文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

ニューズウィークが50万部は購読されて居なければ駄目なのである。2

2013年06月07日 21時36分41秒 | 日記
ニューズウィークが50万部は購読されて居なければ駄目なのであるシリーズ。
「文明のターンテーブル」が購読されなければ世界は安定しないシリーズでもある。

国益という観点を欠いたジャーナリズムが作って来た現実には、誰もが唖然、呆然するだろう。

トホホな、笑うに笑えない、馬鹿な、漫画チックな事が現実なのだから。

日本と韓国と言うのは、ナショナリズム と言う名の精神年齢12歳のファシズムが横行する韓国と似非モラリズムが横行しナショナル・インタレストを欠いた記事を書く事が当然であると考えている新聞を持つ日本の間で、

漫画のような事実なのに、現実は、馬鹿ではないのか、というほどに不要、無用に引き裂かれているのである。

実に戯けた話なのである。

例えば、京都探索を繰り返している私は普通の人よりは韓国の人を見かける。若い人も多い。今のアジアの若い女性は共通してスタイルが良くなっているな、などと思う事もある。

彼等をみて反感を覚えるなどということは当然ながら全くない。

相手の韓国人達にしてもそうだろう。

ならば今の日韓関係とは何なのだという疑問は誰にもあるだろう。

その答えは日本の新聞を購読していては永久に分からないかもしれないが、ニューズウィーク誌6/11号を読めば、完璧に分かるはずである。

長年購読し続けてきた新聞が私達の国の国益を考えて記事を書いているのか、相手の国の国益を考えて記事を書いているのか等と言うことを考えさせられることは情けない話ではあるのだが。

ニューズウィーク誌6/11号、p24から。

文中黒字化は芥川。

前文略。

日本政府の3つの失敗
日本を20年余り悩まし続けてきた慰安婦問題はもはや、もがけばもがくほど深みにはまる泥沼と化してしまった。問題が解決不能に近いレベルにまでもつれてしまった根源は、日本政府が90年代前半に犯した3つの失敗にある。

まず日本政府は致命的な判断ミスで自らパニック状態に陥り、不要な譲歩を繰り返した。

それまで日韓の戦後賠償問題ではほとんど議論にならなかった慰安婦が突然問題になったのは、91年に元慰安婦の全学順が実名で名乗り出て、日本政府の謝罪と補償を求める訴訟を起こしたのがきっかけだ。

当時、宮沢喜一内閣で官房長官を務めた加藤紘一は「政府関与の証拠は見つかっていない」とコメントしながら、その後「関与は否定できない」(92年1月、第1次談話)、「関与があった」(同年7月、第2次談話)と180度方向転換した。

その原因は、朝日新聞が92年1月に報じた「朝鮮人慰安婦への軍関係資料発見」という記事だ。政府の関与を完全否定した加藤のコメントを「狙い撃ち」するこの報道で、5日後に訪韓が迫っていた宮沢内閣は半ばパニック状態に陥った。

「(加藤が)政府関与はなかったと言い切ったのが間違い」と、韓国政治が専門の神戸大学の木村幹教授は言う。戦時中の状況を考えれば、軍が慰安所の運営に何らかの形で関わっていたのは明らかで、いったん関与を示す資料が見つかればすぐ撤回と謝罪に追い込まれるのは明白だった。

案の定、訪韓した宮沢は当時の盧泰愚大統領との会談で、22分間に8回も謝罪してしまう。

そして韓国の主張する「強制性」を裏付ける資料が見つからないまま、同年7月に「政府関与があった」と認める第2次加藤談話が発表される。

後略。

Search with Akutagawa Kenji in iTunes Store and subscribe.

2013年06月07日 21時25分27秒 | 日記
2010/9/18.
It thought that it was disappointed in love now at the time of the young woman ( being a belle ) student who became a priest in NHK BS1 and that it was betrayed.
It came across the Zen meditation then.
It was struck by the situation that the priests are doing various social contribution, too.
Then, she became a priest.
She said.
" If supposing that it died now, it thought that it was as it didn't become a priest and that it wasn't possible to die "....
There are a lot of loons, too, in the world but there are a lot of such persons, too.
but way, it is to be that I extracted from the thought from the yard of the north of... to have written first for not to be suffered to stop of in the net in this way
but... I am already doing the feeling as it is extracting, too, about my writing one book which the God gave me who was born in Japan as the mission
If there is to have felt as the mission, too, but to continue to write in this way follows a woman in above-mentioned young Taiwan and saying now
If supposing that it dies now, it is because it thinks that it isn't possible to die without writing the word which the... God gave for its purpose without writing my word.
It is from the woman in this young Taiwan and the feelings which don't change at all.

Search with Akutagawa Kenji in iTunes Store and subscribe.

Japan and Korea must subscribe to Newsweek about 500,000 numbers of copies.

2013年06月07日 18時52分08秒 | 日記
Japan and Korea must subscribe to Newsweek about 500,000 numbers of copies.
If “The Turntable of Civilization” isn't subscribed to, the world isn't stable.
Open-mouthed astonishment so that cannot speak out any word about anyone, will to the actuality which was composed of the journalism which lacked a viewpoint, the national interest, in dumb surprise.
Because of foolish actual cartoon tic it is which cannot laugh to laugh.
Actually, it is a clowning about story.

From the Newsweek magazine 6/11 number, p29
To do the becoming in the text of the black is Akutagawa.

Korea which lost “loyalty ", being anti-Japanese
Korea

By the comfort woman problem which should have been a humanitarian problem in the first place
Of crashing to merely anti-Japanese campaign for some reason
In front of the Japanese Embassy in Seoul
Every week, on Wednesday, as for the anti- Japanese Government protest demonstration of the citizen group which is done here concerning the comfort woman problem, it counted 1076 times this year at the end of May.
It throws a comfort woman problem with the circle to Japanese Government if supposing that the Korean government “solves immediately if Japan becomes the feeling ".
It criticizes the remark of the politician in Japan about the comfort woman as “the lie “about the media, too, every time it does a thing.
Korea seems to become a cluster from Japan and to be reflecting on Japan by this problem.
However, if turning over 1 skin, there is actual state which is distant from “the cluster ".
The comfort woman problem which began as the humane problem which depends on the citizen group changed into merely “the anti-Japanese campaign " with original " loyalty " lost and had become endless mudslinging.
To relax this problem, the past when the “anti-Japanese” mechanism was born must be known.
The Japan-ROK Basic Relations Treaty was concluded in 1965 and was " the solution in the final problem about the claim rights of national question is full and it ".

The existence of the comfort woman wasn't contained in the object of the compensation because it wasn't admitted, being official, and it became in the 90s and then, it surfaced as “the new problem ".
The catchword was that coverage record " the volunteer corps coverage record " to the previous comfort woman who depends on Yun Chung-ok of the Ewha Womans University professor in 90 was serialized by Han-Kyoreh.
In these days Korea, the civic movement was becoming animated.
Korea which achieved democratization by the military government collapse in 87 is because it was released from the speech suppression, too.

The newspaper serialization by Yun Chung-ok was one of the civic movement which stood up to complain of the traged of the woman who was oppressed under the military government.
The Hankyoreh which professes " the child of the democratization ", too, was the new media that the newspapermen to have been out of job in the resort founded the liberty of the expression under the military government.
They took up a comfort woman problem as if they dispelled feeling of bitterness under the former administration.
Then, " the Korean volunteer corps problem council ( 挺対協 ) " the purpose of which was to solve 90, a previous comfort woman problem was started and Yun became the representative.
The rise of such civic movement became the primer of the confession “to have been a previous comfort woman “by the money learning order in next 91.
The money demands the apology and the compensation from Japanese Government with the other previous comfort women and files a suit about them to the Tokyo district court.
It denied involvement in the country if supposing “that there was not a data to support “at first about Japanese Government which was made a defendant.
However, when the Asahi reported the article which carried " the data which shows the involvement of the army " in January, 92, Japanese Government was pressed to be difficult vs. to do.

To the bog which is called “anti- pro-Japanese”

The Korean side was thinking of the early curtain pull by the problem but the unexpected actuality complicated clarifying and a problem.

That Kim Chong-p'il who was the negotiation ratifier of the Japan-ROK Basic Relations Treaty conclusion knew the existence of the comfort woman problem from those days in 65 became evident.
As for him who was raised from the Korean media, to have known existence but that the data sang was pursued by the representation when it wasn't possible to negotiate.
In this, the criticism which faces a parent eye school in Korea to the opportunity rises and develops into being anti-Japanese.
The omit the last part

ニューズウィークが50万部は購読されて居なければ駄目なのである。

2013年06月07日 18時40分32秒 | 日記
ニューズウィークが50万部は購読されて居なければ駄目なのであるシリーズ。
「文明のターンテーブル」が購読されなければ世界は安定しないシリーズでもある。

国益という観点を欠いたジャーナリズムが作って来た現実には、誰もが唖然、呆然するだろう。

トホホな、笑うに笑えない、馬鹿な、漫画チックな事が現実なのだから。

日本と韓国と言うのは、ナショナリズム と言う名の精神年齢12歳のファシズムが横行する韓国と似非モラリズムが横行する日本の間で、漫画のような事実なのに、現実は、馬鹿ではないのか、というほどに引き裂かれているのである。

実に戯けた話なのである。

ニューズウィーク誌6/11号、p29から。

文中黒字化は芥川。

反日で「大義」を失った韓国

韓国 そもそも人道問題だったはずの慰安婦問題が 単なる反日キャンペーンへと暴走したのはなぜか
ソウルの日本大使館前。毎週水曜日、慰安婦問題をめぐり、ここで行われる市民団体の対日本政府抗議デモは、今年5月末で1076回を数えた。

韓国政府は「日本がその気になればすぐに解決する」として慰安婦問題を日本政府に丸投げ。メディアも慰安婦に関する日本の政治家の発言を事あるごとに「妄言」として批判する。
日本からすれば、韓国が一丸となってこの問題で日本を責め立てているように見える。
だが一皮めくれば、「一丸」とは程遠い実態がある。
市民団体による人道的な問題として始まった慰安婦問題は本来の「大義」が失われて単なる「反日キャンペーン」と化し、エンドレスな泥仕合になってしまった。

