根本的な心の因縁―大根本煩悩
まず、増阿含経十八、増一阿含経二十四、長阿含経九、十、およびこれらの諸経
を要約した『アビダルマ』本論五等によって、ひとはどんなわるい心の因縁を持つ
か、見てみよう。
根本的に、六つのわるい心の因縁がある。これを「六大根本煩悩」という。つぎ
にあげてみよう。
むさぼり。欲しい、惜しい、という心。
名利と物質に対してふかい執着を持ち、これをはげしく獲得しようとする心。
「成唯識論」に、
貪というは万のものをむさぼり、有るが上にもほしき拙き心なり。貪の、力
あるへ者)は威を以て取り、無力は他に従って求とある。
こ なわない対象を憎悪する
自己の心情に違背する事物に対し、憎しみ憤り、心身を平安ならしめない心
作用をいう。つまり、欲求不満と危惧に対してはげしい怒りを発する心である。
「唯識大意」に、
瞰は、わが心に背く事あれば(それが)善事にても必ず怒る心なり、とある。
無智のこと。愚昧。もろもろの道理に迷う愚塀の心作用。ものの道理のわか
らぬこと。われわれの存在の根底にある根本的な無智。すべての煩悩の生ずる
根源とされる。
境を照らす明なしというところから無明と名づけ、事物の道理を決断する智
なしというところから無智と名づけ、事物の道理を彰了する顕なしというとこ
ろから無顕とも名づける。
自分に傲って他を軽蔑する心。
「唯識大意Lに、 争
慢というのは、わが身を特んで人を慢り、少しも謙下(へりぐだる)なき心
なり、とある。
疑い。疑い惑う。
他人を拷疑し、あるいは道理の前にためらって実行にうつすことができない。
観念的で実行力がない。
「唯識大意」に、
彫というはヽなにごとにてもその理を思い定めること能わずして、兎角に物
を疑う心なり、とある。
ド則緋の・ブブい’ヽ、い、乙.fゝ’、、悪‐mは・戌見を囚執する’~そある。自分の誤った
Fundamental Mind Fate-Daine Kleshas
First, Ekottara Agama, Ekottara Agama 24, Ekottara Agama 9, 10, and these sutras
According to the 5th grade of "Abhidharma", which summarizes the above, what kind of bad hearts do people have?
Let's see.
Fundamentally, there are six bad hearts. This is called "Six Great Nemoto Kleshas". Next
Let's give it to.
Greedy
Devour. The heart of wanting and regrettable.
A heart that has a strong attachment to goodwill and substances, and is trying to acquire this violently.
In "Cheng Weishi Lun"
Greedy devoured everything, but it was also a lonely heart. Greedy, power
Someone) takes power, and powerlessness is sought according to others.
I hate objects that I don't care about
View
Hate and resentment for things that violate one's feelings, a heart that does not make the mind and body peaceful
Refers to the action. In other words, it is a heart that gives off anger at frustration and anxiety.
For "consciousness"
The view is that if something goes against my heart, I will definitely get angry even if it is good.
Slut
It is ignorance. stupid. The heart action of a foolish fence that gets lost in various ways. The reason for things
Don't do it. The fundamental ignorance that underlies our existence. All the worldly desires occur
It is considered to be the root.
Avidyā was named because there was no light to illuminate the border, and wisdom to decide the reason for things
Named ignorant from the point of nothing, it is said that there is no manifestation that commends the reason of things
It is also called subclinical from the beginning.
Pride
A heart that mourns oneself and looks down on others.
"To the consciousness-only L, Conflict
Pride is a heart that is proud of others and has no humility.
There is.
Suspicion
Suspicion. I doubt.
It is not possible to torture others or hesitate to carry it out before reason.
It is conceptual and lacks execution ability.
For "consciousness"
The carving is something that can be done in a rabbit corner without being able to figure out the reason for each thing.
There is a feeling of doubt.
