パワー・トゥ・ザ・ピープル!!アーカイブ

東京都の元「藤田先生を応援する会」有志によるブログ(2004年11月~2022年6月)のアーカイブ+αです。

英国の教育雇用省が通知した「教員がしなくてよい業務」

2016年12月22日 | こども危機
 ◆ 教員がしなくても良い仕事リスト(英国)
 文科省のHPにこんなのが載ってた。
 ※『学校現場の業務の適正化に向けて』
http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/uneishien/detail/__icsFiles/afieldfile/2016/06/13/1372315_03_1.pdf
 それによると、英国の教育雇用省が定めた「教員がしなくて良い業務」とは、
(1) 集金業務
(2) 欠席した生徒がどこにいるか探すこと
(3) 写真のコピー
(4) ただ写すだけのタイピング
(5) 定型の手紙の作成
(6) クラス名簿の作成
(7) 記録の作成
(8) 教室の飾り付け
(9) 出席数の分析
(10) 試験結果の処理
(11) 生徒のレポートの校正
(12) 職業体験の指揮
(13) 試験の指揮
(14) 試験監督

(15) 教員の担当を管理すること
(16) 電子機器のトラブルに対処すること
(17) 新しい電子機器を注文すること
(18) 用具の注文
(19) 在庫調査
(20) 用具リストの作成、用具の準備、議論、維持
(21) 議事録作成
(22) 入札業務
(23) 個人的なアドバイスをすること
(24) 生徒のデータを管理すること
(25) 生徒のデータをを入力すること
 実に25項目も上げられています。(訳間違えていたらすみません)
 『セルモ川崎菅馬場教室のブログ』(2015-05-18)
http://ameblo.jp/selmo-sugebanba/entry-12028062043.html
 労働党政権下の英国では2003年より教師が本来の仕事に専念できるように多様な活動に従事する学校職員(support staff)を教員(teaching staff)と同数雇い入れ教員との協業を計ったという
 専門スタッフとの仕事の線引きをして教師や管理職のパフォーマンス向上とライフバランスを考慮した取り決めが挙げられている。
 (こちらの5ページ以下参照)
 ※『Raising standards and tackling workload:a national agreement』
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/DfES%200172%20200MIG1975.pdf#search='Raising+Standards+and+takling+workload';
・ Collecting money
・ Chasing absences
・ teachers will need to inform the relevant member of staff when students are absent from their class or from school;
・ Bulk photocopying;
・ Copy typing;
・ Producing standard letters
・ teachers may be required to contribute as appropriate in formulating the content of standard letters;
・ Producing class lists
・ teachers may be required to be involved as appropriate in allocating students to a particular class;
・ Record keeping and filing
・ teachers may be required to contribute to the content of records;
・ Classroom display
・ teachers will make professional decisions in determining what material is displayed in and around their classroom;
・ Analysing attendance figures
・ it is for teachers to make use of the outcome of analysis;
・ Processing exam results
・ teachers will need to use the analysis of exam results;
・ Collating pupil reports;
・ Administering work experience
・ teachers may be required to support pupils on work experience (including through advice and visits);
・ Administering examinations
・ teachers have a professional responsibility for identifying appropriate examinations for their pupils;
・ Invigilating examinations
・ Administering teacher cover;
・ ICT trouble shooting and minor repairs;
・ Commissioning new ICT equipment;
・ Ordering supplies and equipment
・ teachers may be involved in identifying needs;
・ Stocktaking;
・ Cataloguing, preparing, issuing and maintaining equipment and materials;
・ Minuting meetings
・ teachers may be required to communicate action points from meetings;
・ Co-ordinating and submitting bids
・teachers may be required to make a professional input into the content of bids;
・ Seeking and giving personnel advice;
・ Managing pupil data
・ teachers will need to make use of the analysis of pupil data;
・ Inputting pupil data
・ teachers will need to make the initial entry of pupil data into school management systems.

コメント    この記事についてブログを書く
« 千葉県の福島原発事故自主避... | トップ | ミャンマー新政権樹立から半年 »
最新の画像もっと見る

コメントを投稿

こども危機」カテゴリの最新記事