この問題を解きほぐすには、「反日」メカニズムが生まれた過去を知る必要がある。

1965年に日韓基本条約が締結され、「国民の問の請求権に関する問題が完全かつ最終的に解決」された。

当時、慰安婦の存在は公式には認められていなかったことから補償の対象に含まれず、90年代になって「新たな問題」として浮上した。
きっかけは、90年に梨花女子大学教授の尹貞玉による元慰安婦への取材記録「挺身隊取材記」がハンギョレ新聞に連載されたことだった。

この頃の韓国では市民運動が活発化していた。
87年の軍事政権崩壊で民主化を遂げた韓国は言論弾圧からも解放されたからだ。

尹による新聞連哉は、軍事政権下で虐げられてきた女性の悲劇を訴えるために立ち上がった市民運動の1つだった。
「民主化の子供」を自称するハンギョレ新聞も、軍事政権下で表現の自由を訴え失職した記者らが創設した新興メディアだった。
彼らは前政権下での鬱憤を晴らすかのように慰安婦問題を取り上げた。
そして90年、元慰安婦問題を解決することを目的とした「韓国挺身隊問題対策協議会(挺対協)」が発足し、尹がその代表になった。

こうした市民運動の高まりが、翌91年の金学順による「元慰安婦だった」という告白の導火線になっていた。
金は他の元慰安婦らと共に、日本政府からの謝罪と賠償を求めて東京地方裁判所に提訴。被告となった日本政府は当初、「裏付ける資料がない」として国の関与を否定した。
ところが92年1月に朝日新聞が「軍の関与を示す資料」を掲載した記事を報じると、日本政府は難しい対応を迫られることになった。

「反親日」という泥沼へ

韓国側は問題の早期幕引きを考えていたが、思わぬ現実が明らかになり、問題は複雑化した。

日韓基本条約締結の交渉批准者だった金鍾泌らが、65年当時から慰安婦問題の存在を知っていたことが明るみになったのだ。
韓国メディアから突き上げられた彼は、存在は知っていたが資料がなく交渉できなかったと釈明に追われた。

これを契機に韓国の親目派に対する批判が高まり、反日へと発展。

後略。

人気ブログランキングへ

It is useless if not changing roughly.“Timetable of the galaxy train “2010/8/21

2013年06月07日 17時03分35秒 | 日記
“Timetable of the galaxy train “2010/8/21
To that would not think that we changed mass communication now, or being in 60 after the war of? And change of government's being accomplished by the first time election
Rather, will no relation be needless to say about the mass communication and needless to say, as for it, do the will of be opposite to this thing.
It is now that it says 18 years it’s since then.
It is not until it says what thing, too.
If saying easily, was the destruction... life-time employment principle of the social infrastructure which was an advantage in Japan a really unnecessary thing?
It should be possible to say that the official was only... it which is as the lifelong employment system and that the civilian didn't have to destroy a lifelong employment system.
With the civilian, in YES, with the official, the possibility that the logic is right is not in being NO, and so on.
If saying that the market of the type of the 20th century of market principle... was NO to the lifelong employment system, it applies to the official, too, equally and the meritocracy must be changed into.
Well, if not being, such logic is the completely strange irresponsible logic which is for someone.
A store was closed down and the of impoverishment... all over Japan in the district city became as the shutter.
The regular occupation can be taken even if it becomes 30 years old about 11,600,000... youngsters and the people below 2,000,000 yen of annual incomes can not marry.
When the child aging... tontine to make necessary, too, is a collapse verge, they say.
Liberal Democratic Party which lost a receptacle as the prime minister 18 years before is self- breakage たの.
The prime minister whom the party which took office if replacing a country with the private enterprise chooses = the prime minister are a president and the substantial staff is each ministry.
To sort out that who is excellent in the staff is the beginning of the management.
It is possible to say that the human being whom it can do without being the best and mistaking by it becomes a president, too.
Then, the company breaks through the placed situation after governing the company and moreover, it releases and executes the ground design to make develop into.
It is a president.
Who now, in the Democratic Party, can convert this 20 at a breath?
The national sentiments is criticism... at " the politics and the money " only about it, being good if competing When permitted to judge in case of being the one which is the same as the big chorus of the sense of justice 18 years before completely, I think.
By what qualification does who of you who make one whom not to refer until I write one Umeda and north yard problem of sentences only of this very much and make to give a loss with the nearness of 1,000,000,000,000 yen to the people coolly do conduct like the judge?
The body where the... physics by which I finished writing " the civilized turntable ", thought that would should send to the pipe prime minister almost, and saw a functional site and it was surprised at was writing not to know saying this or that and a translation
Because under present condition, thought that it didn't become a story, too, and that you don't have a first-class physicist is theory less
If being Most Valuable Player at the field which must reach physics, that it should have become a physicist silently is needless to say.
The power which you tell will are not such a thing.
...to praise is sorry, saying you are a science course but my classmate only however, in the one which arranges a flattery by your turn, as for the person who was more excellent than about you, being obvious, there are 50 in the science course.
That you should make will be to make a country be prosperous as the... prime minister who will be politics.
There is not a problem in such a thing at all.
Now, we face a national crisis surely.
The anxiety of no life is for the persons who are in the elitist layer from before by 20 years which made the mass communication which is in the felt ignominious egoism the first on the list when not thinking that it does the instigator who made this 20 of this country so of it.
It extends over the various fields and it should be.
Of the person who didn't have the abilities of the prime minister originally however, the country can be rescued.
If it is possible to make the persons make a suggestion above the proposal of me if Most Valuable Player is left in the bureaucrat of... of its knowing this cause and a result in 20 in the true unselfish heart
Ascertain who to be most suitable for it is.
Or, of the bureaucrats whom who made this 20... in the form as now as compliant, does it try to accomplish politics in the future, too,?
Almost, it creates and in that there is Most Valuable Player, it is not, if not being, it is how or it begins a bureaucrat white paper, the Bank of Japan white paper from there.
Then, it will be to declare in the world in Japan when... which returns Japan to original to change roughly is prosperous and plays a role to the world.
I refuse a big choral mystery with frolicing sense of justice like 18 year 前 with firm determination.
It is a problem, that who can return to the prosperous route.
Because there is any problem in the thing except it and it isn't left in the chopsticks or such time
The things change roughly and all changes.
The part of issuing 500,000,000,000,000 yen, a deficit-covering national bond by the part of not being grown to 20 years is 450,000,000,000,000 yen.
In now which gave the loss only of this to the country, in the plan of the cheap trick, Japan cannot rescue.

It is useless if not changing roughly.

Doesn't the excise tax increase lead a country to the way of declining only?
It will be the idea of the bureaucrat in now in Ministry of Finance.
Moreover, it is the idea of the bureaucrat who made this 20.
Does it resign from the true ace of?
Ready and is there not a kingpin of this theory about whether or not he is the true ace of Ministry of Finance?
How together and in time of the division to be saying not to understand to, the prime minister doesn't have physics.
It should begin at staring at the bureaucrat and examining whether it is that a receptacle with Budget Bureau length and an expected human being are really left in Ministry of Finance in now.
In young each ministry, in the ace, all balance is to make admit this maladministration in 20 modestly and to make show the limit of their ability in the means to make a country be prosperous if being.
Because it should understand if being aces, not being in the case to be saying a Ministry benefit mystery
This time, rescue the heart, the country which attends the people in the true unselfish heart and make find only the way of making be conspicuous.
It will be the problem which it was possible to impose on the person who becomes a prime minister = a prime minister now.
Only the human being where it is made should consist.
It is different from so far.

物事は大きく変わって全てが変わるのだ。「銀河鉄道の時刻表」2010/8/21

2013年06月07日 16時36分23秒 | 日記
「銀河鉄道の時刻表」2010/8/21

今、マスコミは自分達が変えたと思っているのではないだろうか?
戦後60年にして初めて選挙で政権交代が成された事に対して。

言うまでもなく、この事にマスコミは何の関係も無いし、むしろ、その反対だろう。

この政権交代は、既述したように「自民党の没落とは、18年前を持って、そういう総理大臣の資質、資格を持った人間が払拭してしまっていた事に依るのではないか?」

それ以降の18年間と言うのが、今なのであって、それがどんな事かは言うまでも無いでしょう。
簡単に言えば、日本の強みであった社会基盤の破壊…終身雇用主義は本当に不要な事だったのか?

公務員は終身雇用制度のまま居る…それだけで民間が終身雇用制度を破壊する必要は無かったと言えるはずなのである。
民間にはYESで公務員にはNOだなんて論理が正しいはずがないのである。
市場原理主義…20世紀型の市場が終身雇用制度に対してNOだったから、と言うのなら、公務員にも等しく適用し、所謂、能力主義に変えなければならない。

でなければ、そんな論理は、全くおかしな、好い加減な、誰かの為にする論理である。

地方の疲弊…日本中の町が商店が閉鎖されてシャッター通りになった。
年収200万円以下の国民が1,160万人…若者は30歳に成っても、正規の職業に就く事も、結婚する事も出来ない。
必然としての小子高齢化…年金も崩壊寸前だと彼等は言う。

総理大臣としての器を18年前に失っていた自民党が自壊したのが真相であると芥川は思ったのである。

国を民間企業に置きかえれば、政権をとった政党が選ぶ総理大臣=首相が社長で、実質的な社員は各省庁である。社員の中で誰が優秀なのかを選別する事が経営の始まり。それが一番良く、間違わずに出来る人間が社長に成る、とも言える。

そうして社内を統治した上で会社が置かれている状況を打開したり、更に発展させたりするグランドデザインを発表し実行する。それが社長である。

今、民主党で、この20年を一気に転換できるのは誰なのか?
それだけを競えば良いのであって「政治と金」で国民感情が云々…
18年前の正義感の大合唱と全く同じ物だと断じても良いと僕は思う。

梅田・北ヤードの問題一つとっても、僕が、これだけの文章を書くまでは、誰一人言及せず、1兆円近い損失を、国民に与える事に平然としている様な貴方達の誰が、どのような資格で裁判官の様な振る舞いをするのか?

