文明のターンテーブルThe Turntable of Civilization

日本の時間、世界の時間。
The time of Japan, the time of the world

朝食後は2時間座らせて、中国共産党や習近平国家主席を賛美する歌を唱わされる。イスラム教が禁じている豚肉も食べさせられる。要するに洗脳です。

2018年10月27日 20時54分34秒 | 日記

以下は今日の産経新聞5ページからである。

*~*は私。

「ウイグル弾圧 言語・文化まで」

日本在住男性実態語る

首都圏に在住する30代男性のウイグル人が産経新聞の取材に応じ、新疆ウイグル自治区で強まる人権弾圧の実態を語った。(原川貴郎)      

在日ウイグル人は、子佻たちにウイグル語を教えたり、日本人との交流イベントを開いたりしていて、大半の大は政治的な運動に関わってきませんでした。 

しかし今年に入ってウイグルでの悲惨な状況が次々に伝わってきたため、「われわれの民族のために何かできることはないか」と、中国政府への抗議デモに参加する人が増えています。私も参加しました。ただし、顔が知れると家族や親類に危険が及ぶと思い、マスクで顔を隠しました。

家族らとは、SNSなどを通じたやりとりも控えています。

外国と通信したという理由で強制収容所送りにされかねないからです。

100万~300万人が各地で強制収容されたといいます。

習氏賛美の歌で洗脳  

「再教育施設」という名の強制収容所に入った人の話が伝わってきたのは去年の舂ごろでした。

今年に入ると、私や友人の知人らが何人も連行されました。

かつて観光などで日本に渡航したというのが理由です。

ある女性は収容所の中で鬱病のようになり、体重が半分ぐらいにやせて、病院に送られました。 

妻子を残して収容された男性もいます。

男性の夫人は無職で、どうやって子供だちと暮らしていけばいいか、路頭に迷っています。 

聞いたところでは、収容所では起床後、両手を頭の後ろで組まされ、しゃがんだ姿勢で45分間座らされる。

朝食後は2時間座らせて、中国共産党や習近平国家主席を賛美する歌を唱わされる。イスラム教が禁じている豚肉も食べさせられる。要するに洗脳です。 

10年ぐらい前は街で男性がヒゲを生やしたり(女性が頭髪を隠すヒジャブ(スカーフ)を着用したりしていても問題はなかった。

ですが3、4年ほど前からヒゲの男性やヒジャブをかぶった女性が捕まるようになった。 

カザフ族、回族などイスラム教を信仰する他の少数民族も弾圧対象です。

この1~2年で8千ヵ所のモスクが破壊されたと聞きます。

「一帯一路」で激化

強制収容300万人、モスク8000ヵ所破壊

宗教弾圧の次は言語・文化への弾圧です。

今や現地の学校ではウイグル語の使用が禁止され、ウイグルの歌を唱っている人も捕まえられる。

ウイグル大は土葬なのに、火葬場がどんどん造られています。 

以前からあった弾圧が一層厳しくなったのは、中国の巨大経済圏構想「一帯一路」と関係があるのではないか。

私たちの故郷は一帯一路」の要衝であるため、周辺のイスラム教の国々からの人の往来が活発になるでしょう。

中国当局は国内外のイスラム教徒が結びつけば中国の脅威になると一方的に考え、懸念を払拭するため、自治区内でイスラム教の要素を徹底的に破壊し、漢民族に同化させようとしている。

こうみています。

*国連の人権差別撤廃委員会(CERD)と日本人の誰も知らない小松 泰介が事務局長次長をしているIMADRのメンバーたちよ恥を知れ!この様なナチスと何ら変わらない中国の態様に何一つ抗議せず、世界最高の自由と民主主義を達成している日本に対して、わざわざ国連まで出向いて、人権勧告を出させて来た態様。どうせ、中国や朝鮮半島の傀儡団体なのだろうが。それにしても辻本清美、朝新聞、NHKのwatch9などと同等の最低、最悪の連中である。*

 


I can only think that that was a main purpose in that

2018年10月27日 19時06分27秒 | 日記

The following is the continuation of the previous chapter.

