第2話 設計者の教育とレベルアップ
設計の信頼性はいろいろと言われるが、私は設計者のレベルに注目している。それは、知識よりも長い間の経験の積重ねによる感性から出てきたもののように思える。そう思えるのは、Rolls Royce社、Pratt & Whitney社、General Electric社のデザイナーとの20年余に亘る航空機用の大型エンジン開発プロジェクトを通じて とことん付き合ったお陰だと思う。設計一筋その道に打ち込んできた人の設計に対する考え方は、設計図に確実に現れるもので、私も実機エンジンの設計図に1万回以上のサインを繰り返した後にそのことが実感として分かるようになったと思う。
・LA&E(Liberal Arts & Engineering)とは
英語版のGoogleでこの語を検索すると、多くの米国の大学ヤカレッジで両者を並行して教えていることが分かる。一例を紹介する。
WPI’s Liberal Arts & Engineering (LAE) degree program prepares students to take on those challenges by providing a broader base of knowledge not only in engineering, but in other disciplines as well. The LAE degree was created for the student seeking a career that demands engineering know-how, communication tools, and problem-solving skills. Our students graduate with a strong technical background, a broad appreciation of the humanities, and a critical awareness of social implications.
In fields such as medicine, law, public policy, international studies, business, and wherever a solid technical background would give them a unique edge, graduates of the WPI Liberal Arts & Engineering program will be uniquely prepared to solve the problems of the 21st Century.
Engineering (Liberal Arts) The Dual Degree Engineering Program (3-2 program) at Wheaton will allow you to combine the best of two different worlds - a rigorous Christian liberal arts training in an amazing community and a strong engineering education from one of many fully accredited engineering schools around the country. In addition, at Wheaton you will be empowered and encouraged to use your engineering knowledge to serve Christ and His Kingdom.
What are the characteristics of someone educated broadly in the liberal arts and engineering? Enjoining designing things and processes involving disparate components. Design involves creating solutions in response to state needs or problems, under a set of considerations that include cost, safety, environmental impact, ergonomics, ethical considerations, sustainability, manufacturability, and reliability. Design is not so much about the latest technology as it is about appropriate technology to meet human needs.(註1)
などである。
Worcester Polytechnic Institute
Liberal Arts & Engineering
Personalized Approach and Flexible Curriculum
Our unique program offers a liberal arts degree integrated with an engineering foundation. Focusing on personal and individualized attention, the Liberal Arts & Engineering (LAE) program encourages students to pursue innovation. The program accommodates a wide range of interests while helping students develop a coherent program of study. Dedicated faculty members and advisors will help you develop the program that’s right for you.
Freedom to Customize Your Education
The flexibility of the program allows you to follow your passions, select many of your own courses, and choose from a wide range of classes to complement your unique interests. The LAE program distributes the 15 required courses in the major more broadly than in engineering, with 9 courses in engineering and the remaining 6 in management and the liberal arts.
Program Designed for Problem-Solvers
The LAE degree was designed for students who need a practical, broad experience in engineering as well as other disciplines to take on the challenges of an interdisciplinary world. Central to the program is the intent to produce strong communicators, effective team members, and creative problem solvers.
日本の多くの大学では、工学を学ぶ前に一般教養課程として之に相当する教育を提供するケースが多いが、一般的に低調で工学を用いて社会に役立つ技術を設計・開発を行うための基本としての教養と云う位置づけがない。
Ohio University
Meta-Engineering + Technology
What is meta-engineering? It's about going beyond the practical application of engineering and technology. And at the Russ College, that's what our students and faculty do every day. They embrace critical thinking. They thrive on hard work and close collaboration. They're creative, able to lead and interested in the life cycle of designs. Like all meta-engineers and technologists, they're doers. But as meta-engineers, they're even more: They're dreamers who want to use their knowledge, passion, and skills to make a positive impact on the world.
・計理工哲(設計のレベルに対するマクロ的視点)
設計者のレベルには4段階あると思う。私の造語だが「計理工哲」と示す。
「計」は、計算ができる、計算づくでやる、計算結果で設計する、などだ。これでは設計とは云えず単なる計算書つくりだ。(その前に「真似る」という段階があるが、これは設計以前。)
「理」は、計算の上に理由、理解、原理、定理、公理、などを取り入れた設計。一応形にはなり、多分 性能や機能は発揮できるであろう。しかし競争力を備えた商品にはならない。
「工」は、人間が作り、人間が使うことを前提として「計」と「理」にプラスした設計。製造者にも使用者にもメリット(利益)が出るもの。通常の設計はこの段階である。CS(顧客満足)もこの範疇に入る。
「哲」は、更に哲学的な要素が加わった設計。どのようなものが人類または地球や生物に本当に良いものか。芸術的な要素もこの段階から入ってくると思われる。人工物の世界遺産などがそれにあたると思われる。
Design for constraintsと云われるものは、「計と理」の設計。これに対して、American Society for Engineering Education と National Society of Professional Engineering では、かつて「Liberal arts engineering」という言葉を使っていたが、これは「工と哲」の設計ではないだろうか。
人類の歴史の中で長く、多く使われたものの中に「哲の設計」を見ることが出来る。私は、優れた客船や建築物にそれを見ることができる。最近は自動車にもその動きがあるが、飛行機やエンジンもそろそろ哲の領域に踏み込む時期ではないだろうかとの考えをもった。Design on Liberal Arts Engineeringとは、このような背景から思い至ったものなのである。
(註1)http://www.wpi.edu/academics/lae/about.html
(註2)http://www.ohio.edu/engineering/about/meta.cfm