Bad look
Donori Scarlet's Bubui'ヽ, I, Otsu.ゝ', Evil-m is-capturing the dog'. My mistake
まず、増阿含経十八、増一阿含経二十四、長阿含経九、十、およびこれらの諸経
を要約した『アビダルマ』本論五等によって、ひとはどんなわるい心の因縁を持つ
か、見てみよう。
根本的に、六つのわるい心の因縁がある。これを「六大根本煩悩」という。つぎ
にあげてみよう。
貪
むさぼり。欲しい、惜しい、という心。
名利と物質に対してふかい執着を持ち、これをはげしく獲得しようとする心。
「成唯識論」に、
貪というは万のものをむさぼり、有るが上にもほしき拙き心なり。貪の、力
あるへ者)は威を以て取り、無力は他に従って求とある。
こ なわない対象を憎悪する
瞰
自己の心情に違背する事物に対し、憎しみ憤り、心身を平安ならしめない心
作用をいう。つまり、欲求不満と危惧に対してはげしい怒りを発する心である。
「唯識大意」に、
瞰は、わが心に背く事あれば(それが)善事にても必ず怒る心なり、とある。
痴
無智のこと。愚昧。もろもろの道理に迷う愚塀の心作用。ものの道理のわか
らぬこと。われわれの存在の根底にある根本的な無智。すべての煩悩の生ずる
根源とされる。
境を照らす明なしというところから無明と名づけ、事物の道理を決断する智
なしというところから無智と名づけ、事物の道理を彰了する顕なしというとこ
ろから無顕とも名づける。
慢
自分に傲って他を軽蔑する心。
「唯識大意Lに、 争
慢というのは、わが身を特んで人を慢り、少しも謙下(へりぐだる)なき心
なり、とある。
疑
疑い。疑い惑う。
他人を拷疑し、あるいは道理の前にためらって実行にうつすことができない。
観念的で実行力がない。
「唯識大意」に、
彫というはヽなにごとにてもその理を思い定めること能わずして、兎角に物
を疑う心なり、とある。
悪見
ド則緋の・ブブい’ヽ、い、乙.fゝ’、、悪‐mは・戌見を囚執する’~そある。自分の誤った
Fundamental Mind Fate-Daine Kleshas
First, Ekottara Agama, Ekottara Agama 24, Ekottara Agama 9, 10, and these sutras
According to the 5th grade of "Abhidharma", which summarizes the above, what kind of bad hearts do people have?
Let's see.
Fundamentally, there are six bad hearts. This is called "Six Great Nemoto Kleshas". Next
Let's give it to.
Greedy
Devour. The heart of wanting and regrettable.
A heart that has a strong attachment to goodwill and substances, and is trying to acquire this violently.
In "Cheng Weishi Lun"
Greedy devoured everything, but it was also a lonely heart. Greedy, power
Someone) takes power, and powerlessness is sought according to others.
I hate objects that I don't care about
View
Hate and resentment for things that violate one's feelings, a heart that does not make the mind and body peaceful
Refers to the action. In other words, it is a heart that gives off anger at frustration and anxiety.
For "consciousness"
The view is that if something goes against my heart, I will definitely get angry even if it is good.
Slut
It is ignorance. stupid. The heart action of a foolish fence that gets lost in various ways. The reason for things
Don't do it. The fundamental ignorance that underlies our existence. All the worldly desires occur
It is considered to be the root.
Avidyā was named because there was no light to illuminate the border, and wisdom to decide the reason for things
Named ignorant from the point of nothing, it is said that there is no manifestation that commends the reason of things
It is also called subclinical from the beginning.
Pride
A heart that mourns oneself and looks down on others.
"To the consciousness-only L, Conflict
Pride is a heart that is proud of others and has no humility.
There is.
Suspicion
Suspicion. I doubt.
It is not possible to torture others or hesitate to carry it out before reason.
It is conceptual and lacks execution ability.
For "consciousness"
The carving is something that can be done in a rabbit corner without being able to figure out the reason for each thing.
There is a feeling of doubt.
Bad look
Donori Scarlet's Bubui'ヽ, I, Otsu.ゝ', Evil-m is-capturing the dog'. My mistake