Five harmony methods before meditation
First, we have to prepare the Five Laws.
Fifth law is to regulate food and drink. Second, regulating sleep. Three
To prepare. To breathe in four. Five is to prepare your heart.
First, preparing food is as follows.
Meals are intended to help your body and get on the right path.
But if you are eating too much
The mind tends to be broken, and it is difficult for the mind to rest after zazen.
But if you eat too little and you don't have enough,
I do not firmly think and think. Both of these have gained Zen
It is not a way to go.
く Also, if you are eating something that has been lost or dirty, you will realize your heart
And make it easy to get lost. If you are eating irritants that are not good for your body,
The sickness of the sickness starts moving (the sickness comes out), and the sickness of the body also deteriorates. So
If you are going to practice zen-zen, be sure to embrace them at the beginning.
I have to.
Secondly, adjusting sleep means that sleep is covered by blindness
So, don't let this happen.
眠 If you fall asleep too much, you have more time to practice Buddhist law
Not only is it abandoned, the heart of effort tends to be lost.
Sink. Just taking into account that life is inconsistent, sleeping well,
It is good to clean your mind and brighten your heart.
Thirdly, you prepare yourself, fourthly, breathe, fifthly,
These three conditions should be used together and should be explained separately
Can not. Let's talk about this below.
Firstly, to prepare yourself is to correct the body in order for us to do correct meditation.
It must be adjusted properly.
If the movement is rough, breathing will be lost. I feel breathless
And it becomes difficult to stop losing your mind. Even if you try zazen, your mind tends to fall,
It is hard to feel calm.
So you have to be careful before you start zazen. So
Be careful when you are trying to meddle with zazen.
And where the mind can calm down.
た ら When you arrive at a place to sit for the first time, you need to settle down
should not. If you can always stay at ease,
Never.
Next, you should correct your posture from your legs.
If you are sitting in the half-coffee, put your left leg on the right leg
To the body, aligning the left leg finger and the right prolapse, and the right leg finger and the left shin
We prepare.
If you are going to sit down called Yu-Ya gun,
Figure 1 Semi-missed gun
Lift the leg and place it on the left leg.
Next, loosen the belt.
But it's too loose and won't fall off while sitting
I have to do it. Then calm down your hands. Place left palm on right hand
Put your hands on each other, settle on each other, put them on your left leg,
Put on your body and put it on your lower stomach to calm down.
Next, get yourself right.
First, move the body and limbs and limbs, about seven or eight degrees.
Is better. Also, try to massage yourself and leave no lump on your limbs.
To Next, get yourself right. To do this, keep the whole body neat and straighten the spine
So that it does not bend or warp.
Next, correct the head and neck.
Make sure your nose and navel are on a vertical line
Do not warp and live properly.
Next, open B, and exhale the writhing in your chest.
方法 The way to exhale is to open b and exhale, but exhale as much as you want.
Release all the bad things in the body, and it exhales
I think that it goes out according to. Close your mouth when you get out, and clean your nose
Insert Repeat about three times in this way. As long as your body is in harmony, you only need to do it once.
Next, close your mouth.
合 わ せ Make the lips and teeth fit naturally up and down, with the tongue lifted toward the upper jaw
You. Then close your eyes. It is only necessary to cut off external light slightly. When it's over
Squatting (to sit straight with correct posture), like town stone. The body
The neck and limbs should not be moved.
Above is how to prepare yourself when you first enter Zen. You can give it a point
Don't be hurry and relax. This is a healthy phase.
