への執着を、喉が渇いて水を欲しがるようすにたとえたものです。

 根本煩悩の渇愛から、さらに、①身見、②疑惑、③戒取、④欲貪、⑤瞰恚、⑥色貪、⑦無色貪、⑧慢、⑨棹悔、⑩無明の十種類の煩悩が漏れ出てきます。これを「十随煩悩」あるいは「十結」と呼びます。なぜ「結」というのか? というと、これらの煩悩は人間の心と魂を固く結束し、束縛して自由にさせないからです。


 

わたくしは法話でしばしば、

 「人間は因縁のあやつり人形である」

 と話しますが、運命をあやつる因縁の糸は十結煩悩から生じているのです。

 したがって、十結をすべて切ってしまうことにより、すべての煩悩と因縁が切れる、つまり成仏できるわけです。

 十結は切れやすい順番に並んでおり、さらに五つずつ二組のグループに分けられます。最初の身見から眼恚までを五下分結と呼び、色貪から最後の無明までを五上分結といいます。

  五下分結……身見、疑惑、戒取、欲貪、瞰恚


  五上分結……色貪、無色貪、慢、棹悔、無明


 なぜ身見から瞰恚までを五下分結と呼ぶのか?

 この五つの煩悩は、人々を下位の世界に結びつけているためです。下位の世界とは欲界です。

欲界に人々を結びつけて苦しめる煩悩ですから、五下分結というわけです。

 それでは、十結のそれぞれの意味について説明しましょう。

  一つは、アートマッ(我)という常住不変の自我が実在している、と考えることです。インドのバラモッ教では、永遠不滅のアートマンという自我が実在し、そのアートマンが輪廻転生すると考えていました。しかし、お釈迦さまは永遠不滅の「我」などはなく、五陰(五菰)が因縁によって仮合することによって、現在の自分が存在するのであると説かれました。

 もしも、永遠不滅の実体があるとするならば、苦も実在となります。したがって、誰も苦しみから逃れることなどできません。すべてが因縁仮合の存在だからこそ、運命を変え、因縁を断ち、

苦しみを除くことができるのです。要するに、身見とは因縁の道理、因縁仮合の法則を理解しない煩悩です。

 

 そのように身見は因縁の道理や因縁板合の法則を理解しない煩悩ですが、この煩悩があるために、人間はなにかにつけてわが身を中心に考えて行動します。この自己中心的な考え、仏教の述語でいえば「我執」「我慢」の心が、もう一つの身見なのです。

 「我が強い」という言葉がありますが、

 「おれが、おれが……」            `

 という利己的な気持ちが強くては、どのようなよいことを聞いたり学んだりしても、まったく身につきません。謙虚に素直に聞く態度が大切なのです。

 わたくしは常々から「我は因縁の現われ」といっております。その人がどのような心癖を持っているかを見れば、その人の因縁はすぐに分かります。その性癖の中で特に悪いのが自己中心の

考え方です。

仏道修行は因縁の法則を理解し、自己中心の心癖を取り除くことから始まるのです。


二、疑惑


 なににでも疑い迷う人がいますが、これは、世間的なことへの疑惑ではなく、お釈迦さまの正

しい教法に対して疑い惑うことです。

三、戒取


 戒取とは、仏陀の正しい教法を理解せず、あるいは理解しようとせず、それ以外の道徳や仏教

以外の宗教を「絶対に正しい」と信じて固執することです。因縁を解脱して涅槃に至る、というお釈迦さまの教法に勝る宗教は絶対にない。それを知らず、知ろうとせず、低級な宗教や信仰・道徳に固執する態度、これが戒取です。

四、欲貪


 色・声・香・味・触の五欲を元にした、婬欲・食欲・睡眠欲(怠惰)など、卑しい低級な本能に基づく、欲の貪りです。

五、眼恚


 これは、怒りです。しかし、単に腹を立てるといった感情的なものではなく、思いどおりにならないことすべてに怒りを発する、「愚療」の心です。因縁果報の道理が理解できたならば、むやみに腹を立てることはできません。たとえば、こういうことがありました。

 「ひどい目に遭った。あれは詐欺だ!」

 ヤ、騒いCいる人がいるので事情を聞いてみると、たしかに相手が悪く、それは詐欺まがいの入間の口車に乗ったのか?、と欲な出したからです。欲を離れて冷静に考えてみれば、絶対に怪

