komezouの写真と自転車生活

ライフワークの風景写真と趣味の自転車について

RALLY CARS 01 LANCIA STRATOS HF(三栄書房)

2013-07-31 00:48:28 | CAR
書店で見つけ、久々に車の本を購入した。

RALLY CARS 01 LANCIA STRATOS HF

三栄書房より出版された雑誌である。

LAMBORGINIランボルギーニ・カウンタックLP-400の時代だったスーパーカーブームだったの頃、自分は中学の時だったと思うが下の弟を連れて見に行った「スーパーカーショー」。
やはり当時でも、このカウンタック、ミウラ、フェラーリ512BBだったりが大人気で、意外に人気が少なかったランチア・ストラトス HF、自分としてはカウンタックよりもストラトスHFの方が興味深かった。
しかも、この表紙のアリタリア・カラーである。

当時は、自分がモータースポーツに興味を持ちだした時代。
プレイドライブ、オートスポーツ、オートテクニック等でF1やWRCを読み漁り、情報を得ていた時代。
先代のランチアの主力ラリーカーであったフルビアHFもかなり好きだった、何故かランチアの名前は小学校の頃から頭に残っていた。
1965年に発売された日産の初代シルビア・・・小さい頃から車好きだった自分にとっては衝撃の国産車であり、モータースポーツに興味を持った高学年で見た初代シルビアに似たフルビアHFの存在は、ラリーに興味を持つのには十分な存在でした。
フルビアHFのベースモデルであるフルビアは、ファミリーカー・・・でなんですよ!
当時は日産では510が全盛。。。サファリラリーでの大活躍もそうでしたが、これもファミリーカー。
うちでも父が510に乗っていて、未だに印象に残っています。
1970年に上映された「栄光への5000キロ」は内容こそ忘れてしまいましたが、走りは印象に残っています。
DVD売られてるので、買おうと思っておりますが。
・・・って横道に逸れてしまいましたが。

生産打ち切り寸前の車が1972年のモンテで勝って、急激に売り上げを伸ばしラリーで勝つ=売上増加で生産延長。
レースやラリーでの評価が売り上げに直結しているヨーロッパならではの話であり、小さなメーカーが生き残っている原動力がモータースポーツにある事を知ったのが、この頃の自分である。
フルビアと言う車種が主力の小さなメーカーであったランチアが、何故ミッドシップエンジンのラリーカーを作る事が出来たのか?
今まできちんと調べた事がなかった。
その長年の疑問がこの本により解明されました。

ストラトス・ファンなら必見の書かと思います。

さて、次号はどの車種が特集されるのだろうか?

久々のロード、久々の境川!

2013-07-28 19:39:41 | ROAD
本日は夕方のちょっとの時間で、久々のSL4でのライドでした。
この2ヶ月、富士見パノラマ以外で全うに乗っていないので、身体がついて行くかが心配でしたが、境川CRに沿って幹線路を走ったり、CRを走ったりで向かい風の中、何とかへろへろになりながらも白旗休憩所に到着。
どうも今年は暑くなってから乗っていないので、暑さへの耐性が全く無い中でしたが、適度な運動になりました。
秋口に掛けてロングライドをやりたいと思っているので、富士見以外で走らないと駄目ですね~!(笑)
来週は、富士見パノラマへ「MARSHイベント」で参加なので、また暫く乗れなさそうですが、まあ競技に出る訳ではないので、ノンビリ行きたいと思います。

実走行距離:29.79km
実走行時間:1時間00分19秒
消費カロリー:758kcal
平均心拍:144bpm:MAX:174bpm
平均時速:25.9km/h:MAX:45.6km/h
平均ケイデンス:80rpm:MAX:122rpm
トレーニングロード:133
消費カロリー中の脂肪燃焼率:14%

Roubaix SL4 Odo:1684.82km

この心境の変化は?