Sawako Arai (88) who tackled the return movement with Park writes in his book ‘Why Korean Sakhalin did not return’.

"The fact of 'compulsory entrainment' has become decisive and worked favorably in continuing the case. Furthermore, it will result in the cruelty of Japanese colonial rule in the consciousness of the Japanese, and to raise awareness of perpetrators ... ".

Lawyers and others, while showing attitude towards Park's movements, condemned the Japanese government, asked for an apology and eventually let him compensate - I can only think that that was a main purpose in that.

Volunteers and donations also gathered in many courage cases attracted attention.

Arai who joined the group to support the trial is one of them.

The women, the president of the support group, were closely related to the activists of the student movement.

Arai, who oversaw the accounts of the Association, is amazed at seeing that the bank account of the bank transfer destination received from the supporter is in the name of a prominent former activist. ‘It was diverting the donation from the general to a dubious place by the tyranny (of the president), ‘public’ was zero rather than public and private confusion.

Thirty years after the war at the beginning of the trial, time passed too much.

According to Arai, when the tragic scene they played finished, it was a quilt when the wives of the residents who were called from Korea as witnesses of the trial in court, 'Return my husband' and crying scream, threw the cup.

‘I took them to Hakone sightseeing, but it seemed that it was glad that they could come 'for free’ to Japan' too, did not it?'

Arai, who felt doubt about the trial, will soon break off relations with.

This draft continues.


Yoshida himself has nothing to do with Sakhalin.

2018年10月27日 18時36分29秒 | 日記

The following is the continuation of the previous chapter.

■ ‘Japan denunciation’ is the main objective

Originally, the Sakhalin trial had a strange character.

The original purpose of the residual Korean problem (another paragraph) is that the Soviet Union (then) does not allow leaving Sakhalin's Korean residents want to return home ‘home (mainly to Korea)’.

In fact, Park Ru - hu (who died at the age of 75) who was able to return to Japan a bit earlier because one of the residents, because the wife was Japanese, died in a period without diplomatic relations between Korea and the Soviet Union, I went around the Soviet Embassy and other places, gathered a signature, and was trying to pry the hard gates somehow.

However, the large defense team, headed by the former Japan Federation of Bar Associations chairman, made four residents from Korea who remain in Sakhalin as plaintiffs, they were sent to the place by the Japanese government's compulsory tyranny policy, after the war, left behind (That is, what all Japan did).

As the responsibility of the parties, he insisted that the Japanese government has an obligation to restore the state of origin (returning to Japan).

There were voices worried about turn down a disadvantage, plaintiffs' side was also 'impossible reasoning', but it appeals to the media that propaganda is not the fact that it will not let it happen, and that incited the public opinion.

Yoshida himself has nothing to do with Sakhalin.

It is probable that the speculation of the defense team who brought out Yoshida, who had already published the work and had lecture activities in court, to impose ‘impoliteness’ of the Korean ‘compulsory entrainment’.

As expected, the two ‘Yoshida Witches’ in September and November 1957 seven years after the start of the trial have a strong impact on the flow of the case.

This draft continues.


propaganda is not the fact that it will not let it happen, and that incited the public opinion

2018年10月27日 18時33分27秒 | 日記

The following is the continuation of the previous chapter.

■ ‘Japan denunciation’ is the main objective

Originally, the Sakhalin trial had a strange character.

The original purpose of the residual Korean problem (another paragraph) is that the Soviet Union (then) does not allow leaving Sakhalin's Korean residents want to return home ‘home (mainly to Korea)’.

In fact, Park Ru - hu (who died at the age of 75) who was able to return to Japan a bit earlier because one of the residents, because the wife was Japanese, died in a period without diplomatic relations between Korea and the Soviet Union, I went around the Soviet Embassy and other places, gathered a signature, and was trying to pry the hard gates somehow.

