La Vie en Rose (originaltitel: La Môme, engelsk titel: La Vie En Rose) är en fransk biografisk film från 2007.
Den skildrar den verkliga chanson-sångerskan Edith Piafs liv. Filmen deltog i den 57:e upplagan av Berlins internationella filmfestival. Huvudrollsinnehavaren Marion Cotillard vann priset för bästa skådespelerska vid 33:e César Awards och priset för bästa skådespelerska vid 80:e Academy Awards.
Filmen skildrar Piafs liv, som växte upp på en bordell och blev upptäckt på gatan för att bli sångerska.
Hon byggde upp en karriär men var inte välsignad med kärlek, varvat med flera symboliska episoder. ...Från Wikipedia.
Filmen med samma titel sänds för närvarande på NHK BS.
Jag måste ha sett den här filmen en gång för länge sedan, men jag tror inte att jag såg den i sin helhet, kanske för att innehållet var för tragiskt.
Idag började jag titta på den nästan från början.
Det var första gången jag såg det tredje avsnittet om hennes uppväxt.
Jag reagerade på Edith Piafs sångröst som om hon var en sångerska som var född att sjunga.
När jag hörde hennes röst för första gången trodde jag att hon var en sångerska som aldrig mer skulle återses i chansonens värld.
Jag kände bara till småbitar om henne.
Bland dem visste jag att hennes kärlek till boxaren Marcel var sann.
Naturligtvis visste jag också att han hade dött i en flygkrasch.
Häromdagen bestämde jag mig för att ha med hennes sångröst i bakgrunden i min fotosamling.
Och idag är det nyårsafton.
När jag organiserade och granskade bilderna för ett tag sedan stötte jag på en fotosamling från den 20 mars 2014.
Jag hade helt glömt bort den, men den dagen besökte jag min hemstad för första gången efter jordbävningen i Tohoku.
Vårdhemmet där min mor bodde var en robust trevåningsbyggnad i armerad betong som inte hade påverkats av den stora jordbävningen.
Min mor, som bodde på första våningen, sveptes dock bort av tsunamin och överlevde inte.
Byggnaden lämnades som den var efter att ha drabbats av tsunamin och blev övergiven.
Den släkting som visade mig runt hade hastigt gått bort för några år sedan, trots att han fortfarande var ung.
Kanske var det för att jag såg det där fotot.
Överallt i den här filmen känner jag en känsla av sorg.
Det är ännu ett exempel på hur genier känner genier och de bästa känner de bästa.
Jag kom till detta liv som ungkarl utan att ens vilja det, men som affärsman betalade jag över 17 miljarder yen i skatt till den japanska staten under bara 10 år av min bästa tid.
Från jul till årets slut hatade jag att vara i Japan som singel, så under den här tiden besökte jag Hawaii varje år och tillbringade tiden med att spela golf och simma.
Som jag redan har nämnt, till exempel i baren på Ritz Carlton på Maui, gav Michelle Kwan, som satt vid bordet bakom mig, mig en mycket het stirrande blick.
I år bestämde jag mig för att inte köpa någon Osechi eller annan mat.
När allt kommer omkring är det för att den inte är utsökt.
Mat är som bäst när den är nylagad.
Jag funderade på att boka bord för lunch den 1 januari på den kinesiska restaurangen på hotellet där jag är medlem, men min goda vän nöjer sig med en bok och är inte särskilt intresserad av mat.
Så även om vi äter en relativt dyr måltid kommer det inte att vara till någon hjälp.
Häromdagen besökte jag Higashiyama för första gången på nästan ett halvår.
För första gången på länge ville jag ta ett foto av Kōdai-ji-templet.
När jag bestämde mig för att åka hem via Gion Shijo kom en lösning till mig direkt.
Det är platsen där Marcels plan kraschar.
I planet fanns också Ginette Neveu, den superdupergeniala violinisten som hade framträtt före Natsuho, underbarnet som föddes i Frankrike, och hennes pianistbror.
Neveu är verkligen utmärkt, men efter att ha hört Murata Natsuho spela häromkvällen fick jag en tanke.
Natsuho är som pianisten Michelangelo, den mest enastående violinisten i historien som inte kan jämföras med någon annan...
Edith Piaf - Non, je ne regrette rien (Audio officiel)
Edith Piaf - La vie en rose (Audio officiel)