生命哲学/生物哲学/生活哲学ブログ

《生命/生物、生活》を、システム的かつ体系的に、分析し総合し統合する。射程域:哲学、美術音楽詩、政治経済社会、秘教

仏陀曰く「権威にもとづいて物事を信じてはならない」

2014年08月15日 15時10分25秒 | 秘教/オカルト科学
2014年8月15日-3
仏陀曰く「権威にもとづいて物事を信じてはならない」


 なんらかの権威によることなく、自らの意識(知性または直観=直知識)によって、ものごとを判断すること。
 これは、H.P. ブラヴァツキーによれば、(地球でのゴータマ王子を通じて地上に顕現した第四代)仏陀の言葉だと言われる。
 (将来に第五代の仏陀職[仏陀エネルギーを体現する階層の地位]につくのは、現在キリスト職[つまり地球的キリスト意識またはエネルギーを体現する弥勒如来だという]。)

   「Our Lord Buddha has said that we must not believe in a thing said merely because it is said; nor traditions because they have been handed down from antiquity; nor rumours, as such; nor writings by sages, because sages wrote them; nor fancies that we may suspect to have been inspired in us by a Deva (that is, in presumed spiritual inspiration); nor from inferences drawn from some haphazard assumption we may have made; nor because of what seems an analogical necessity; nor on the mere authority of our teachers of masters. But we are to believe when the writing, doctrine, or saying is corroborated by our own reason and consciousness. “For this,” says he in concluding, “ I taught you not to believe merely because you have heard, but when you believed of your consciousness, then to act accordingly and abundantly.”」
(The Secret Doctrine Volume III: 401)
[http://www.theosophical.ca/books/SecretDoctrine,The_HPBlavatsky.pdf[受信:2014年8月12日]ではpp.317-318]

  「〔われらの主〕仏陀は言われた。
 「ただ言われていることだからといって、それだけで物事を信じてはならない。昔から伝えられてきたからといってそれだけで、伝統を信じてはならない。また噂がそうだからといってそれを信じてはならない。 聖者が書いたからっていってその著作を信じてはならない。天[デーヴァ〔神々または天使たち〕]に霊感を与えられたと思い込んで(つまり霊的インスピレーションだと思い込んで)空想の類を信じてはならない。自分が勝手につくったいい加減な仮定から結論を引き出してもならない。また、相似の法則から見て必然だからといってそれを信じてはならない。自分の教師や師匠の権威に基づいて物事を信じてもならない。自分自身の理性と意識とによって確証されて初めて、著作や教義や言葉を信じるべきである。」
 「 従って」仏陀は結論を言われた。「私が教えたのは、ただ聞いただけで信じてはならないこと、そして自分の心から〔?→意識で〕信じられたなら、その信念に従って一生懸命に行動せよ、ということである。」
(『シークレット・ドクトリン』第三巻、401ページ)
」(仲里誠桔・小島露観 共訳 1986/9: 10頁)。


 個人の自由意志に任せること、しかし開かれた心で聞くように求めるのは、秘教の教師たちの態度である。


  「チベット人の言葉からの抜粋 1934年8月〔に発表された〕
〔略〕
 わたしが書いた本たちは、受諾を求めることなく世に送り出される。それらは正しく真実で役立つものかもしれないし、そうではないかもしれない。それらの真実性を、正しい実践によって、また直観の行使によって確信するのは、あなたたちである。〔略〕
もしそれらの本が真理を、世界中の教えのなかですでに提供されている真理に続くようにして差し出しているならば、もし与えられた情報が熱誠とそして奉仕する意志を、感情界〔the plane of emotions〕から知性界(この界で大師〔覚者 Masters〕たちは見つけることが_可能_である)へと引き上げるならば、それらの本の目的を果たしたことになる。
伝えられる教えが、世界の働き手の照らされた〔啓発された illumined〕心から反応を呼び起こし、そして働き手の直観の閃きをもたらすならば、その場合、その教えは受け入れられよう。そうでなければ、受け入れさせられることは無い。言明たちが、最終的に確証され〔with eventual corroboration〕、 あるいは照応の法則 the Law of Correspondences による試験のもとに真であると判断されるならば、その場合、それは結構なことである。しかし、そうではないならば、学徒は言われることを受け入れてはならない。」
(仲里誠桔・小島露観 共訳 1986/9: 10頁、を参照した)。
(ベイリー 1922(AABライブラリー 訳,2001/12: 、を参照した)。


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参考:
  「Blind Faith Not Expected - (Page 401)
〔略〕
Are there any dogmas in Buddhism which we are required to accept on faith?
A. No. We are earnestly enjoined to accept nothing whatsoever on faith, whether it be written in books, handed down from our ancestors, or taught by sages.

