みなさん、こんにちは!
先月のブログでのお約束通り、今回からは、『山本作兵衛コレクション』の「価値」と「魅力」につきまして紹介させていただきます。
『山本作兵衛コレクション』は、炭坑記録画589点と日記、雑記帳、その他の原稿と記念品類、合わせて697点の資料で構成されておりますが、その魅力の核心は、なんといっても墨絵と水彩画で構成される『炭坑記録画』にあります。
この記録画の題材は、山本作兵衛(明治25年-昭和59年)が実際に経験した、明治32年頃から大正時代中期(作兵衛7歳から青年期)にかけての、中小の炭坑における手掘り採炭の詳細な様子と、当時の炭坑労働者の生活が中心になっています。
昭和期の機械化された炭坑の様子を題材にした記録画は少ないのですが、作兵衛氏の言葉を借りれば「(その時代なら)写真がありますモン」ということです。
そう、明治から大正時代の炭坑の記録で、特に坑内の写真はほとんどありません。
世界で最初に産業革命の起こったイギリスにおいても、炭坑の外観や坑外での炭坑労働者を写した写真は結構ありますが、初期の坑内作業に関しては画家による絵の例がいくらかあるだけです。
なぜならば、暗い坑内でのカメラ撮影にはフラッシュが不可欠ですが、当時の粉末マグネシウム主体の閃光粉を燃やすフラッシュでは、ガス爆発や炭塵爆発を招く恐れがありましたし、電池式のストロボが出来てからも、カメラの防塵ケースなど無い時代ですので、炭塵が詰まってカメラが使用不能になることもしばしばでした。
このような理由もあり、山本作兵衛コレクションのような、「実際に坑内で働いた経験者による視覚的で具体的な記録」は、他にあまり例のない、世界的に見ても極めて貴重なものなのです。
産業革命を支え、近代化の文字通り燃料となった石炭採掘現場の当時のありのままの姿を知ることのできる重要なのです。
次回は、山本作兵衛コレクションの特徴と魅力について、もう少し詳しくご紹介させていただきます!
Hi, there!
As we promised you in the previous blog of ours, we will introduce the ‘value’ and ‘appeal’ of the “Sakubei Yamamoto Collection” to you from this time downward.
The “Sakubei Yamamoto Collection” is composed of a total of 697 materials including 589 pictorial records of coal mines, diaries, memorandum books, other manuscripts, and memorials. The bare bones of its appeal lie in the “pictorial records of coal mines” in ink and/or watercolors.
The subject matter of these pictorial records is focused on the details of mining by hand and pit workers’ life at small and middle-scale coal pits mainly from around 1900 to 1920, which Sakubei Yamamoto (1892-1984) experienced himself from age 7 or 8 to his youth.
His pictorial records of mechanized pits in the Showa era (1926-1989) are small in number, and Sakubei says, “The reason is that it is more suitable to use cameras in recording coal mining in the era.”
Indeed, we can hardly find photographs especially taken underground among records of Japanese coal mines in the Meiji (1868-1912) and Taisho (1912-1926) eras.
Even in Britain where the industrial revolution started earliest in the world, there are few pictorial and photographic records of early underground mining work left except a few drawings by professionals or some photographs of the outsides of coal mines and miners on the surface.
One reason is that it is necessary to use flash lights in photographing dark underground and that the magnesium flash light in the old days and later flash bulbs could cause gas or coal dust explosions. Even in the days when the battery-powered strobe light became available, cameras brought underground were frequently clogged up with coal dust without operative dustproof camera cases.
The above reasons made the “Sakubei Yamamoto Collection” as “visual and specific records by a former pit worker who experienced mining underground” extremely exceptional and valuable worldwide.
The collection is composed of very important materials from which we can learn how pit workers at that time worked and mined coal, which became the ‘fuel’ or motive power for the industrial revolution and modernization of Japan.
We will tell you more details about the characteristics and appeal of the “Sakubei Yamamoto Collection” next time!
日本語訳はコチラ
大家好!