2013-07-26 08:24:26 | MTB
Facebookの方に書いていた話なんですが、自分の心境の変化を備忘録として残して置こうと思い、記載する事にしました。

最初、オールマウンテン系のフルサス「ENDURO」を、FSRと取り替えて・・・と画策していたのですが、在庫無しで敢えなく撃沈!
FSRを手放してダウンヒルバイク「GLORY」を買ってしまってから、オールマウンテン系は欲しいとは思っているのですが、どうしてもフルサスに目が行かなくなってしまいました。
究極のフルサスバイクが、ダウンヒルバイクだったからなのか?
フルサスで気になるバイクは、ダウンヒルバイクだけに!
GLORYは買ったばかりだし、気になるだけで購買意欲は出ないのですが。
しかも・・・気になるのはオールマウンテン系クロモリばかり?

里山系はSuperflyとCARVE-SSのHTがあるので問題ないと思っていたのに、またHTかも?・・・って来年以降ですが・・・
今度は、里山でも下りを楽しめるHTが欲しいのですよ~!
しかもクロモリ!
家にも、RoadとXCの2本のクロモリフレームが眠っていますが、手放せないんですよね~!(Roadの方は組んまま眠ってるのですが、変則的な組み方をしています)

自分でも不思議です。

【新車情報2014】niner bikes ROS 9

2013-07-25 21:53:24 | MTB
何とこれも欲しいバイクだ~!
先週、サルサ野郎さんのブログに上がっていたのを発見し、ウズウズしていたのですが

niner bikes ROS 9

クロモリ29erで推奨フォークが120~140mmって事は、下りでも十分楽しめそうな予感が・・・
しかも美しいフォルムです。

・ROWDY STEEL RADNESS FROM THE 29ER-ONLY MOUNTAIN BIKE COMPANY
・ZERO MM OF SUSPENSION IS EFFICIENT IN EVERY CHAINRING
・44MM OS HEADTUBE IS COMPATIBLE WITH 120–140MM FORKS
・AGGRESSIVE GEO IS SLACK AND LOW WITH EXTRA-SHORT CHAINSTAYS
・BIOCENTRIC II ENABLES PERFECT SINGLESPEED SETUP AND ALLOWS GEOMETRY FINE-TUNING
・FORGED FRAME DETAILS AND INTERNAL DROPPER POST ROUTING
・142MM X 12MM REAR SPACING
・Available in:
  FORGE GREY
  RALLY BLUE
・MSRP $899 USD
(frame, maxle, headset, geared/SS dropouts, and all cable retention hardware)

Geometry & Size
Tech Info



WHAT MAKES THE ROS 9 TICK?
Keep It Steel, Stud. The 4130 Cro-Mo tube set of the ROS 9 is the trusted standard for durability and ride quality. Following the lines and design language of the SIR 9, these tubes have been beefed up to handle the abuse the ROS 9 is designed to shrug off. The super-short chainstays provide a lofty front end feel while the slack HT angle keeps the front end composed at Mach Loony speeds. A neutral BB height can be made low or high to slay YOUR trails by positioning the BioCentric 2 where it will do the most good. Construction details abound – We borrowed the unique dropout design we developed for the SIR 9 to allow 142x12 Maxle use and house the stout alloy derailleur hanger. The dropout designs allow the chain stays and seat stays to be welded at any angle and provide far more surface area for a full weld around the tube’s end. The front derailleur hanger is removable with an alloy cover. Internal dropper post routing is optional, another alloy cover closes the port if you choose not to use it. Externally routed dropper posts utilize mounts under the top tube. Tabs under the bottom bracket shell accept a proprietary MRP XCG bash guard for optional extra protection. Full-housing cable routing for front and rear derailleurs using Niner’s bolt-on double housing clamps along top and down tubes complete the versatility. If you don’t need the guides, take them off and enjoy the clean look of the frame in singlespeed mode.