However, the large defense team, headed by the former Japan Federation of Bar Associations chairman, made four residents from Korea who remain in Sakhalin as plaintiffs, they were sent to the place by the Japanese government's compulsory tyranny policy, after the war, left behind (That is, what all Japan did).

As the responsibility of the parties, he insisted that the Japanese government has an obligation to restore the state of origin (returning to Japan).

There were voices worried about turn down a disadvantage, plaintiffs' side was also 'impossible reasoning', but it appeals to the media that propaganda is not the fact that it will not let it happen, and that incited the public opinion.

Yoshida himself has nothing to do with Sakhalin.

It is probable that the speculation of the defense team who brought out Yoshida, who had already published the work and had lecture activities in court, to impose ‘impoliteness’ of the Korean ‘compulsory entrainment’.

As expected, the two ‘Yoshida Witches’ in September and November 1957 seven years after the start of the trial have a strong impact on the flow of the case.

This draft continues.


voices worried about turn down a disadvantage, plaintiffs' side was also 'impossible reasoning'

2018年10月27日 18時32分51秒 | 日記

The following is the continuation of the previous chapter.

‘Japan denunciation’ is the main objective

Originally, the Sakhalin trial had a strange character.

The original purpose of the residual Korean problem (another paragraph) is that the Soviet Union (then) does not allow leaving Sakhalin's Korean residents want to return home ‘home (mainly to Korea)’.

In fact, Park Ru - hu (who died at the age of 75) who was able to return to Japan a bit earlier because one of the residents, because the wife was Japanese, died in a period without diplomatic relations between Korea and the Soviet Union, I went around the Soviet Embassy and other places, gathered a signature, and was trying to pry the hard gates somehow.

However, the large defense team, headed by the former Japan Federation of Bar Associations chairman, made four residents from Korea who remain in Sakhalin as plaintiffs, they were sent to the place by the Japanese government's compulsory tyranny policy, after the war, left behind (That is, what all Japan did).

As the responsibility of the parties, he insisted that the Japanese government has an obligation to restore the state of origin (returning to Japan).

There were voices worried about turn down a disadvantage, plaintiffs' side was also 'impossible reasoning', but it appeals to the media that propaganda is not the fact that it will not let it happen, and that incited the public opinion.

Yoshida himself has nothing to do with Sakhalin.

It is probable that the speculation of the defense team who brought out Yoshida, who had already published the work and had lecture activities in court, to impose ‘impoliteness’ of the Korean ‘compulsory entrainment’.

As expected, the two ‘Yoshida Witches’ in September and November 1957 seven years after the start of the trial have a strong impact on the flow of the case.

This draft continues.


would have been precious for the Japanese who are crazy about Japanese beating.

2018年10月27日 16時28分19秒 | 日記

The following is from a series of articles on the 13th page of the Sankei Shimbun this morning.

The origin of the comfort women issue ‘Sakhalin Trial’

‘Korean hunting’ testified Yoshida Seiji

Hunted out with violence to make a Korean woman comfort woman by command of the military, which Yoshida Seiji's false stories such as are scattered by articles of the Asahi Newspaper accepted without questioning and now the comfort women statue is lined up all over the world, there is no need to repeat the circumstances that have happened.

Aside from Yoshida, of course, the responsibilities of innovative party politicians, scholars called progressive cultures, journalists and lawyers who criticized the acts of Japan severely are too heavy.

As a result, words such as ‘military comfort women’, ‘compulsory entrainment of Koreans’, which did not exist during wartime, became to be used like symbols of bad behavior in Japan, lie is called a lie.

In Yoshida's spotlight, it became ‘Sakhalin trial’ ‘Sakhalin remnant return claim action’ raised in the Tokyo District Court in December 1975 (1975).

Yoshida, who testified Korean ‘compulsory entrainment’ and ‘comfort women hunting’ in court in 57, was taken up largely by media, and in the following year he published a book on the same story.

In Korea he built what he calls 'apology' and perform kneel on the ground performances in front of the family members of Sakhalin Koreans.

False stories gradually and steadily spread.