按照上個月的約定,我們在這個月的網誌中,向您介紹『山本作兵衛收藏品』的「價值」和「魅力」。
『山本作兵衛收藏品』,共含有煤礦記錄畫589幅以及日記、雜記張、其他的原稿和紀念品,由合計697件資料構成。其收藏品魅力的核心,無論從哪個方面看,都首先蘊藏在由水墨畫和水彩畫構成的『炭坑記錄畫』之中。
本記錄畫的題材,是以山本作兵衛氏(日本明治25年-昭和59年,1892年-1984年)親身經歷過的、自明治32年至大正時代中期(作兵衛氏7歲-青年時代),中小煤礦的礦工們用手镐挖煤炭的詳細情景,以及當時的煤礦勞動者的生活內容為中心的。
以記錄昭和時期實行機械化後的煤礦情形為題材的記錄畫,非常少。借用作兵衛氏的話來說,就是「(那個時代)有照片(所以不需要繪畫)」。
的確,在自日本明治時代至大正時代的煤礦記錄史料中,特別是對於礦坑內的記載,幾乎沒有照片。
即使是在世界上最早發起產業革命的英國,盡管有不少關於煤礦的外觀或者在礦坑外的煤礦勞動者拍攝的照片,但是關於煤礦坑內的情景,也只有幾例畫家的繪畫作品。
這是為甚麼呢?因為要在黑暗的礦坑內攝影,閃光燈是必不可少的。但是當時,使用的是燃燒含有粉末氧化鎂閃光粉的鎂光燈,在礦坑內恐怕可能引起瓦斯和粉塵爆炸。後來雖然出現了電池式閃光燈,但是,那是個照相機尚無防塵盒的時代,因為煤炭粉塵的汙染而不能使用的情況常有發生。
更重要的理由是,像山本作兵衛收藏品這樣的「通過實際有過煤礦內勞動經驗的礦工的視角,而產生的具體詳實之記錄」,至今尚無他例。這在世界範圍內,也是極其貴重的瑰寶。
『山本作兵衛收藏品』的貴重之處,正在於,可以讓我們透過作品看到支撐了日本的產業革命,在近代史上如文字所寫,成為燃料的煤炭挖掘現場,在那個時代的真實的形象。
下次,將向您介紹『山本作兵衛收藏品』的「特徵」和「魅力」。
日本語訳はコチラ
大家好!
按照上个月的约定,我们在这个月的网志中,向您介绍『山本作兵卫收藏品』的「价值」和「魅力」。
『山本作兵卫收藏品』,共含有煤矿记录画589幅以及日记、杂记账、其他的原稿和纪念品,由合计697件资料构成。其收藏品魅力的核心,无论从哪个方面看,都首先蕴藏在由水墨画与水彩画构成的『炭坑记录画』之中。
本记录画的题材,是以山本作兵卫氏(日本明治25年-昭和59年,1892年-1984年)亲身经历过的、自明治32年至大正时代中期(作兵卫氏7岁-青年时代),中小煤矿的矿工们用手镐挖煤炭的详细情景,以及当时的煤矿劳动者的生活内容为中心的。
以记录昭和时期实行机械化后的煤矿情形为题材的记录画,非常少。借用作兵卫氏的话来说,就是「(那个时代)有照片(所以不需要绘画)」。
的确,在自日本明治至大正时代的煤矿记录史料中,特别是对于矿坑内的记载,几乎没有照片。
即使是在世界上最早发起产业革命的英国,尽管有不少关于煤矿的外观或者在矿坑外的煤矿劳动者拍摄的照片,但是关于煤矿坑内的情景,也只有几例画家的绘画作品。
这是为什么呢?因为要在黑暗的矿坑内摄影,闪光灯是必不可少的。但是当时,使用的是燃烧含有粉末氧化镁闪光粉的镁光灯,在矿坑内恐怕可能引起瓦斯和粉尘爆炸。后来虽然出现了电池式闪光灯,但是,那是个照相机尚无防尘盒的时代,因为煤炭粉尘的污染而不能使用的情况常有发生。
更重要的理由是,像山本作兵卫收藏品这样的「通过实际有过煤矿内劳动经验的矿工的视角,而产生的具体详实之记录」,至今尚无他例。这在世界范围内,也是极其贵重的瑰宝。
『山本作兵卫收藏品』的贵重之处,正在于,可以让我们透过作品看到支撑了日本的产业革命,在近代化史上如文字所写,成为燃料的煤炭挖掘现场,在那个时代的真实的形象。
下次,将向您介绍『山本作兵卫收藏品』的「特征」和「魅力」。
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