OVERSIZED HEADTUBE
The oversized headtube of the ROS 9 allows the use of tapered fork steerer tubes that measurably reduce fork deflection, which means your Niner tracks straight and true. The full spectrum of riders from xc racers to all mountain shredders benefit from these features which is why we incorporate the technology in all our new frames. The ROS 9 Lets you take full advantage of increased steering precision as you get yourself into trouble. The hardtail for riders that don’t like hardtails. No twitchy high-posting around features you would hit on your “real” bike. No need to back off because your XC racing head angle prevents solid roosting. The ROS 9 won’t judge your lines - it lets you write checks your skills might not be able to cash, and what is more exhilarating than that? Short chainstays, slack head angle, and oversized headtube nourish these Roots of Steel - all with the ability to tweak the geometry via the BioCentric II. Run this rig singlespeed, 1x or fully geared with a front derailleur if you roll that way. Remove the cable guides and front derailleur mount if you don’t. Stealth routing for the dropper post keeps the ROS 9 fresh and clean. Sorry, the ROS 9 is not compatible with heartrate monitors or training plans but it will certainly earn you some PRs when you do your part keeping the rubber side down. Ride Over S*!t – The new ROS 9 injects hardtails with a huge-ass dose of fun.

BIO-CENTRIC II BOTTOM BRACKET SYSTEM
The Niner BioCentric II makes adjustments easy across a wide range of gears and eliminates the need for adjustable dropouts, giving the cleanest possible solution for singlespeed use. No bolt on hubs, no chain tensioners cluttering your ride, no brake adjustments with gear changes. Additionally, BB positioning allows finetuning of geometry. Want shorter chainstays? A lower BB? Steeper or slacker seat angle? It’s all achievable with the BioCentric II. Greater Range - The BioCentric II offsets the bottom bracket spindle 8.5mm from center, offering greater range of adjustment compared to a traditional EBB setup. More offset is a boon when changing gears without having to change chain length and it allows riders to make more noticeable changes to frame geometry. Reliable Function - Traditional EBB units are held in place with set screws that can become difficult to finely adjust over time, or expansion wedges that can deform the bottom bracket shell of the frame. Split bottom bracket shells that clamp an EBB can stretch or ovalize. The Bio-Centric II avoids these troubles by using two bolts to apply a clamping force on the outside edges of the BB shell, eliminating the possibility of ovalizing or indexing the shell itself.

【新車情報2014】commencal META HT CROMO 2014

2013-07-25 00:36:33 | MTB
commencalの海外サイトをチェックしていたら、2014モデルにはRAMONES Cr-Moが存在しない事が判明。
ガッカリ~って思ってしまった!
しかし、代わりにと言っては何ですが、650BになったMETA HT CROMOと言うモデルが発生しております。
これは650Bが気になっていて、クロモリが気になっていた自分には願ったり叶ったりかも?
650Bで150mmのサスが装着されているので、下り系のままの様だし・・・
これをフレーム買いして・・・1x10で組んで・・・何て妄想を・・・おっとサルサ野郎さんの病気が感染して来たかも?
気を取り直して、備忘録として書いて置きます。

FRAME New 2014 META CRMO 650b, CrMo light double butted, integrated hanger
FORK FOX 32 650b float evolution o/c, 150mm qr15
HEADSET NECO semi integrated, tapered zs44/44, 1”1/8 lower washer ball retainer
STEM ALPHA, alloy 2014 forged, 60mm, 0° rise, ø31,8mm
BAR ALPHA, alloy 6061db, 0.75”rise, 750mm, ø31,8mm
GRIPS COMMENCAL 2014 lock on, outside ø30mm, soft compound
BRAKES New FORMULA c1, 180mm/180mm, with X7 matchmaker
SHIFTERS SRAM x7 2x10 speed
FRONT MECH SRAM x5 2 speed
REAR MECH SRAM x7 type 2 10 speed
BOTTOM BRACKET SRAM GPX 92mm sealed bearings
CRANKS SRAM S1000 gxp 24/38t, 170mm xs/s, 175mm m/l/xl
CHAIN YABAN SH10C, with quick link connector
CASSETTE SRAM pg1030 11-36t
RIMS JALCO 650b 32h double wall, 26,5mm, pin joint, disc version
HUBS JOYTECH 32h, sealed bearings, steel cassette body
SPOKES Stainless steel 1,8mm black - brass 12mm black, lockseal
TIRES MAXXIS High Roller II EXO 650bx2,3 front, ardent 650b x 2.25” EXO rear, 60tpi folding bead
SEATPOST KINDSHOCK ETEN remote, 100mm travel 31,6x385mm
SADDLE COMMENCAL META by Velo, CrMo rails


