アムネスティー 2024年12月16日
国名:
カナダ
対象者:
カナダの先住民族(男女)
期限:
2024年12月31日
配信日:
2024年12月16日
UA No:
099/2024
液化天然ガスパイプライン建設プロジェクト「プリンス・ルパート・ガス輸送(PRGT)」の環境アセスメントの有効期限が、11月25日に切れた。温室効果ガスの排出増加が確認されているにもかかわらず、カナダ政府は2014年にこのアセスメントを承認した。その後、先住民族の先祖代々の土地を横切るパイプラインの経路は変更されている。有効期間が延長された場合、クリーンで持続可能な環境や先住民族の人びとの生活が脅かされるおそれがある。カナダ政府は、パイプラインの経路沿いの先住民族の人たちと十分に協議した上で、アセスメントを再度実施すべきだ。
プリンス・ルパート・ガス輸送プロジェクトは、直径48インチ(約1.2m)のパイプラインを900キロにわたり敷設し、液化天然ガス(LNG)をブリティッシュコロンビア州の北東部ハドソンズ・ホープから州北西の海岸にあるLNG輸出施設まで輸送する計画だ。しかし、州政府は未だ、この輸出施設の正確な位置を確認していない。
ブリティッシュコロンビア州環境評価局は、カリブー(北アメリカに生息するトナカイ)への深刻な影響や温室効果ガス排出を確認していながら、2014年11月、このプロジェクトの環境アセスメントを承認した。今年、PRGT社はパイプラインの終点の変更を要請し、現在、環境評価の承認を待っている。結果として、パイプラインは現在、承認された終点がない。もし新しい終点と関連ターミナルが承認されれば、パイプラインのルートも変更されるため、以前の環境アセスメントはもはや有効ではなくなる。
2019年、PRGTプロジェクトは一度限りの認証延長を受けたが、今年11月25日までに実質的な進捗がなければ認証が失効するという条件が課された。8月24日に、パイプライン用の森林伐採が一部開始された。
2014年の環境評価以来、状況は大きく変化した。ブリティッシュコロンビア州は、大気環境の基準と温室効果ガスの削減目標を一層、厳しくした。気候変動は悪化し、地元の河川は暖かくなり、野生生物への影響が深刻化し、山火事が増えている。また、パイプラインの建設は終点が承認されないまま進められている。
提案されたパイプラインの経路は、先住民族の先祖伝来の土地を通過する。先住民族は、認可された環境評価は期限切れになったとして、このプロジェクトに反対してきた。建設反対運動は激しくなり、バリケードを張り、PRGTプロジェクトとキシ・リシムスLNGターミナルに対し訴訟を起こした。
カナダ政府とブリティッシュコロンビア州政府は、新たな化石燃料プロジェクトを認めず、環境と社会的影響を厳格に評価する必要がある。また、その評価は、先住民族の人びとと共有し、自由意志に基づく同意を得なければならない。
アクションしてください。
当局に以下の要請を盛り込んだ英語の要請文を郵送でできるだけ早くお送りください。
- PRGTプロジェクトの新たな環境影響評価を確実に実施し、パイプラインの経路沿いで影響を受ける先住民族と、国内と国際の人権法や人権基準に則した協議プロセスを緊急かつ透明性をもって行う。
要請例文
Honourable David Eby
Premier of British Columbia
PO Box 9041 Stn Prov Govt
Victoria, BC
V8W 9E1, Canada
Dear Premier Eby,
I am deeply concerned about the serious human rights and environmental risks posed by the Prince Rupert Gas Transmission (PRGT) project if it is allowed to proceed on a decade-old environmental assessment. I urge you to ensure that the province carries out a new environmental assessment of the project which reflects our changing climate and takes into account provincial obligations under the Declaration on the Rights of Indigenous Peoples Act.
PRGT’s proposed route passes through the unceded, ancestral territories of several Indigenous Nations. As a historical emitter, Canada has a heightened duty to halt the licensing of new projects extracting fossil fuels. The governments of Canada and British Columbia also have the obligation to carry out comprehensive and timely environmental and social impact assessments prior to approving projects, and to share these with Indigenous Peoples as part of the consultation process in order to obtain their free, prior and informed consent regarding activities that affect them.
Since 2021, the International Energy Agency has consistently warned that new fossil fuel projects would lock in increased greenhouse gas emissions and contradict the imperative of achieving net-zero globally by 2050. Circumstances have also changed significantly since the 2014 environmental assessment of the project. Since that time, the province of British Columbia has introduced more stringent, stronger air quality standards and superior mitigation targets. Economic and environmental conditions have changed, and climate change is escalating. Local rivers are warmer and have less water, salmon and other fish and wildlife populations are at higher risk, and more frequent wildfires are having an increasing impact on the region.
I am also concerned that the construction of the PRGT pipeline has begun even though the project does not have an approved endpoint. The current environmental assessment certificate is based on the pipeline’s route ending on Lelu Island. Since this is no longer the case and the pipeline’s route would likely change if the project goes ahead, a new environmental assessment is all the more necessary.
I urge you to ensure that there is a new environmental assessment of the PRGT project and that a consultation process consistent with domestic and international human rights laws and standards is urgently and transparently undertaken with all impacted Indigenous Peoples along the pipeline route.
Yours sincerely,
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