僕は、「文明のターンテーブル」を書き上げ、先ずは管首相に送るべきだろうと考え、オフィシャルサイトを見て驚いた…物理学がどうのこうのと訳のわからない事を書いていたからだ。
オイ、オイと思ったのだ、貴方は一流の物理学者では無いのは無論なのだから。
物理学を極めなければならない、その道の最優秀選手なら、黙って物理学者に成っていたはずなのは言うまでもない。
貴方が語るべきは、そんな事ではないだろう。貴方の廻りでお追従を並べるものが、貴方は理科系だからなどと褒めそやす…申し訳ないが、理科系で明白に貴方より優秀だった者は、僕の同級生だけでも50人は居る。

貴方が成すべき事は政治学だろう…首相として国を繁栄させることだろう。

問題は、そんな事では全くないのだ。今、私達は正に国難に直面しているのである。
そう思っていないのは、この国の、この20年を作った張本人でありながら、何の生活の不安も感じていない、醜いエゴイズムの中に居る、マスコミを筆頭にした、20年前からエリート層に居る者たちなのだ。
各界に跨って居るはずだ。

本来は総理大臣の資質が無かった者でも、国を救う事は出来る。それは本当の無私の心で、この20年の原因と結果を知る事…官僚の中に、最優秀選手が残っていたら、その者たちに、僕の提言以上の案を出させる事が出来るなら。

それに一番相応しいのは誰かを見極める事。或いは、誰が、今のままの形で…この20年を作って来た官僚達の言いなりのまま、今後も政治を成そうとしているのか?

先ず、官僚白書、日銀白書を作成し、最優秀選手が居るのか居ないのか、居なければどうするか、そこから始める。そうして大きく変える、日本を元に戻す…繁栄し世界に対する役割を果たすと、日本に、世界に宣言する事だろう。

18年前と同じような、ふざけた正義感の大合唱なぞは、僕は断固として拒否する。

誰が、繁栄の道筋に戻せるのかが問題。それ以外には、どんな問題も有りはしないし、
そんな時間は残されていないのだから。

物事は大きく変わって全てが変わるのだ。

20年間に、成長しなかった分が500兆円、赤字国債を発行した分が450兆円。
これだけの損失を国に与えた今、小手先の策では、日本は救えない。


大きく変えなければ駄目なのだ。消費税増税は国を衰退の道へ導くだけだ(それは財務省の、今の官僚の考えだろう)しかも、この20年を作って来た官僚の発想だ…この論の中心人物は、財務省の本当のエースなのか?本当のエースは、とうに辞めて居ないのではないか?

物理学がどうの、等と、分けのわからない事を言っている暇に、官僚を直視して、入省時から主計局長の器と期待されていた様な人間が、今の財務省に本当に残っているのかどうか、調べる事から始めるべきだろう。

若し各省庁にエースが全て残って居たら、この20年の失政を謙虚に認めさせ、国を繁栄させる方策を、彼らの能力の限りを発揮させることなのである。
省益なぞを言っている場合で無い事は、エース達なら分るはずなのだから。
今度こそ、本当の無私の心で、国民に奉仕する心、国を救い、栄えさせる道だけを、見つけ出させる事。

それが、今、総理大臣=首相に成る者に課せられた課題だろう。
それが出来る人間だけが成るべきなのだ。
今までとは違うのだ。

“Timetable of the galaxy train” 2010/8/12

2013年06月07日 16時20分37秒 | 日記
It is the meaning, the meaning of “Umeda’s northern yard ".
2010/8/12“Timetable of the galaxy train”

Gather, course in the plainness, and as planned in the city which was fixed via the time of the discussion in 20, be and accomplish wisdom in Oosaka or the country in the second period minute of providing later by several years to have been opened by the world.
It is in the fair competitive bid which means regulation reform, the execution of the authentic globalism.
It nearly 1,000,000,000,000 yen reduces 30,000,000,000,000 yen of big deficit which the people continue to be still burdened with = it earns nearly 1,000,000,000,000 yen.
Osaka-shi (this, too, is a country) gets to permanently get the huge fixed asset tax income which gets to improve the present fiscal conditions substantially and achieves restoration of government's finance.
It is the meaning, the meaning of the northern yard.
You said that the opposite is YES to the stupid thing!! (World however,) that it, too, doesn't see a kind in the history.
It says a qualification to say what proposal about the Japanese economy to such you there is if attempting to think well once.
With what head is it possible to say that such inconsequentiality doesn't become in the future which wasn't made the food of the capitalism in the 20th century which is cunning ( as much as that ), being this much and is rapacious, too, and so on?

それが北ヤードの意味、意義です。2010/8/12

2013年06月07日 16時10分37秒 | 日記
「銀河鉄道の時刻表」

大阪、或いは国の叡智を集め、20年の討議の時間を経て決定された都市計画通りに、至極当然の事として、世界に開かれた=規制改革=真正なグローバルの実行を意味する、公明正大な競争入札を、数年後と定めた第二期分に於いて為し、
いまだに国民が負担し続けている大赤字30兆円を1兆円近く減らす=1兆円近くを稼ぐ。
大阪市(これもまた国)は、現在の財政状況を大幅に改善する事と成る、莫大な固定資産税収入を恒久的に得る事に成り、財政再建を果たす。
それが北ヤードの意味、意義です。

その反対の事を、それも歴史に(世界でも)類を見ないほどの愚かな事!!に貴方がたはYESと言った。

そんな貴方たちに、日本経済についての、どんな提言を言う資格が有るのか?
一度、良く考えてみたらいい。

そんな頓珍漢が、これほどに(あれほどに)狡猾で強欲な20世紀資本主義の餌食になっていなかった、今後もならないなどと、どんな頭で言えるのか。

ツアーへの復帰

2013年06月07日 10時53分09秒 | 日記
1974年、かつてのバック・バンドだったザ・バンドを従えてレコーディングした『プラネット・ウェイヴス』を発表。初のビルボードNo.1アルバムとなる。引き続き、ザ・バンドと共に全米ツアーを行った。彼等との共演は1968年のウディ・ガスリー追悼コンサート、1969年ワイト島音楽祭、1971年大晦日のザ・バンドコンサートのゲスト以来、5回目である(最後は1976年の『ラスト・ワルツ』だった)。しかし、今やスターダムにのしあがったザ・バンドとの力関係は対等になり、バンドサウンドとしては完璧で非の打ち所のないものながら、ディラン自身は退屈さをも漏らしていたようである。このツアーの模様はライブ盤『偉大なる復活』に収録された。
翌1975年には、『ブロンド・オン・ブロンド』のサウンドと『ナッシュヴィル・スカイライン』の透明感を併せ持つコロムビア復帰作『血の轍』を発表。内省的で沈鬱な内容にも関わらず、これもNo.1を獲得。ディランは当時、マリー・トラヴァース(ピーター・ポール&マリー)のラジオ番組で「なぜ、このような暗いアルバムが好かれているのか理由がわからない」と述べている。この作品は、当初ニューヨークで録音されてプレス盤も出回ったが、ディラン本人がリリース直前にストップをかけ、ミネアポリスで半数を取り直した。録音にはミック・ジャガーが立ち会った。ミックはオルガンも弾いたそうだが、採用されたかは不明。2013年現在、ニューヨーク音源からは「リリー、ローズマリーとハートのジャック ("Lily, Rosemary and the Jack of Hearts") 」だけが日の目を見ていない。

また1975年10月 - 12月と1976年4月 - 5月の2つの時期にかけて「ローリング・サンダー・レヴュー」と銘打ったツアーを行なった。これは事前の宣伝を行わず、抜き打ち的にアメリカ各地の都市を訪れて小規模のホールでコンサートを行なうというもので、かつてのフーテナニーのリバイバルないし、巨大産業化したロック・ミュージックに対する原点回帰の姿勢を提示した。このツアーでは、ディラン自身が監督をつとめた映画『レナルド&クララ』の撮影もあわせて行われた。このツアーの模様は『ローリング・サンダー・レヴュー(ブートレッグ・シリーズ第5集)』(2002年)、『激しい雨』(1976年)、映画『レナルド&クララ』、テレビ番組『Hard Rain』などに収録されている。このツアーメンバーを主として、ツアー開始直前に録音されたアルバム『欲望』が1976年初頭に発表され、No.1を獲得するとともに自身最大のセールスを記録した。
1978年には映画『レナルド&クララ ("Renaldo and Clara")』が公開されるが、内容が難解すぎると不評を買い、興行的には失敗。はじめは4時間弱だったが、後に2時間の短縮版が編集され再度公開。だが結局評価は変わらずじまいであった。封切りに先立ち『4 Songs From "Renald & Clara"』というプロモEPが業界内に配布された。サウンドトラック盤からの抜粋であるが、2013年現在オリジナル盤は公式発表されていない。

