志情(しなさき)の海へ

かなたとこなた、どこにいてもつながりあう21世紀!世界は劇場、この島も心も劇場!貴方も私も劇場の主人公!

This Time We’re Taking the Whole Planet With Us 【今度は地球丸ごと道連れ】転載!

2011-03-26 13:15:20 | グローカルな文化現象
【マスコミに載らない海外記事】さんより Hp:Okinawan Theatre--Okinawan Performing Arts にリンクしていますが、とても貴重な海外記事を紹介し、しかも日本語に訳しています。こんな日本人がいることは心強いね!たまにその英文と日本語訳を大学の英語講読の授業で読ませたりしています。


今度は地球丸ごと道連れ
Chris Hedges


2011年3月7日

truthdig.com


今は堆積した泥に埋もれている、イラクのバビロンや、古代ローマ都市、ローマ帝国シリアの首都アンティオキアの、荒涼とした遺跡の中を歩いたことがある。現在は、トリポリ南東の荒涼とした流砂の中で孤立している、かつてローマ帝国で最重要な農業中心地の一つであったレプティス・マグナの大理石遺跡を訪れたこともある。夜明けに、ティカルの古代寺院に登ったことがあるが、下方では、ジャングルの木の葉をぬって、鮮やかな美しいオオハシの群れが飛び交っていた。大地の上に砕けて横たわる偉大なエジプトのファラオ、ラムセスII世像を見つめながら、ナイル川にある古代エジプトの都市ルクソール遺跡で佇んでいた際、パーシー・シェリーの詩“オジマンディアス”が頭の中を巡った。


“我が名はオジマンディアス、王の中の王なり。
我が造りしものをとくと見て、神よ、絶望されよ!”
傍らには何も残らず。朽ちた巨大な廃墟の辺り一面
広大で、何も無い、平らな砂漠が遥か広がるばかり。


文明は、勃興し、堕落し、死滅する。時間というものは、古代ギリシャ人達が論じていた通り、個人にとっても、国家にとっても、循環的だ。社会がより複雑になると、社会は必然的に一層不安定となる。社会は益々脆弱になる。そして、社会が崩壊し始めると、おびえて、混乱した国民は、現実から奇妙な逃避をして、自明の脆弱さや、迫り来る崩壊を認めることができなくなってしまう。終末時のエリートは、現実とは関連のない言葉や専門用語で話すようになる。彼等は、ベルサイユや、紫禁城の宮殿なり、あるいは現代の宮殿のような私有地なり、隔離された屋敷に逃避する。エリートは、歯止めの利かない快楽主義や膨大な富の蓄積と浪費にふけるのだ。益々激化する獰猛さで、抑圧されている大衆の苦悩などに、連中は耳を貸さない。資源は一層容赦なく、枯渇するまで使い尽くされる。そして、最後に、空洞化した殿堂が崩壊する。ローマ帝国もシュメール帝国もこうして滅びた。マヤのエリート達は、森林を伐採し、川を沈泥や酸で汚染した後、未開状態に後退し、逃避した。

食糧と水の不足が世界中に広がり、中東、アフリカ、ヨーロッパで、悪化する貧困と窮状が街頭抗議デモをひき起こす中、エリートはあらゆるエリートが行うことを実行している。連中はさらなる戦争をしかけ、自分たちの為により巨大なモニュメントを建造し、自国民をどっぷり借金漬けにし、こうしたすべてが崩壊する中、連中は労働者と貧乏人に背負わせ、八つ当たりするのだ。40兆ドルという膨大な富を消滅させた、世界経済の崩壊は、アメリカのエリート達が、アメリカの製造基盤を破壊し、莫大な量の詐欺的な不動産担保証券を、年金基金、個人投資家、銀行、大学、国や外国政府や株主に売りつけた後でひき起こされた。エリート連中は、彼等の損失補填の為に、投機を再開しようとして、国庫を略奪した。連中はまた、緊縮財政という名目で、基本的な社会福祉を取り壊し始め、労働組合最後の痕跡も破壊に着手し、仕事の口を大幅に削減し、賃金を凍結し、何百万人もの人々を家から追い出し、失業者やパート雇用者という永久底辺層を生み出しながら拱手傍観している。