Yoshida's testimony would have been precious for the Japanese who are crazy about Japanese beating.

Because it was a concrete, detailed confession by the ‘perpetrator side (Japanese)’ anyway.

It got a taste on the Sakhalin trial that attracted attention was of the society they are later, and raised loudly the word ‘the post-war compensation’ ‘post-war responsibility’, and they accused the Government of Japan, and compensation claims litigation, including the comfort women issue, they will wake it one after another.

This draft continues.


journalists and lawyers who criticized the acts of Japan severely are too heavy.

2018年10月27日 16時26分59秒 | 日記

The following is from a series of articles on the 13th page of the Sankei Shimbun this morning.

The origin of the comfort women issue ‘Sakhalin Trial’

‘Korean hunting’ testified Yoshida Seiji

Hunted out with violence to make a Korean woman comfort woman by command of the military, which Yoshida Seiji's false stories such as are scattered by articles of the Asahi Newspaper accepted without questioning and now the comfort women statue is lined up all over the world, there is no need to repeat the circumstances that have happened.

Aside from Yoshida, of course, the responsibilities of innovative party politicians, scholars called progressive cultures, journalists and lawyers who criticized the acts of Japan severely are too heavy.

As a result, words such as ‘military comfort women’, ‘compulsory entrainment of Koreans’, which did not exist during wartime, became to be used like symbols of bad behavior in Japan, lie is called a lie.

In Yoshida's spotlight, it became ‘Sakhalin trial’ ‘Sakhalin remnant return claim action’ raised in the Tokyo District Court in December 1975 (1975).

Yoshida, who testified Korean ‘compulsory entrainment’ and ‘comfort women hunting’ in court in 57, was taken up largely by media, and in the following year he published a book on the same story.

In Korea he built what he calls 'apology' and perform kneel on the ground performances in front of the family members of Sakhalin Koreans.

False stories gradually and steadily spread.

Yoshida's testimony would have been precious for the Japanese who are crazy about Japanese beating.

Because it was a concrete, detailed confession by the ‘perpetrator side (Japanese)’ anyway.

It got a taste on the Sakhalin trial that attracted attention was of the society they are later, and raised loudly the word ‘the post-war compensation’ ‘post-war responsibility’, and they accused the Government of Japan, and compensation claims litigation, including the comfort women issue, they will wake it one after another.

This draft continues.


the responsibilities of innovative party politicians, scholars called progressive cultures,

2018年10月27日 16時26分08秒 | 日記

The following is from a series of articles on the 13th page of the Sankei Shimbun this morning.

The origin of the comfort women issue ‘Sakhalin Trial’

‘Korean hunting’ testified Yoshida Seiji

Hunted out with violence to make a Korean woman comfort woman by command of the military, which Yoshida Seiji's false stories such as are scattered by articles of the Asahi Newspaper accepted without questioning and now the comfort women statue is lined up all over the world, there is no need to repeat the circumstances that have happened.

Aside from Yoshida, of course, the responsibilities of innovative party politicians, scholars called progressive cultures, journalists and lawyers who criticized the acts of Japan severely are too heavy.

As a result, words such as ‘military comfort women’, ‘compulsory entrainment of Koreans’, which did not exist during wartime, became to be used like symbols of bad behavior in Japan, lie is called a lie.

In Yoshida's spotlight, it became ‘Sakhalin trial’ ‘Sakhalin remnant return claim action’ raised in the Tokyo District Court in December 1975 (1975).

Yoshida, who testified Korean ‘compulsory entrainment’ and ‘comfort women hunting’ in court in 57, was taken up largely by media, and in the following year he published a book on the same story.

In Korea he built what he calls 'apology' and perform kneel on the ground performances in front of the family members of Sakhalin Koreans.

False stories gradually and steadily spread.

Yoshida's testimony would have been precious for the Japanese who are crazy about Japanese beating.

Because it was a concrete, detailed confession by the ‘perpetrator side (Japanese)’ anyway.

