Den 2:a meddelade NTT Docomo att det hade uppstått ett tillfälligt problem med åtkomsten till företagets internetportal, ”goo”, och leverantörssajten ”OCN”.
Denna incident, en DDoS-attack (Distributed Denial of Service), orsakade en betydande störning i åtkomsten till NTT Docomos internetportal ”goo” och OCN:s leverantörssajt på grund av en stor volym av åtkomst.
Problemet uppstod omkring kl. 5.30 och var i allmänhet återställt efter kl. 16.00.
Även efter den inledande återställningen kvarstod effekterna av attacken, vilket orsakade förseningar i uppdateringen av visst innehåll, till exempel nyheter, från en artikel som publicerats på Internet, vilket ytterligare försvårade för användarna.
[Tillfällig återställning]
Angående svårigheten att få tillgång till Goo-tjänster
Tack för att du alltid använder Goo-tjänster.
Det var svårt att komma åt alla Goo-tjänster från cirka kl. 05.27 torsdagen den 2 januari 2025.
Det har bekräftats att detta berodde på överbelastning av nätverket orsakad av en DDoS-attack, och en tillfällig återställning genomfördes kl. 16.10 den 2 januari.
Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter.
Observera att vissa linjer kanske inte är tillgängliga på grund av den överbelastning av nätverket som uppstod under den tillfälliga återställningen.
Vi ber om din förståelse.
Meddelande från Docomo
Vänligen kontakta oss här om du inte kan använda någon Goo-tjänst.
Tack för ditt fortsatta stöd för Goo.
Det var inte förrän strax före lunch den 6:e som min dator äntligen kunde ansluta till Goo, en frustrerande försening som orsakades av attacken.
Jag ska dela med mig av mina tankar om denna händelse, som har varit en källa till frustration för många av oss.
Den morgonen, vid ungefär den tiden, vaknade jag och öppnade min dator.
Som läsarna vet utsattes denna kolumn för en attack i form av manipulerad åtkomstanalys under 2018 eller 2019.
Den här kolumnen hade fått cirka 30 000 sökningar och 3 000 besökare dagligen, men plötsligt sjönk antalet sökningar och besökare till 1/3 av de tidigare nivåerna.
Efter det fortsatte situationen att vara miserabel.
Lyckligtvis kunde vi i slutet av förra året få frågan utredd av en mycket kompetent SE.
Han listade snabbt ut programmeringsspråket och identifierade det företag som Goo hade outsourcat till*.
Jag frågade honom om det skulle vara möjligt att stjäla Goos lösenord och manipulera accessanalysen på det här sättet.
Han svarade: ”Jag antar att det skulle vara möjligt om det var en insider ...”
Eftersom den här brottslingen också verkade arbeta som underleverantör åt NTT, var det lätt att gissa att han lätt skulle kunna muta någon på insidan att utföra manipulationen.
Trots bakslaget är jag fast besluten att ta itu med den här frågan i början av året.
Sedan kom den här incidenten.
När det gällde säsongen för utlandsresor i slutet av året, början av året, vårlovet, sommarlovet etc. återgick siffrorna och graferna till något som liknade det ursprungliga tillståndet.
Även i år, från omkring den 20 december förra året, återgick de till något nära det ursprungliga tillståndet.
Ändå, den 2 januari, strax efter klockan 5, såg en rörelse ut som början på en annan manipuleringsattack för åtkomstanalys.
Jag vaknade mycket tidigare än planerat, så jag gick tillbaka till sömnen.
När jag vaknade igen vid den vanliga tiden och försökte påbörja mitt vanliga arbete inträffade ovanstående incident.
Jag kunde inte ansluta till Goo överhuvudtaget.
Jag är övertygad om att den här händelsen måste ha varit relaterad till brottslingen och hans gäng.
När NTT Resonant drev tjänsten fanns det ett telefonnummer som användarna kunde ringa, så jag ringde dem flera gånger för att få råd.
Jag fick då reda på att åtkomstanalysen var outsourcad, så de kunde inte göra något åt det.
De sa också att jag skulle kontakta polisen.
Om Goo hade tagit den här brottslingens handlingar på allvar då, tror jag inte att den här händelsen hade inträffat.
