田川市石炭・歴史博物館のブログ

〒825-0002 福岡県田川市大字伊田2734番地1
TEL/FAX 0947-44-5745

山本作兵衛コレクションが持つ意義

2016年11月07日 | 日記

皆さん、こんにちは。

先月のブログ『山本作兵衛コレクションの貴重性』では、「実際に炭坑の坑内で働いた経験者による、視覚的で具体的な記録」としての「山本作兵衛コレクション」炭坑記録画の世界的な貴重性についてご説明しましたが、今回はもう少し踏み込んで、その魅力を探ってみます。

ユネスコ【国際連合教育科学文化機関】の世界の記憶(世界記憶遺産)のホームページでは、「山本作兵衛コレクション」を次のように紹介しています。




「山本作兵衛コレクション」は、明治時代後期から、筑豊の炭坑業ではまだ産業革命が進行していた20世紀初頭までの、日本の発展状況を裏付ける私的記録である。

当該コレクションは、素朴な絵画に説明が書き加えられた構成となっており、文字通り、炭坑の最前線で働いていた一人の男性が、実際に体験した出来事を記述、描写した記録である。

当時の日本の炭坑について記述した文書は、政府や企業などの公式文書によるものがほとんどで、一人の労働者が作成した私的記録は非常に貴重である。

作兵衛氏の絵画には、公的記録では読み取ることができない当時の生々しさや臨場感がある。
当該コレクションは、世界的に歴史的な重要性が高い時代を実際に生きた一人の人間の視点に基づく真正な記録である。

「山本作兵衛コレクション」は、昨年、2015年7月に同じくユネスコの世界遺産に登録された『明治日本の産業革命遺産 製鉄・製鋼、造船、石炭産業』に象徴されるように、世界的にも意義深い『日本の産業革命』、そして近代化の急速な歩みの中で、それを支えた最重要の石炭供給地である筑豊炭田で、ほぼその歴史の主要な過程を一炭坑労働者として生きた人物の視点から記録したものであることに大きな意義があるわけです。

また、「世界の記憶一般指針」の中の「人間社会における思想、発見、業績の展開を表象するもの」という基準にも合致していると高く評価されました。

さらに個人の記録であると同時に、炭坑に携わり近代化を支えた無名の人々の世界共通の「集団が共有する記憶」でもあると考えられています。

同じく世界記憶遺産に登録された『アンネの日記』(オランダ)が、少女個人の日記ではなく迫害された人たちの持つ記憶『コレクティブ・メモリー【collective memory/集合的記憶】』であると同様の意義が、『山本作兵衛コレクション』にも見出されます。

次回は、「山本作兵衛コレクション」の記載内容について、もっと深くお伝えします。


Significance of "Sakubei Yamamoto Collection"

2016年11月07日 | ENGLISH

Hi, there!

We wrote about the universal value of the pictorial records of coal mines in the “Sakubei Yamamoto Collection” as “visual and specific records by a former pit worker who experienced mining underground” in our last blog titled ‘Valuableness of Sakubei Yamamoto Collection.’ We would like to investigate their appeal further this time.

The “Sakubei Yamamoto Collection” is introduced in the website of UNESCO Memory of the World as follows:

 


”The collection of annotated paintings and diaries of Sakubei Yamamoto is a personal testimony to the developments during the late Meiji era and into the later twentieth century, when the industrial revolution was still being acted out in the coal mining industry of Chikuho.

The collection combines naive art with text, informed by diaries written during the events being depicted, painted by a man who lived through the events and worked literally at the coal-face.

It is highly unusual in a Japanese context as a private record created by a working man, whereas the dominant records of the period are official government and business papers.

The Sakubei paintings have a rawness and immediacy that is totally missing from the official record, and the collection is a totally authentic personal view of a period of great historical significance to the world”

The great significance of the “Sakubei Yamamoto Collection” lies in the fact that it is recorded by a person who lived through the main part of the history of Japanese coal mining as a pit worker in the Chikuho Coal Field which played the most important role in the progress of ‘Japanese industrial revolution’ and modernization. The worldwide importance of the above progress is represented by “Sites of Japan’s Meiji Industrial Revolution: Iron and Steel, Shipbuilding and Coal Mining,” which were registered onto the UNESCO World Heritage List in July, 2015.

This collection was also highly prized because it accords with the criterion in the General Guidelines that goes: ‘It charts the evolution of thought, discovery and achievement of human society.’
Additionally, the collection is regarded as “memory shared by a group of people” who were nameless and supported modernization by engaging in coal mining as well as personal memory.

We can find, in the “Sakubei Yamamoto Collection,” the same significance as what we find in Diaries of Anne Frank (Netherlands),” which were also inscribed onto the Memory of the World Register as not only personal diaries of a young girl but also “collective memory” shared by those who were persecuted.

We are going to introduce the detailed contents of Sakubei paintings in the collection next time.