It got a taste on the Sakhalin trial that attracted attention was of the society they are later, and raised loudly the word ‘the post-war compensation’ ‘post-war responsibility’, and they accused the Government of Japan, and compensation claims litigation, including the comfort women issue, they will wake it one after another.

This draft continues.


The origin of the comfort women issue ‘Sakhalin Trial’

2018年10月27日 16時23分37秒 | 日記

The following is from a series of articles on the 13th page of the Sankei Shimbun this morning.

The origin of the comfort women issue ‘Sakhalin Trial’

‘Korean hunting’ testified Yoshida Seiji

Hunted out with violence to make a Korean woman comfort woman by command of the military, which Yoshida Seiji's false stories such as are scattered by articles of the Asahi Newspaper accepted without questioning and now the comfort women statue is lined up all over the world, there is no need to repeat the circumstances that have happened.

Aside from Yoshida, of course, the responsibilities of innovative party politicians, scholars called progressive cultures, journalists and lawyers who criticized the acts of Japan severely are too heavy.

As a result, words such as ‘military comfort women’, ‘compulsory entrainment of Koreans’, which did not exist during wartime, became to be used like symbols of bad behavior in Japan, lie is called a lie.

In Yoshida's spotlight, it became ‘Sakhalin trial’ ‘Sakhalin remnant return claim action’ raised in the Tokyo District Court in December 1975 (1975).

Yoshida, who testified Korean ‘compulsory entrainment’ and ‘comfort women hunting’ in court in 57, was taken up largely by media, and in the following year he published a book on the same story.

In Korea he built what he calls 'apology' and perform kneel on the ground performances in front of the family members of Sakhalin Koreans.

False stories gradually and steadily spread.

Yoshida's testimony would have been precious for the Japanese who are crazy about Japanese beating.

Because it was a concrete, detailed confession by the ‘perpetrator side (Japanese)’ anyway.

It got a taste on the Sakhalin trial that attracted attention was of the society they are later, and raised loudly the word ‘the post-war compensation’ ‘post-war responsibility’, and they accused the Government of Japan, and compensation claims litigation, including the comfort women issue, they will wake it one after another.

This draft continues.


「味を占めた」人たちは“根拠なき巨額支援”に乗り出し、自・社・さ政権の村山富市内閣(平成6~8年)時代にそれはピークを迎える

2018年10月27日 15時46分47秒 | 日記

以下は前章の続きである。

「味を占めた」人々

日本政府も国会議員も当初は、この問題に関心を持っていなかった。

裁判で被告側(国)が主張した通り、終戦後のサハリンからの引き揚げは、連合国軍側(米ソ)によって決まったことで、(占領下にあった)日本政府は関与していない、法的責任はないーという立場である。

関係国であるソ連と韓国の閧には、まだ国交がない時代だ。

社会党(当時)や公明党、共産党など野党側も、韓国より、北朝鮮と関係が深く、及び腰だった。

こうした中で58年、公明党の衆・参院議員を務めた草川昭三(90)はサハリンヘ乗り込んで、ソ連共産党の地元幹部と直談判。

「帰りたい国民(朝鮮出身者)などいない」と怒鳴り付けられながらも、日本を舞台にした家族再会への道筋をつける。

「人道問題じゃないですか。当時の党幹部からは『勝手なことをするな』と怒られましたが、安倍(晋太郎)外相や韓国の盧泰愚大統領(いずれも当時)からは随分、感謝されましたよ」

ところが、残留者の永住帰国のメドが立つようになってから、「オレがやったんだ」とばかりに多くの国会議員が割り込んできた。 

「味を占めた」人たちは“根拠なき巨額支援”に乗り出し、自・社・さ政権の村山富市内閣(平成6~8年)時代にそれはピークを迎える。

敬称略、土曜掲載(文化部編集委員 喜多由浩)


Japanese Government treated China specially very well.

2018年10月27日 15時35分47秒 | 日記

The following is the continuation of the previous chapter.