SIZES S / M / L / XL
COLOUR Matt BlackFinish
BIKE WEIGHT(kg/lbs) 13,50
FRAME WEIGHT(kg/lbs) N/A
NOTE META Chainstay protector, rear shock mudguard

VIP frame available & Frame available

Only aim for handling and comfort, this META AM HT CrMo clearly intended to riders that know their stuff. With 650b wheels and CrMo frame allows to absorb shocks and bumps without fuss.
Pure, demanding but so sincere, its character does not leave you indifferent!

Geometry
Tech Sheet


Test
1. Frame

Most commonly used for DJ bikes or BMX, CrMo is primarily valued for its durability and comfort. No wonder we chose it for our META HT which vocation, is to be engaged in a committed practice is not afraid of bumps.

- Low center of gravity for maximum stability
- Made for 150mm travel fork
- 66° headtube angle for an agressive riding


2. Suspensions

FOX Float Evolution fork
- FOX 32
- axe de 15 pour une rigidité dans les appuis et un confort lors des franchissements.
- système CTD (Climb Trail Descent) vous permet d'adapter votre compression selon le degré de pente

FOX’s quality : FLOAT Evolution
- 150mm of travel
- CTD system to adapt your compression depending on the degree of the slope
- 32mm fork


3. Stem

ALPHA stem:
- Weight : 150g
- Rise : O°
- 60mm for an agressive and comfortable All-Mountain position
- Forged in Aluminium 2014, alloy that offers the best mechanical characteristic without giving up on reliability and rigidity
- Microblasted finish then anodized in mat black for a rare and long-lasting finish


4. Handlebar

ALPHA Handlebar:
- Weight: 300g
- 750 mm, optimum width for All-Mountain but easy to shorten thanks to the lazer marks
- Aluminium 7075 triple-butted: high-end alloy overing relibility and lightness
- Intuitive shape (Up sweep 5° / Back sweep 7° / Rise 0,75°)
- Lazer engraving offers 4 easy way to set-up your cockpit: at the stem for the handlebar orientation, at the grips and 2 at the shifters/brakes for an easy placement and orientation
- Lazer engraving, say goodbye to scratches and wear-off
- Microblasted finish then anodized in mat black


5. Headset

NECO :
- Sealed bearings : ball bearings, located between two support and surrounded by waterproof seals
- low profile for a clean style
- Microblasted finish then anodized in mat black with the ALPHA logo for a perfect visual transition at the
- Aluminum tightening screws designed by ALPHA: weight saving and avoid rust
- Using an 8mm-Allen for more durability and it saves the screw head
- No rust
- 15mm-topcap for the ideal height
- 5mm-spacer to adjust the height depending of your size


6. Grip

Idem META AM HT1

2014 COMMENCAL Lock-On:
- Durometer 25 grip: best reference for wearing our, deformationa dn comfort
- Lock-on located on the inside to avoid contat with the palm and a better handling
- Grip’s end directly integrated for a slick look
- Designed by Nico, our engineer: directional, anti-slippery
- Approved by our riders
- Weight: 80g, very competitive


7. Drivetrain

Full SRAM group for more smoothness
X5 front derailleur
New X7 shifter with new bearings for more softness
SRAM quality

X7 type 2 rear derailleur, high quality:
- Offers a clutch mechanism that keeps the chain from banging
- Moves only for speed changes
- No oscillations, the chain does not bang against the bases
- Chain controlled more accurately, avoids noise