しいと思う話です。そんなうまい話などあるはずがない、とすぐに分かります。ところが欲に目がくらんだために、簡単にだまされてしまったのです。そして、

 「あいつは悪いヤッだ」

 と騒いでいるのです。

 けれども、欲を出した自分も悪いのです。それが分かったならば反省する心が先に立ち、腹を立てるのは二の次になります。ところが、そのような人にかぎって絶対に反省をしないで、

 「自分が損をしたのは相手のせいだ。世の中のせいだ」

 といい、最終的には、

 「神も仏もあるものか!」

 というところまで発展してしまいます。まさに愚か縦です。要するに瞰恚とは、因縁果報の道理に暗い、愚療の心から生じる「いかり」なのです。

 以上の五つの煩悩が五下分結です。したがってぺ「五下分結を断じ阿那含を成ずるを得て復た還りて此に生ぜず」というのは、梵行と成仏法によって身見、疑惑、戒取、欲貪、眼恚の五つの煩悩を断ずると、阿那含という聖者になって欲界には戻らない、という意味になります。そこで阿那含のことを「還ら不」と書いて、「不還」とも呼びます。還らないでどこへ行くのか?


 この世での寿命が尽きたのち、色天となって色界へ生じるのです。

 

The three worlds are the three worlds of lust, color, and colorless. A person will be reborn somewhere in the Three Worlds unless he explains to him about his affiliation.

The world of greed is the lowest of the three worlds, and is the world in which people with desires such as jealousy, appetite, and sleep desire live. There are inhabitants of the hell world, hungry world, livestock world, shura world, human world, and greed (heaven belonging to greed).

The color world is the world above the world of lust, made of pure substances that have separated from greed. There is a color heaven (heaven belonging to the color world) here.

The colorless world is the best of the three worlds and will be an advanced world with a spirit that transcends substances. There is a colorless heaven (heaven belonging to the colorless world) here.

Unless you go into nirvana beyond these three worlds, there will always be some kind of suffering. Buddha,

”Cut off the anxieties and ties that bind you to the Three Worlds and enter Nirvana”

Then, I walked on to teach the doctrine to achieve Buddhism. That is Buddhism and Buddhism. Buddhism and Buddha

Buddha says that it is difficult for hundreds or thousands of pikes and peasants who practiced the law to actually get nirvana and be born in the third world again.

The Buddha is not a small number of people like two, two, or three, but more than 500 Yuba fortresses practice various kinds of training, practice the law and the law that I preach. I've stopped consolidating, and I'm no longer in the greed world once I become anan."

The Buddha only speaks Buddhist law and commandments at Hikyoku and Hibiki Nunnery, but at the Yuba Fortress, he is preaching in addition to Buddhist law and commandment. This shows that Brahma training is very important for home practitioners, and we will discuss this in more detail later.

By the way, Buddha says that he is going to do various kinds of beasts, and that Yuba fortresses who practice Buddhist law and precepts have refused to go under Gojo and will never return to greed as Anan. If you don't understand this Gojoshi, you can't understand this Sutra, No Buddha's teaching. It's that important.

Then, what is Goshita Yui?

After all, in order for a person to explain the relationship and complete the Buddha, it is necessary to destroy the anxiety that is the cause of the relationship. It is said that humans have hundreds of anxieties, but in the vast amount of anxiety,

This anxiety (fundamental anxiety) is called thirst (damper). It's an analogy of obsession with the Three Worlds with the thirst for water.

From the thirst for root anxiety, there are 10 additional anxieties: 1) self-examination, 2) suspicion, 3) courage, 4) greed, 5) perspective, 6) greed, 7) colorless greed, 8) pride, 9) regret, and 10 It will leak out. This is referred to as the "10 woes and worries" or "10 ties." Why do you say "Yui"? This is because these anxieties tightly bind the human heart and soul, and do not bind and free them.

I am a folklore person,

”Human is a fateful puppet doll”

As I said, the thread of fate that controls fate is caused by the tenth of anguish.

Thus, by cutting all the ten knots, all the anxieties and ties are cut off, that is, it is possible to reach Buddha.

-10 jugs are arranged in an order that is easy to cut, and further divided into two groups of five. The process from the first appearance to the eyes is called Gogo-Kunetsu, and the process from Shiga to the last Makumei is called Gojo-Kunetsu.