The birth of a powerful country aiming at supremacy

In addition to merely giving the Chinese government the leeway of the expansion in armaments by the fund from Japan in the military affairs,

Chinese military executives announced in a thesis papers the high military value of airports, railways and expressways made with Japan's assistance.

The military directly used optical fiber construction to Tibet.

The railroad network of Fujian province also completed with Japanese ODA was used for frequent movements of troops that took offense to Taiwan.

It is hard to forget that Taiwanese President Lee Teng-hui directly claimed that ‘Japan's aid for China has stopped only the construction of railroads in Fujian Province’.

It was also obvious that Japan's ODA did not consider China's democratization and respect for human rights.

The ODA Charter did not give aid to countries that oppress democracy and human rights.

The undemocratic constitution of China is also proved simply by looking at Uigur suppression now.

So, ODA to China was measures like extra-legal measures which the Japanese government neglected its foreign aid policy.

Japanese Government treated China specially very well.

Together with China's five - year national development plan, we have given huge money to the project that the Chinese side is seeking with payment in a lump sum for 5 years.

It was a useful fund to China to enrich your country strongly.

That China has now turned away from international norms, spreading hegemony and becoming a huge, powerful nation that threatens Japan's territory.

Japan's ODA to China contributed to the emergence of such hegemony-oriented power.


ところが、元日弁連会長を団長とする大弁護団は、サハリンに残っている朝鮮出身者4人を原告に仕立てた上、

2018年10月27日 15時25分26秒 | 日記

以下は前章の続きである。

■「日本糾弾」が主目的 

そもそも、サハリン裁判は奇妙な性格をもっていた。

残留韓国人問題(別項)の本来の目的は、ソ連(当時)が出国を認めないサハリンの朝鮮出身残留者を「故郷(主に韓国)の家族のもとへ帰したい」ということである。

事実、残留者のひとりで、妻が日本人であったために一足先に日夲へ帰国できた朴魯学(昭和63年、75歳で死去)らは、韓・ソの国交がない時代に、外務省やソ連大使館などを回り、署名を集め、何とか堅い門をこじあけようとしていた。

ところが、元日弁連会長を団長とする大弁護団は、サハリンに残っている朝鮮出身者4人を原告に仕立てた上、彼らは、日本政府の強制連行政策によって当地に送られ、戦後、置き去りにされた(つまり、すべては日本がやったこと)。

当事者の責任として、日本政府は原状回復(日本への帰国)させる義務がある―と主張したのである。

原告サイドの中にも“無理筋”ではないか、と門前払いを危惧する声があったが、そうはさせじ、と、前述した事実ではないプロパガンダをメディアに訴えては世論を煽った。

吉田自身もサハリンとは何の関係もない。

すでに著作を出し、講演活動も行っていた吉田を法廷に連れ出した弁護団の思惑は朝鮮人「強制連行」の“非道ぶり”を印象づけることにあったのだろう。

思惑通り、裁判開始から7年後の57年9、11月の2度の「吉田証

言」は、裁判の流れに強いインパクトを与える。

朴とともに帰還運動に取り組んだ新井佐和子(88)は著書『サハリンの韓国人はなぜ帰れなかったのか』にこう書く。

《「強制連行」の事実は決定的なものとなって、裁判を継続するにあたっては有利に働いた。さらには日本人の意識のなかに日本の植民地支配の残酷さをすりこみ、加害者意識をかきたたせる結果となり…》。

弁護団らは、朴らの運動に寄り添う姿勢を見せながらも、日本政府を糾弾し、謝罪を求め、やがては補償をさせるーということに主たる目的があったとしか思えない。

注目された裁判には、多くの支援が寄せられ、ボランティアや寄付金も集まってきた。

裁判を支援するグループに加わった新井もその一人である。

支援グループの主宰者の女性は学生運動の活動家らと密接な関係にあった。

会の会計を担当した新井は、支援者から寄せられるカンパの振込先の通帳が著名な元活動家の名義になっていることを見て仰天する。「一般からのカンパを(主宰者の)独断で怪しげなところへ流用していた。公私混同というより『公』はゼロでした」

