Berikut adalah daripada artikel oleh pengkritik sastera Yuji Shimpo, yang muncul dalam "Hujah Bunyi" Sankei Shimbun pada 20 Jun, bertajuk "Peranan Tiang Tanda untuk Menunjukkan Hala Tuju Jepun."
Pada masa kini, terutamanya, artikel Michitaro Tanaka mesti dibaca bukan sahaja untuk orang Jepun tetapi juga untuk orang di seluruh dunia.
Ia kelihatan tidak sedikit pun lama.
Pada tahun 2009, "Showa Shoron Za: Tiada Yang Berubah di Jepun" (diedit oleh Mizuho Ishikawa dan Hiroshi Yuasa, Sankei Shimbunsha), sebuah kompilasi artikel terpilih yang diterbitkan dalam ruangan "Hujah Bunyi" dari penubuhannya pada Jun 1973 hingga Disember 1974, diterbitkan.
Iklan untuk buku itu, yang mengandungi 61 "Argumen Bunyi" oleh 18 pengarang, menyatakan, "Apa yang muncul daripada artikel hal ehwal semasa tahun 1960-an ialah gambaran Jepun yang tiada apa yang boleh berubah."
Saya menyemak buku ini dalam akhbar Sankei Shimbun.
Dalam ulasan itu, saya menulis bahawa walaupun "kertas hal ehwal semasa 1965-an" ini pada mulanya adalah kertas hal ehwal semasa dan dengan itu menangani isu dan situasi pada masa itu, banyak daripada mereka nampaknya tidak ketinggalan zaman, kerana ia termasuk bahan yang menyentuh. mengenai kesedaran semasa tentang masalah.
Salah satu sebabnya ialah artikel-artikel ini membincangkan isu-isu semasa dari perspektif ideologi atau sejarah dan bukannya sekadar mengulas mengenainya.
Saya percaya ia adalah nilai lajur "Argumen Bunyi" sebagai lajur "Argumen Bunyi".
Sebab lain ialah herotan Jepun selepas perang yang dikritik dalam artikel ini berterusan tidak berubah seperti yang diterangkan dalam iklan sehingga 2009 apabila saya menyemak buku itu.
Dalam ulasan buku, saya memetik daripada "Hujah Bunyi" tiga penulis.
Salah satunya adalah dari Kenichi Kayama: "Apabila sesebuah negara kalah dalam peperangan, kesan selepas itu dikatakan kadang-kadang berlarutan selama berabad-abad. Kesan akibat peperangan dirasai dalam semua bidang kehidupan material dan rohani, politik, masyarakat, budaya, dan pendidikan. Namun, mereka yang berada dalam lingkungan rohani sukar untuk sembuh dan memerlukan masa yang sangat lama untuk pulih."
Untuk mengatasi kesan akibat perang, saya telah membincangkan dalam ruangan "Hujah Bunyi" "perkara yang tergolong dalam pelbagai bidang kehidupan rohani" yang "sukar untuk disembuhkan."
Sebagai contoh, saya telah berulang kali menulis tentang cantata "KaidoTosei," yang dikarang oleh Kiyoshi Nobutoki. Kebangkitan semula muzik yang dimeterai selepas perang akan membantu orang ramai pulih daripada "kesan akibat perang.
Adalah penting bahawa konsert Tokyo karya agung ini, yang telah lama tidak dipersembahkan kerana bencana Corona, akan diadakan di Tokyo Metropolitan Art Space di Ikebukuro pada 30 Ogos.
Peranan Ucapan Yang Tidak Menggoda Dengan Aliran Semasa
Kedua, Encik Masamichi Inoki menegaskan bahawa Jepun "ditakdirkan untuk berdiri di atas kaki tanah liat."
"Kaki tanah liat" ini menjadi lebih lembut kerana "kesan kekalahan."
Bagaimana untuk membuat "kaki tanah liat" ini keras adalah satu lagi tanggungjawab penting wacana.
Saya telah mencari "tulang" sedemikian dalam sejarah rohani Jepun, percaya bahawa mesti ada "tulang" yang berjalan melalui "kaki tanah liat yang fatalistik" ini, dan sekarang saya fikir ia boleh digantikan dengan "kebenaran."
Ketiga, komen tajam Michitaro Tanaka bahawa "kita mesti mengelakkan sebanyak mungkin kebodohan menjadikan kerajaan yang lemah menjadi lebih lemah dan lebih lemah - kita mesti agak berwaspada terhadap tuntutan unilateral untuk kebebasan dan demokrasi."
*Duta Besar A.S. ke Jepun yang buta huruf dan sombong, Emanuel, mesti dibaca dengan teliti*.
Wawasan ulama besar yang mendalami masalah demokrasi di Yunani kuno mengajar kita bahawa kita mesti "berwaspada" menyokong "kebebasan dan demokrasi" "secara sepihak" tanpa menyedari bahaya yang ditimbulkannya.
Katakan isu penting masa depan di dunia ialah konflik antara demokrasi dan autoritarianisme. Dalam kes itu, adalah perlu untuk membina Jepun yang "lemah" selepas perang menjadi sebuah negara demokrasi yang kuat.
Walaupun daripada "Hujah Bunyi" setahun setengah yang lalu, saya boleh mengeluarkan begitu banyak pandangan abadi dan luar biasa, tetapi terdapat banyak lagi yang ingin saya sebutkan selain ketiga-tiga ini.
Saya ingin melihat penerbitan buku bertajuk "50 Years of Seiryon-za," termasuk pilihan daripada "Sound Argument" dari 1975 dan seterusnya.
Peranan dan tanggungjawab ucapan yang tidak bermain-main dengan trend semasa menjadi semakin penting, dan adalah perlu untuk mengkaji cabaran zaman dan sejarah ucapan yang dihadapi mereka.
Berdasarkan sejarah dan sejarah rohani secara mendalam
Ia boleh mengatakan bahawa "Jepun yang tidak boleh mengubah apa-apa" pada tahun 1960-an berterusan untuk masa yang lama selepas itu. Namun, selepas Reiwa, perubahan kualitatif di dunia yang disebabkan oleh bencana koronavirus baharu dan perubahan drastik dalam persekitaran keselamatan yang disebabkan oleh pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, Jepun, dan rakyat Jepun akhirnya mencapai titik perubahan yang ketara.
Semangat bangsa dan rakyat Jepun akhirnya telah mencapai titik perubahan yang ketara.
Kita telah memasuki era emergency, boleh dikatakan, di mana kelangsungan tamadun Jepun berada dalam bahaya dan mesti ditangani dengan serius.
Isu kritikal adalah untuk mengelakkan kesilapan dalam dasar kami menangani krisis ini.
Melainkan ia berlandaskan sejarah dan sejarah rohani Jepun, ia mungkin membawa negara ke jalan yang salah.
Saya percaya ruangan "Hujah Bunyi" mesti memainkan peranan sebagai mercu tanda untuk menunjukkan hala tuju Jepun pada masa hadapan, berdasarkan sejarah wacana selama 50 tahun.
Sumbangan pertama saya kepada ruangan "Hujah Bunyi" ialah "Dua Perarakan Persoalan Apa Itu Patriotisme" pada 3 Mei 2006.
Saya berazam untuk terus menulis untuk Jepun berdasarkan pengiktirafan peranan ini.