日本語訳はコチラ


山本作兵卫收藏品的意义

2016年11月07日 | 中文(简化字)

大家好!

在上个月的网志里,我们把作为「通过实际有过煤矿内劳动经验的矿工的视角,而产生的具体详细之记录」的山本作兵卫收藏品的贵重性,向大家作了说明。今天,我们在此基础上,与各位一起来探索其感人魅力。

在UNESCO【联合国教科文组织】世界的记忆(世界记忆遗产)的因特网上,介绍「山本作兵卫收藏品」如下。

「山本作兵卫收藏品,是印证了从明治时代后期的筑丰煤炭业以及到产业革命持续发展的20世纪初叶的日本发展状况之个人记录。该当收藏品,由朴素的绘画加上书写说明构成,如文字所述,是根据在煤矿的最前线劳作的一位男性矿工之实际体验而记述、描写的记录。记述有关当时的日本之文书,几乎都是出于政府或者企业等的公式文书,由一名劳动者作成的个人记录因而非常贵重。在作兵卫的绘画中,具有在公式性记录中体会不到的当时的生动气息和临场感。该当收藏品,是基于在世界范围的、在具有高度历史重要性时代实际生活的一个普通人之视点的真正意义上的记录。」

「山本作兵卫收藏品」,同去年7月被UNESCO登录为世界遗产的『明治日本的产业革命遗产 制铁、制钢、造船、煤炭产业』所象征的一样,把在世界范围内意义深远的『日本的产业革命』以及近代化的急速发展中,作为其最重要支柱的煤炭供给地—筑丰煤田的大致历史进程,以一个活生生的普通煤矿劳动者的视点,予以记录。这是该收藏品的重大意义所在。

另外,「山本作兵卫收藏品」,与UNESCO「世界的记忆一般指针」的基准相吻合。即「是对于人类社会之思索、发现、业绩的表征物」。因此,受到高度评价。

尤其是,在作为个人记录的同时,也可以看作是与煤矿相关连的、支撑了日本近代化的众多无名英雄的、世界共通的「集团共有之记忆」。

与同样被UNESCO登录的「安妮的日记」,不是一个少女的个人日记,它是被迫害的人们所共有的「(collective memory)/集团的记忆」之相同的意义,也可以从「山本作兵卫收藏品」中看出。

下个月,我们将就「山本作兵卫收藏品」的记载内容,深入探讨。

日本語訳はコチラ


山本作兵衛收藏品的意義

2016年11月07日 | 中文(繁體字)

大家好!

在上個月的網誌裡,我們把作為「通過實際有過煤礦內勞動經驗的礦工的視角,而產生的具體詳實之記錄」的山本作兵衛收藏品的貴重性,向大家作了說明。今天,我們在此基礎上,與各位一起來探索其感人魅力。

在UNESCO【聯合國教科文組織】世界的記憶(世界記憶遺產)的因特網上,介紹「山本作兵衛收藏品」如下。



「山本作兵衛收藏品,是印證了從明治時代後期的築豐煤炭業以及到產業革命持續發展的20世紀初葉的日本發展狀況之個人記錄。該當收藏品,由朴素的繪畫加上書寫說明構成,如文字所述,是根據在煤礦的最前線勞作的一位男性礦工之實際體驗而記述、描寫的記錄。記述有關當時的日本之文書,幾乎都是出於政府或者企業等的公式文書,由一名勞動者作成的個人記錄因而非常貴重。在作兵衛的繪畫中,具有在公式性記錄中體會不到的當時的生動氣息和臨場感。該當收藏品,是基於在世界範圍的、在具有高度歷史重要性時代實際生活的一個普通人之視點的真正意義上的記錄。」

「山本作兵衛收藏品」,同去年7月被UNESCO登錄為『明治日本的產業革命遺產 製鐵、製鋼、造船、煤炭產業』所象徵的一樣,把在世界範圍內意義深遠的『日本的產業革命』以及近代化的急速發展中,作為其最重要支柱的煤炭供給地—築豐煤田的大致歷史進程,以一個活生生的普通煤礦勞動者的視點,予以記錄。這是該收藏品的重大意義所在。

另外, 「山本作兵衛收藏品」,與UNESCO「世界的記憶一般指針」的基準相吻合。即「是對於人類社會之思索、發現、業績的表征物」。因此,受到高度評價。

尤其是,在作為個人記錄的同時,也可以看作是與煤礦相關聯的、支撐了日本近代化的眾多無名英雄的、世界共通的「集團共有之記憶」。

與同樣被世界記憶遺產登錄的「安妮日記」,不是一個少女的個人日記,它是被迫害的人們所共有的「(collective memory)/集團的記憶」之相同的意義,也可以從「山本作兵衛收藏品」中看出。

下個月,我們將就「山本作兵衛收藏品」的記載內容,深入探討。

日本語訳はコチラ