旨い処探索同好会

アトリエ葉神 公式 ブログ・サイト

読書 その二十八 クリティックス

2011年01月29日 19時37分42秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)
クニヨシは、初めから比較的良いプレスとの関係がありました。 保守的な批評家は
彼によって当惑されていました、しかし進歩的な評論家達は、今は多数を占めそして
初期のモダニスト運動の頃より遠慮なく発言を始めていました。
ディ・アートは、(ハミルトン)・フィールドによって創立された後にフォーブス・ワトソンに
よって編集され、クニヨシの作品は、他の若い画家達に似て同情的に評論されました、特に
アレキサンダー・ブルックによって; 同様にザ・ダイアルのヘンリー・マックブライドや
ニュー・ヨーカーのマードック・ペムバートンによってでした。


"Life Saver", 1925 Oil on Canvas, (30 x 25) Fukutake Shoten Collection,Okayama.

Kuniyoshi had a fairly good press from the beginning. Conservative critics
were baffled by him, but the progressive critics were now more numerous and
outspoken than in the early days of the modern movement. In The Arts, founded
by Field and edited later by Forbes Watson, his work like that of other young
painters was sympathetically reviewed, especially by Alexander Brook; also by
Henry McBride in The Dial and Murdock Pemberton in The New Yorker.


Forbes Watson:フォーブス・ワトソン、ニュー・ヨーク・ポーストでコメントの仕事。
Art commentator for the New York Post, probably best known as the editor of The Art.

Henry McBride (1867 - 1962):ヘンリー・マックブライド、モダニスト文学に影響力。
1920~29-influential outlet for Modernist literature.

Murdock Pemberton (1888 - 1982):マードック・ペムバートン。
He was first art critic for the New Yorker. ニュー・ヨーカーの最初の美術評論家。
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする

読書 その二十七 チャールス・ダニエル

2011年01月29日 11時49分42秒 | 読書 (国吉康雄、回顧展カタログの翻訳)
若いアメリカのモダニストの作品を扱うのは、まだほんの2~3の画商だけでした。
その数少ない中にチャールス・ダニエルがいました、彼の画廊は若い人たちのために
全てをつぎ込んでいました、そして多くの後に有名になった画家を輩出しました。

ダニエルは、クニヨシの生涯に重要な役割を果たしました。 1921年にダニエルは、
グループ展にクニヨシの二つの絵を加えました、そして1922年、どんな画家にとっても
一大イベント、初めてのワンマン・ショーをクニヨシに与えました。

「私は、個展を無傷で切り抜けました、」とクニヨシは振り返っています、「ただ私が、
ユーモアのある人物だと言う驚くばかりの推定だけは別でした。」 その後ほとんど毎年
ダニエルは、クニヨシの個展を1931年に彼の画廊を閉めるまで続けました。


Charles Daniel (1878-1971) was an art dealer, owner of the Charles Daniel Gallery、
2 West 47th St., New York, N.Y. Opened Dec. 1913; closed 1932.
Photo by William H. Bender


There were still only two or three dealers who would handle the work of
young American modernists. Among the few was Charles Daniel, whose gallery
was devoted entirely to the younger men and who launched many an artist later
famous. Daniel played an important part in Kuniyoshi's career. In 1921 he in-
cluded two pictures in a group show, and in January 1922 he gave him his first
one-man show - a major event in any artist's life. "I came through the show un-
scathed," Kuniyoshi recalls, "except for the astonishing assumption that I was a
humorist." Almost every year thereafter Daniel put on a one-man show, until his
gallery closed in 1931.
コメント
  • X
  • Facebookでシェアする
  • はてなブックマークに追加する
  • LINEでシェアする