この年は12年ぶりにワールド・ツアーを開始し、2月から3月にかけては初の来日公演を行ない、東京公演の模様が『武道館』に収録、リリースされた。1971年のレオン・ラッセル・セッション以来の女性コーラス、ホーンセクションを含むビッグバンド編成である(ディランは1987年のツアーまで女性コーラスを導入していた)。また、ツアー中には、ツアーメンバーとともに『ストリート・リーガル』を制作。日本滞在時に作曲したという「イズ・ユア・ラヴ・イン・ヴェイン ("Is Your Love in Vain?") 」も収録されており、イギリスなどでマイナー・ヒットとなった。
なお、来日記念盤として日本限定で発売された『傑作』には、アルバム未収録の「親指トムのブルースのように ("Just Like Tom Thumb's Blues", Live at Liverpool) 」、「スペイン語は愛の言葉 "Spanish Is The Loving Tongue" (Piano Solo Version) 」、「 ジョージ・ジャクソン (Big Band Version) 」、「リタ・メイ」などが収録された。後にオーストラリアとニュージーランドでCD化されたが、2013年現在は入手困難となっている。
クリスチャンへの洗礼 [編集]
ワールド・ツアー終了後、ボーン・アゲイン・クリスチャン (Born again Christianity) の洗礼を受けたことが明らかになった。
1979年発表の『スロー・トレイン・カミング』はディラン流のゴスペルで占められていた。このアルバムはマッスルショウルズの専属スタジオミュージシャン達の手により制作された[90]、ディラン初の“プロフェッショナル”なアルバムである。このアルバムは旧来のファン離れを招いた[注 13]ものの、売れに売れてグラミー賞も獲得した。本作収録曲の「ガッタ・サーヴ・サムバディ(Single Edit.)」は2013年現在ディラン最後のトップ40シングルである。シングルB面の "Trouble in Mind" はアルバム未収録。また、未発表の "Ain't No Man Righteous, No Not One" もレゲエ・グループのJah Mallaにカバーされるなど、この時期の曲は比較的人気が高くトリビュート・アルバムも作られている。

以下続く。

Going electric

2013年06月07日 10時49分45秒 | 日記
Dylan's April 1965 album Bringing It All Back Home was yet another stylistic leap,[80] featuring his first recordings made with electric instruments. The first single, "Subterranean Homesick Blues", owed much to Chuck Berry's "Too Much Monkey Business";[81] its free association lyrics have been described as both harkening back to the manic energy of Beat poetry and as a forerunner of rap and hip-hop.[82] The song was provided with an early music video which opened D. A. Pennebaker's cinéma vérité presentation of Dylan's 1965 tour of Great Britain, Dont Look Back.[83] Instead of miming to the recording, Dylan illustrated the lyrics by throwing cue cards containing key words from the song on the ground. Pennebaker has said the sequence was Dylan's idea, and it has been widely imitated in both music videos and advertisements.[84]
The second side of Bringing It All Back Home consisted of four long songs on which Dylan accompanied himself on acoustic guitar and harmonica.[85] "Mr. Tambourine Man" quickly became one of Dylan's best known songs when The Byrds recorded an electric version that reached number one in both the U.S. and the UK charts.[86][87] "It's All Over Now Baby Blue" and "It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)" were acclaimed as two of Dylan's most important compositions.[85][88]
In 1965, as the headliner at the Newport Folk Festival, Dylan performed his first electric set since his high school days with a pickup group drawn mostly from the Paul Butterfield Blues Band, featuring Mike Bloomfield (guitar), Sam Lay (drums) and Jerome Arnold (bass), plus Al Kooper (organ) and Barry Goldberg (piano).[89] Dylan had appeared at Newport in 1963 and 1964, but in 1965 Dylan, met with a mix of cheering and booing, left the stage after only three songs. One version of the legend has it that the boos were from the outraged folk fans whom Dylan had alienated by appearing, unexpectedly, with an electric guitar. Murray Lerner, who filmed the performance, said: "I absolutely think that they were booing Dylan going electric."[90] An alternative account claims audience members were merely upset by poor sound quality and a surprisingly short set. This account is supported by Kooper and one of the directors of the festival, who reports his audio recording of the concert proves that the only boos were in reaction to the emcee's announcement that there was only enough time for a short set.[91][92]
Nevertheless, Dylan's 1965 Newport performance provoked a hostile response from the folk music establishment.[93][94] In the September issue of Sing Out!, singer Ewan MacColl wrote: "Our traditional songs and ballads are the creations of extraordinarily talented artists working inside disciplines formulated over time ...'But what of Bobby Dylan?' scream the outraged teenagers ... Only a completely non-critical audience, nourished on the watery pap of pop music, could have fallen for such tenth-rate drivel."[95] On July 29, just four days after his controversial performance at Newport, Dylan was back in the studio in New York, recording "Positively 4th Street". The lyrics teemed with images of vengeance and paranoia,[96] and it was widely interpreted as Dylan's put-down of former friends from the folk community―friends he had known in the clubs along West 4th Street.[97]

Highway 61 Revisited and Blonde on Blonde

In July 1965, Dylan released the single "Like a Rolling Stone", which peaked at number two in the U.S. and at number four in the UK charts. At over six minutes, the song has been widely credited with altering attitudes about what a pop single could convey. Bruce Springsteen, in his speech for Dylan's inauguration into the Rock and Roll Hall of Fame, said that on first hearing the single, "that snare shot sounded like somebody'd kicked open the door to your mind".[99] In 2004 and again in 2011, Rolling Stone magazine listed it as number one on its list of "The 500 Greatest Songs of All Time".[98][100] The song also opened Dylan's next album, Highway 61 Revisited, titled after the road that led from Dylan's Minnesota to the musical hotbed of New Orleans.[101] The songs were in the same vein as the hit single, flavored by Mike Bloomfield's blues guitar and Al Kooper's organ riffs. "Desolation Row", backed by acoustic guitar and understated bass,[102] offers the sole exception, with Dylan making surreal allusions to a variety of figures in Western culture during this epic song, described by Andy Gill as "an 11-minute epic of entropy, which takes the form of a Fellini-esque parade of grotesques and oddities featuring a huge cast of celebrated characters, some historical (Einstein, Nero), some biblical (Noah, Cain and Abel), some fictional (Ophelia, Romeo, Cinderella), some literary (T.S. Eliot and Ezra Pound), and some who fit into none of the above categories, notably Dr. Filth and his dubious nurse."[103]
In support of the record, Dylan was booked for two U.S. concerts and set about assembling a band. Mike Bloomfield was unwilling to leave the Butterfield Band, so Dylan mixed Al Kooper and Harvey Brooks from his studio crew with Robbie Robertson and Levon Helm, best known at the time for being part of Ronnie Hawkins's backing band The Hawks (later to become The Band).[104] On August 28 at Forest Hills Tennis Stadium, the group was heckled by an audience still annoyed by Dylan's electric sound. The band's reception on September 3 at the Hollywood Bowl was more favorable.[105]
While Dylan and the Hawks met increasingly receptive audiences on tour, their studio efforts floundered. Producer Bob Johnston persuaded Dylan to record in Nashville in February 1966, and surrounded him with a cadre of top-notch session men. At Dylan's insistence, Robertson and Kooper came down from New York City to play on the sessions.[106] The Nashville sessions produced the double-album Blonde on Blonde (1966), featuring what Dylan later called "that thin wild mercury sound".[107] Al Kooper described the album as "taking two cultures and smashing them together with a huge explosion": the musical world of Nashville and the world of the "quintessential New York hipster" Bob Dylan.[108]
On November 22, 1965, Dylan secretly married 25-year-old former model Sara Lownds.[109] Some of Dylan's friends (including Ramblin' Jack Elliott) claim that, in conversation immediately after the event, Dylan denied that he was married.[109] Journalist Nora Ephron first made the news public in the New York Post in February 1966 with the headline "Hush! Bob Dylan is wed."[110]
Dylan undertook a world tour of Australia and Europe in early 1966. Each show was split into two parts. Dylan performed solo during the first half, accompanying himself on acoustic guitar and harmonica. In the second half, backed by the Hawks, he played electrically amplified music. This contrast provoked many fans, who jeered and slow handclapped.[111] The tour culminated in a famously raucous confrontation between Dylan and his audience at the Manchester Free Trade Hall in England on May 17, 1966.[112] An official recording of this concert was released in 1998: The Bootleg Series Vol. 4: Bob Dylan Live 1966. At the climax of the evening, a member of the audience, angered by Dylan's electric backing, shouted: "Judas!" to which Dylan responded, "I don't believe you ... You're a liar!" Dylan turned to his band and said, "Play it fucking loud!"[113] as they launched into the final song of the night―"Like a Rolling Stone."
During his 1966 tour, Dylan was frequently described as exhausted and acting "as if on a death trip".[114] D. A. Pennebaker, the film maker accompanying the tour, described Dylan as "taking a lot of amphetamine and who-knows-what-else."[115] In a 1969 interview with Jann Wenner, Dylan said, "I was on the road for almost five years. It wore me down. I was on drugs, a lot of things ... just to keep going, you know?"[116] In 2011, BBC Radio 4 reported that, in an interview which Robert Shelton had taped in 1966, Dylan claimed that he had kicked a heroin habit in New York City: "I got very, very strung out for a while ... I had about a $25-a-day habit and I kicked it."[117] Some journalists questioned the validity of this confession, pointing out that Dylan had "been telling journalists wild lies about his past since the earliest days of his career."[118][119]
Motorcycle accident and reclusion[edit]
After his European tour, Dylan returned to New York, but the pressures on him increased. ABC Television had paid an advance for a TV show they could screen.[120] His publisher, Macmillan, was demanding a finished manuscript of the poem/novel Tarantula. Manager Albert Grossman had already scheduled an extensive concert tour for that summer and fall.
On July 29, 1966, Dylan crashed his 500cc Triumph Tiger 100 motorcycle on a road near his home in Woodstock, New York, and was thrown to the ground. Though the extent of his injuries were never fully disclosed, Dylan said that he broke several vertebrae in his neck.[121] Mystery still surrounds the circumstances of the accident since no ambulance was called to the scene and Dylan was not hospitalized.[121] Dylan's biographers have written that the crash offered Dylan the much-needed chance to escape from the pressures that had built up around him.[121][122] Dylan confirmed this interpretation of the crash when he stated in his autobiography, "I had been in a motorcycle accident and I'd been hurt, but I recovered. Truth was that I wanted to get out of the rat race."[123] In the wake of his accident, Dylan withdrew from the public and, apart from a few select appearances, did not tour again for almost eight years.[124]
Once Dylan was well enough to resume creative work, he began editing film footage of his 1966 tour for Eat the Document, a rarely exhibited follow-up to Dont Look Back. A rough cut was shown to ABC Television and was promptly rejected as incomprehensible to a mainstream audience.[125] In 1967 he began recording music with the Hawks at his home and in the basement of the Hawks' nearby house, called "Big Pink".[126] These songs, initially compiled as demos for other artists to record, provided hit singles for Julie Driscoll ("This Wheel's on Fire"), The Byrds ("You Ain't Goin' Nowhere", "Nothing Was Delivered"), and Manfred Mann ("Mighty Quinn"). Columbia released selections from them in 1975 as The Basement Tapes. Over the years, more and more of the songs recorded by Dylan and his band in 1967 appeared on various bootleg recordings, culminating in a five-CD bootleg set titled The Genuine Basement Tapes, containing 107 songs and alternate takes.[127] In the coming months, the Hawks recorded the album Music from Big Pink using songs they first worked on in their basement in Woodstock, and renamed themselves The Band,[128] thus beginning a long and successful recording and performing career of their own.
In October and November 1967, Dylan returned to Nashville.[129] Back in the recording studio after a 19-month break, he was accompanied only by Charlie McCoy on bass,[130] Kenny Buttrey on drums,[131] and Pete Drake on steel guitar.[132] The result was John Wesley Harding, a quiet, contemplative record of shorter songs, set in a landscape that drew on both the American West and the Bible. The sparse structure and instrumentation, coupled with lyrics that took the Judeo-Christian tradition seriously, marked a departure not only from Dylan's own work but from the escalating psychedelic fervor of the 1960s musical culture.[133] It included "All Along the Watchtower", with lyrics derived from the Book of Isaiah (21:5–9). The song was later recorded by Jimi Hendrix, whose version Dylan later acknowledged as definitive.[30] Woody Guthrie died on October 3, 1967, and Dylan made his first live appearance in twenty months at a Guthrie memorial concert held at Carnegie Hall on January 20, 1968, where he was backed by The Band.[134]

Dylan's next release, Nashville Skyline (1969), was virtually a mainstream country record featuring instrumental backing by Nashville musicians, a mellow-voiced Dylan, a duet with Johnny Cash, and the hit single "Lay Lady Lay."[136] Variety magazine wrote, "Dylan is definitely doing something that can be called singing. Somehow he has managed to add an octave to his range."[137] Dylan and Cash also recorded a series of duets, but only their recording of Dylan's "Girl from the North Country" was used on the album.
In May 1969, Dylan appeared on the first episode of Johnny Cash's new television show, duetting with Cash on "Girl from the North Country", "I Threw It All Away", and "Living the Blues". Dylan next traveled to England to top the bill at the Isle of Wight rock festival on August 31, 1969, after rejecting overtures to appear at the Woodstock Festival far closer to his home.[138]

Hereinafter, it continues.

エレクトリックへの転換

2013年06月07日 10時47分14秒 | 日記
前章続き。

1964年頃からマリファナなどのドラッグの影響からか、コンサートやレコーディングでも常に少し酔っ払ったような状態になっていた。ビートルズやローリング・ストーンズをはじめイギリスのミュージシャンとの交流が芽生えたのもこの時期で、中期以降のビートルズがドラッグ体験をモチーフにした曲を多く残したのは、ディランと関わったのがきっかけとされている。なかでも1965年頃のジョン・レノンが熱病のごとく傾倒し、作風から精神面、スタイルに至るまでディランに触発された(例:[1]、[2])。またジョージ・ハリスンとは後に生涯にわたる友情を築くこととなる。
一方、ディラン自身もこれらブリティッシュ・インヴェイジョンに刺激を受け、1965年から1966年にかけて『ブリンギング・イット・オール・バック・ホーム』、『追憶のハイウェイ61』、『ブロンド・オン・ブロンド』とエレクトリック楽器を取り入れた作品を矢継ぎ早に発表した[注 6]。
従来のフォーク・ソング愛好者、とくに反体制志向のプロテストソングを好むファンなどはこの変化を「フォークに対する裏切り」ととらえ、賛否両論を巻き起こした。なかでも1965年のニューポート・フォーク・フェスティバルで、ディランはバック・バンドをしたがえて数曲演奏したが、トーキングブルースなどの弾き語りを要求するファンから手痛いブーイングの洗礼を受けた。そこでやむなくステージを降りた後、アコースティック・ギター一本で再登場し、過去の音楽との決別を示唆するかのごとく「イッツ・オール・オーヴァー・ナウ、ベイビー・ブルー ("It's All Over Now, Baby Blue") 」を涙ながらに歌いあげた[66]、という逸話が有名である(しかし、これはあくまでサイ&バーバラ・リバコブの伝記に記述された、ややドラマティックな脚色がもたらした風説である。ブーイングはひどい音響とあまりに短い演奏だったことに対するものであり、実際には歓声もあがっていたという。[67]また、バンドで用意した曲だけでは時間が余ったため、アコースティック・ギターで再度ステージに戻って数曲を披露したに過ぎないという証言も存在する)。
このようなトラブルにもかかわらず、これら3枚のアルバムでディランは従来以上に新しいファン層を獲得した。内省的で作家性の強い原曲を、アメリカ社会のさまざまなルーツミュージックやリズム&ブルースなどのバンドアレンジに乗せたこの時期の作品が、ロック史の大きなターニングポイントとして位置づけられている。また、この頃の歌詞はアレン・ギンズバーグらの文学者からも絶賛されるようになっており、ロックの歌詞が初めて文学的評価を獲得したものとして重要である。
中でもアル・クーパー、マイク・ブルームフィールドらの参加でバンド演奏を全面的に取り入れた『追憶のハイウェイ61』からのカット、「ライク・ア・ローリング・ストーン」が、キャッシュボックス誌ではじめて(そして唯一の)シングルチャートNo.1となった(ビルボードでは2位。1位はビートルズの「ヘルプ!」)。その他「寂しき4番街」が7位、「雨の日の女 (Single Edit.) 」がビルボード、キャッシュボックス誌で共に最高2位、[注 7]。"「アイ・ウォント・ユー」が20位、「女の如く」が33位を獲得するなど、次々チャートアクションを記録した。しかしその記録だけでなく、今日のミュージックシーンにおいていわゆる「ディランズ・チルドレン」を自認してきた大御所ミュージシャンに、さらに多くのフォロワーが枝分かれしている事実からも「シンガー・ソングライター」という系統を確立した役割は遥かに大きいといえる。
1965年から1966年にかけて、後にザ・バンドとなるバックバンド、レヴォン&ザ・ホークスをしたがえてワールドツアーをこなす。既述のように、ここでも初期の弾き語りを求めるファンやメッセージ性の強いラディカルな曲を好む観客からのブーイング、リズムを乱すようにしむける不規則な手拍子、足踏みなどの妨害行為は収まらず、それに対し挑戦的にバンド演奏を繰り広げるディランの姿は『ロイヤル・アルバート・ホール(ブートレッグ・シリーズ第4集)』(1998年)[注 8]、映画『イート・ザ・ドキュメント(Eat the Document)』などに収録されている[注 9]。『ロイヤル・アルバート・ホール』では、バンドが次曲の準備をしている最中に観客の一人が「ユダ(裏切り者)!」と叫ぶと、場内に賛同するような拍手やブーイング、更には逆にそれを諌める声などが起こった場面が収められている。その中でディランは「I don't believe you... You're a liar!」と言い放つと、怒涛の迫力で「ライク・ア・ローリング・ストーン」の演奏をはじめた。嵐のような演奏が終わると、放心状態だった会場からは惜しみない拍手が巻き起こったが、ディランはぶっきらぼうに「Thank you」と言い残し、そのままステージをあとにした。[注 10]
またこの頃にはLSDも使用するようになっており、ビートルズやザ・ビーチ・ボーイズらと同様、作風にも大きな影響を受け、特にディランは声が大きく変化した。
この時期のアルバム未収録曲としては、「ビュイック6型の想い出 ("From a Buick 6") 」のハーモニカバージョン、「窓からはい出せ」のアル・クーパー、マイク・ブルームフィールドによるセッション(当初、「Positively 4th Street」と誤記されたシングル盤が出回ったため回収。再発売され、後に『バイオグラフ』(1985年)に収録された公式バージョンはザ・ホークスとの再録音)などがある。
バイク事故と隠遁 [編集]
こうして最初の絶頂期を迎えていた[68]1966年7月29日に、ニューヨーク州ウッドストック近郊で[69]オートバイ事故を起こす[70]。重傷が報じられ[71][注 11]、すべてのスケジュールをキャンセルして[72]隠遁。再起不能説や死亡説などの噂が流布した[注 12]。しかし当時、ドラッグ[73]とコンサートツアーに明け暮れ、「競争ばかりの社会から抜け出したかった」[74]ディランにとってはかえってよい休養となった[75][76]。事故の三週間程前、秘密裏に結婚していたサラ・ラウンズとの間に子供が生まれ、家族以外のことには興味を持てなくなっていたディラン[77]の大きな転機である[78][79]。
翌1967年からは、ウッドストックにこもってザ・ホークスのメンバーとともにレコード会社向けデモテープの制作に打ち込む。このセッション音源をもとにしたアセテート盤が配布され、マンフレッド・マンによる「マイティ・クイン ("Quinn the Eskimo (The Mighty Quinn)") 」がキャッシュ・ボックスで10位、全英シングル・チャートで1位を獲得するなど、様々なミュージシャンにカバーされて紹介された。ザ・ホークスは、ザ・バンドと名を改め、このセッションから生まれた「アイ・シャル・ビー・リリースト」、「ジス・ホイールズ・オン・ファイアー ("This Wheel's on Fire") 」等の楽曲を収録し、ディランが描いた絵をジャケットにしたアルバム『ミュージック・フロム・ビッグ・ピンク』(1968年)で単独デビューする。やがてディランとザ・バンドによる膨大な未発表のデモテープがディラン宅の地下室に眠っているという噂が口コミで広がったが、その後大きな問題が生じた。副産物として『グレート・ホワイト・ワンダー (Great White Wonder) 』などの海賊盤が出回り始め、闇の一大市場となってしまったのである。なお、このデモ音源の一部は1975年にロビー・ロバートソンの手により、新たにオーバーダブを加えた改良版として『地下室(ザ・ベースメント・テープス)』の題で公式発表された。
1967年にはベネルックス三国にて、地元のバンドによるコーラスをオーバーダビングした「出ていくのなら ("If You Gotta Go, Go Now") 」がシングルリリースされた。1991年リリースの『ブートレッグ・シリーズ1 - 3集』に収録されたバージョンとは全く違う、ハーモニカなしのバージョンであった。
1968年にディランは前作に引き続き、ナッシュビル録音による『ジョン・ウェズリー・ハーディング』で復帰するが、弾き語り中心で徐々にダウン・トゥ・アースのような傾向が見られはじめる。「見張塔からずっと」は、ジミ・ヘンドリックスがカバーしてヒットする。
1969年に映画『真夜中のカーボーイ』の主題歌の依頼があったが、レコーディングが間に合わず、ハリー・ニルソンの「うわさの男Everybody's Talkin'」に差し替えられるということがあった。その幻の主題歌「レイ、レディ、レイ ("Lay Lady Lay") 」は結局ノン・タイアップでリリースされたが、澄んだ声と奥行きのあるサウンドのこのシングルは全米8位のヒットとなった。ディランにとって、2013年現在では最後のトップ10シングルである。この曲が収録された『ナッシュヴィル・スカイライン』はまさにカントリーといっていいアルバムである。このアルバムでの澄んだ歌声についてディランは、煙草を止めたら声質が変わったと述べてはいるが、次アルバムに収録された「ザ・ボクサー」では、しゃがれ声と澄んだ声の多重録音一人二重唱をやっている。
1970年代 [編集]
隠遁後からレコード会社移籍まで [編集]
1970年6月、『セルフ・ポートレイト』を発表。カントリー、MOR、インストを含む様々なジャンルの曲を無作為に並べた実験精神溢れるアルバムで、評価をとまどう声もあった[80]がセールスは好調であった。その直後、レコーディング拠点をナッシュビルからニューヨークに戻し、10月『新しい夜明け』を発表する。
その後、ディランはオリジナルアルバムの制作を中断。それ以降は「バングラデシュ・コンサート」への出演、ジョージ・ハリスン[81]、レオン・ラッセル[82][83]、ハッピー・トラウム[84][85]、アール・スクラッグス[86]、デヴィッド・ブロンバーグ、ロジャー・マッギン[87]、ダグ・サム[88]等とセッションしたこと以外は沈黙を守る。
1971年発表の『グレーテスト・ヒッツ第2集』にはディラン自身のリリース条件としてレオン・ラッセル、デラニー&ボニー&フレンズとのセッションから2曲、ハッピー・トラウムとのセッションから3曲、そして未発表初期音源としてタウンホールでのライブから「明日は遠く ("Tomorrow Is A Long Time") 」を一切の手を加えない状態で収録。ベスト盤にボーナス・トラックを加える先例となる。また、同年末には久々のプロテストソングである「ジョージ・ジャクソン」を発表。A面にはレオン・ラッセルとのセッションからのビッグ・バンド・バージョン、B面にはアコースティック・バージョンを収録。当時のアメリカの放送局では歌詞に問題がある曲の場合は、そのシングルのB面をかけてお茶を濁すのが慣例であったが、このシングルはB面の方が歌詞がより鮮明に聴こえて逆に効果大であった。
1973年、ビリー・ザ・キッドを題材にした映画『ビリー・ザ・キッド/21才の生涯』への出演をきっかけに活動を再開。挿入歌「天国への扉」はディランの曲の中でもカバーするアーティストが多い一曲となった[89]。
この頃CBSソニーから日本独自企画盤として『Mr. D's Collections #1』が特典として配布された。ソニーは以降も#2、#3、『傑作』(1978年)、『武道館』(1978年)、『Dylan Alive!』、『Bob Dylan Live 1961-2000』(2001年)、『ディランがROCK!』(2010年 / 当初は1993年に制作されたが、この時はディランの許可が下りず未発売だった)といった企画盤を企画している。なお、『The Never Ending Tour』という企画盤については、ディランの許可が下りていない。
またこの年、ディランはアサイラム・レコードへの移籍を決断。CBSコロムビアは報復手段として所有する膨大な過去の音源をリリースすることにし、まずは『セルフ・ポートレイト』のアウトテイク集である『ディラン』を発売する。ディランはアサイラムで2枚のアルバムを発表した後、コロムビアへ戻るが、その要因には過去の音源の権利関係があったためともいわれる。『ディラン』は一度CD化されたが、2013年現在廃盤(アメリカのiTunes Music Storeではダウンロード可能)。アサイラムの二枚のアルバム『プラネット・ウェイヴス』(1974年)、『偉大なる復活』(1974年)も1977年にコロムビアから再発売となった。

以下続く。

Bob Dylan

2013年06月07日 10時25分12秒 | 日記
From Wikipedia, the free encyclopedia

Bob Dylan (born Robert Allen Zimmerman; May 24, 1941) is an American musician, singer-songwriter, music producer, artist, and writer. He has been an influential figure in popular music and culture for more than five decades.[2][3] Much of his most celebrated work dates from the 1960s when he was an informal chronicler and a seemingly reluctant figurehead of social unrest. A number of Dylan's early songs, such as "Blowin' in the Wind" and "The Times They Are a-Changin'", became anthems for the US civil rights[4] and anti-war[5] movements. Leaving his initial base in the culture of folk music behind, Dylan's six-minute single "Like a Rolling Stone" radically altered the parameters of popular music in 1965.[6] His recordings employing electric instruments attracted denunciation and criticism from others in the folk movement.
Dylan's lyrics have incorporated a variety of political, social, philosophical, and literary influences. They defied existing pop music conventions and appealed hugely to the then burgeoning counterculture. Initially inspired by the performance style of Little Richard,[7] and the songwriting of Woody Guthrie,[8] Robert Johnson,[9] and Hank Williams,[10] Dylan has both amplified and personalized musical genres. His recording career, spanning fifty years, has explored many of the traditions in American song―from folk, blues, and country to gospel, rock and roll, and rockabilly to English, Scottish, and Irish folk music, embracing even jazz and swing.[11] Dylan performs with guitar, keyboards, and harmonica. Backed by a changing line-up of musicians, he has toured steadily since the late 1980s on what has been dubbed the Never Ending Tour. His accomplishments as a recording artist and performer have been central to his career, but his greatest contribution is generally considered to be his songwriting.[2]
Since 1994, Dylan has published three books of drawings and paintings, and his work has been exhibited in major art galleries.[12][13] As a songwriter and musician, Dylan has sold more than 100 million records worldwide[14] and received numerous awards over the years including Grammy, Golden Globe, and Academy Awards; he has been inducted into the Rock and Roll Hall of Fame, Minnesota Music Hall of Fame, Nashville Songwriters Hall of Fame, and Songwriters Hall of Fame. The Pulitzer Prize jury in 2008 awarded him a special citation for "his profound impact on popular music and American culture, marked by lyrical compositions of extraordinary poetic power."[15] In May 2000, Dylan was awarded the Polar Music Prize. In May 2012, Dylan received the Presidential Medal of Freedom from President Barack Obama.[16]

Origins and musical beginnings

Bob Dylan was born Robert Allen Zimmerman (Hebrew name שבתאי זיסל בן אברהם [Shabtai Zisl ben Avraham])[17][18] in St. Mary's Hospital on May 24, 1941, in Duluth, Minnesota,[19][20] and raised in Hibbing, Minnesota, on the Mesabi Iron Range west of Lake Superior. His paternal grandparents, Zigman and Anna Zimmerman, emigrated from Odessa in the Russian Empire (now Ukraine) to the United States following the anti-Semitic pogroms of 1905.[21] His maternal grandparents, Benjamin and Lybba Edelstein, were Lithuanian Jews who arrived in the United States in 1902.[21] In his autobiography Chronicles: Volume One, Dylan writes that his paternal grandmother's maiden name was Kirghiz and her family originated from Kağızman in north eastern Turkey.[22]
Dylan's parents, Abram Zimmerman and Beatrice "Beatty" Stone, were part of the area's small but close-knit Jewish community. Robert Zimmerman lived in Duluth until age six, when his father was stricken with polio and the family returned to his mother's home town, Hibbing, where Zimmerman spent the rest of his childhood. Robert Zimmerman spent his early years listening to the radio―first to blues and country stations broadcasting from Shreveport, Louisiana, and, as a teen, to early rock and roll.[23] Zimmerman formed several bands while attending Hibbing High School. In the Golden Chords, he performed covers of songs by Little Richard[7] and Elvis Presley.[24] Their performance of Danny and the Juniors' "Rock and Roll Is Here to Stay" at their high school talent show was so loud that the principal cut the microphone off.[25] In 1959, his high school yearbook carried the caption: "Robert Zimmerman: to join 'Little Richard'."[7][26] The same year, using the name Elston Gunnn [sic], he performed two dates with Bobby Vee, playing piano and providing handclaps.[27][28][29]
Zimmerman moved to Minneapolis in September 1959, where he enrolled at the University of Minnesota. His early focus on rock and roll gave way to an interest in American folk music; in 1985, Dylan explained the attraction that folk music had exerted on him:

He soon began to perform at the Ten O'Clock Scholar, a coffeehouse a few blocks from campus, and became actively involved in the local Dinkytown folk music circuit.[31][32]
During his Dinkytown days, Zimmerman began introducing himself as "Bob Dylan".[33] In his autobiography, Dylan acknowledged that he had been influenced by the poetry of Dylan Thomas.[34][a 1] Explaining his change of name in a 2004 interview, Dylan remarked: "You're born, you know, the wrong names, wrong parents. I mean, that happens. You call yourself what you want to call yourself. This is the land of the free."[35]