最後には、マヤのエリートは、人類学者のロナルド・ライトが“A Short History of Progress(「進歩小史」)”で書いているように“… 過激派や超保守派となり、自然と人類から、利益の最後の一滴を搾り取った。”我々自身の文明を含め、全ての文明は、このようにして、硬化し、死ぬのだ。差し迫った死の印は否定すべくもなさそうだ。常識が、新たな根本的対応を強く要求しても良いはずだ。しかし、自滅へと向かう競争は、知的、道徳的麻痺のおかげで、加速するばかり。ジークムント・フロイトが、“快楽原則の彼岸”や“文明への不満”で洞察した通り、人間社会は、性的満足の探求に夢中になり、目がくらんだまま、死と破壊へとまっしぐらだ。

中東での騒乱、アイルランドやギリシャ等の国々における国家経済の内部崩壊、アメリカ国内で、つのりつつある怒り、困窮する国外の労働者階級、必死の移住が増加していること、生命がそれに依存している生態系を、容赦ない破壊を人間が止めようとしないこと等は、アメリカ自体の崩壊と、アメリカのエリートの馬鹿さ加減と、グローバリゼーションの愚かさによる結果の兆しだ。不可避の事態を、未然に防げるのは、帝国と法人国家の迅速な廃絶を含む、アメリカ社会の完全な再構築を中心に築かれた抗議活動しかない。より良い条件を求めて交渉するのではなく、アメリカの腐敗したエリートを権力の座から排除することを目指す、新たな、何者をも恐れない根本的変革主義の誕生によってのみ、我々は救われるだろう。

グローバル経済は、人間の強欲さを見抜ける市場が、人々の行動を決定すべきであり、経済は永遠に拡大が可能なのだという、誤った信念の上に構築されている。膨大な炭酸ガス放出をしても、深刻な影響をひき起こすことなしに、生態系をボロボロにし続けることが可能だという想定の下でこそ、グローバリズムは機能する。そして、グローバルな経済拡大のエンジンは、豊富で安い石油が常に存在するという保証に基づいている。人間の本性や自然界に関する単純な真実に直面することができないエリートが、新たな社会的、経済的、政治的パラダイムをまとめることなど不可能だ。彼等は、死につつあるシステムを永続させようとつとめているに過ぎない。

グローバリゼーションというのは、金儲けの為に、国民を奴隷に、自然界を荒廃地に変える為に、過去のエリート達が使ってきた、古代イデオロギー表現の現代版なのだ。こうしたエリート連中にとって、神聖なものなど皆無なのだ。人類も自然界も、枯渇するか、崩壊するまで搾取されるのだ。エリートは、公益を守ろうという素振りさえ見せない。グローバリゼーションというのは、要するに、理性的思考の敗北であり、人道主義の死だ。自滅に向かう行進は、既に海洋の大型魚類の90パーセントを滅ぼし、地球の肺ともいうべき、成長した熱帯林の半分を壊滅させた。この勢いで行くと、2030年までには、地球の熱帯林は、わずか10パーセントしか残らない。汚染した水によって、地球上で、毎日25,000人が亡くなり、栄養不良によって、毎年約2000万人の子供が健康を損なっている。空気中の二酸化炭素は、現在、350 ppmを越えており、大半の気候学者は、これは我々が知っている生命を維持するための最大レベルだと警告している。[編者注: 上記の文章は、記事がここに初めて発表された後、改訂されている。] 気候変動に関する政府間パネルは、2100年までに、測定値が、541から970 ppmにまで至る可能性があると推測している。現時点で、地球の膨大な部分が、人口過剰、干ばつ、土壌の浸食、異常な暴風、穀物の大凶作や、海面上昇に悩まされており、人類の生存には適さなくなるだろう。

