文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

En enda incident, ett slag mot min tro, väckte mig till socialismens verklighet.

2025年01月30日 16時30分39秒 | 全般
Vänstern ser förkrigstidens Japan som en grym, aggressiv nation som offrade sitt folk genom nationalism och ser det som en absolut ondska.
30 november 2020
Följande är hämtat från ett unikt inslag i ett nyligen utgivet nummer av månadstidningen WiLL, med ett samtal mellan Hiroshi Furuta och Yutaka Asaka.
Det är ett måste att läsa inte bara för det japanska folket utan också för människor över hela världen.
Hur kommer det sig att ju mer kapabla människor är, desto mer fångas de upp av vänstern och slösas bort?
Människor från enastående familjer ägnar ingen uppmärksamhet åt vanliga människor.
Den typ av person som kommer från en lite bättre familj och är bra på skolarbete fastnar i Marx.
En enda händelse, ett slag mot min tro, fick mig att vakna upp till socialismens verklighet.
Furuta
Jag läste Asaka-sans bok ”En bok som får vänsteranhängare att ångra sig från djupet av sina hjärtan”, en kritisk granskning av socialistiska ideologier, men jag blev så bedrövad att jag inte kunde vända blad.
Den smärta jag kände när Marx spreds genom den intellektuella världen återvände till mig (lol).
Asaka 
Jag är ledsen för det (lol).
Furuta
Jag vaknade upp från Marx när jag var 26 år gammal 1979.
Jag åkte till Leningrad (nuvarande S:t Petersburg), och eftersom jag kunde tala ryska bad jag den kvinnliga guiden att låta mig gå själv.
Av någon anledning kunde jag ta mig runt, så jag gick runt på bakgatorna.
Vad tror du att jag såg där?
Asaka
Hemlösa människor?
Furuta
Ja, ett gäng arbetslösa människor.
På väggen hängde ett anslag från arbetsförmedlingen där det stod något i stil med ”Söker vitryska traktorförare”.
En tog tag i min arm och sa att jag skulle sälja min Seiko-klocka.
Jag skakade av mig honom och sa: ”Jag har inte studerat ert språk för sådana här saker”, men det är socialismens verklighet.
Asaka
Det är en ganska stor upplevelse.
Furuta 
Det här slaget tvingade Marx att inse att han ljög, vare sig han ville det eller inte.
Det var därför jag gav upp att lära mig ryska.
Efter det våndades jag över varför jag hade trott på Marx.
Jag läste Asaka-sans bok, ”En bok som får vänstermänniskor att ångra sig från djupet av sina hjärtan”, men jag blev så upprörd att jag inte kunde vända blad.
Den smärta jag kände när Marx spreds genom den intellektuella världen kom tillbaka till mig (lol).
Möte med Marx
Furuta
Förresten, jag har hört att du tidigare var medlem i kommunistpartiet. Hur gammal var du när du gick med?
Asaka
Jag var 18 år gammal.
Furuta
Det är ganska tidigt.
Läste du Marx på egen hand, eller var det något som din lärare sa åt dig att göra?
Asaka
Det var en skola som kombinerade junior high school och high school, men jag blev inte rekryterad trots att det fanns många vänsterorienterade lärare.
Det var en skola som förberedde eleverna för inträdesprov till universitet, så det fanns många människor runt omkring mig som hade mycket kunskap.
Trots att jag bara gick första året på högstadiet förklarade de till exempel saker som relativitetsteorin och skillnaden mellan DNA (deoxiribonukleinsyra) och RNA (ribonukleinsyra) (lol).
När jag såg dem tänkte jag: ”Jag vill också kunna säga stora saker.” Jag utvecklade en längtan efter att bli en intellektuell.
Furuta
Trots det var alla böcker som dina lärare rekommenderade ”vänsterböcker”, eller hur?
Asaka
Det fanns en hel del Iwanami Shinsho-böcker.
Jag tror att de var för avancerade för elever som gick första året på högstadiet, men antalet Iwanami Shinsho-böcker jag hade läst var som ett riktmärke för intellektuella.
Furuta
Jag vet, jag vet (lol).
Asaka 
Även om man gör sitt bästa för att läsa dem, så förstår man dem inte.
Men det är coolt om man kan säga saker som ”Hasegawa Masayasu sa det här” eller ”Watanabe Yozo skrev det här” utan att tänka för mycket på det (lol).
När jag läste böcker skrivna av så kallade ”progressiva intellektuella” på det här sättet kom jag att tänka på en fråga.
Vid den tiden hade Sovjetunionen invaderat Afghanistan (1979), och jag bevittnade hur socialismen trampade på friheten utan att tänka efter.
Men jag undrade: ”Varför förkastar inte dessa progressiva människor socialismen?”
Furuta
Det är ju intressant.
Du är en sällsynt typ.
Asaka
Jag tänkte: ”Jag kanske bara inte vet något om riktig socialism och kommunism, och jag känner mig dålig på grund av min bild av dem. ”Så under andra året på högstadiet läste jag From Fantasy to Science och The Communist Manifesto.
Furuta
Hur hittade du den?
Asaka
Jag tänkte: ”Jag har missförstått kommunismen trots allt.”
Jag hade fått för mig att det var en fattig ideologi utan frihet, men det var faktiskt en underbar idé.
Furuta
Sanningen och fiktionen var omvända (lol).
Asaka
Efter det började jag uppmärksamma det japanska kommunistpartiets argument, och trots att jag bara gick andra året på högstadiet började jag köpa kommunistpartiets månadstidning Avantgarde och Iwanamis ”Sekai” (Världen) (lol).
Där skrevs det spännande om hur upprörande det liberaldemokratiska partiets regering gjorde saker.
Till exempel finns det interna regler för självförsvarsstyrkorna, och lagen om självförsvarsstyrkorna är bara en ”dekoration”, så de kan göra vad de vill.
När jag läste det blev jag upprörd och tänkte: ”Det här är skandalöst!
Å andra sidan, eftersom det inte finns några andra människor i världen som skulle säga sådana extrema saker, skulle jag tro att jag var en av de få människor som kände till sanningen och hänge mig åt en känsla av allsmäktighet (lol).
Furuta
Hur lyckades du i slutändan bryta dig loss från Marx?
Asaka 
Till skillnad från professor Furukawa vaknade jag inte upp av ett enda slag.
Även efter att jag trodde att jag hade skakat av mig Marx, så var det fortfarande en del av mig som inte hade lämnat mig helt och hållet.
Jag vet inte hur ofta jag var tvungen att ”ömsa skinn” för att bli av med den.
Jag minns det inte så tydligt, men vid ett tillfälle läste jag en bok av Kō Bun'yū. På den tiden visste jag inte vad Kō var för en person, och jag tänkte: ”Varför har han så högerinriktade idéer? Vilken märklig kines han är!
Jag tänkte att jag skulle läsa den för att höra en motsatt åsikt, och sedan tänkte jag: ”Vänta lite, det här kan vara rätt” (skratt).
Vänstern ser förkrigstidens Japan som en absolut ondskefull nation som var en grym angripare och offrade sitt folk genom nationalism.
Men Kō-san såg förkrigstidens Japan i ett positivt ljus.
Furuta
Så småningom utelämnas Marx.
Till skillnad från mig är det ett ”gradvis uppvaknande”.
Den här artikeln fortsätter


最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。