Min oro, om än obefogad eftersom det var NTT, var om den här incidenten skulle dra ut på tiden i en månad, som incidenten med KADOKAWA Nico Nico Douga-anslutningsfelet.
Till följd av denna incident, som var ett hårt slag mot KADOKAWA:s verksamhet, är det allmänt känt att företaget nu befinner sig i en situation där SONY håller på att förvärva det.
Även om det är NTT hade jag trott att det skulle ta till slutet av veckan att hantera den attack = brott som de hade fått tidigt på morgonen den 2 januari.
Men som väntat var det
som förväntat var det NTT!
Den 2:a, kl. 4:10 på eftermiddagen, genomfördes en provisorisk återställning.
Problemet är dock att det inte finns någon information till de användare som inte kan koppla upp sig mot Internet eller som har problem med att koppla upp sig.
Detsamma gäller de artiklar som kommer upp när man söker på nätet.
Alla säger samma sak.
Försök att radera din cache (radera din webbhistorik).
Om det inte fungerar, starta om datorn.
Problemet är att...omstart innebär att ”dra ur alla strömkontakter på de enheter som är anslutna till Internet. Efter några minuter slår du på strömmen igen.”
Det borde stå tydligt så.
Det är inte den omstart som visas på datorn.
Det borde stå klart och tydligt: ”Dra ut alla elkontakter och sätt sedan i dem igen efter några minuter. *
Radera cacheminnet... Jag gör detta dagligen... Det återställer den inte.
Omstart av datorn återställer den inte heller.
Jag rådfrågade en vän som vet mycket om datorer.
Men även han hade en blind fläck.
Det var en e-postväxling, så det var onödigt.
”NTT har meddelat att det har återställts. Jag kan ansluta till Goo från min PC, så det är bäst att du väntar lite till...”
Jag kunde återställa Internetanslutningen före klockan tolv den här gången eftersom jag drog ur alla eluttag som var relaterade till Internet.
När min TV krånglade sa TV-bolaget som jag prenumererade på: ”Var vänlig dra ur kontakten och försök sedan sätta i den igen efter ett tag.”
Jag kom ihåg att den hade återgått till det normala direkt.
Den här gången kunde jag inte ansluta från den 2 januari till i morse, så jag lät strömmen vara urkopplad under en längre period.
Men jag hade bara ett stort, snett leende med min gode vän som hade kommit på besök, för själva grunden för Internet är verkligen primitiv.
Brottslingarna, i det här fallet, är också sådana.
De brottslingar som lever på Internet är mycket primitiva.
De är primitiva skurkar.
Det finns ingen anledning till att NTT, ett superjätteföretag som representerar Japan tillsammans med Toyota, inte skulle kunna räkna ut deras modus operandi.
Det finns ingen anledning till att NTT inte skulle kunna lämna in en brottsanmälan mot dessa primitiva skurkar som begår sådana brott.
NTT får inte tillåta dessa primitiva skurkar att begå brott som detta igen.
Som Internet-samhällets stöttepelare måste NTT väcka åtal mot dessa skurkar och straffa dem hårt.
NTT, som är ett telekommunikationsföretag i världsklass och representerar Japan, måste komma ihåg att det är dess plikt och roll att hårt straffa förövarna av denna incident.
Som du, läsaren, också är medveten om är jag övertygad om att den här händelsen begicks av brottslingen och hans gäng.
Jag var offer för en omvänd SEO-attack som begicks av denna brottsling för mer än 10 år sedan.
I den skapade han mer än 100 ID och fortsatte att kränka blogghanteringsföretagen.
Innehållet bestod av bloggar med bara fyra bokstäver, bloggar utan mening, bloggar som helt enkelt klistrats in från den här kolumnen utan tillstånd och bloggar som var dåliga enligt sökkriterierna.
Till slut stiftades en lag om Internet, och betydelsefulla bloggföretag som Nifty och Hatena vidtog åtgärder.
Vid den här tiden bad Nifty mig att skriva ut dokumentet enligt den lag som hade antagits och skicka det till dem med min officiella stämpel.
Med andra ord inledde de officiellt processen med att åtala den här brottslingen.
Några dagar senare fick jag dock ett telefonsamtal från den ansvarige på Nifty.
