
昨日の続きで、宮城県登米市の石ノ森章太郎生家で感じたことシリーズです。
少年・石ノ森章太郎は、この生家で祖母が往来の繁華な道路に面した店舗を営業しながら、その成長を支え続けたのだという。こうした店舗守りという暮らし方が大きな人格形成に与った事例として、大阪堺の繁華街商店で店番をしていたという与謝野晶子の店舗という空間事例も体験している。彼女の場合は「夢見る少女」がその夢想を大きく涵養させた空間、というように感じたけれど、この店番空間では、もうちょっと違う印象を受けた。
この台所空間は広い店舗にきわめて機能的な位置していて、隣接する、まるで店守りのための「休憩場所」のような居間・食堂の座空間のバックグラウンドになっていた。
最近、祖母のやさしさということについて、いろいろ思いが至ることが多くなっている。子どもたちにとって、母親の母性とはまた少し違った印象で、祖母の母性と言うものは大きな人格形成要素なのだろうと思えるのです。石ノ森の祖母本人は、家の家業として使命感を持って家計を支える経済活動を行っている主体認識でしょう。一方、そういう祖母がしっかりと保全してくれている店舗とその機能的な併用空間を「帰巣」空間として育つ幼少年のこころに寄り添ってみたら、こうした祖母の「おかえり」と声掛けしてくるその音楽的な韻律は、独特な母性だっただろう、と。
子ども心には、無限のやさしさが繰り返しリフレインしてくるような習慣的いとなみ。わたしがいちばん好きな石ノ森章太郎マンガ作品は、少年が幻想的な湿地森林を巡り歩いて出会った女性との心理的交流、恋心を描いた「龍神沼」なのだけれど、その女性は実は龍神であり、やがてその化身の瞬間がクライマックスとして導びかれていくドラマ。
わたしは石ノ森章太郎についてこの作品の生み出されたテーマコンセプトを無意識のうちに求めていると、自分のことが認識されていた。そうするとこのような祖母の広大無辺の愛情ということにふと気付かされた。
ドラマのクライマックスでは少女から龍神への化身・変貌の場面は見開きページで展開していた。ストーリーマンガの展開に於いて見開き2ページいっぱいにワンシーンが、まさに幻視のように表現されることに、少年期のわたしは圧倒的な感動を覚えていた。
そのコンセプトの小さな断片としての、店番の祖母、その母性。小さいけれど無性にうれしい瞬間。
English version⬇
[Space of grandmother's ‘maternal’ traces].
A theme of fantastic manga works that fascinated me as a boy. The generosity of female love, even symbolised by the dragon god. A cross-section of this is ‘transmitted’ through the traces of the shop keeper's activities. ...
This is a continuation of yesterday's series on what I felt at Shotaro Ishinomori's birthplace in Tome, Miyagi Prefecture.
The boy Shotaro Ishinomori continued to support his development in this birthplace while his grandmother ran a shop facing a busy traffic road. As an example of how this way of life as a shop keeper gave rise to a major personality development, we also experience the spatial case of Akiko Yosano's shop, where she was a shop keeper in a busy shopping street in Sakai, Osaka. In her case, I felt that it was a space where a ‘dreaming girl’ greatly cultivated her dream, but in this shopkeeping space, I had a slightly different impression.
This kitchen space was located in an extremely functional position in the spacious shop and served as a background for the adjacent sitting room/diner, which was like a ‘resting place’ for the shop keeper.
Recently, I have been thinking a lot about the kindness of grandmothers. For children, it seems to me that their grandmother's maternal kindness is a major character-building element, as it is a little different from their mother's maternal kindness. Ishinomori's grandmother herself is probably aware of her subject's economic activities that support the family economy with a sense of mission as the family's family business. On the other hand, if you look into the mind of a child who grew up with the shop and its functional space as a ‘home away from home’, which her grandmother had preserved so well, you will find that her musical rhythm of saying ‘welcome home’ must have been uniquely motherly.
To a child's mind, it is a customary refrain of infinite tenderness. My favourite Shotaro Ishinomori manga work is ‘Ryujin-numa’, which depicts a boy's psychological interaction and love affair with a woman he meets on his journey through a fantastical marshland forest, but the woman is in fact the Dragon God, and the moment of her incarnation is the climax of the drama.
I recognised myself in Shotaro Ishinomori when I subconsciously sought the thematic concept that produced this work. In doing so, I suddenly became aware of this kind of vast and boundless love of the grandmother.
At the climax of the drama, the incarnation and transformation from a girl to a dragon goddess was developed on facing pages. As a young boy, I was overwhelmingly moved by the fact that a scene was presented on a full double-page spread in the development of a story manga, just like a vision.
The grandmother of the shop keeper, her motherhood, as a small fragment of this concept. A small but irresistibly happy moment.