瞑想に入る前の五つの調和法
まず五法を調えよとある。
五法とは、一に飲食を調節すること。
二に睡眠を調節すること。
三には身を調えること。
四に気息を調えること。
五には心を調えることである。
第一に、食を調えるというのはつぎのようなことである。
食事はほんらいからだをたすけ正しい道にすすましめるためのものである。
それなのに、もし食べすぎているような状態でいると、気はあせり、からだけ
だるく、心がとぎれがちで、座禅をしても心は安らかになりにくい。
だが、もし食べることが少なすぎて足りないと、からだけ疲れ、心は呆け、
思うところも考えることもしっかりとしない。この二つは、どちらも禅定を得
る道にはならない。
また、もしけがれたものやよごれたものを食べていると、ひとの心を悟く
し、迷いやすくする。もしからだによくない刺激物を食べていると、かねてか
らの病が動いてくるし(持病が出ること)、からだの調子も悪くなる。だから
禅定を修習しようとするなら、そのはじめにぜひとも深くこれらをつつしまな
ければならない。
第二に、睡眠を調えるというのは、眠とはこれ無明が心に覆いかぶさるので
あるから、これをほしいままにしてはならないということだ。
もし眠ることが必要度を過ぎて多いときは、それだけ仏法を修習する時間が
廃されるだけでなく、努力の心も失われがちで、しかも心をくらくし、善い心
を沈没させる。まさに人生が無常であることをさとり、睡眠をよく調伏して、
気分を清白に、心を明るくきよからしめるがよい。
第三には、身を調え
、第四には息を調え、
第五には心を調えるのであるが、
この三つの条件は、まさに合わせて用うべきなので、べつべつに説明すること
はできない。以下これについて述べてみよう。
第一に身を調えるとは、われわれが正しい瞑想をするためには、からだを正しく調えなければならないということである。
かたもし動作が粗雑であれば、息づかいもそれだけみだれる。息づかいがあらい
と、心もみだれておさめにくくなる。座禅をしてみても、心がみだれがちで、
落ち着いた気分にはなりにくい。
だから座禅をはじめる前から、あらかじめ注意していなければならない。そ
の上うに用心しておいて、いざ座禅をけじめようとするときには、なおよく身
も心も落ち着けるような所をえらぶようにしなければならない。
はじめて座るべき場所についたら、その場所にしっかりと落ち着かなければ
いけない。つねに安穏にしていられるようであれば、いつまでもさまたげられ
ることはない。
つぎにはま脚から姿勢を正しくすべきである。
もし半珈座といわれる座りかたならば、左の脚を右の脚の上におき、それ
を引きつけて身に近づけ、左脚の指と右の脱とをそろえ、右脚の指と左の脛と
をそろえる。
もし結珈座といわれる座りかたをしようとするなら、さらに下にある右の
図1半踪銃座
脚ももち上げ、それを左の脚の上に置く。
つぎに衣帯を解きゆるめる。
しかし、ゆるめすぎて、座っているときに脱げて落ちたりすることがないようにしなければいけない。つぎに手を落ち着ける。左手の掌を右手の上に置き、両手をかさね、あい対してこれを落ち着け、ともに左脚の上に置き、ひきつけて身に近づけ、下腹に当てて落ち着ける。
つぎに身を正しくする。
まず、そのからだならびに手足や肢節をゆり動かすこと、七、八度くらいす
るがよい。また、自分でからだを揉みほぐして、手足にしこりを残さないよう
にする。つぎには身を正しくする。それには全身を端正にし、背骨をまっすぐ
にして、曲がったり、反り返ったりすることのないようにする。
つぎに、頭、頚を正しくする。
鼻とヘソが垂直線上にあるようにし、それがかたよらず斜めならず、うつむ
かず、また、反り返らないようにし、正しく住する。
つぎにロを開き、胸中の機れた気を吐き去る。
気を吐く方法は、ロを開き、気を放つが、思うぞんぶんにそれを吐き出す。
そのときからだのなかのぐあいのわるいものをことごとく放ち、それが吐く息
にしたがって出てゆくものと観想する。出しつくしたら口を閉じ、鼻から清気
を入れる。このようにして三度ほどくりかえす。身息が調和しさえすれば、一度だけでもよい。
つぎに口を閉じる。
唇と歯を上下かるく自然に合わせ、舌はもちあげるようにして上顎に向け
る。そして、眼を閉じる。わずかに外光を断つ程度でよい。それが終わったら
端身正座(姿勢を正しくして正座する)すること、町石のごとくであれ。身や
首や手足をこまかく動かすようなことがあってはならない。
以上がはじめに禅定に入るときに身を調える方法である。要をあげていえ
ば、寛ならず急ならざること。これが身体の調った相である。
First, we have to prepare the Five Laws.