Goshita Yui...Familiarity, suspicion, requisition, greed, perspective
传Gougami ...... color greed, colorless greed, pride, regret, invisible

Why do you call yourself from the look to the view?

These five anxieties are connecting people to the lower world. The lower world is the world of greed.

It's an anguish that connects people to the world of greed and suffers, so it's called Goshita.

Then, let's explain the meaning of each of the ten Yui.

One is to think that there is a permanent ego called Atuma (I). In Baramotism in India, there was a real ego, an eternally immortal Atman, and I thought that the Atman would reincarnate. However, Buddha was not said to have an eternal immortal "I", and it was presumed that the present self exists due to the fact that the five Yin (temporary gods) were temporarily combined.

If there is an eternal immortal substance, then the suffering becomes a reality. Therefore, no one can escape suffering. Because everything is related to fate, we change our destiny, cut off our fate,

You can get rid of your suffering. In short, mitami is an annoyance that does not understand the reason for relationship and the law of relationship.

In this way, the appearance is an annoyance that does not understand the reason of the cause and the law of the relationship plate, but because of this anxiety, human beings attach themselves to something and think about themselves. This self-centered idea, in terms of Buddhist predicates, is the one of "giving" and "patience".

There is a word "I am strong",

"Ore, I..." "

I have a strong selfish feeling, so no matter what good things I hear or learn, I can't learn at all. It is important to be humble and honest.

I have always said that I am the cause of my relationship. If you look at what kind of mindset the person has, you can easily see the person's affiliation. Of those propensities, the one that is especially bad is the self-centered

It is a way of thinking.

Buddhist practice begins with understanding the laws of causation and removing self-centered habits.
Second, suspicion

There are people who are skeptical about anything, but this is not a suspicion of the world,

It is suspicious of new teaching methods.

Three, catching

Kaitori does not understand or tries to understand the correct teaching method of Buddha, and other morals and Buddhism

Believe in other religions as "absolutely correct" and stick. There is absolutely no religion that surpasses the Buddha's teachings, which is to get rid of the cause and lead to Nirvana. This is the attitude of not knowing it, not trying to know it, and sticking to lower religion, faith, and morality.

Four, greedy

Greed greed based on low-ranking, low-rank instinct, such as greed, appetite, sleep desire (laziness), based on the five desires of color, voice, incense, taste, and touch.

Five, eyes

This is anger. However, it's not a sentimental thing that just makes you angry, it's a heart of foolishness that makes you angry at everything that you don't want to do. If you can understand the reason for the causation, you cannot get angry. For example, this happened.

“I had a terrible experience. That was a scam!”

YA, there are people who are noisy, so when I asked about the situation, it was true that the other party was bad, and was it a scam that was a scam? , Because I wanted it. If you take your greed away and think calmly,

It is a story that I think is appropriate. It's easy to see that there can never be such a good story. However, I was easily deceived because I was blinded by my desire. And

“He’s a bad guy”

I am making a lot of noise.

However, the self who gave up the desire is also bad. If you understand it, the remorse will come first, and the anger will be secondary. However, never reflect on such a person,

“I lost it because of the other party. It is because of the world.”

Finally, in the end,

”Are there God and Buddha!”

It will develop to such a place. It's just stupid. In short, the perspective is an "anchor" that arises from the heart of foolishness, which is dark in the cause and effect.

The above five anxieties are the five subordinates. Therefore, the phrase, "I will not be born here by recovering from the Goshita division and returning to the state of Anana, and returning to this place," means that there is a presence, suspicion, reprimand, greed If you refuse the five anxieties, it means that you will not become a saint named Ana and return to the greed. Therefore, the name of Ana is written as "non-returnable" and is also called "non-returnable". Where are you going without returning?

After the end of life in this world, it will become a colored sky and it will occur in the color world.

 
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

五下分結   Goshita division

2020-09-04 08:46:08 | 
五下分結の内容は以下の通り[1]

  1. 有身見(うしんけん、satkāya-dṛṣṭisakkāya-diṭṭhi) - 五蘊自己とみなす見解[1]

  2. (ぎ、vicikitsāvicikicchā) - 疑い

  3. 戒禁取(かいごんしゅ、śīlavrata-parāmārśasīlabbata-parāmāsa) - 誤った戒律・禁制への執着

  4. 貪欲(とんよく、kāma-rāga)- 五欲への執着[1]

  5. 瞋恚(しんに、pratighapaṭigha) - 怒り


五蓋とは2及び4-5が共通。三結とは1-3が共通しており包括した関係になっている。

 

 

The contents of Goshita are as follows [1].

