バンドジャーナル2015年1月号(2014年12月10日発売)バンドジャーナルを読んでいて、いろいろ考えました。
鈴木英史の記事です。彼は全日本吹奏楽コンクール高等学校部門について書いています。
記事の内容は、私がそうだなあと思ったのは、
演奏側の立場にしてみれば、「審査される立場」であり、「審査にどう対処するか」を、切り離して、考えられません。
今年の高校の部は、おおざっぱに言ってしまえば、★対策に傾いた団体と、★音楽に傾いた団体とに、二分されていたと感じました。
対策とは、選曲も含め、音楽的な冒険は出来ません。
あるクラシックの作曲家(○○)の作品を自由曲に選んだ時に、「これは○○ではない」と審査用紙に書かれた事があります。
オーケストラを聴いたことがある部員は、少数しかいません。昔は、良く部員を連れてオーケストラを聴きに行きました。しかし、もう連れて行く事はないでしょう。
鈴木氏の記事を読んで一つとてもホッとしたことがあります。
一生懸命聞いて書かれた講評です。音楽を演奏する上で貴重なアドバイスが書いてありました。とても勉強になりました。
吹奏楽コンクールには課題曲は5種類あります。そして選択した一曲と自由曲を演奏します。
多くの異なる姿勢の団体が混在する中、審査する側も、「さまざまな視点」に、敏感になるべきでしょう。
全国大会の審査は、「課題曲の評価」という部分が、欠けてしまっています。現在の「1団体1項目」評価での「相対評価」に対し、課題曲・自由曲それぞれについて、細かい対応が必要である。
でも全国大会に行きたいです。
I read a band journal January, 2015 issue (December 10, 2014 release) band journal and thought in various ways.
It is an article of Eizi Suzuki.He writes it about an all-Japan wind music contest high school section.
He wrote that The player "is an examined situation". That is why I cannot play it without being aware of "how the player deals with examination".
I felt the part of the high school of this year if I said roughly when halved with the group which inclined to measures by the group which inclined to the music.
The measures of the contest are that I do not do musical adventure including selection of music.When I chose a work of a certain classic composer (○○) as free music, it has been written on the examination paper, "this was not ○○".The member who has listened to an orchestra has only a few.I went to listen to orchestras with members well in old days.However, I will not take them anymore.
I read an article of Suzuki and was relieved.
It is the comment that Suzuki hears it hard, and was written.Valuable advice on playing music was written there.I read it and was studied very much.A wind music contest includes five kinds of set pieces. And we play one piece and the freedom music that I chose.
A judge should become sensitive to "various viewpoints" while a group of much different posture is mixed.
"The evaluation of the set piece" of the examination of the national convention is chipped off. For "the relative evaluation by the current "1 group one item" evaluation ," careful correspondence is necessary about each free music a set piece.
But I want to play it by a national convention.
鈴木英史の記事です。彼は全日本吹奏楽コンクール高等学校部門について書いています。
記事の内容は、私がそうだなあと思ったのは、
演奏側の立場にしてみれば、「審査される立場」であり、「審査にどう対処するか」を、切り離して、考えられません。
今年の高校の部は、おおざっぱに言ってしまえば、★対策に傾いた団体と、★音楽に傾いた団体とに、二分されていたと感じました。
対策とは、選曲も含め、音楽的な冒険は出来ません。
あるクラシックの作曲家(○○)の作品を自由曲に選んだ時に、「これは○○ではない」と審査用紙に書かれた事があります。
オーケストラを聴いたことがある部員は、少数しかいません。昔は、良く部員を連れてオーケストラを聴きに行きました。しかし、もう連れて行く事はないでしょう。
鈴木氏の記事を読んで一つとてもホッとしたことがあります。
一生懸命聞いて書かれた講評です。音楽を演奏する上で貴重なアドバイスが書いてありました。とても勉強になりました。
吹奏楽コンクールには課題曲は5種類あります。そして選択した一曲と自由曲を演奏します。
多くの異なる姿勢の団体が混在する中、審査する側も、「さまざまな視点」に、敏感になるべきでしょう。
全国大会の審査は、「課題曲の評価」という部分が、欠けてしまっています。現在の「1団体1項目」評価での「相対評価」に対し、課題曲・自由曲それぞれについて、細かい対応が必要である。
でも全国大会に行きたいです。
I read a band journal January, 2015 issue (December 10, 2014 release) band journal and thought in various ways.
It is an article of Eizi Suzuki.He writes it about an all-Japan wind music contest high school section.
He wrote that The player "is an examined situation". That is why I cannot play it without being aware of "how the player deals with examination".
I felt the part of the high school of this year if I said roughly when halved with the group which inclined to measures by the group which inclined to the music.
The measures of the contest are that I do not do musical adventure including selection of music.When I chose a work of a certain classic composer (○○) as free music, it has been written on the examination paper, "this was not ○○".The member who has listened to an orchestra has only a few.I went to listen to orchestras with members well in old days.However, I will not take them anymore.
I read an article of Suzuki and was relieved.
It is the comment that Suzuki hears it hard, and was written.Valuable advice on playing music was written there.I read it and was studied very much.A wind music contest includes five kinds of set pieces. And we play one piece and the freedom music that I chose.
A judge should become sensitive to "various viewpoints" while a group of much different posture is mixed.
"The evaluation of the set piece" of the examination of the national convention is chipped off. For "the relative evaluation by the current "1 group one item" evaluation ," careful correspondence is necessary about each free music a set piece.
But I want to play it by a national convention.