ジャレド・ダイアモンドは、エッセイ“最後のアメリカ人”で、エルナンド・コルテスが、ユカタン半島に到着した頃には、数百万人のマヤ臣民が消滅していたと書いている。


“一体なぜか”ダイアモンドは書いている“王侯貴族は、こうした問題に気がつかず、解決しなかったのだろうか? 一つの主要な理由は、自分たちが金持ちになること、戦争をしかけること、モニュメントの建造、お互いの競い合い、そして、こうした活動支える為、農民から充分な食糧を取り立てること、といった短期的な関心事に彼等の注意が明らかに集中していたことだ。”


“石油を汲み出し、木を切り倒し、魚を捕ることは、それで金や権威が得られるエリートにとっては利益になっても、長期的には、(エリートの師弟を含めた) 社会全体にとっては良くないのだ”ダイアモンドは更に続ける。“マヤの王達は、庶民や次世代の幸福よりも、自分達の権威(より多くのより巨大な寺院が必要だ)やら、次の戦争での勝利(より多数の支持者が必要だ)といった、目先の関心に夢中だった。現在、我々の社会において、政治判断上で最大の権力を持った連中は、通常、社会全体にとっても、彼等自身の子供達にとっても良くない可能性がある行為を通して金を儲けている。こうした政策決定者の中には、エンロン社幹部、多数の地開発業者や、金持ち減税論賛成論者が含まれる。”

イースター島も全く同じだった。五世紀、166平方キロの島に初めて住民達が定住した際には、豊富な淡水と樫の大きさにまで成長するチリ・ヤシが生い茂る森林があった。魚、アザラシ、イルカやカメなどの水産物や、巣をつくる海鳥も豊富だった。貴族、僧侶と庶民という精巧なカースト制度でわかれていた、イースター島の社会は、5あるいは6世紀の間に人口は約10,000人に膨れ上がった。天然資源はむさぼり尽くされ、消滅し始めた。


“作物栽培のための森林伐採によって、人口は増大することになったものの、土壌浸食と、肥沃度の低下を招いた”と、ポール・バーンと、ジョン・フレンリーが“イースター島、地球島”の中で書いている。“次第により広大な土地を切り開かねばならなくなった。高木も低木も、カヌー造り、薪、家造りや、像の運搬と建立に必要な材木とロープ用に切り倒されることになった。ヤシ果実は食糧にされ、ヤシ再生は低減した。食料として持ち込まれたネズミも、ヤシ果実を餌に、急速に繁殖し、ヤシの再生を完全に妨げた。豊富な海鳥資源の乱獲により、沖合の小島を除き、海鳥資源は完全な絶滅に至ったろう。卵を食べることによって、ネズミがこの過程を助長した可能性もある。漁業、海鳥やネズミによって実現された豊富な食糧が、最初の急速な人口増大を促進した。無制限な人口増大によって、後に土地取得への圧力が高まり、紛争を、そして最終的には戦争を招いた。材木とロープがもはや得られなくなると、それ以上の像を彫刻するのは無意味となった。住民達の要求に応えてくれるはずの巨像信仰の効能に対する幻滅によって、この狂信的な宗教を放棄するに至った可能性もある。不十分なカヌーのため、漁業は沿岸と岸辺の海に限定され、タンパク質の供給は更に乏しくなった。その結果として、大飢饉、戦争や、経済全体の崩壊、著しい人口減少となったのだろう。”


イースター島文明の後期には、各部族は益々巨大な切り出した石像を建立して、先祖を讃える為に競争したが、それは島の材木、ロープや人的資源の最後の残りを必要とするものだった。1400年までに森は消失した。土壌は浸食され、海へと流された。島民達は古い材木を巡って争いはじめ、飼い犬を、そして間もなく、巣を作る鳥を、全て食い尽くすまでに落ちぶれた。


自暴自棄になった島民達は、建立した石の神々モアイには生命がやどり、自分たちを災厄から救ってくれるのだという信仰体系を作り上げた。こうした呪術への最後の逃避は、最終局面に陥ったあらゆる社会の特徴だ。これは、制御不能と絶望と無力さに対する、死に物狂いの反応なのだ。こうした呪術への絶望的な逃避から、チェロキー族の亡霊の踊り、ペルーでの、スペイン人侵略者に対する、絶望的なタキ・オンコイの反乱や、1530年代のアステカ族の予言がもたらされる。文明は、最期の瞬間には、受け入れるには余りに暗くなってしまった現実を前にして、現実からの完全な断絶を信奉する。