Intrinsic (Ushinken, Brah:  satkāya-dṛṣṭi, Tomoe:  sakkāya-diṭṭhi) - The view that considers the five sides as self [1]
Suspicion (Gi, Brah: vicikitsā, Tomoe: vicikicchā)-Suspicion
Prohibition (Kaigonshu, Brahma:  śīlavrata-parāmārśa, Tomoe:  sīlabbata-parāmāsa)-Adherence to the false precepts/prohibitions
Greedy (Tonnyi, Brahma: 跴:  kāma-rāga)-Obsession with five desires [1]
瞞恚 (Shinni, Brah: pratigha, Tomoe: paṭigha)-Anger

2 and 4-5 are common with five lids. 1-3 are common with Sanyu and have a comprehensive relationship.
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

今日の運勢 9月4日   Today's Fortune September 4

2020-09-04 07:55:53 | 運命学

●八白土星の日
内輪もめが起こりやすい。格別慈悲心が大切の日。もうけ話は損失となりやすい。

再生の週  成の日
過去の積み重ねが達成される日。
さらに新しいことへの興味が芽生える日でもあるので、実現に向けたプランを立てたり、イメージをふくらませるとよいでしょう。
周囲からの助けに恵まれる日でもあるので、小さな情報でもキャッチする積極的な姿勢を心がけてください。
羅刹日
何をやっても効果が出ず、災いを招いてしまう日です。
無理をせず安静に過ごすことを心がけましょう。

● Yashiro Saturn Day
The inner ring is likely to occur. A day when special compassion is important. Lots are easy to lose.

Week of regeneration   Day of formation
The day when past accumulation is achieved.
It's also a day when interest in new things begins, so it's a good idea to make a plan and expand your image.
It's a day when you'll be blessed with help from others, so please be proactive in catching even small amounts of information.
Day
No matter what you do, the day will be ineffective and cause disaster.
Let's try to stay calm and comfortable.
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

今日の運勢 9月4日   Today's Fortune September 4

2020-09-04 07:55:53 | 運命学

●八白土星の日
内輪もめが起こりやすい。格別慈悲心が大切の日。もうけ話は損失となりやすい。

再生の週  成の日
過去の積み重ねが達成される日。
さらに新しいことへの興味が芽生える日でもあるので、実現に向けたプランを立てたり、イメージをふくらませるとよいでしょう。
周囲からの助けに恵まれる日でもあるので、小さな情報でもキャッチする積極的な姿勢を心がけてください。
羅刹日
何をやっても効果が出ず、災いを招いてしまう日です。
無理をせず安静に過ごすことを心がけましょう。

● Yashiro Saturn Day
The inner ring is likely to occur. A day when special compassion is important. Lots are easy to lose.

Week of regeneration   Day of formation
The day when past accumulation is achieved.
It's also a day when interest in new things begins, so it's a good idea to make a plan and expand your image.
It's a day when you'll be blessed with help from others, so please be proactive in catching even small amounts of information.
Day
No matter what you do, the day will be ineffective and cause disaster.
Let's try to stay calm and comfortable.
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

今日の運勢 9月4日   Today's Fortune September 4

2020-09-04 07:55:53 | 運命学

●八白土星の日
内輪もめが起こりやすい。格別慈悲心が大切の日。もうけ話は損失となりやすい。

再生の週  成の日
過去の積み重ねが達成される日。
さらに新しいことへの興味が芽生える日でもあるので、実現に向けたプランを立てたり、イメージをふくらませるとよいでしょう。
周囲からの助けに恵まれる日でもあるので、小さな情報でもキャッチする積極的な姿勢を心がけてください。
羅刹日
何をやっても効果が出ず、災いを招いてしまう日です。
無理をせず安静に過ごすことを心がけましょう。

● Yashiro Saturn Day
The inner ring is likely to occur. A day when special compassion is important. Lots are easy to lose.

Week of regeneration   Day of formation
The day when past accumulation is achieved.
It's also a day when interest in new things begins, so it's a good idea to make a plan and expand your image.
It's a day when you'll be blessed with help from others, so please be proactive in catching even small amounts of information.
Day
No matter what you do, the day will be ineffective and cause disaster.
Let's try to stay calm and comfortable.
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする