文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

Något utöver det är det som formar världens bästa, och det är en gåva från himlen.

2025年03月13日 17時42分47秒 | 全般
P.S. Något utöver detta är det som formar världens bästa, och det är en gåva från himlen.
30 juni 2024
På nyårsafton 2020 fick jag veta att ett supertungviktsgeni vid namn Natsuho Murata hade dykt upp på den japanska violinscenen.
Jag började lyssna på klassisk musik på YouTube eftersom jag kände att det inte var någon mening med att titta på NHK Kohaku Uta Gassen.
Som jag nämnde tidigare, när jag gick på Sendai Dai-ni High School, bad min lärare mig att stanna på Kyoto University och ”bära Kyoto University på dina axlar”.
När en familjeolycka satte stopp för min akademiska karriär tillbringade jag varje dag med att lyssna på klassiska musiksändningar på NHK FM.
Varje dag, oavsett vad som hände.
Jag prenumererade på en tidning om FM-sändningar och kollade och lyssnade på alla program.
Jag spenderade till och med mina sista pengar på en komplett uppsättning LP-inspelningar av Renata Tebaldis ”La Bohème”.

Jag var den sortens person som av den ansvarige för redigeringen av examenssamlingen omnämndes som ”Det finns tre K inom humaniora. En av dem kommer säkert att lämna ett stort avtryck i den japanska litterära världen”.
Jag levde ett liv som i hög grad avvek från det liv som jag hade blivit lovad.
Jag tillbringade tid i Tokyo och Kyoto, och så småningom levde jag mitt liv som företagsledare i Osaka.

När det gäller musik ägnade jag mig till en början åt piano.
När en pianist med världsrykte kom till Japan för att uppträda i Tokyo eller Osaka var jag alltid på plats.
Men från och med en viss tidpunkt gick jag sällan på konserter.
Istället tillbringade jag dagarna med att sjunga sånger i olika genrer till ackompanjemang av pianister på hans favoritbar i Kitashinchi, Osaka, nästan varje kväll.
Kostnaden för detta var inte heller obetydlig.
Det finns en internationell tävling där pianistens framträdande filmas rakt uppifrån.
När jag tittade på bilderna insåg jag något.
Pianisten memorerar också musiken genom fingersättning.
Samma sak gäller för violinen.
Min goda vän beskrev Naho Muratas händer som ”som ett barns”.
Jag tänkte samma sak.

Två genier av superklass har dykt upp i den japanska baseballvärlden.
Shohei Ohtani och Roki Sasaki.
Som av en händelse kommer de båda från Iwate Prefecture.
När Roki Sasaki blev proffs sa de flesta professionella basebollkommentatorer, inklusive Kiyoshi Nakahata, att det skulle ta tid för honom att kasta i förstalaget.
Jag blev förvånad när jag såg honom spela catch på lägret för första gången.
Sättet hans arm böjdes på var enastående.
Jag hade aldrig sett en så bra form tidigare.
Jag hade aldrig sett Ohtani spela catch, så Sasaki var den första.

Han skulle bli en startspelare i förstalaget direkt.
Det andra laget är inget skämt.
Ingen kan träffa hans boll.
Min ledare nådde också Kiyoshi Nakahata och TV Tokyos programledare.
Det berodde på att jag också hade kritiserat Kiyoshi Nakahata och sagt att han var blind som en fladdermus.
Nakahata korrigerade omedelbart sitt tidigare uttalande, åkte till träningslägret för att verifiera det och sa: ”Jag vill se honom i förstalaget så snart som möjligt. Jag kan inte vänta.”
Som ni vet var det så här det gick till.
Nakahata är en insider och jag är en outsider.
Outsiders gör ofta betydande förändringar.
Insiders är insiders, och det är därför deras vision är grumlad.
Och så fattar de fel beslut.
Det är ingen överdrift att säga att bli en insider är detsamma som att bli en genomsnittlig person.
Från en ung ålder har jag alltid sagt till människor i min omgivning.

Vad är ett geni?
”Ett geni är någon vars sinne är ett oskrivet blad. Det är därför det kan absorbera vad som helst.”
Vad är en genomsnittlig person?
”En genomsnittlig person är någon vars sinne är en svart tavla täckt av egna ord (och andras ord också). Det är därför de inte kan absorbera någonting.”

Natsuho Murata är ett obestridligt geni.
Hon har en enorm och gränslös förståelse för alla ljud och alla kompositörer.

Min goda vän är ett av de stora genierna.
Genom min goda vän, Natsuho Murata, har jag lagt till en ny definition av ”geni”.
Vad är ett geni?
Den avgörande egenskapen hos ett geni är oskuld.
Som ordet antyder är oskuld ett sinnestillstånd som är fritt från ondska.
Med andra ord, och detta är uppenbart, är ett geni raka motsatsen till en ond person.

Natsuho Muratas händer var särpräglade.
Min gode vän beskrev dem som ”som en bebis händer”.

Till skillnad från Himari, som dök upp fyra år senare, kom Natsuho Murata in på Tokyo School of Music som en unik stipendiestudent.
Det var därför vi kunde gå på hennes konsert den 10 mars.
Att få se henne uppträda live var inget annat än lycka.
Vi bestämde oss för att gå på alla hennes konserter i Japan.