Our Lord Buddha has said that we must not believe in a thing said merely because it is said; nor traditions because they have been handed down from antiquity; nor rumours, as such; nor writings by sages, because sages wrote them; nor fancies that we may suspect to have been inspired in us by a Deva (that is, in presumed spiritual inspiration); nor from inferences drawn from some haphazard assumption we may have made; nor because of what seems an analogical necessity; nor on the mere authority of our teachers of masters. But we are to believe when the writing, doctrine, or saying is corroborated by our own reason and consciousness. “For this,” says he in concluding, “ I taught you not to believe merely because you have heard, but when you believed of your consciousness, then to act accordingly and abundantly.” [See the Kalama Sutta of the Anguttaranikayo, as quoted in A Buddhist Catechism by H. S. Olcott, President of the Theosophical Society. pp. 55.56.]」
(http://www.theosophical.ca/books/SecretDoctrine,The_HPBlavatsky.pdf[受信:2014年8月12日] 〔The Secret Doctrine Volume 3〕pp.317-318〔p.401〕])。




□ 文献 □
[へ]
ベイリー, アリス・A.1922(1951)(仲里誠桔・小島露観 共訳 1986/9/25).イニシエーション 進化の原点・神智学の秘伝.283pp.たま出版.[定価2,400円][B19861020]

ベイリー,アリス.1922(AABライブラリー(土方三羊・李敬烈)訳,2001/12/10).秘教瞑想に関する手紙.430pp.AABライブラリー.[定価2,400円+税][B20011217]




ジェフリー ホドソンの透視的研究による天使や妖精の世界

2014年08月15日 09時58分47秒 | 秘教/オカルト科学
2014年8月15日-2
ジェフリー ホドソンの透視的研究による天使や妖精の世界


 「秘教文献6b[0.9版]/洋書 abc順」では、ジェフリー ホドソン Geoffrey Hodson[1886年3月12日英国リンカーンシャーで生まれ、983年1月23日ニュージーランドのオークランドで他界] (1928) の『天使たちと人たちの同胞性 The Brotherhood of Angels and Men』が、抜けていた。
 この本の序文 foreword を、アニー ベサント Annie Besant (1928) が書いている。

  「進化のこの時期では、わたしたちは自然力の影響下にある。この自然力はゆっくりと、自然のあらゆる部門で顕著〔優位〕となるだろう。それは、天使と人間の間の協同のために働く力であり、これらの二つの種族(天使と人間)を互いの益のために結びつけるであろう架け橋を建設することを求める力である。」
(Annie Besant 1928: ix-x)。

  「〔ジェフリー ホドソン氏の〕観察は、ヒンドゥー〔教〕の諸書の多くの詳細と、またわたしが読書によるだけではなく諸国を旅するなかで得た、この主題についての一般的知識と一致する。たとえばハンガリーでは、土地の自然霊たちは、特別に活動的で、風変わりで可愛い生きものである正真正銘の地の精たち veritable gnomes は、インドのクベラ神の華美な軍勢たち the gorgeous hosts of Kubera とはまったく異なっている。どちらも、鉱物王国に関わっているのであるが。」
(Annie Besant 1928: x)。

 xvi頁の図の一部を訳すと、下記の通り。

                         視 VISION
無                        諸世界の統治者たちの統治者たち
形                        諸世界の統治者たち
態 創造力の世界        音楽の天使たち                    われわれの天使我、われわれの真我    
の 統一の世界         美と技芸の天使たち                  
諸                                          われわれの不死我
世 歓喜と平和の世界      歓喜の天使たち                                      橋


形 思考の世界         建設する天使たち                   われわれの死を免れない思考する我
態 情緒〔感情 feeling〕の世界 建設と守護と自然の天使たち 空気の精、火の精、水の精 われわれの死を免れない情緒我
の 肉体の世界         建設する天使たち      茶色妖精、地の精     われわれの死を免れない固形我    道



〔図〕天使がその教えのなかで記述した宇宙 The Universe。
 ・形態の無い諸世界は実在界であり、形態の世界(下位の、思考の世界から肉体の世界)は非実在界である。


□ 文献 □
Besant, Annie. 1928. Foreword. In, Hodson, G., 1928, "The Brotherhood of Angels and Men": ix-x.


□ Geoffrey Hodson の本 □

Hodson, Geoffrey. 1928[First Quest edition, 1982]. The Brotherhood of Angels and Men [with a foreword by Annie Besant]. xii+1figure+93pp. The Theosophical Publishing House, Wheaton, Madras, London. [B19860701] [$4.95+?]

Hodson, Geoffrey. 1929[First Quest edition, 1981]. The Miracle of Birth: A Clairvoyant Study of a Human Embryo. 98pp. [B19850817] [Rh19850820]
[My Citation:
「The consciousness of the ego wa beginning to touch the emotional level and to influence directly the building of the emotional body. (...). / The line of communication between the ego and the fetus has gradually become broader. (Hodson 1929: 42)」
「The shape of hte physical body is decided by that of the ethric mold into which it is built by the nature-spirits. This mold is produced partly by the formative power of the "sound" vibration emitted by the zygote and permanent atom, *[= see Chapter 5] and partly by the Lords fo Karma, who model it according to the karma of the individual. (Hodson 1929: 43)」
「The end of the shaft ...
 At the moment of fertilization a flash of light descends from the highest spiritual level of the ego into the spermatozoan, gives it its creative impulse and energy...(Hodson 1929: 45)」
「Appendix b. Descent into Incanation pp.81-90」
「Appendix c. Development of the Embryo pp.91-95」

Hodson, Geoffrey. 1955[Fourth printing1977]. Occult Powers in Nature andin Man: Lectures Delivered in 1953 at the Summer Sessions at Olcott, Wheaton, Illinois, Headquaters of the Theosophical Society in America. xxviii+145pp. The Theosophical Publishing House, Adyar. [B19850817]

Hodson, Geoffrey. 1980[1952]. The Kingdom of the Gods. xxiii+272pp+3 charts+29 illustrations (color plates). The Theosophical Publishing House, Adyar. [B19850817] [at Cover page: 'As to the proof of the existence of these beings the author points out that, while there can be no demonstrable proof of the fruits of mystical experience, test by personal research is possible and he says, 'That test I have attempted to apply, and this book is in part a record of my own findings.' '.]

Hodson, Geoffrey. 1982[First Quest edition]. Fairies at Work and at Play observed by Geoffrey Hodson. 126pp. [B19850817]


 2014年3月23日-1
 秘教文献6b[0.9版]/洋書 abc順
http://blog.goo.ne.jp/1trinity7/e/00e42d86774a676d9eea4e567f7d4e08


 以下のような電網処があった。

  「講読A「汎神論的自然思想」
テーマ:汎神論と神智学の視点からの自然と進化の理解、天使・デーヴァ・ネイチャースピリットの体系、自然霊と人間界の協力 
テキスト Geoffrey Hodson『Clairvoyant Investigations(透視能力者の目に映ったデーヴァやネイチャースピリット、アークエンジェルの姿)』」
http://homepage3.nifty.com/lifeschool/college.open.record.html[受信:2014年8月15日。]


ブラヴァツキー『秘密教義 第一巻 宇宙発生論』 第三部 付録 第1節 (4)

2014年08月15日 01時23分22秒 | 秘教/オカルト科学
2014年8月15日-1
ブラヴァツキー『秘密教義 第一巻 宇宙発生論』 第三部 付録 第1節 (4)

The Sun is matter, and the Sun is Spirit.
太陽は質料であり、太陽は霊である。

Our ancestors --- the "heathen," --- along with their modern successors, the Parsis --- were, and are, wise enough in their generation to see in it the symbol of Divinity, and at the same time to sense within, concealed by the physical Symbol, the bright God of Spiritual and terrestrial Light.
われわれの祖先たち(「異教徒」)は、それらの現代の後続者たちであるParsis〔「Persians」を意味し、インドに移住したゾロアスター教徒の子孫たち〕とともに、発生において賢明であって、そのなかに神性の象徴を、そして同時に物質的象徴で隠されつつも内において霊的で地上的光の
輝く神をかくかくすることができたし、できるのである。

Such belief is now regarded as a superstition only by rank materialism, which denies Deity, Spirit, Soul, and admits no intelligence outside the mind of man.
このような信念は、神性、霊、魂を否定し、人の心以外では知性を認めない、胸の悪くなるような唯物論によって、今では迷信だとみなされている。


But if too much of wrong superstition bred by "Churchianity" --- as Lawrence Oliphant calls it --- "renders a man a fool," too much scepticism makes him mad.
しかし、もし「教会教」(とLawrence Oliphantが呼ぶのだが)によって育てられた誤った迷信が「人を阿呆にする」のが多すぎるという言うのなら、懐疑論が人を狂わせることも多すぎるのである。

We prefer the charge of folly in believing too much, to that of a madness which denies everything, as do Materialism and Idealism.

唯物論と観念論が行なうような、あらゆることを否定する狂気を引き受けるよりも、あまりにも多くを信じるという愚行を引き受けるほうを、われわれは選ぶ。

Hence, the Occultists are fully prepared to receive their dues from Materialism, and to meet the adverse criticism which will be poured on this work, not _for writing it, but for believing in that which it contains_.
よって、秘学徒は、唯物論からの負債を受けるに十分な準備がある。また、この仕事に対して(それを書くことではなく、それが含むことを信じることゆえに)浴びせられるであろう反対的批判に出会うにも十分な準備がある。