聖書には書かれていない携挙、つまり、この世の終わりに、キリストが天から再臨する際、キリスト教徒は不死の体となり、裸で天へと浮揚しキリストに会うという福音派キリスト教徒による信仰は、地球温暖化や、進化論を否定することを可能にする、正しい人々は全員救われるという不条理な考え方同様に、空想的だ。道徳的に中立で、人類の熱望に役立つ科学技術が、世界を丸ごと造りなおしてくれるのだという信念も、同様に妄想的だ。世俗面でも、宗教においても、こうした呪術思考に我々は祈りをささげている。


我々は、過去の欠点から何とかまぬかれているだろうと考えている。我々は、先人たちよりもより賢明で、偉大だと確信している。我々は必ずや救済されるのだと、我々は素朴にも信じている。特に、事態が悪化する中で、こうした偽りの希望を提供する連中は、我々からの、お世辞や称賛を享受する。アメリカ合州国に暮らす、世界人口のわずか5パーセントの我々が、世界のエネルギーの25パーセントを浪費する消費水準を維持するという権利など神から授かってはいないのだと、もしも誰かが言おうとすれば、アメリカ人は激怒する。そのような消費は恐らく良くないことだろうと、ジミー・カーター大統領が提言した所、彼は全国的なあざけりの的になった。事態が悪化すればするほど、人は架空の明るい話を一層欲しがるのだ。空想やら自己欺まんを提供するのが商売の連中は、連中が私たち国民を、政治的に従順することができるゆえに、大企業や寡頭政治勢力から潤沢な資金援助を得て、勢いづいている。そして、最後には、その多くが共和党大統領指名を受けようと行列しているかに見える愚か者や精神錯乱者連中によって、崖から我々は嬉々として飛び下りさせられるだろう。


“ちっぽけな孤島における300年前の出来事が、世界全体に対して、何らかの意義があるのだろうか?”バーンとフレンリーは問うている。“我々は、あると考えている。イースター島は、地球全体のモデルとなる小宇宙だったと我々は考えている。地球同様、イースター島は、孤立したシステムだった。島の住民は、他の全ての土地は海面下に沈んでしまっていて、自分たちが地球上で唯一の生存者だと信じていたのだ。無制限の人口増加、資源の浪費、環境破壊と、将来面倒を見てくれるはずだという自分達の宗教への限りない確信を許容するという実験を、私達の為に彼等が行ってくれたのだ。その結果、生態学的災害から、集団的消滅に至ったのだ。... この実験を大規模で繰り返す必要があるだろうか? 我々は、ヘンリー・フォードの様にひねくれて、‘歴史などたわごとだ’と言うしかないのだろうか? イースター島史の教訓に学び、その教訓を我々が暮らす地球島に適用する方がより賢明ではなかろうか?”


こうした搾取と崩壊のサイクルを繰り返すべく、人類はのろわれているもののようだ。そして、荒廃の程度がひどくなればなるほど、周囲で一体何が起きているのかを、益々理解できなくなってゆくのだ。人間の愚行と、人間の傲慢さの産物が、地球上に散乱する。この瞬間が、およそ5,000年前に始まった定住文明生活という、この惨めなだしもの自体の大団円のように見えるのだが、生物の種として、我々は、我々自身も、社会も、絶滅に向かって、駆り立てるよう運命づけられているもののようだ。地球上には、もはや奪うべきものは何も残されていない。森林、化石燃料、空気や水を含む、自然資本の、最後の残物を、我々は今食いつぶしている。


今度我々が滅亡する際は、地球規模になるだろう。略奪できる新たな土地はもはや存在せず、搾取すべき新たな人々も存在しない。時間と空間の制限を消しさった技術が、この地球村を地球規模の死を招く落とし穴へと変えたのだ。イースター島の運命は、地球という巨大な規模で示されることになろう。


クリス・ヘッジスは、Truthdigの週刊コラム執筆者で、ネーションズ研究所・特別研究員。彼の新著は“Death of the Liberal Class”である。


