文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

En enkelt hendelse, et slag mot min tro, vekket meg til sosialismens virkelighet.

2025年01月30日 16時36分26秒 | 全般
Venstresiden ser på Japan før krigen som en grusom, aggressiv nasjon som ofret sitt folk gjennom nasjonalisme, og ser det som et absolutt onde.
30. november 2020
Det følgende er hentet fra en unik reportasje i en fersk utgave av månedsmagasinet WiLL, med en samtale mellom Hiroshi Furuta og Yutaka Asaka.
Det er en viktig artikkel ikke bare for det japanske folk, men også for folk over hele verden.
Hvorfor er det slik at jo dyktigere folk er, desto mer blir de fanget opp av venstresiden og sløser bort?
Folk fra fremragende familier tar ikke hensyn til vanlige mennesker.
Den typen mennesker som kommer fra en litt bedre familie og er flinke i skolearbeidet, blir fanget opp av Marx.
En enkelt hendelse, et slag mot min tro, vekket meg til sosialismens virkelighet.
Furuta
Jeg leste Asaka-sans bok, «En bok som får venstreorienterte til å angre fra dypet av deres hjerter», en kritisk undersøkelse av sosialistiske ideologier, men jeg ble så fortvilet at jeg ikke klarte å bla om.
Smerten jeg følte da Marx spredte seg gjennom den intellektuelle verden, vendte tilbake til meg (lol).
Asaka 
Jeg er lei for det (lol).
Furuta
Jeg våknet opp fra Marx da jeg var 26 år gammel i 1979.
Jeg dro til Leningrad (nå St. Petersburg), og fordi jeg kunne russisk, ba jeg den kvinnelige guiden om å la meg gå alene.
Av en eller annen grunn klarte jeg å komme meg rundt, så jeg gikk rundt i bakgatene.
Hva tror du jeg så der?
Asaka
Hjemløse mennesker?
Furuta
Ja, en haug med arbeidsledige.
På veggen hang det et oppslag om et jobbsenter der det sto noe sånt som «Søker traktorførere fra Hviterussland».
En av dem tok tak i armen min og ba meg selge Seiko-klokken min.
Jeg ristet ham av meg og sa: «Jeg har ikke studert språket ditt for slike ting», men dette er sosialismens virkelighet.
Asaka
Det var litt av en opplevelse.
Furuta 
Dette slaget tvang Marx til å innse at han løy, enten han likte det eller ikke.
Det var derfor jeg ga opp å lære russisk.
Etter det grublet jeg over hvorfor jeg hadde trodd på Marx.
Jeg leste Asaka-sans bok, «En bok som får venstreorienterte til å angre fra dypet av sitt hjerte», men jeg ble så fortvilet at jeg ikke klarte å bla om.
Smerten jeg følte da Marx spredte seg i den intellektuelle verden, kom tilbake til meg (lol).
Møtet med Marx
Furuta
Jeg har forresten hørt at du tidligere var medlem av kommunistpartiet. Hvor gammel var du da du meldte deg inn?
Asaka
Jeg var 18 år gammel.
Furuta
Det er ganske tidlig.
Leste du Marx på egen hånd, eller var det noe læreren din ba deg om å gjøre?
Asaka
Det var en skole som kombinerte ungdomsskole og videregående, men jeg ble ikke rekruttert, selv om det var mange venstreorienterte lærere der.
Det var en skole som forberedte elevene til opptaksprøvene til universitetet, så det var mange mennesker rundt meg som hadde mye kunnskap.
Selv om jeg bare gikk første året på ungdomsskolen, kunne de for eksempel forklare ting som relativitetsteorien og forskjellen på DNA (deoksyribonukleinsyre) og RNA (ribonukleinsyre) (lol).
Da jeg så dem, tenkte jeg: «Jeg vil også si store ting.» Jeg fikk en lengsel etter å være intellektuell.
Furuta