8. Housing

JAGWIRE
- incompressible, Kevlar reinforced and pre-lubricated, cable housing


9. Cranckset

SRAM S1000
- Double chainring 24/38T
- Aluminium
- Perfect ratio for All-Mountain


10. BB

NECO ISIS 68mm BB
- External bearing
- Classic BSA
- Optimum strength


11. Brakes
FORMULA C1
- ??g
- New model
- 180 mm rotors
- 2 pistons brake caliper


12. MixMaster

MixMaster setup:
- Avoids crowded cockpit
- Shifter and brake lever on the same support


13. Seatpost

KINDSHOCK Eten
- Perfect for All-Mountain
- air/oil operating system for maximum fluidity
- Remote to easily maintain and change it
- 125 mm travel
- Handlebar remote control


14. Saddle

COMMENCAL META
- High-quality coating
- CrMo rails for added strength
- Ideal compromise between a "race" and comfort look
- Weight ??


15. Seat collar

- Aluminium
- Ergonomic
- Tightening done with a screw to shave weight as there is a telescopic seatpost


16. Wheels

JALCO 650b: handling of 26", traction and grip worthy of 29er
- Weight ??
- 26.5mm double wall rims
- 1.8 spokes
- 32 spokes 3-cross laced for reliability and a better compromise between stiffness and deformation of the wheel. The recipe for maximum performance and comfort
- Front hub axle 15 (100x15)
- Rear Hub axle 12 (142x12)


17. Tires

MAXXIS = mix & match to increase grip, output and puncture resistance
- High Roller II 2.3 in front
- Ardent en 2.25 in rear
- Kevlar sidewalls for flexibility and lightness
- Exo finish for reinfoced tires
- ??gr


18. Accessories

Comes without pedals so you can put your favorite

もしかして・・・運命的な出逢いだったのかも?(笑)

盗難情報:グラファイトデザイン・メテオランチ

2013-07-23 07:41:36 | ROAD
MARSH出入業者の営業担当さんの自転車が盗難されました。
多分、神奈川県内だと思われます。
盗難場所は秋葉原だそうです。
太目のワイヤーロックで施錠していたにも関わらず、切られて盗まれてしまったそうです。
許せないです!
特に首都圏の方、よろしくお願いします 。
もし発見されましたらMARSHまで連絡願います。

〒252-0813
神奈川県藤沢市亀井野 359-5
 0466-43-8389
fax 0466-43-8398
営業時間:10:00~19:00

グラファイトデザインのメテオランチです。

捜索に皆様のお力添えを😭

特徴
MAVICバーテープ
MAVICブレーキ
MAVICペダル ゼリウムSL(2014モデルなのでまだ流通してないやつです)
コンポはカンパ10s
ホイールは現行コスミックカーボンSLR

Production Privee SHAN Vol.2

2013-07-23 07:07:26 | MTB
気になるSHANの別なで映像を発見したので備忘録としてアップ。
飽くまで参考なので、発注しないで下さいね、店長!
対向はARAさんやKAZさんの乗っているCOMMENCAL RAMONES Cr-Mo、Isoちゃんが言っていた、BTR Fabricaions BELTER、そしてCHROMAG STYLUS かな?
Shan Rules


Andorra test ride, with the SHAN


Never Mind the Beixalis






CHROMAG STYLUS


Green Monsters - Chromag




NISSAN MARCH NISMO S

2013-07-22 22:04:05 | ETC・・・
今、一番気になっている車がこれです。

NISSAN MARCH NISMO S

MARCHに1500cc VVLエンジンを積み日産が空力を見直し、NISMOがコンピューターとサスペンションをチューニングした車です。
今回は発表で、発売は12月辺りを予定しているそうです。

うわ~、欲し~!

Hub相模大野店でツール観戦飲み会!