記事原文のurl:www.truthdig.com/report/item/this_time_were_taking_the_whole_planet_with_us_20110307/


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This Time We’re Taking the Whole Planet With Us

http://www.truthdig.com/report/item/this_time_were_taking_the_whole_planet_with_us_20110307/
Posted on Mar 7, 2011
By Chris Hedges

I have walked through the barren remains of Babylon in Iraq and the ancient Roman city of Antioch, the capital of Roman Syria, which now lies buried in silt deposits. I have visited the marble ruins of Leptis Magna, once one of the most important agricultural centers in the Roman Empire, now isolated in the desolate drifts of sand southeast of Tripoli. I have climbed at dawn up the ancient temples in Tikal, while flocks of brightly colored toucans leapt through the jungle foliage below. I have stood amid the remains of the ancient Egyptian city of Luxor along the Nile, looking at the statue of the great Egyptian pharaoh Ramesses II lying broken on the ground, with Percy Shelley’s poem “Ozymandias” running through my head:

“My name is Ozymandias, king of kings:
Look on my works, ye Mighty, and despair!”
Nothing beside remains. Round the decay
Of that colossal wreck, boundless and bare
The lone and level sands stretch far away.

Civilizations rise, decay and die. Time, as the ancient Greeks argued, for individuals and for states is cyclical. As societies become more complex they become inevitably more precarious. They become increasingly vulnerable. And as they begin to break down there is a strange retreat by a terrified and confused population from reality, an inability to acknowledge the self-evident fragility and impending collapse. The elites at the end speak in phrases and jargon that do not correlate to reality. They retreat into isolated compounds, whether at the court at Versailles, the Forbidden City or modern palatial estates. The elites indulge in unchecked hedonism, the accumulation of vaster wealth and extravagant consumption. They are deaf to the suffering of the masses who are repressed with greater and greater ferocity. Resources are more ruthlessly depleted until they are exhausted. And then the hollowed-out edifice collapses. The Roman and Sumerian empires fell this way. The Mayan elites, after clearing their forests and polluting their streams with silt and acids, retreated backward into primitivism.

As food and water shortages expand across the globe, as mounting poverty and misery trigger street protests in the Middle East, Africa and Europe, the elites do what all elites do. They launch more wars, build grander monuments to themselves, plunge their nations deeper into debt, and as it all unravels they take it out on the backs of workers and the poor. The collapse of the global economy, which wiped out a staggering $40 trillion in wealth, was caused when our elites, after destroying our manufacturing base, sold massive quantities of fraudulent mortgage-backed securities to pension funds, small investors, banks, universities, state and foreign governments and shareholders. The elites, to cover the losses, then looted the public treasury to begin the speculation over again. They also, in the name of austerity, began dismantling basic social services, set out to break the last vestiges of unions, slashed jobs, froze wages, threw millions of people out of their homes, and stood by idly as we created a permanent underclass of unemployed and underemployed.

The Mayan elite became, at the end, as the anthropologist Ronald Wright notes in “A Short History of Progress,” “… extremists, or ultra-conservatives, squeezing the last drops of profit from nature and humanity.” This is how all civilizations, including our own, ossify and die. The signs of imminent death may be undeniable. Common sense may cry out for a radical new response. But the race toward self-immolation only accelerates because of intellectual and moral paralysis. As Sigmund Freud grasped in “Beyond the Pleasure Principle” and “Civilization and Its Discontents,” human societies are as intoxicated and blinded by their own headlong rush toward death and destruction as they are by the search for erotic fulfillment.

The unrest in the Middle East, the implosion of national economies such as those of Ireland and Greece, the increasing anger of a beleaguered working class at home and abroad, the growing desperate human migrations and the refusal to halt our relentless destruction of the ecosystem on which life depends are the harbingers of our own collapse and the consequences of the idiocy of our elite and the folly of globalization. Protests that are not built around a complete reconfiguration of American society, including a rapid dismantling of empire and the corporate state, can only forestall the inevitable. We will be saved only with the birth of a new and militant radicalism which seeks to dethrone our corrupt elite from power, not negotiate for better terms.

