その結果、あのとき、わたくしに啓示をあたえた体臭の異常、また、わ たくしの生体をささえるため必死にたたかっていたのが、副腎とよぶ機能 の高まりであったこと、そうしてそれは、クンダリニー・ヨーガで、ムー ラダーラ、およびマニプーラとよばれるチャクラの部位であることがわ かったのである。
以来、わたくしは、クンダリニー・ヨーガの体得に深く没頭していった のである。
以上、護摩行と滝行、この二つの行だけで、わたくしは、だれでも、斯陀含 にまでは到達できるであろうと思っている
。
四神足の修練によってニルヴァーナへ
さらに、輪廻転生瞑想法の原典である釈尊の成仏法、その真髄たる四神足法 を修練していくとどうなるのか?
釈尊の体験を見てみよう。 パーリ文「スッタ・ニパータ」を、中村元先生の訳によって載せてみる。
このように四神足を修練し、豊かならしめたならば、多様なる神変を身 に受ける。一身にして多身となり、多身にして一身となり、あるいは現わ れ、あるいは隠れ、牆壁や山岳をよぎって、硬げなく、行くこと空中にお けるがごとく、地中に出没すること水中におけるがごとく、水中を行きて 壊られざること地上におけるがごとく、虚空においても結跏咲坐してそぞ ろ歩きすることは飛鳥のごとく、このように大神通・大威徳あるこの日月 を手でとらえて揉んでしまい、梵天の世界にいたるまでも身をもって支配する。
このように四神足を修練し豊かならしめたならば、清浄にして超人的な 天の耳の本性をもって、遠近にある天的なまた人間的な声をともに聞く。
このように四神足を修練し豊かならしめたならば、他の生存者、他の人々の心をば心によって了解して知る。貪りある心を貪りある心であると 知り、貪りを離れた心を貪りを離れた心であると知り、また怒りある心を 怒りある心であると知り、怒りを離れた心を怒りを離れた心であると知 り、迷妄ある心を迷妄ある心であると知り、迷妄を離れた心を迷妄を離れ た心であると知り、収縮した心を収縮した心であると知り、散乱した心を 散乱した心であると知り、偉大な心を偉大な心であると知り、偉大ならざ る心を偉大ならざる心であると知り、上ある心を上ある心であると知り、 無上の心を無上の心であると知り、定にあらざる心を定にあらざる心であ ると知り、定のうちにある心を定のうちにある心であると知り、解脱して いない心を解脱していない心であると知り、解脱している心を解脱してい る心であると知る。
このように四神足が修練され豊かにされたときに、種々なる過去の生涯 を想いおこした、――すなわち一つの生涯、二つの生涯、三つの生涯、四 つの生涯、五つの生涯、十の生涯、二十の生涯、三十の生涯、四十の生涯、五十の生涯、百の生涯、千の生涯、百千の生涯を、またいくたの宇宙 成立期、いくたの宇宙破壊期、いくたの宇宙成立破壊期を。「われはそこに おいて、これこれの名であり、これこれの姓(gotta)であり、これこれの カースト(vanna)であり、これこれの食をとり、これこれの苦楽を感受 し、これこれの死にかたをした。そこで死んでから、かしこに生まれた」 と。このようにかたちや名称とともに種々なる過去の生涯を想いおこした のである。
このように四神足が修練され豊かにされたときに、清浄で超人的な天眼 をもって、もろもろの生存者が死にまた生まれるのを見た。すなわち卑賤 なるものと高貴なるもの、美しいものと醜いもの、幸福なものと不幸なも の、そしてもろもろの生存者がそれぞれの業にしたがっているのを明らか に知った、 「じつにこれらの生存者は身に悪行をなし、ことばに悪行をなし、こころ に悪行をなし、もろもろの聖者をそしり、邪った見解をいだき、邪った見解にもとづく行為をなす。かれらは身体が破壊して死んだあとで、悪しき ところ、堕ちたところ、地獄に生まれた。また他のこれらの生存者は、身 に善行をなし、ことばに善行をなし、こころに善行をなし、もろもろの聖 者をそしらず、正しい見解をいだき、正しい見解にもとづく行為をなす。 かれらは身体が破壊して死んだあと、善いところ、天の世界に生まれた」と。
このように清浄で超人的な天眼をもって、もろもろの生存者が死にまた 生まれるのを見た。すなわち卑賤なるものと高貴なるもの、美しいものと 醜いもの、幸福なものと不幸なもの、そしてもろもろの生存者がそれぞれ の業にしたがっているのを〔明らかに】知った。
そうして最後につぎのように結んでいる。
このように四神足が修練され豊かにされたときに、もろもろの煩悩の汚れがほろぼされることによって、汚れなき心の解脱・知慧の解脱をこの世 において、みずから証知し、現証し、具現して住する。
けっきょく、四神足の修行によって、釈尊は解脱を得たというのである。つ まり、四神足の修練によって、ニルヴァーナに到達したというのだ。
ニルヴァーナにまで到達するのは、至難の業である。わたくしといえども、 そこまで修行者を導く自信はない。しかし、準・ニルヴァーナにまで到達させ る自信はあるのだ。すべては、修行者の努力と熱意しだいだが――。
As a result, the abnormal body odor that gave me a revelation at that time, and the fact that what was desperately fighting to support my body was the increase in the function called the adrenal glands. In kundalini yoga it was found to be part of the chakras called mooladhara and manipura.
