Seuraava on Rui Abirun tavallisesta kolumnista eilisessä Sankei Shimbunissa.
Tosiasia on, että monet ihmiset maailmassa, eivät vain Japanissa, eivät ansaitse edes toimittajan nimeä.
Rui Abiru on harvinainen ja aito aktiivinen toimittaja.
Hänen artikkelinsa, erityisesti jälkimmäinen osa, on pakollista luettavaa Japanin kansalaisille ja ihmisille kaikkialla maailmassa, ja se tarjoaa meille kriittisiä faktoja.
Tämä hänen aito artikkelinsa toi myös minulle arvokasta ylivoimaa.
Keskustelen tästä myöhemmin.
Tekstin painotus otsikkoa lukuun ottamatta on minun.
Puolustusveron korotus torjuttiin keskustelun puutteen vuoksi
Yleisö ei ymmärrä pääministeri Fumio Kishidan kannattamaa puolustusveron korotusta.
Sankei Shimbunin ja Fuji News Networkin (FNN) 21. ja 22. maaliskuuta tekemän yhteisen mielipidemittauksen mukaan yli kaksi kolmasosaa (67,3 %) vastaajista vastusti veronkorotusta puolustusmenojen rahoittamiseksi.
Vaikka yli puolet vastaajista kannatti itse puolustusmenojen lisäämistä.
Miksi näin on?
Ehkä se johtuu siitä, että edelleenkään ei pohdita tapoja hankkia taloudellisia resursseja muuten kuin verojen kautta ja koska yleisölle ei ole saatu tyydyttävää selitystä sille, miksi valtion obligaatioita käytetään tai valtion obligaatioiden lunastustapaa on tarkistettu. ei ole oikea tapa.
Logiikka, joka ei lue
"Puolustuskyvyn raju vahvistaminen tarkoittaa hävittäjien ja ohjusten ostamista. Onko hyvä idea rahoittaa tämä velalla? Meidän pitäisi turvata vakaat taloudelliset resurssit."
Pääministeri korosti tätä lehdistötilaisuudessa 16.12.2011 uudesta "Kolmesta turvallisuusasiakirjasta" tehdyn hallituksen päätöksen yhteydessä.
Puolustuskyvyn perustavanlaatuinen vahvistaminen on kuitenkin paljon laajempi käsite. Se voi sisältää esimerkiksi SDF:n henkilöstön koulutus- ja elinympäristön parantamista sekä puolustusteollisuuden suojelua ja edistämistä.
Pääministerin sanoista ei myöskään voi lukea logiikkaa, miksi hän korostaa hävittäjien ja ohjusten ostamista ja vaatii, ettei velkaa (valtion obligaatioita) saa käyttää.
Samaan aikaan LDP:n erityistehtäväkomitea, jota johtaa LDP:n politiikan päällikkö Koichi Hagiuda, keskustelee Japanin ainutlaatuisen "60 vuoden lunastussäännön" tarkistamisesta, jonka mukaan valtion obligaatiot lunastetaan 60 vuodessa keinona kerätä rahoitusvaroja.
60 vuoden sääntö on hylätty muissa maissa, eikä 60 vuodelle ole erityistä perustetta.
Jos se muuttaisi säännön "80 vuodeksi", vapautuisi 4 biljoonaa jeniä vuodessa, mikä riittäisi puolustusbudjetin rahoittamiseen.
Jos näiden eri toimenpiteiden toteutettavuuden perusteellisen tarkastelun jälkeen tulee selväksi, että veronkorotus on edelleen tarpeen, olisi loogista vedota yleisöön silloin.
Valtiovarainministeriön sanoin
Hallituksen pääsihteeri Hirokazu Matsuno ilmaisi varovaisen kantansa "60 vuoden säännön" kumoamiseen tai jatkamiseen 12. maaliskuuta pidetyssä lehdistötilaisuudessa ja sanoi: "On joitain kiistanalaisuuksia, kuten mahdollisuus heikentää markkinoiden luottamusta verotuksellinen tilanne.
Se on sama väite kuin valtiovarainministeriön.
On kuitenkin kyseenalaista, että sellaisen säännön muuttaminen, joka ei ole kansainvälinen standardi, vaikuttaa "markkinoiden luottamukseen".
Se muistuttaa siitä, kun pääministeri Shinzo Abe päätti vuonna 2014 lykätä kulutusveron korotusta 8 prosentista 10 prosenttiin; Valtiovarainministeriö vastusti edelleen jyrkästi muutosta perustelemalla "markkinoiden luottamusta".
Aben mukaan valtiovarainministeriö väitti, että "Japani menettäisi kansainvälisen uskottavuutensa ja sen valtion joukkovelkakirjat romahtaisivat, jos se lykätään".
"Korot nousevat hallitsemattomalle tasolle."
"Jos lykkäämme, emme voi palauttaa verotuksen vakautta."
Nämä ennusteet kuitenkin epäonnistuivat joka käänteessä.
JGB:t eivät romahtaneet, korot eivät nousseet, ja tavoite puolittaa perusjäämän alijäämä vuonna 27 saavutettiin.
Herra Abella oli tämä sanottavaa.
"Valtiovarainministeriö vetää Nagatachoa alas, mikä on ollut koko ajan väärin. Meidän ei tarvitse seurata heidän tarinaansa."
Valtiovarainministeriö on toistuvasti todennut, että Abenomicsin verotulojen kasvu ei ole vakaa tulonlähde.
Voivatko nykyiset, taloudesta ja puolustusrahoituksen mieltymyksistä riippuvat yritystulo- ja tupakkaveron korotukset siis olla vakaa tulonlähde tulevaisuudessa?
Monet kansalaiset ovat valmiita maksamaan oman osuutensa puolustuksesta, jos he ovat vakuuttuneita sen välttämättömyydestä.
Jos hallitus päättää nostaa veroja ilman perusteellista keskustelua ja riittämätöntä selitystä, on luonnollista tuntea, että "asioiden järjestys on väärä.
(Toimituksellinen kirjoittaja ja poliittinen toimittaja)