Den 26 maj uppträdde hon med Ibarakis symfoniorkester i sin hemstad Mito City.
Vi reste från Osaka till Mito och tillbaka på en enda dag.
Vi ändrade vår returresa till ett senare tåg än det ursprungliga så att vi skulle kunna koppla av och njuta av konserten.
Vi satt i mitten av andra raden.
Vi kunde inte ha varit lyckligare.
När vi lämnade hallen, fortfarande i skenet av vår uppskattning för hennes framträdande och vår känsla av lycka, var hon till vår förvåning i lobbyn och pratade med sina fans.
Vi anslöt oss omedelbart till henne.
Jag berättade att jag var en ”civilisationens skivspelare” och skakade hennes hand på ett naturligt sätt.
Jag blev förvånad eftersom hennes hand var otroligt mjuk.
Det kan vara därför som orden kom ut omedvetet.
”Jag kom precis från att ha lyssnat på Perlman, men du var bättre än Perlman. Med andra ord, du är bäst i världen.
Jag hade kommit för att höra hennes framförande av Saint-Saëns 3:e violinkonsert, som han hade framfört på YouTube, efter att ha hört andra kända violinister.
Den senaste gången jag hade hört henne spela var när Itzhak Perlman hade uppträtt.

Anledningen till att hon är den bästa är att hennes händer är så otroligt mjuka.
Intellektuell förmåga är avgörande för dem som kallas geniala violinister.
Det är denna medfödda talang som formar världens bästa.
Det är en medfödd talang som ges till dem som välsignats av musikgudarna.

Liksom Otani och Sasaki genererar Natsuho Murata också en otrolig kraft.
Hon besitter också en skönhet som är lika skör som den är utsökt.

Det är redan allmänt känt att Otani och Sasaki är genier av superklass.
De har något gemensamt.
Deras axelleder är utomordentligt flexibla.
Otroligt flexibla muskler producerar otrolig kraft.

De producerar också de mest delikata och vackra ljud man kan tänka sig.
När jag kom hem granskade jag bilderna av de berömda människor jag hade sett.
Till slut var det bara en person kvar! Itzhak Perlman!
Jag var övertygad om riktigheten i min upptäckt.
Det berodde på att hans händer också var som en babys handflator.

När jag skrev den här artikeln var två violinister obestridda mästare i sitt hantverk, men jag hade inte kontrollerat deras videor.
Jag hade antagit att om videokvaliteten var dålig, så måste ljudkvaliteten också vara undermålig.
Eller så hade YouTube bestämt detta åt mig, så att de inte dök upp.
De två violinisterna var Isaac Stern och David Oistrakh.
När jag kollade deras videor blev jag förvånad!
Samtidigt var jag övertygad om att mitt antagande var korrekt.
Det berodde på att de båda hade samma handflata som Natsuho Murata.

Det fanns också en ytterligare överraskning i Oistrakh-bilderna.
Otroligt, han och Menuhin spelade Bach tillsammans.

När jag såg den här filmen tänkte jag:
Den japanska regeringen kommer att ge National Honor Award till Natsuho Murata och Himari.
Med andra ord kommer vi att erkännas som ”nationella skatter”.
För första gången kommer vi att sända henne och Himari till världen samtidigt som de nuvarande Oistrakh och Menuhin, mot en avgift, som ett land.
Om Natsuho vill spela en Stradivarius vid den tidpunkten kommer vi att köpa den bästa Stradivarius och ge den till henne som ett framträdandegebyr.
Trots det kommer de att få en hel del växel.
Av en tillfällighet är Himaris handflata av Menuhin-typ, så ännu mer så.
Regeringen borde inse att vi har två personer i Japan samtidigt, som de två personerna i videon ovan, Oistrakh och Menuhin, och att det är ett mirakel att vi har två personer, Natsuho Murata och Himari, som är fyra år yngre än henne.
Vi borde lyftas fram som en nationell policy.
Sydkorea har sålt K-pop till världen under namnet K-pop, som inte har någon som helst musikalitet.
Den har till och med nått förstaplatsen på Billboardlistan!
Trots att det finns två av världens bästa, genuina musiker gör regeringen ingenting.
Även i detta avseende är det en verkligt korkad regering.
Regeringens inställning står i direkt motsättning till de ärofulla namnen i Japans förflutna, såsom prins Shotoku, Murasaki Shikibu, Sei Shonagon, Nobunaga, Hideyoshi och Ieyasu.
Om bara mr Abe vore här...
Mitt förslag, framlagt av ett annat superdupergeni som gjorde en betydande upptäckt som kommer att gå till världshistorien, skulle verkligen ha levererats omgående.
Nej, jag skulle ha levererat det med säkerhet.
Denna artikel fortsätter.

30/6/2024.
Det fanns en violinist som jag hade glömt att kolla upp.
Jag kollade honom just på YouTube.
Pinchas Zukerman.
Till min förvåning hade han samma handflata som Natsuho.
David Oistrakh, Isaac Stern, Itzhak Perlman, Pinchas Zukerman och Natsuho Murata.
Det är ingen överdrift att säga att detta är en av de mest betydelsefulla upptäckterna under 2000-talet.





最新の画像もっと見る

コメントを投稿

ブログ作成者から承認されるまでコメントは反映されません。