裁判開始の時点で戦後30年、時間も経ちすぎていた。

新井によれば、裁判の証人として韓国から呼ばれた残留者の妻たちは法廷で「夫を返せ」と泣き叫び、コップを投げつける愁嘆淞を演じてみせたが、終わるとケロッとしていた。

「箱根観光へも連れていきましたが、彼女たちは“タダで”日本に来られたことがうれしくて仕方がない様子でしたね」という。

裁判に疑問を感じた新井は、やがて袂を分かつ。

この稿続く。


“無理筋”ではないか、と門前払いを危惧する声があったが、そうはさせじ、と、前述した事実ではないプロパガンダをメディアに訴えては世論を煽った

2018年10月27日 15時24分53秒 | 日記

以下は前章の続きである。

■「日本糾弾」が主目的 

そもそも、サハリン裁判は奇妙な性格をもっていた。

残留韓国人問題(別項)の本来の目的は、ソ連(当時)が出国を認めないサハリンの朝鮮出身残留者を「故郷(主に韓国)の家族のもとへ帰したい」ということである。

事実、残留者のひとりで、妻が日本人であったために一足先に日夲へ帰国できた朴魯学(昭和63年、75歳で死去)らは、韓・ソの国交がない時代に、外務省やソ連大使館などを回り、署名を集め、何とか堅い門をこじあけようとしていた。

ところが、元日弁連会長を団長とする大弁護団は、サハリンに残っている朝鮮出身者4人を原告に仕立てた上、彼らは、日本政府の強制連行政策によって当地に送られ、戦後、置き去りにされた(つまり、すべては日本がやったこと)。

当事者の責任として、日本政府は原状回復(日本への帰国)させる義務がある―と主張したのである。

原告サイドの中にも“無理筋”ではないか、と門前払いを危惧する声があったが、そうはさせじ、と、前述した事実ではないプロパガンダをメディアに訴えては世論を煽った。

吉田自身もサハリンとは何の関係もない。

すでに著作を出し、講演活動も行っていた吉田を法廷に連れ出した弁護団の思惑は朝鮮人「強制連行」の“非道ぶり”を印象づけることにあったのだろう。

思惑通り、裁判開始から7年後の57年9、11月の2度の「吉田証

言」は、裁判の流れに強いインパクトを与える。

朴とともに帰還運動に取り組んだ新井佐和子(88)は著書『サハリンの韓国人はなぜ帰れなかったのか』にこう書く。

《「強制連行」の事実は決定的なものとなって、裁判を継続するにあたっては有利に働いた。さらには日本人の意識のなかに日本の植民地支配の残酷さをすりこみ、加害者意識をかきたたせる結果となり…》。

弁護団らは、朴らの運動に寄り添う姿勢を見せながらも、日本政府を糾弾し、謝罪を求め、やがては補償をさせるーということに主たる目的があったとしか思えない。

注目された裁判には、多くの支援が寄せられ、ボランティアや寄付金も集まってきた。

裁判を支援するグループに加わった新井もその一人である。

支援グループの主宰者の女性は学生運動の活動家らと密接な関係にあった。

会の会計を担当した新井は、支援者から寄せられるカンパの振込先の通帳が著名な元活動家の名義になっていることを見て仰天する。「一般からのカンパを(主宰者の)独断で怪しげなところへ流用していた。公私混同というより『公』はゼロでした」

裁判開始の時点で戦後30年、時間も経ちすぎていた。

新井によれば、裁判の証人として韓国から呼ばれた残留者の妻たちは法廷で「夫を返せ」と泣き叫び、コップを投げつける愁嘆淞を演じてみせたが、終わるとケロッとしていた。

「箱根観光へも連れていきましたが、彼女たちは“タダで”日本に来られたことがうれしくて仕方がない様子でしたね」という。

裁判に疑問を感じた新井は、やがて袂を分かつ。

この稿続く。


慰安婦問題をはじめとする補償請求訴訟などを次々に起こしてゆくことになる。

2018年10月27日 15時22分10秒 | 日記

以下は今朝の産経新聞13ページの連載記事からである。

慰安婦問題の原点「サハリン裁判」

“朝鮮人狩り”証言した吉田清治

軍の命令で朝鮮人女性を慰安婦とするために暴力で狩り出したーなどという吉田清治の虚偽の話が、それをうのみにした朝日新聞の記事によってバラまかれ、今や世界中に慰安婦像が立ち並ぶ事態になってしまった経緯は、いまさら繰り返す必要もないだろう。

