文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

En enkelt hændelse, et slag mod min overbevisning, vækkede mig til socialismens virkelighed.

2025年01月30日 16時33分23秒 | 全般
Venstrefløjen ser førkrigstidens Japan som en grusom, aggressiv nation, der ofrede sit folk gennem nationalisme, og ser det som et absolut onde.
30. november 2020
Det følgende er fra et unikt indslag i et nyligt nummer af månedsmagasinet WiLL med en samtale mellem Hiroshi Furuta og Yutaka Asaka.
Det er et must-read ikke kun for det japanske folk, men også for folk i hele verden.
Hvorfor er det sådan, at jo dygtigere folk er, jo mere bliver de fanget af venstrefløjen og går til grunde?
Folk fra fremragende familier er ikke opmærksomme på almindelige mennesker.
Den type person, der kommer fra en lidt bedre familie og er god til skolearbejde, bliver fanget af Marx.
En enkelt hændelse, et slag mod min tro, vækkede mig til socialismens virkelighed.
Furuta
Jeg læste Asaka-sans bog »A Book that Makes Leftists Repent from the Bottom of Their Hearts«, en kritisk undersøgelse af socialistiske ideologier, men jeg blev så ked af det, at jeg ikke kunne vende siderne.
Den smerte, jeg følte, da Marx spredte sig gennem den intellektuelle verden, vendte tilbage til mig (lol).
Asaka 
Det er jeg ked af (lol).
Furuta
Jeg vågnede op fra Marx, da jeg var 26 år gammel i 1979.
Jeg tog til Leningrad (nu Skt. Petersborg), og fordi jeg kunne tale russisk, bad jeg den kvindelige guide om at lade mig gå alene.
Af en eller anden grund var jeg i stand til at komme rundt, så jeg gik rundt i baggaderne.
Hvad tror du, jeg så der?
Asaka
Hjemløse mennesker?
Furuta
Ja, en flok arbejdsløse.
På et opslag fra jobcentret på væggen stod der noget i retning af »Søger hviderussiske traktorførere«.
En tog fat i min arm og sagde, at jeg skulle sælge mit Seiko-ur.
Jeg rystede ham af mig og sagde: »Jeg har ikke studeret dit sprog til den slags,« men det er socialismens virkelighed.
Asaka
Det er noget af en oplevelse.
Furuta 
Dette slag tvang Marx til at se i øjnene, at han løj, uanset om han kunne lide det eller ej.
Det var derfor, jeg opgav at lære russisk.
Efter det grublede jeg over, hvorfor jeg havde troet på Marx.
Jeg læste Asaka-sans bog, »En bog, der får venstreorienterede til at angre fra bunden af deres hjerter«, men jeg blev så ked af det, at jeg ikke kunne vende siderne.
Den smerte, jeg følte, da Marx spredte sig gennem den intellektuelle verden, kom tilbage til mig (lol).
Mødet med Marx
Furuta
Jeg hører forresten, at du tidligere var medlem af kommunistpartiet. Hvor gammel var du, da du meldte dig ind?
Asaka
Jeg var 18 år gammel.
Furuta
Det er ret tidligt.
Læste du Marx på egen hånd, eller var det noget, din lærer sagde, du skulle gøre?
Asaka
Det var en skole, der kombinerede junior high school og high school, men jeg blev ikke rekrutteret, selv om der var mange venstreorienterede lærere.
Det var en skole, der forberedte eleverne til optagelsesprøverne til universitetet, så der var mange mennesker omkring mig, som havde en masse viden.
Selv om jeg kun gik i 1. g, forklarede de for eksempel ting som relativitetsteorien og forskellen mellem DNA (deoxyribonukleinsyre) og RNA (ribonukleinsyre) (lol).
Da jeg så dem, tænkte jeg: »Jeg vil også sige store ting.« Jeg udviklede en længsel efter at være intellektuel.