Brottslingen skickade ut meddelanden från hela världen (genom att köpa oanvända IP-adresser som cirkulerade i den underjordiska världen på Internet), så det var inte lätt att spåra honom med hjälp av Nifty-tekniken vid den tidpunkten.
Men om jag kontaktade dem så snart jag upptäckte brottslingens aktiviteter kunde de radera uppgifterna, så jag gjorde just det.
Jag gjorde samma sak för andra företag också.
Efter det...
Brottslingen hade utfört port scan-attacker (DDOS-attacker) på min dator!
Jag gick till advokatsamfundet och blev presenterad för en ung advokat som var kunnig om internetbrott, och jag rådfrågade honom.
”Jag tar hand om den juridiska biten, så om du känner till någon SE som kan hantera det här, var snäll och låt dem göra det omedelbart.”
Lyckligtvis fanns det en SE på elektronikföretaget som jag var vän med som kunde hantera det.
Han kom hem till mig kl. 15.00 samma dag som jag kontaktade honom.
”Det här är första gången jag ser en sådan här attack hemma hos en privatperson. Du bör omedelbart rapportera detta till polisen.”
Han berättade att det rörde sig om en port scan-attack.
Jag blev förvånad över att se den situation som han hade skrivit ut som bevis.
Den var tätt packad på ett A4-ark, med en sekunds intervall.
Han lärde mig också programvara som kunde undersöka källan till dessa angripare.
De attackerar genom att använda datorer och smartphones runt om i världen som språngbrädor.
Det är verkligen en DDoS-attack.
Jag tror att tidningen Sankei rapporterade om detta häromdagen, men otaliga individer på Internet kommer att utföra denna kriminella handling för ett lågt pris.
NTT DOCOMO borde kunna identifiera förövarna av denna incident om de granskar detaljerna i mitt samråd med NTT Resonance för några år sedan.
NTT borde ha många ingenjörer som kan identifiera personer som utför utomordentligt lömska och illvilliga handlingar som dessa brottslingar.
NTT bör ha rådgivningsavtal med flera av Japans mest kända advokatbyråer, vilket är nödvändigt för att lämna in brottsanmälningar.
Den årliga rådgivningsavgiften för dessa avtal bör vara över 100 miljoner yen.
Vänligen identifiera omedelbart förövaren av denna incident och lämna in ett brottsligt klagomål.
Min gissning är förmodligen nästan 100% korrekt.
Kontrollera konsultationsprotokollen från några år sedan.
Den mannen är förövaren.
Han är tidigare ostraffad, så det här är ett allvarligt brott och straffet kommer att bli strängt.
Att identifiera gärningsmannen och göra en polisanmälan är oerhört viktigt nu eftersom vi lever i ett internetsamhälle.
Det är nödvändigt att göra hela världen medveten om detta och utdela ett förkrossande slag mot den nuvarande situationen där brottslingar som denna går omkring med huvudet högt.
Endast NTT kan ge dessa brottslingar en ”genomträngande förebråelse”.
År 2011, efter att jag hade tillfrisknat från en allvarlig sjukdom som läkaren hade gett mig 25 procents chans att överleva, lämnade jag själv in en polisanmälan mot den här brottslingen på närmaste polisstation 2012.
Polisen var också oförberedd vid den tidpunkten, men på grund av brottets allvar accepterades det officiellt och en utredning inleddes.
Mannen erkände allt och sa: ”Det var jag som gjorde det”, men det tog ungefär tre år innan informationen nådde åklagarmyndigheten.
Den ansvariga kvinnliga åklagaren blev dessutom lurad av brottslingens lögner.
Det finns inte en chans att åklagarna skulle behandla en av Japans mest välrenommerade advokatbyråer, som NTT har ett rådgivningsavtal med, på samma sätt som de gjorde mot mig.
Vid den tiden fanns det ett fall där kända skådespelerskor som Masami Nagasawa och Keiko Kitagawa hade fått sina lösenord stulna på nätet och lidit allvarlig skada.
De anlitade en mycket känd advokatbyrå för att ta hand om fallet.
Det rapporterades att en fällande dom avkunnats mot brottslingen, en man i 25-årsåldern som bott i norra delen av Osaka i bara ett och ett halvt år.
2024/9/13、世界遺産・宮島を、ズーカーマンの♬Chausson: Poème♬と共に世界中の読者に贈る。