Fifth law is to regulate food and drink. Second, regulating sleep. Three
To prepare. To breathe in four. Five is to prepare your heart.
First, preparing food is as follows.
Meals are intended to help your body and get on the right path.
But if you are eating too much
The mind tends to be broken, and it is difficult for the mind to rest after zazen.
But if you eat too little and you don't have enough,
I do not firmly think and think. Both of these have gained Zen
It is not a way to go.
く Also, if you are eating something that has been lost or dirty, you will realize your heart
And make it easy to get lost. If you are eating irritants that are not good for your body,
The sickness of the sickness starts moving (the sickness comes out), and the sickness of the body also deteriorates. So
If you are going to practice zen-zen, be sure to embrace them at the beginning.
I have to.
Secondly, adjusting sleep means that sleep is covered by blindness
So, don't let this happen.
眠 If you fall asleep too much, you have more time to practice Buddhist law
Not only is it abandoned, the heart of effort tends to be lost.
Sink. Just taking into account that life is inconsistent, sleeping well,
It is good to clean your mind and brighten your heart.
Thirdly, you prepare yourself, fourthly, breathe, fifthly,
These three conditions should be used together and should be explained separately
Can not. Let's talk about this below.
Firstly, to prepare yourself is to correct the body in order for us to do correct meditation.
It must be adjusted properly.
If the movement is rough, breathing will be lost. I feel breathless
And it becomes difficult to stop losing your mind. Even if you try zazen, your mind tends to fall,
It is hard to feel calm.
So you have to be careful before you start zazen. So
Be careful when you are trying to meddle with zazen.
And where the mind can calm down.
た ら When you arrive at a place to sit for the first time, you need to settle down
should not. If you can always stay at ease,
Never.
Next, you should correct your posture from your legs.
If you are sitting in the half-coffee, put your left leg on the right leg
To the body, aligning the left leg finger and the right prolapse, and the right leg finger and the left shin
We prepare.
If you are going to sit down called Yu-Ya gun,
Figure 1 Semi-missed gun
Lift the leg and place it on the left leg.
Next, loosen the belt.
But it's too loose and won't fall off while sitting
I have to do it. Then calm down your hands. Place left palm on right hand
Put your hands on each other, settle on each other, put them on your left leg,
Put on your body and put it on your lower stomach to calm down.
Next, get yourself right.
First, move the body and limbs and limbs, about seven or eight degrees.
Is better. Also, try to massage yourself and leave no lump on your limbs.
To Next, get yourself right. To do this, keep the whole body neat and straighten the spine
So that it does not bend or warp.
Next, correct the head and neck.
Make sure your nose and navel are on a vertical line
Do not warp and live properly.
Next, open B, and exhale the writhing in your chest.
方法 The way to exhale is to open b and exhale, but exhale as much as you want.
Release all the bad things in the body, and it exhales
I think that it goes out according to. Close your mouth when you get out, and clean your nose
Insert Repeat about three times in this way. As long as your body is in harmony, you only need to do it once.
Next, close your mouth.
合 わ せ Make the lips and teeth fit naturally up and down, with the tongue lifted toward the upper jaw
You. Then close your eyes. It is only necessary to cut off external light slightly. When it's over
Squatting (to sit straight with correct posture), like town stone. The body
The neck and limbs should not be moved.
Above is how to prepare yourself when you first enter Zen. You can give it a point
Don't be hurry and relax. This is a healthy phase.
