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きのうは太閤検地でのこの十津川の詳細記録のことに触れたけれど、さらにそのあとの「大坂夏の陣」に際してこの地の人びとは徳川方に味方して武功を上げたとされる。その武功に対して江戸幕府は十津川の人びとに対して「扶持米」を与えて「槍役」という士分相当の身分を45家に対して与えている。
領土としては広大な地域だけれど、米作という日本社会の基本的経済尺度には合致していないこの地の人びとに徳川幕府は、特別な身分制度を持って遇したということになる。全国を米作の収量を持って地域分割し、それぞれの地域支配権を「大名」家に与え、徳川家臣団に対しては旗本という身分を制度化したけれど、それらとも違った特殊な身分制をもって十津川の人びとは遇されたのだ。
こういった歴史的な経緯が、連綿とこの地のひとびとの精神性を涵養していったのだろう。
わたし的には、こうしたことのさらに背景には熊野三山に残る「八咫烏」の地域伝承が関わっているように想像が飛躍させられてしまう。
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神武東征譚では、熊野・楯ヶ崎に上陸した神武帝はそこからこの十津川の地を抜けて大和国に至るとされるけれど、その険しい山路を抜けるとき、八咫烏が先導したという故事がある。この東征譚はもちろん神話の世界とされるけれど、この十津川の人びとのDNAのなかにその残影を感じさせられてしまう。活動的に山の民らしく神武一統を先導する人びとに対し「八咫烏」というリスペクト表現を重ねたのか、と。
日本の歴史の中で、きわめて特殊な伝承を形成してきた地域とは言えるだろう。
そしてこの家、丸田家は上記の45家には入っていないけれど、幕末期・天保年間(1830-1843)以降には村方役人として苗字帯刀を赦されていたという。
同家に残されていた「丸田家文書」では江戸中期から明治維新期までの記録が詳細に書かれている。山林の売買記録、商売や村内での交流記録が主だけれど、その当時の江戸大阪での事件の情報や、幕末の情勢分析などまで、地域独自の知と情報の蓄積が残されている。山間の地でありながらきわめて情報に鋭敏なひとびとの意識水準を感じさせてくれる。
こうした人びとの濃厚なDNAが北海道に直接伝承されてきたのだと考えると、血肉的なレベルでの「再発見」に深く驚かされる。遠くて近い、北海道と十津川。
English version⬇
The 45 families of spearmen and warriors of the Osaka summer campaign Totsukawa and the “New Totsukawa” - 5]
At the nexus of Japanese history, the people of Totsukawa show impressive feats. The “45 families of spearmen” are similar to the Hatamoto. Is there a connection with the image of Yatagarasu in mythology? ...
Yesterday, I mentioned the detailed records of Totsukawa from the Taikoo inspection, and later, during the Osaka Summer Battle, the people of Totsukawa are said to have sided with the Tokugawa and achieved military success. In response to their military exploits, the Edo Shogunate granted the people of Totsukawa “fukimochi” (rice with allowances) and “yariyaku” status, which is equivalent to the rank of shibu (warrior), to 45 families.
The Tokugawa Shogunate treated the people of this vast territory, which did not conform to the basic economic scale of Japanese society of rice farming, with a special status system. The Tokugawa Shogunate divided the country into regions based on the yield of rice crops and gave the right to control each region to the “daimyo” family, and institutionalised the status of Hatamoto for Tokugawa vassals, but the people of Totsukawa were treated with a special status system different from these.
This historical background must have cultivated the mentality of the people of this region for a long time.
In my opinion, the local folklore of Yatagarasu in the Kumano Sanzan Mountains may have played a role in the background of these events.
In the tale of the Jimmu expedition, it is said that Emperor Jimmu landed at Tategasaki in Kumano and passed through the region of Totsukawa to Yamato Province, and that Yatagarasu led him through the rugged mountain path. This tale of the eastern expedition is, of course, a myth, but we can feel the traces of it in the DNA of the people of Totsukawa. I wonder whether the people of Totsukawa have a respectful expression of ‘Yatagarasu’ for the people who actively led the Jinmu lineage as mountain people.
In the history of Japan, this is a region that has formed a very special kind of local tradition.
The Maruta family is not one of the 45 families mentioned above, but it is said to have been a village official and was allowed to wear the family name from the end of the Edo period (1830-1843) onwards.
The Maruta family archives, which were left in the family, contain detailed records from the mid-Edo period to the Meiji Restoration. They mainly contain records of forest sales and purchases, business transactions and interactions within the village, but they also contain information on events in Edo Osaka at the time and analysis of the situation at the end of the Edo period, as well as a storehouse of knowledge and information unique to the region. The records give us a sense of the level of awareness of the people, who were extremely perceptive to information despite being in a mountainous area.
When we consider that the rich DNA of these people has been passed down directly to Hokkaido, we are deeply surprised at the “rediscovery” of the region on a flesh-and-blood level. Hokkaido and Totsukawa: far and near.
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