The global economy is built on the erroneous belief that the marketplace—read human greed—should dictate human behavior and that economies can expand eternally. Globalism works under the assumption that the ecosystem can continue to be battered by massive carbon emissions without major consequences. And the engine of global economic expansion is based on the assurance that there will always be plentiful and cheap oil. The inability to confront simple truths about human nature and the natural world leaves the elites unable to articulate new social, economic and political paradigms. They look only for ways to perpetuate a dying system. Thomas Friedman and the array of other propagandists for globalization make as much sense as Charlie Sheen.

Globalization is the modern articulation of the ancient ideology used by past elites to turn citizens into serfs and the natural world into a wasteland for profit. Nothing to these elites is sacred. Human beings and the natural world are exploited until exhaustion or collapse. The elites make no pretense of defending the common good. It is, in short, the defeat of rational thought and the death of humanism. The march toward self-annihilation has already obliterated 90 percent of the large fish in the oceans and wiped out half of the mature tropical forests, the lungs of the planet. At this rate by 2030 only 10 percent of the Earth’s tropical forests will remain. Contaminated water kills 25,000 people every day around the globe, and each year some 20 million children are impaired by malnourishment. Carbon dioxide in the atmosphere is now above the 350 parts per million that most climate scientists warn is the maximum level for sustaining life as we know it. [Editor’s note: The preceding sentence has been revised since this article was first published here.] The Intergovernmental Panel on Climate Change estimates that the measurement could reach 541 to 970 ppm by 2100. At that point huge parts of the planet, beset with overpopulation, droughts, soil erosion, freak storms, massive crop failures and rising sea levels, will be unfit for human existence.

Jared Diamond in his essay “The Last Americans” notes that by the time Hernan Cortés reached the Yucatán, millions of Mayan subjects had vanished.

“Why,” Diamond writes, “did the kings and nobles not recognize and solve these problems? A major reason was that their attention was evidently focused on the short-term concerns of enriching themselves, waging wars, erecting monuments, competing with one another, and extracting enough food from the peasants to support all these activities.”

“Pumping that oil, cutting down those trees, and catching those fish may benefit the elite by bringing them money or prestige and yet be bad for society as a whole (including the children of the elite) in the long run,” Diamond went on. “Maya kings were consumed by immediate concerns for their prestige (requiring more and bigger temples) and their success in the next war (requiring more followers), rather than for the happiness of commoners or of the next generation. Those people with the greatest power to make decisions in our own society today regularly make money from activities that may be bad for society as a whole and for their own children; those decision-makers include Enron executives, many land developers, and advocates of tax cuts for the rich.”

It was no different on Easter Island. The inhabitants, when they first settled the 64-square-mile island during the fifth century, found abundant fresh water and woods filled with the Chilean wine palm, a tree that can reach the size of an oak. Seafood, including fish, seals, porpoises and turtles, and nesting seabirds were plentiful. Easter Island’s society, which split into an elaborate caste system of nobles, priests and commoners, had within five or six centuries swelled to some 10,000 people. The natural resources were devoured and began to disappear.

“Forest clearance for the growing of crops would have led to population increase, but also to soil erosion and decline of soil fertility,” Paul Bahn and John Flenley write in “Easter Island, Earth Island.” “Progressively more land would have had to be cleared. Trees and shrubs would also be cut down for canoe building, firewood, house construction, and for the timbers and ropes needed in the movement and erection of statues. Palm fruits would be eaten, thus reducing regeneration of the palm. Rats, introduced for food, could have fed on the palm fruits, multiplied rapidly and completely prevented palm regeneration. The over exploitation of prolific sea bird resources would have eliminated these for all but the offshore islets. Rats could have helped in this process by eating eggs. The abundant food provided by fishing, sea birds and rats would have encouraged rapid initial human population growth. Unrestrained human population increase would later put pressure on availability of land, leading to disputes and eventually warfare. Non-availability of timber and rope would make it pointless to carve further statues. A disillusionment with the efficacy of the statue religion in providing the wants of the people could lead to the abandonment of this cult. Inadequate canoes would restrict fishing to the inshore waters, leading to further decline in protein supplies. The result could have been general famine, warfare and the collapse of the whole economy, leading to a marked population decline.”