1960s

Relocation to New York and record deal

Dylan dropped out of college at the end of his first year (May 1960). In January 1961, he traveled to New York City, hoping to perform there and visit his musical idol Woody Guthrie,[36] who was seriously ill with Huntington's Disease in Greystone Park Psychiatric Hospital.[37] Guthrie had been a revelation to Dylan and was the biggest influence on his early performances. Describing Guthrie's impact on him, Dylan later wrote: "The songs themselves had the infinite sweep of humanity in them ... [He] was the true voice of the American spirit. I said to myself I was going to be Guthrie's greatest disciple."[38] As well as visiting Guthrie in the hospital, Dylan befriended Guthrie's acolyte Ramblin' Jack Elliott. Much of Guthrie's repertoire was actually channeled through Elliott, and Dylan paid tribute to Elliott in Chronicles (2004).[39]
From February 1961, Dylan played at various clubs around Greenwich Village. He befriended and picked up material from many folk singers in the Village scene, including Dave Van Ronk, Fred Neil, Odetta, the New Lost City Ramblers, and Irish musicians Tommy Makem and the Clancy Brothers.[40] In September, Dylan gained some public recognition when Robert Shelton wrote a positive review in The New York Times of a show at Gerde's Folk City.[41] The same month Dylan played harmonica on folk singer Carolyn Hester's eponymous third album, which brought his talents to the attention of the album's producer, John Hammond.[42] Hammond signed Dylan to Columbia Records in October. The performances on his first Columbia album, Bob Dylan, released in March 1962,[43] consisted of familiar folk, blues and gospel material combined with two original compositions. The album made little impact, selling only 5,000 copies in its first year, just enough to break even.[44] Within Columbia Records, some referred to the singer as "Hammond's Folly" and suggested dropping his contract. Hammond defended Dylan vigorously. In March 1962, Dylan contributed harmonica and back-up vocals to the album Three Kings and the Queen, accompanying Victoria Spivey and Big Joe Williams on a recording for Spivey Records.[45] While working for Columbia, Dylan also recorded several songs under the pseudonym Blind Boy Grunt,[46] for Broadside Magazine, a folk music magazine and record label.[47] Dylan used the pseudonym Bob Landy to record as a piano player on the 1964 anthology album, The Blues Project, issued by Elektra Records.[46] Under the pseudonym Tedham Porterhouse, Dylan contributed harmonica to Ramblin' Jack Elliott's 1964 album Jack Elliott.[46]


With Joan Baez during the civil rights "March on Washington for Jobs and Freedom", August 28, 1963


Bob Dylan in November 1963

Dylan made two important career moves in August 1962. He legally changed his name to Bob Dylan,[49] and signed a management contract with Albert Grossman.[50] Grossman remained Dylan's manager until 1970, and was notable both for his sometimes confrontational personality, and for the fiercely protective loyalty he displayed towards his principal client.[51] Dylan subsequently said of Grossman, "He was kind of like a Colonel Tom Parker figure ... you could smell him coming."[32] Tensions between Grossman and John Hammond led to Hammond being replaced as the producer of Dylan's second album by the young African American jazz producer Tom Wilson.[52]
From December 1962 to January 1963, Dylan made his first trip to the United Kingdom.[53] He had been invited by TV director Philip Saville to appear in a drama, The Madhouse on Castle Street, which Saville was directing for BBC Television.[54] At the end of the play, Dylan performed "Blowin' in the Wind", one of the first major public performances of the song.[54] The film recording of The Madhouse on Castle Street was destroyed by the BBC in 1968.[54] While in London, Dylan performed at several London folk clubs, including The Troubadour, Les Cousins, and Bunjies.[53] He also learned new material from several UK performers, including Martin Carthy.[54]
By the time Dylan's second album, The Freewheelin' Bob Dylan, was released in May 1963, he had begun to make his name as both a singer and a songwriter. Many of the songs on this album were labeled protest songs, inspired partly by Guthrie and influenced by Pete Seeger's passion for topical songs.[55] "Oxford Town", for example, was a sardonic account of James Meredith's ordeal as the first black student to risk enrollment at the University of Mississippi.[56]
His most famous song at this time, "Blowin' in the Wind", partially derived its melody from the traditional slave song "No More Auction Block", while its lyrics questioned the social and political status quo.[57] The song was widely recorded and became an international hit for Peter, Paul and Mary, setting a precedent for many other artists who had hits with Dylan's songs. "A Hard Rain's a-Gonna Fall" was based on the tune of the folk ballad "Lord Randall". With its veiled references to nuclear apocalypse, it gained even more resonance when the Cuban missile crisis developed only a few weeks after Dylan began performing it.[58] Like "Blowin' in the Wind", "A Hard Rain's a-Gonna Fall" marked an important new direction in modern songwriting, blending a stream-of-consciousness, imagist lyrical attack with a traditional folk form.[59]
While Dylan's topical songs solidified his early reputation, Freewheelin' also included a mixture of love songs and jokey, surreal talking blues. Humor was a large part of Dylan's persona,[60] and the range of material on the album impressed many listeners, including The Beatles. George Harrison said, "We just played it, just wore it out. The content of the song lyrics and just the attitude―it was incredibly original and wonderful."[61]
The rough edge of Dylan's singing was unsettling to some early listeners but an attraction to others. Describing the impact that Dylan had on her and her husband, Joyce Carol Oates wrote: "When we first heard this raw, very young, and seemingly untrained voice, frankly nasal, as if sandpaper could sing, the effect was dramatic and electrifying."[62] Many of his most famous early songs first reached the public through more immediately palatable versions by other performers, such as Joan Baez, who became Dylan's advocate, as well as his lover.[63] Baez was influential in bringing Dylan to national and international prominence by recording several of his early songs and inviting him onstage during her own concerts.[64]
Others who recorded and had hits with Dylan's songs in the early and mid-1960s included The Byrds; Sonny and Cher; The Hollies; Peter, Paul and Mary; The Association; Manfred Mann; and The Turtles. Most attempted to impart a pop feel and rhythm to the songs, while Dylan and Baez performed them mostly as sparse folk pieces. The cover versions became so ubiquitous that CBS started to promote him with the tag "Nobody Sings Dylan Like Dylan."[65]
"Mixed Up Confusion", recorded during the Freewheelin' sessions with a backing band, was released as a single and then quickly withdrawn. In contrast to the mostly solo acoustic performances on the album, the single showed a willingness to experiment with a rockabilly sound. Cameron Crowe described it as "a fascinating look at a folk artist with his mind wandering towards Elvis Presley and Sun Records."[66]

Protest and Another Side

In May 1963, Dylan's political profile was raised when he walked out of The Ed Sullivan Show. During rehearsals, Dylan had been informed by CBS Television's "head of program practices" that the song he was planning to perform, "Talkin' John Birch Paranoid Blues", was potentially libelous to the John Birch Society. Rather than comply with the censorship, Dylan refused to appear on the program.[67]

By this time, Dylan and Baez were both prominent in the civil rights movement, singing together at the March on Washington on August 28, 1963.[68] Dylan's third album, The Times They Are a-Changin', reflected a more politicized and cynical Dylan.[69] The songs often took as their subject matter contemporary, real life stories, with "Only A Pawn In Their Game" addressing the murder of civil rights worker Medgar Evers; and the Brechtian "The Lonesome Death of Hattie Carroll" the death of black hotel barmaid Hattie Carroll, at the hands of young white socialite William Zantzinger.[70] On a more general theme, "Ballad of Hollis Brown" and "North Country Blues" address the despair engendered by the breakdown of farming and mining communities. This political material was accompanied by two personal love songs, "Boots of Spanish Leather" and "One Too Many Mornings".[71]
By the end of 1963, Dylan felt both manipulated and constrained by the folk and protest movements.[72] These tensions were publicly displayed when, accepting the "Tom Paine Award" from the National Emergency Civil Liberties Committee shortly after the assassination of John F. Kennedy, an intoxicated Dylan questioned the role of the committee, characterized the members as old and balding, and claimed to see something of himself (and of every man) in Kennedy's assassin, Lee Harvey Oswald.[73]

Another Side of Bob Dylan, recorded on a single June evening in 1964,[74] had a lighter mood than its predecessor. The surreal, humorous Dylan reemerged on "I Shall Be Free No. 10" and "Motorpsycho Nightmare". "Spanish Harlem Incident" and "To Ramona" are romantic and passionate love songs, while "Black Crow Blues" and "I Don't Believe You (She Acts Like We Never Have Met)" suggest the rock and roll soon to dominate Dylan's music. "It Ain't Me Babe", on the surface a song about spurned love, has been described as a rejection of the role his reputation had thrust at him.[75] His newest direction was signaled by two lengthy songs: the impressionistic "Chimes of Freedom", which sets elements of social commentary against a denser metaphorical landscape in a style later characterized by Allen Ginsberg as "chains of flashing images,"[76] and "My Back Pages", which attacks the simplistic and arch seriousness of his own earlier topical songs and seems to predict the backlash he was about to encounter from his former champions as he took a new direction.[77]
In the latter half of 1964 and 1965, Dylan's appearance and musical style changed rapidly, as he made his move from leading contemporary songwriter of the folk scene to folk-rock pop-music star. His scruffy jeans and work shirts were replaced by a Carnaby Street wardrobe, sunglasses day or night, and pointy "Beatle boots". A London reporter wrote: "Hair that would set the teeth of a comb on edge. A loud shirt that would dim the neon lights of Leicester Square. He looks like an undernourished cockatoo."[78] Dylan also began to spar in increasingly surreal ways with his interviewers. Appearing on the Les Crane TV show and asked about a movie he was planning to make, he told Crane it would be a cowboy horror movie. Asked if he played the cowboy, Dylan replied, "No, I play my mother."[79]

Hereinafter, it continues.