瞑想に入る前の五つの調和法
まず五法を調えよとある。
五法とは、一に飲食を調節すること。
二に睡眠を調節すること。
三には身を調えること。
四に気息を調えること。
五には心を調えることである。
第一に、食を調えるというのはつぎのようなことである。
食事はほんらいからだをたすけ正しい道にすすましめるためのものである。
それなのに、もし食べすぎているような状態でいると、気はあせり、からだけ
だるく、心がとぎれがちで、座禅をしても心は安らかになりにくい。
だが、もし食べることが少なすぎて足りないと、からだけ疲れ、心は呆け、
思うところも考えることもしっかりとしない。この二つは、どちらも禅定を得
る道にはならない。
また、もしけがれたものやよごれたものを食べていると、ひとの心を悟く
し、迷いやすくする。もしからだによくない刺激物を食べていると、かねてか
らの病が動いてくるし(持病が出ること)、からだの調子も悪くなる。だから
禅定を修習しようとするなら、そのはじめにぜひとも深くこれらをつつしまな
ければならない。
第二に、睡眠を調えるというのは、眠とはこれ無明が心に覆いかぶさるので
あるから、これをほしいままにしてはならないということだ。
もし眠ることが必要度を過ぎて多いときは、それだけ仏法を修習する時間が
廃されるだけでなく、努力の心も失われがちで、しかも心をくらくし、善い心
を沈没させる。まさに人生が無常であることをさとり、睡眠をよく調伏して、
気分を清白に、心を明るくきよからしめるがよい。
第三には、身を調え
、第四には息を調え、
第五には心を調えるのであるが、
この三つの条件は、まさに合わせて用うべきなので、べつべつに説明すること
はできない。以下これについて述べてみよう。
第一に身を調えるとは、われわれが正しい瞑想をするためには、からだを正しく調えなければならないということである。
かたもし動作が粗雑であれば、息づかいもそれだけみだれる。息づかいがあらい
と、心もみだれておさめにくくなる。座禅をしてみても、心がみだれがちで、
落ち着いた気分にはなりにくい。
だから座禅をはじめる前から、あらかじめ注意していなければならない。そ
の上うに用心しておいて、いざ座禅をけじめようとするときには、なおよく身
も心も落ち着けるような所をえらぶようにしなければならない。
はじめて座るべき場所についたら、その場所にしっかりと落ち着かなければ
いけない。つねに安穏にしていられるようであれば、いつまでもさまたげられ
ることはない。
つぎにはま脚から姿勢を正しくすべきである。
もし半珈座といわれる座りかたならば、左の脚を右の脚の上におき、それ
を引きつけて身に近づけ、左脚の指と右の脱とをそろえ、右脚の指と左の脛と
をそろえる。
もし結珈座といわれる座りかたをしようとするなら、さらに下にある右の
図1半踪銃座
脚ももち上げ、それを左の脚の上に置く。
つぎに衣帯を解きゆるめる。
しかし、ゆるめすぎて、座っているときに脱げて落ちたりすることがないようにしなければいけない。つぎに手を落ち着ける。左手の掌を右手の上に置き、両手をかさね、あい対してこれを落ち着け、ともに左脚の上に置き、ひきつけて身に近づけ、下腹に当てて落ち着ける。
つぎに身を正しくする。
まず、そのからだならびに手足や肢節をゆり動かすこと、七、八度くらいす
るがよい。また、自分でからだを揉みほぐして、手足にしこりを残さないよう
にする。つぎには身を正しくする。それには全身を端正にし、背骨をまっすぐ
にして、曲がったり、反り返ったりすることのないようにする。
つぎに、頭、頚を正しくする。
鼻とヘソが垂直線上にあるようにし、それがかたよらず斜めならず、うつむ
かず、また、反り返らないようにし、正しく住する。
つぎにロを開き、胸中の機れた気を吐き去る。
気を吐く方法は、ロを開き、気を放つが、思うぞんぶんにそれを吐き出す。
そのときからだのなかのぐあいのわるいものをことごとく放ち、それが吐く息
にしたがって出てゆくものと観想する。出しつくしたら口を閉じ、鼻から清気
を入れる。このようにして三度ほどくりかえす。身息が調和しさえすれば、一度だけでもよい。
つぎに口を閉じる。
唇と歯を上下かるく自然に合わせ、舌はもちあげるようにして上顎に向け
る。そして、眼を閉じる。わずかに外光を断つ程度でよい。それが終わったら
端身正座(姿勢を正しくして正座する)すること、町石のごとくであれ。身や
首や手足をこまかく動かすようなことがあってはならない。
以上がはじめに禅定に入るときに身を調える方法である。要をあげていえ
ば、寛ならず急ならざること。これが身体の調った相である。