吉田はもちろん、尻馬に乘って、さんざん日本の行為を非難した革新政党の政治家や、進歩的文化人とよばれた学者や、ジャーナリスト、弁護士たちの責任はあまりにも重い。

この結果、「従軍慰安婦」「朝鮮人強制連行」など、戦時には存在しなかった言葉が、日本の悪行のシンボルのごとく使われるようになり、ウソがウソを呼んだ。

その吉田がスポットライトを浴びることとなったのが昭和50(1975)年12月、東京地裁に起こされた「樺太残留者帰還請求訴訟」(サハリン裁判)である。

57年、法廷で朝鮮人の「強制連行」や「慰安婦狩り」を証言した吉田はメデイアに大きく取り上げられ、翌年には同様の話を綴った著書を出版。

韓国で「謝罪碑」なるものを建てサハリン残留韓国人の遺家族の前で土下座パフォーマンスを行う。

虚偽の話はどんどん拡散していった。

日本叩きに狂騒する日本人たちにとって吉田の証言は貴重だったろう。

何しろ“加害者側(日本人)”による具体的、詳細な告白だったのだから。

社会の注目を集めたサハリン裁判に味を占めた彼らはそれ以降、「戦後補償」「戦後責任」という言葉を声高に掲げて日本政府を非難し、慰安婦問題をはじめとする補償請求訴訟などを次々に起こしてゆくことになる。

この稿続く。


社会の注目を集めたサハリン裁判に昧を占めた彼らはそれ以降、「戦後補償」「戦後責任」という言葉を声高に掲げて日本政府を非難し、

2018年10月27日 15時20分47秒 | 日記

以下は今朝の産経新聞13ページの連載記事からである。

慰安婦問題の原点「サハリン裁判」

“朝鮮人狩り”証言した吉田清治

軍の命令で朝鮮人女性を慰安婦とするために暴力で狩り出したーなどという吉田清治の虚偽の話が、それをうのみにした朝日新聞の記事によってバラまかれ、今や世界中に慰安婦像が立ち並ぶ事態になってしまった経緯は、いまさら繰り返す必要もないだろう。

吉田はもちろん、尻馬に乘って、さんざん日本の行為を非難した革新政党の政治家や、進歩的文化人とよばれた学者や、ジャーナリスト、弁護士たちの責任はあまりにも重い。

この結果、「従軍慰安婦」「朝鮮人強制連行」など、戦時には存在しなかった言葉が、日本の悪行のシンボルのごとく使われるようになり、ウソがウソを呼んだ。

その吉田がスポットライトを浴びることとなったのが昭和50(1975)年12月、東京地裁に起こされた「樺太残留者帰還請求訴訟」(サハリン裁判)である。

57年、法廷で朝鮮人の「強制連行」や「慰安婦狩り」を証言した吉田はメデイアに大きく取り上げられ、翌年には同様の話を綴った著書を出版。

韓国で「謝罪碑」なるものを建てサハリン残留韓国人の遺家族の前で土下座パフォーマンスを行う。

虚偽の話はどんどん拡散していった。

日本叩きに狂騒する日本人たちにとって吉田の証言は貴重だったろう。

何しろ“加害者側(日本人)”による具体的、詳細な告白だったのだから。

社会の注目を集めたサハリン裁判に昧を占めた彼らはそれ以降、「戦後補償」「戦後責任」という言葉を声高に掲げて日本政府を非難し、慰安婦問題をはじめとする補償請求訴訟などを次々に起こしてゆくことになる。

この稿続く。