旨い処探索同好会

アトリエ葉神 公式 ブログ・サイト

読書 その二十六 ウィトニー・スタジオ・クラブ

2011年01月28日 22時01分37秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)
1917年に出品者としての彼のデビュウー後、彼は時折インディペンダントとペンギンで
展示しました。 1922年にフィールドのリーダーシップのもとサロンズ・オブ・アメリカが
インディペンデントから分裂したとき、彼は脱退に加わりました、そしてそれ以後殆ど全ての
サロンの展覧会に出品しました。 

この時期に非伝統的芸術の最も活気のある中心は、ウィトニー・スタジオ・クラブでした。
クニヨシとキャサリン・シュミットは、クラブの初期からの会員で、ほとんど全てのグループ・ショーに展示し、
そしてクラブの多くの活動の一部として行動しました。


ウィトニー・スタジオ・クラブの招待状。

After his debut as an exhibitor in 1917 he showed occasionally at the Inde-
pendent and the Penguin. When the Salons of America under Field's leadership
broke away from the Independent in 1922 he joined in the secession and showed
in almost every Salon exhibition thereafter. At this time the liveliest center of
non-academic art was the Whitney Studio Club. Kuniyoshi and Katherine
Schmidt were early members of the club, exhibited in almost all its group shows.
and played a part in its many activities.


Peggy Bacon, The Whitney Studio Club, 1925. Drypoint: plate, (14.8 × 22.9 cm);
sheet, (22.9 × 27.9 cm). Whitney Museum of American Art, New York.
Gift of Gertrude Vanderbilt Whitney
ペギー・ベーコン、クニヨシのリーグ時代のクラス・メート。
ドライポイント、酸を使わず銅板に針で描刻する版画の技法。


Salons of America exhibit at the Anderson Galleries, 1922 or 1923. (B&W 18x25cm).
Photographer; C. Ording
サロンズ・オブ・アメリカの当時の展覧会の様子。



コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

読書 その二十五 アンドレ・ドラン

2011年01月28日 18時29分31秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)
全ての彼の世代と同じ様にクニヨシは、より冒険的な若い画家達に現代主義的哲学が受け入れられた時期に、芸術的自覚意識に達しました。 彼の東洋的作風は、西洋の自然主義の拒絶を一部とし、非ヨーロッパ的芸術のより抽象的本質の達成に向かっていた、現代主義と完全に共存出来ました。 クニヨシ自身は、しかしながら、決して純粋な抽象作品には挑みませんでした。
特定の主題・事物が常に彼にとって不可欠な物でありました。
 
彼の初期の作品は、ドランの様に彼が敬服している特定の現代主義の作家からの影響を明らかにしていますが、その派生物の意図はありませんでした。 相反して、彼自身のシンボルや形体を創作し、高度に個人的表現でした。 この25年をふり返って見ると、現代主義運動の中で最もオリジナルな作品の中にあることが見て取れます。


"Waitresses from Sparhawk" 1924-25. Oil on Canvas. (29 x 41 inches)
Archer M. Huntington Art Gallery, The University of Texas at Austin.
Gift of Mari and James A. Michener, 1991

Like all his generation Kuniyoshi came to artistic consciousness at a time
when the modernist philosophy was accepted by the more adventurous younger
painters. His Orientalism was entirely compatible with modernism, which was in
part a rejection of Western naturalism, a reaching out towards the more abstract
quality of non-European art. Kuniyoshi himself, however, never attempted pure
abstraction. Specific subject-matter has always been essential to him. While his
early work revealed the influence of certain modernists whom he admired, such
as Derain, it was in no sense derivative. On the contrary it was a highly personal
expression, inventing its own symbols and forms. Looking back twenty-five
years, one can see that it was among the most original products of the modern
movement.


André Derain. (June 10, 1880 Chatou - Sept.8, 1954), Co-founder of Fauvism


"The Seine at Chatou". 1906. Oil on Canvas. (74 x 123.8cm), S. Paley Collection.


"Portrait of Girl in Black" 1913. Hermitage Museum, Saint Petersburg.


"Charing Cross Bridge" London 1905~06. Oil on Canvas. (81.7 x 100.7cm)
Gift of Mr. and Mrs. David Rockefeller.

コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする