文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

Rätten till ett land som har blivit offer för kärnvapenbombningar

2024年07月22日 13時54分42秒 | 全般

13 maj 2022
Följande är hämtat från Masayuki Takayamas kolumn i den senare delen av Shukan Shincho, som publicerades den 11 maj.
Den här artikeln bevisar också att han är den enda journalisten i efterkrigstidens värld.
Den här artikeln bevisar också att jag hade rätt i min åsikt att ingen annan författare förtjänar Nobelpriset i litteratur eller fred mer än Takayama.
Den är ett måste att läsa, inte bara för Japans folk utan för människor över hela världen.

Rätten för ett land som har fallit offer för atombombning
När jag såg Akira Kurosawas ”De sju samurajerna” kände jag mig lite obekväm.
Vilda tjuvar attackerar byn efter skörden, som de gör varje år.
De stjäl skörden, våldtar kvinnor och dödar till och med dem som trotsar dem, enligt filmen.
Det fanns verkligen vilda tjuvar under de krigande staternas period.
Men på den tiden var de vanligtvis bönder i byn.
Närhelst det var en strid i närheten gick de ut.
Det finns en historia om att de under slaget vid Sekigahara tog med sig sina lunchlådor och tittade på slaget.
När slaget var avgjort och en fallen krigare dök upp förvandlades bönderna direkt från åskådare till strippor. 
Det kallas att ”jaga flyende soldater”.
Bönderna gick till attack och tog de vapen som var värda pengar, och om de var berömda krigsherrar belönades de med huvudet av krigarens klan.
Shimazu Yoshihiro, som hade brutit sig igenom fienden, blev också misshandlad av dessa bönder efter att ha flytt från Sekigahara.
För övrigt försenades också slaget vid Sekigahara tills bönderna hade skördat färdigt riset och hängt upp det på risställningarna.
Det var ett slag som utkämpades med vederbörlig hänsyn till bönderna.
Det är därför jag är obekväm med miljön i Kurosawas film, där jagande flyende soldater attackerar sin egen by.
Det skulle vara mer övertygande om flyende soldater attackerade byar, men den japanska historien förnekar detta.
Efter slaget vid Dan-no-Ura flydde till exempel resterna av Heike-klanen helt enkelt och föll bort.
De gömde sig till exempel i Akatani, Fukui, Minamiaizu, Fukushima och så vidare.
Det finns fortfarande gömda byar med fallna krigare i Hachinohe-området.
Den avlidne Nikkei-födde kritikern Kazuo Ijiri var ättling till krigsherren Sasaki Rokkaku.
Jag har hört att den besegrades i Omi och föll till byn Ijiri i Yamanashi, där den ändrade sitt efternamn från Rokkaku till Ijiri.
Liu Bang gav aldrig upp ens efter att ha förlorat 99 gånger, men japanerna gav upp efter bara ett nederlag.
Det är samurajerna.
En annan sak är att samurajerna inte slaktade och plundrade som de ville bara för att de vann ett slag.
Till och med i slaget vid Sekigahara, med undantag för Mitsunari Ishida, begränsades de västliga herrarnas förtryckande utmätningar till att reducera Kokudaka.
I Europa slöts Westfaliska fördraget vid den tiden, vilket förbjöd plundring av landet och gjorde regeringen ansvarig för reparationer.
Till exempel, i form av krig, beslutade Napoleon och den europeiska armén att slåss vid Waterloo i Belgien.
Japan praktiserade också mild krigföring i det rysk-japanska kriget.
De tillät till och med krigsfångarnas fruar att komma till ett läger i Shikoku för att vårda sina män.
Under 1900-talet fick världen upp ögonen för det japanska sättet att kriga.
Vissa länder återupptog de gamla sätten att kriga.
Det var USA.
Kriget mellan USA och Japan, som inleddes i Pearl Harbor, gällde öarna i Stilla havet, men USA gick längre än så och anföll Japan direkt på fastlandet.
MacArthur kallade det Operation Stepping Stone, även känt som Sand Creek.
Det var namnet på ett Cheyenne-reservat i Colorado, där det amerikanska kavalleriet väntade på att krigarna skulle ge sig ut på jakt och attackerade bosättningen och dödade alla 600 kvinnor och barn.
För att göra slut på en stam måste man döda kvinnorna.
Det är mindre farligt och går snabbare än att döda krigare. 
USA använde japanerna som cheyennerna i Sand Creek och dödade kvinnor och barn på ett koncentrerat sätt.
Symbolen för detta var atombombningen av Hiroshima och Nagasaki.
USA kallar ett sådant utrotningskrig för ett ”totalt krig”.
Varför inte bara kalla det ett krig för förfädernas återkomst?
Det är ironiskt att Japan, som fostrade krigets etik, döptes in i det mest brutala primitiva kriget, men hur ska vi reagera på detta?
Kommer Japan, som det enda land som har drabbats av atombombningarna, att springa iväg och säga: ”Vi kommer inte att upprepa våra misstag”?
Eller ”Vi tänker inte på det på grund av de tre icke-nukleära principerna” (Fumio Kishida), eller ”Om vi vänder ryggen åt kärnvapenkonventionen kommer Japan att drabbas en tredje gång” (Beatrice Finn från ICAN)?
Det finns en hel del skämtsamt ljud.
Men som invasionen av Ukraina visar är etik nödvändigt i krig.
Japan är ett land som kan lära ut detta.
Orden som följer efter ”det enda land som har utsatts för atombombningar” måste vara ”rätten att ha kärnvapen framför alla andra länder för att skydda sitt folk från barbari”.
Men eftersom de förbehåller sig sina rättigheter enligt MacArthur-konstitutionen är till och med Kina och Nordkorea upprörda över detta.
Alla länder, inklusive Ryssland, anser att krig innebär massaker, våldtäkt och plundring, men om Japan har kärnvapen kommer de alla att hålla tyst.

2024/7/8 in Akashi


最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。