Furuta
Alligevel var de bøger, dine lærere anbefalede, alle »venstreorienterede« bøger, ikke sandt?
Asaka
Der var mange Iwanami Shinsho-bøger.
Jeg tror, de var for avancerede til førsteårselever i junior high school, men antallet af Iwanami Shinsho-bøger, jeg havde læst, var som en målestok for intellektuelle.
Furuta
Jeg ved det, jeg ved det (lol).
Asaka 
Selv om man gør sit bedste for at læse dem, forstår man dem ikke.
Men det er fedt, hvis man kan sige ting som »Hasegawa Masayasu sagde dette« eller »Watanabe Yozo skrev dette« uden at tænke for meget over det (lol).
Da jeg læste bøger skrevet af såkaldte »progressive intellektuelle« på denne måde, kom jeg til at tænke på et spørgsmål.
På det tidspunkt havde Sovjetunionen invaderet Afghanistan (i 1979), og jeg var vidne til, at socialismen trampede på friheden uden at tænke nærmere over det.
Men jeg undrede mig: »Hvorfor afviser disse progressive mennesker ikke socialismen?«
Furuta
Det er jo interessant.
Du er en sjælden type.
Asaka
Jeg tænkte: »Måske ved jeg bare ikke noget om ægte socialisme og kommunisme, og jeg har det dårligt med det på grund af mit image. »Så på andet år i gymnasiet læste jeg From Fantasy to Science og The Communist Manifesto.
Furuta
Hvordan fandt du det?
Asaka
Jeg tænkte: »Jeg har alligevel misforstået kommunismen.«
Jeg var blevet forledt til at tro, at det var en fattig ideologi uden frihed, men det var faktisk en vidunderlig idé.
Furuta
Sandheden og fiktionen blev vendt om (lol).
Asaka
Derefter begyndte jeg at interessere mig for det japanske kommunistpartis argumenter, og selv om jeg kun gik i 2. g, begyndte jeg at købe kommunistpartiets månedsmagasin Avant-garde og Iwanamis »Sekai« (Verden) (lol).
Der blev skrevet spændende om, hvor skandaløst det Liberale Demokratiske Partis regering gjorde tingene.
For eksempel er der interne regler for selvforsvarsstyrkerne, og loven om selvforsvarsstyrkerne er bare en »dekoration«, så de kan gøre, hvad de vil.
Da jeg læste det, blev jeg rasende og tænkte: »Det er skandaløst!
På den anden side, fordi der ikke er andre mennesker i verden, der ville sige så ekstreme ting, ville jeg tro, at jeg var en af de få mennesker, der kendte sandheden og hengav mig til en følelse af almagt (lol).
Furuta
Hvordan lykkedes det dig i sidste ende at frigøre dig fra Marx?
Asaka 
I modsætning til professor Furukawa vågnede jeg ikke op med et enkelt slag.
Selv efter at jeg troede, at jeg havde rystet Marx af mig, var der stadig noget af mig, der ikke var helt væk.
Jeg ved ikke, hvor ofte jeg var nødt til at »kaste min hud« for at fjerne den.
Jeg husker det ikke tydeligt, men på et tidspunkt læste jeg en bog af Kō Bun'yū. På det tidspunkt vidste jeg ikke, hvilken slags person Kō var, og jeg tænkte: »Hvorfor har han så højreorienterede idéer? Sikke en mærkelig kineser han er!
Jeg troede, at jeg ville læse den for at høre en modsatrettet mening, og så tænkte jeg: »Vent lidt, måske har jeg ret« (griner).
Venstrefløjen ser Japan før krigen som en absolut ond nation, der var en grusom angriber og ofrede sit folk på grund af nationalisme.
Men Kō-san så førkrigstidens Japan i et positivt lys.
Furuta
Efterhånden bliver Marx udeladt.
I modsætning til mig er det en »gradvis opvågning«.
Denne artikel fortsætter


最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。