Clans, in the later period of the Easter Island civilization, competed to honor their ancestors by constructing larger and larger hewn stone images, which demanded the last remnants of the timber, rope and manpower on the island. By the year 1400 the woods were gone. The soil had eroded and washed into the sea. The islanders began to fight over old timbers and were reduced to eating their dogs and soon all the nesting birds.

The desperate islanders developed a belief system that posited that the erected stone gods, the moai, would come to life and save them from disaster. This last retreat into magic characterizes all societies that fall into terminal decline. It is a frantic response to loss of control as well as despair and powerlessness. This desperate retreat into magic led to the Cherokee ghost dance, the doomed Taki Onqoy revolt against the Spanish invaders in Peru, and the Aztec prophecies of the 1530s. Civilizations in the last moments embrace a total severance from reality, a reality that becomes too bleak to be absorbed.

The modern belief by evangelical Christians in the rapture, which does not exist in biblical literature, is no less fantastic, one that at once allows for the denial of global warming and of evolution and the absurd idea that the righteous will all be saved—floating naked into heaven at the end of time. The faith that science and technology, which are morally neutral and serve human ambitions, will make the world whole again is no less delusional. We offer up our magical thinking in secular as well as religious form.

We think we have somehow escaped from the foibles of the past. We are certain that we are wiser and greater than those who went before us. We trust naively in the inevitability of our own salvation. And those who cater to this false hope, especially as things deteriorate, receive our adulation and praise. We in the United States, only 5 percent of the world’s population, are outraged if anyone tries to tell us we don’t have a divine right to levels of consumption that squander 25 percent of the world’s energy. President Jimmy Carter, when he suggested that such consumption was probably not beneficial, became a figure of national ridicule. The worse it gets the more we demand illusionary Ronald Reagan happy talk. Those willing to cater to fantasy and self-delusion are, because they make us politically passive, lavishly funded and promoted by corporate and oligarchic forces. And by the very end we are joyfully led over the cliff by simpletons and lunatics, many of whom appear to be lining up for the Republican presidential nomination.

“Are the events of three hundred years ago on a small remote island of any significance to the world at large?” Bahn and Flenley ask. “We believe they are. We consider that Easter Island was a microcosm which provides a model for the whole planet. Like the Earth, Easter Island was an isolated system. The people there believed that they were the only survivors on Earth, all other land having sunk beneath the sea. They carried out for us the experiment of permitting unrestricted population growth, profligate use of resources, destruction of the environment and boundless confidence in their religion to take care of the future. The result was an ecological disaster leading to a population crash. ... Do we have to repeat the experiment on this grand scale? Do we have to be as cynical as Henry Ford and say ‘History is bunk’? Would it not be more sensible to learn the lesson of Easter Island history, and apply it to the Earth Island on which we live?”

Human beings seem cursed to repeat these cycles of exploitation and collapse. And the greater the extent of the deterioration the less they are able to comprehend what is happening around them. The Earth is littered with the physical remains of human folly and human hubris. We seem condemned as a species to drive ourselves and our societies toward extinction, although this moment appears be the denouement to the whole sad show of settled, civilized life that began some 5,000 years ago. There is nothing left on the planet to seize. We are now spending down the last remnants of our natural capital, including our forests, fossil fuel, air and water.

This time when we go down it will be global. There are no new lands to pillage, no new peoples to exploit. Technology, which has obliterated the constraints of time and space, has turned our global village into a global death trap. The fate of Easter Island will be writ large across the broad expanse of planet Earth.

Chris Hedges is a weekly Truthdig columnist and a fellow at The Nation Institute. His newest book is “Death of the Liberal Class.”


AP / Mahesh Kumar A.

People collect scraps from a garbage dump in Hyderabad, India.


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<写真はミュンヘン大学近くの教会、キリスト教徒は何百万人ものユダヤ人虐殺を容認したのだろうか?宗教の愛は殺戮を容認するのだろうか?膨大な観念のシステムは人類を救えないのだろうか?私はクリスチャンではないが、虚構の歪みを感じたままである>

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