Since then, I have been deeply immersed in the realization of Kundalini Yoga.
I believe that anyone can reach Shidagami only through these two lines of Goma-gyo and Taki-gyo.
To Nirvana by practicing the four divine legs
Furthermore, what will happen if we practice Shakyamuni Buddha's method of attaining Buddhahood, which is the original text of the reincarnation meditation method, and the essence of it, the four god foot method?
Let's take a look at the Buddha's experience. The Pali text "Sutta Nipata" is translated by Gen Nakamura.
If you cultivate the four divine legs in this way and become rich, you will receive various divine transformations. One body and multiple bodies, multiple bodies and one body, or appear, or hide, crossing walls and mountains, and appearing and appearing in the ground as if they were in the air. Just like on the ground, walking around in the void is like an Asuka. It catches and rubs it, and it dominates even the world of Brahma.
Having thus cultivated and enriched the four divine feet, with the pure and superhuman celestial ear nature, one hears both near and far celestial and human voices.
If you have cultivated the four divine legs in this way and become rich, you will understand and know the hearts of other survivors and other people. Know a greedy heart as a greedy heart Know a greedy heart as a greedy heart Know an angry heart as an angry heart Know an angry heart as an angry heart Knowing that the mind is a deluded mind, knowing that the delusional mind is a deluded mind, knowing that the deluded mind is a deluded mind, knowing that the constricted mind is a constricted mind, and scattered. Know that the mind is a scattered mind, know that a great mind is a great mind, know that a lesser mind is a lesser mind, know that a superior mind is a superior mind, and know that a superior mind is a superior mind. Knowing that the higher mind is the highest mind, knowing that the mind that is not fixed is the mind that is not fixed, knowing that the mind that is fixed is the mind that is fixed, and attaining liberation. We know that the mind that is not liberated is the mind that is not liberated, and we know that the mind that is liberated is the mind that is liberated.
When the Shishinsoku was thus cultivated and enriched, he recalled the various past lifetimes—one lifetime, two lifetimes, three lifetimes, four lifetimes, five lifetimes, ten lifetimes. A lifetime, twenty lifetimes, thirty lifetimes, forty lifetimes, fifty lifetimes, a hundred lifetimes, a thousand lifetimes, a hundred thousand lifetimes. , Ikuta's universe formation and destruction period. "There he is, so-so name, so-so surname (gotta), so-so he is caste (vanna), so-and-so food, so-and-so pleasure, and so-and-so joy and sorrow. He died there, and was born there." In this way, he recalled various past lives with shapes and names.
When the four divine legs were thus cultivated and enriched, I saw with pure and superhuman clairvoyance the death and rebirth of survivors. The humble and the noble, the beautiful and the ugly, the happy and the unhappy, and all the survivors, they clearly saw themselves following their own works: "Indeed these survivors Evil deeds of body, evil deeds of speech, evil deeds of mind, blaspheming the saints, holding wicked views, and acting on wicked views, they die in the destruction of their bodies. Afterwards they were born in wickedness, where they fell, in hell, and these other survivors did good deeds in themselves, good in speech, and good in heart, and did not blaspheme the saints. After their bodies were destroyed and they died, they were born in a good place, in the heavenly world.”
With such a pure and superhuman celestial eye, I saw survivors die and be born again. the humble and the noble, the beautiful and the ugly, the happy and the unhappy, and the survivors [clearly] perceive their own works.
Then, at the end, it is tied as follows.
When the four divine feet are cultivated and enriched in this way, the contamination of various worldly desires is wiped away, and the emancipation of the pure mind and the emancipation of wisdom can be witnessed, demonstrated, and materialized by oneself in this world. live in
Ultimately, it is said that Shakyamuni attained liberation through the training of the four gods. He is said to have attained Nirvana through the training of the four divine legs.
Reaching Nirvana is a daunting task. Even I don't have the confidence to lead a trainee that far. However, I am confident that I will reach quasi-Nirvana. Everything depends on the trainee's effort and enthusiasm...