Likevel var alle bøkene du ble anbefalt av lærerne dine «venstreorienterte» bøker, ikke sant?
Asaka
Det var mange Iwanami Shinsho-bøker.
Jeg tror de var for avanserte for førsteårselever på ungdomsskolen, men antallet Iwanami Shinsho-bøker jeg hadde lest, var som en målestokk for intellektuelle.
Furuta
Jeg vet det, jeg vet det (lol).
Asaka 
Selv om du gjør ditt beste for å lese dem, forstår du dem ikke.
Men det er kult hvis du kan si ting som «Hasegawa Masayasu sa dette» eller «Watanabe Yozo skrev dette» uten å tenke for mye over det (lol).
Da jeg leste bøker skrevet av såkalte «progressive intellektuelle» på denne måten, kom jeg til å tenke på et spørsmål.
På den tiden hadde Sovjetunionen invadert Afghanistan (i 1979), og jeg var vitne til at sosialismen trampet på friheten uten å tenke over det.
Men jeg lurte på hvorfor disse progressive menneskene ikke avviste sosialismen.»
Furuta
Det er interessant.
Du er en sjelden type.
Asaka
Jeg tenkte: «Kanskje jeg bare ikke vet noe om ekte sosialisme og kommunisme, og at jeg har et dårlig inntrykk av det på grunn av mitt eget image. «Så i andre klasse på ungdomsskolen leste jeg Fra fantasi til vitenskap og Det kommunistiske manifest.
Furuta
Hvordan fant du den?
Asaka
Jeg tenkte: «Jeg misforsto kommunismen likevel.»
Jeg hadde blitt forledet til å tro at det var en fattig ideologi uten frihet, men det var faktisk en fantastisk idé.
Furuta
Sannheten og fiksjonen ble snudd på hodet (lol).
Asaka
Etter det begynte jeg å følge med på argumentene til det japanske kommunistpartiet, og selv om jeg bare gikk andre året på ungdomsskolen, begynte jeg å kjøpe kommunistpartiets månedsmagasin Avantgarde og Iwanamis «Sekai» (Verden) (lol).
Der ble det skrevet spennende om hvor skandaløst det liberaldemokratiske partiets regjering gjorde ting.
For eksempel finnes det interne regler for selvforsvarsstyrkene, og loven om selvforsvarsstyrkene er bare en «dekorasjon», så de kan gjøre hva de vil.
Da jeg leste det, ble jeg opprørt og tenkte: «Dette er skandaløst!
På den annen side, siden det ikke finnes andre mennesker i verden som ville sagt slike ekstreme ting, ville jeg trodd at jeg var en av de få som kjente sannheten og hengav meg til en følelse av allmakt (lol).
Furuta
Hvordan klarte du til slutt å frigjøre deg fra Marx?
Asaka 
I motsetning til professor Furukawa våknet jeg ikke opp med ett eneste slag.
Selv etter at jeg trodde jeg hadde ristet av meg Marx, var det fortsatt en del av meg som ikke var helt borte.
Jeg vet ikke hvor ofte jeg måtte «kaste huden min» for å bli kvitt den.
Jeg husker det ikke så godt, men på et tidspunkt leste jeg en bok av Kō Bun'yū. På den tiden visste jeg ikke hva slags person Kō var, og jeg tenkte: «Hvorfor har han slike høyreorienterte ideer? For en merkelig kineser han er!
Jeg trodde jeg ville lese den for å høre en motstridende mening, og så tenkte jeg: «Vent litt, dette kan være riktig» (ler).
Venstresiden ser på Japan før krigen som en absolutt ond nasjon som var en grusom angriper og ofret sitt folk på grunn av nasjonalisme.
Men Kō-san så førkrigstidens Japan i et positivt lys.
Furuta
Etter hvert blir Marx utelatt.
I motsetning til meg er det en «gradvis oppvåkning».
Denne artikkelen fortsetter


最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。