ボブ・ディラン

2013年06月07日 10時15分55秒 | 日記
ウィキペディアから。

ボブ・ディラン(Bob Dylan、1941年5月24日 - )は、アメリカのミュージシャン。出生名はロバート・アレン・ジマーマン(Robert Allen Zimmerman)だが[1][2][3]、後に自ら法律上の本名もボブ・ディランに改名している[4][5]。
「風に吹かれて」、「時代は変る」、「ミスター・タンブリン・マン」、「ライク・ア・ローリング・ストーン」、「見張塔からずっと」、「天国への扉」他多数の楽曲により、1962年のレコードデビュー以来半世紀にわたり多大なる影響を人々に与えてきた。現在でも、「ネヴァー・エンディング・ツアー」と呼ばれる年間100公演ほどのライブ活動を中心にして活躍している。
グラミー賞やアカデミー賞をはじめ数々を受賞し、ロックの殿堂入りも果たしている。また長年の活動により、2012年に大統領自由勲章を受章している。そのほか詩人としてノーベル文学賞の候補者に名前が上がっているほか[6]、2008年には「卓越した詩の力による作詞がポピュラー・ミュージックとアメリカ文化に大きな影響与えた」としてピューリッツァー賞特別賞を受賞した。
「ローリング・ストーンの選ぶ歴史上最も偉大な100人のシンガー」において第7位[7]。
「ローリング・ストーンの選ぶ歴史上最も偉大な100組のアーティスト」において第2位。
「Q誌の選ぶ歴史上最も偉大な100人のシンガー」において第18位[8]。

人物

しばしば「世代の代弁者」と崇められ、メッセージソングやプロテストソングの旗手と評される(たとえば、ライオネル・リッチーは「時事的な歌に運命を開いた人」とボブを紹介している)。しかしながら、このようなことを本人は迷惑に感じており、同世代については「ほとんど共通するものも無いし、知らない」と述べ、自分の詩が勝手に解釈され、運動の象徴として扱われることに辟易していると明かす。自身の関心事は「平凡な家庭を築く」「自分の子供の少年野球と誕生日パーティー」と述べている[9]。
英セント・アンドルーズ大学や、米プリンストン大学は、彼に名誉博士号を与えている。「現行の音楽をすべて忘れて、ジョン・キーツやメルヴィルを読んだり、ウディ・ガスリー、ロバート・ジョンソンを聴くべき」と後進のアーティストに提言している。

経歴

生い立ち

1941年5月24日、ミネソタ州ダルースに生まれる[10][11][12][注 1]。祖父母はロシアのオデッサ(現ウクライナ)やリトアニアからの移民であり、父エイブラハム・ジマーマンと母ビアトリス・ストーン(愛称ビーティー)は小規模だが絆の固いミネソタのアシュケナジム・ユダヤ人の一員だった[13][14]。1946年、弟デイヴィッド誕生[15]。1947年頃、一家はヒビングに転居する[16][17]。
幼少時より家にあったピアノを独習[18][19]。「ラジオを頻繁に聴いていた。レコード店に入り浸り、ギターをかき鳴らし、ピアノを弾いて、自分の周りにはない別の世界からの歌を覚え」て育つ[20]。初めてのアイドルはハンク・ウィリアムズ[21][22][23]。ハイスクール時代はロカビリーの全盛期で、ディランもまたエルヴィス・プレスリーらにあこがれバンドを組んで演奏活動を始める[24][25][26]。ハイスクールの卒業アルバムには「リトル・リチャードと共演すること」が夢だと記したりもしている[27]。1959年夏、ノースダコタ州ファーゴでエルストン・ガンという名でボビー・ヴィーのバンドにピアノ弾きとして入り、彼のバックでステージを数回経験する[28][29]。
1959年9月、奨学金を得てミネソタ大学に入学するも半年後には授業に出席しなくなる[30][31]。持っていたエレキ・ギターをアコースティック・ギターに交換[32]。ミネアポリスでフォーク・シンガーとしての活動を始め[33]、この時にボブ・ディランと名乗っていた[34]。「ボブ」はロバートの愛称ボビーから、「ディラン」は詩人のディラン・トーマスから取った[35]とも、また叔父の名前であるディリオンから取ったとも述べている[注 2]。アメリカ土着のブルース、ヒルビリーへの傾倒を深めていたこのころ[36]、ウディ・ガスリーのレコードを聴き大きな衝撃を受ける[37]。

1960年代

ニューヨークへの上京とレコードデビュー

1961年冬、大学を中退してニューヨークに出てきた彼は、グリニッジ・ヴィレッジ周辺のフォーク・ソングを聴かせるクラブやコーヒーハウスなどで弾き語りをしていた[38][39]が、やがてハリー・ベラフォンテのバックで初めてプロのレコーディングを経験[40]。キャロリン・ヘスターのレコーディングに参加したことや[41]、タイムズ紙で好意的に論評されたこと[42]をきっかけに[43]、コロムビア・レコードのジョン・ハモンドにその才能を見出され[44][45]、1962年3月にアルバム『ボブ・ディラン』でレコードデビューする。しかしその年の売上は5,000枚程にとどまり、コロムビアの期待していた3分の1というセールスであった[46][47]。
当初は、トラッド・フォークやブルースを中心に歌っており自作曲は少なかったが、ニューヨークで出会った人達[48]、絵画[49]、ミュージカル[50]、レコード[51]、ランボー[52]、ヴェルレーヌ、ブレイクといった象徴主義的な作風の詩人の表現技巧など、さまざまなものに創作上の影響を受け、急速に多くの新しい歌を書くようになる[53][54]。「オンリー・ア・ホーボー~トーキン・デビル」、「ジョン・ブラウン」、「エメット・ティルのバラッド」など初期作品の一部は、トピカルソングを紹介する『ブロードサイド』誌に掲載され[55]、録音は同レーベル(後にフォークェイズ)のオムニバスに収録、ブラインド・ボーイ・グラント(Blind Boy Grunt)なる変名でクレジットされている[56][57]。
アルバート・グロスマンがマネージメントに乗り出す[58]と、幅広い活動が可能になり、ディランの楽曲を他のアーティストに提供することが考え出される[59]。しかし一方でグロスマンとハモンドが契約をめぐって対立[60]。2枚目のアルバムのレコーディング途中で、プロデューサーはトム・ウィルソンに交代する。1962年12月、ロックンロールそのもののシングル「ゴチャマゼの混乱」を発表しているが、あまりにイメージが違い過ぎたため早々に回収された[注 3]。

時代の代弁者とそれからの脱却

1962年12月から1963年1月、初めてイギリスを訪れ、BBCのテレビドラマ「マッドハウス・オンキャッスル・ストリート (Madhouse on Castle Street)」に出演し[61]、ロンドンのクラブで演奏[62]。4月12日、タウンホールでソロ・コンサート[63]。5月12日、初の全米中継であるテレビ番組『エド・サリヴァン・ショー』に出演が決まるが、リハーサル後、極右政治団体のジョン・バーチ・ソサエティを揶揄した曲「ジョン・バーチ・ソサエティ・ブルース」を省くよう指示されると、検閲的行為に怒ってスタジオを出てしまった[64]。同月、モンタレー・フォーク・フェスティバルに出演。タイム誌は「新たなるヒーロー」と紹介した[65]。共演したジョーン・バエズは、以後積極的にディランの楽曲を歌い行動を共にすることが多くなる。
1963年5月、セカンド・アルバム『フリーホイーリン・ボブ・ディラン』リリース。6月、ミシシッピー州グリーンウッド選挙人登録集会で演奏。7月、ピーター・ポール&マリーがカバーした「風に吹かれて」がビルボード2位のヒットを記録する。同月、ニューポート・フォーク・フェスティバルに出演[注 4]。8月28日、ワシントン大行進で演奏。公民権運動が高まりを見せていたアメリカにおいてディランは次第に「フォークの貴公子」として大きな支持を受け、時代の代弁者とみなされるようになっていった。10月26日、カーネギー・ホールでソロ・コンサート[注 5]。1964年1月、アルバム『時代は変る』リリース。しかし、過激化する運動や世間が抱いている大げさな自分のイメージに違和感を持ち、次第にスタイルを変化させ、次のアルバム『アナザー・サイド・オブ・ボブ・ディラン』(1964年)では、プロテストソングと呼べる曲はなくなっている。10月31日、フィルハーモニック・ホール「ハロウィーン・コンサート」(『アット・フィルハーモニック・ホール(ブートレッグ・シリーズ第6集)』(2004年)収録)。
またこのころから、ディランの楽曲をカバーするアーティストが目立つようになってきた。中でもザ・バーズによる「ミスター・タンブリンマン」はビルボードで1位を獲得している。「悲しきベイブ ("It Ain't Me Babe") 」、「はげしい雨が降る」、「くよくよするなよ ("Don't Think Twice") 」、「イフ・ノット・フォー・ユー ("If Not For You") 」、「いつまでも若く ("Forever Young") 」などもよくカバーされている。

以下続く。


This morning, it woke up and soon, for some reason, this song flowed through my mind.

2013年06月07日 09時35分05秒 | 日記
This morning, it woke up and soon, for some reason, this song flowed through my mind.
If searching YouTube, there was this.
These days, Bob Dylan should have visited Japan first.
In Oosaka, it changes a place and it should have been done by the continuation on the 2nd.
Then, I went to the listening in the 2 days.
There will are not a mistake because it was doing such clothing.
It thought that it let's confirm whether or not it is to have been the first visiting Japan, and it searched and it got to search " Bob Dylan " after all.
To have searched Bob Dylan is the first time.
It was to be consequential but it was funny.
Especially, it is because there was to do a lot of knowing for the first time because it was the reader of his music and it was not an enthusiast.
The shop which can sing the performance of the band to the background plainly at night of Friday in the good small arcaded street of the feeling when being a habitué visitor in Kapalua Bay Hotel which is in Kapalua in Maui opened.
To have made the style which represents Japanese at this time and to have sung 3 pieces of music of John Lennon's Don't Let Me Down, Bob Dylan's Lay Lady Lay, and Purple Rain of Prince successively are as it wrote before.
This Lay Lady Lay was requested to compose as the theme song of “Midnight Cowboy " but it is that it knew the fact not to have been in time and to have been replaced with the music Everybody's Talkin' of that Harry Nilson that it was surprised.


Bob Dylan-20-Just Like A Woman-Live 1975



Search with Akutagawa Kenji in iTunes Store and subscribe.