2013-07-19 00:52:02 | ポタリング+グッズ等
会社帰りに、Hub相模大野店にてツール観戦飲み会を開催しました。
当初相模大野店ではツール放映はやらない予定だったのですが、何とMotoさんがメールにて交渉してくれて、見られる事に!
Moto & GENさん、Julio-Kさん、Isoさん、Andy-Kさん。。。そして新メンバー?のWさんが参加。
久々の飲み会は盛り上がって、楽しく観戦出来ました。
ラルプデュエズを上り始めた所で、お開きに。。。

そこから自分はNWで相模大野~桜ヶ丘を歩いて帰る事に。
久々のNWだったので、少し心配でしたが足が痛くなる事はなく、適度な疲れで帰って来れました。

Wさん、かなりの乗り手の様でして、C教信者と言う事でGENさんと仲良く盛り上がっていました。
そのうちトレイルにお誘いしようと思っているので、また楽しみが増えました!

実歩行距離:10.50km
実歩行時間:1時間51分33秒(10分37秒/km)
消費カロリー:712kcal

深夜練!

2013-07-17 00:44:04 | MTB SS & 29er
一昨日の夜から始めているスキルアップトレーニング。
いろいろやっているのですが、バランス感覚の弱い私には少々難しい様で、なかなか上手く行きません。
と言っても、気長にノンビリとやるしかないのですが。

帰宅してSuperflyのエンドを眺めていたら、これって何とか変更出来ないものかな?何て考えてみたのですが全く予想も付かず。(笑)
いろいろいじる事は無さそうなので、これはこれで完成形なんでしょうね~!
何かいじりたいのですがね~???(笑)
もしかしてテンショナーを装着し、シングル化?

実走行距離:6.42km
実走行時間:34分08秒
消費カロリー:243kcal
平均心拍:108bpm;MAX;125bpm
平均時速:9.5km/h:MAX;25.0km/h
消費カロリー中の脂肪燃焼率:39%
トレーニングロード:26

久々の夜練

2013-07-16 00:15:21 | MTB SS & 29er
久々の夜練は、久々のSuperflyで出掛けて来ました。
メインは誰もいない公園駐車場。

飯高メカさんからお借りしたムービーの基礎練、そして八の字、スラローム練です。
段差、ターンも含めて舗装路とトレイル路でチェック。
短い時間でしたが、濃縮バージョンでやって来ました。

実走行距離:6.88km
実走行時間:41分44秒
消費カロリー:353kcal
平均心拍:107bpm;MAX;132bpm
平均時速:10.07km/h:MAX;30.0km/h
消費カロリー中の脂肪燃焼率:40%
トレーニングロード:33

UNIQRO 企業コラボ Tシャツ GIANT

2013-07-13 20:18:16 | ポタリング+グッズ等
本日の午前中にUNIQROで発見した、企業コラボTシャツにGIANTを発見。
晴れてGIANTユーザーになったので、選択肢に入った訳です。
色違いを含めて7種類位あったのですが、プリントが厚いと蒸れるので、少なめのモノを購入。
デザイン的にはこの2着のものと左胸にロードが描かれた物が良かったのですが、GIANTのロードには乗っていないので、購入ははばかられ。
この2着のどちらかにしようと選んでいると、カミさんから「両方買っちゃえば~!」のひと言。
これは神のお言葉と・・・そそくさとバスケットに2着をしまい込み、後は黙ってカミさんの買い物に付き合いレジに進んで2着GET!(笑)

後は、HONDA(オートバイ)がありましたよ!

これでコラボTシャツは4社目である。
Nikon、Specialized、r&m、そして GIANT。

究極の2択バイク!・・・と久々のSSライド

2013-07-13 20:04:31 | MTB SS & 29er
26インチ・ダウンヒルMTB、29インチ・フルリジッド・シングルスピードMTB、MTB究極の2択!
下り専用のフルサスバイクとトレイルバイクのフルリジッドSSバイク。
この両極端に尖った2車種は、各フィールドに特化している分物凄く楽しいバイクです。
もう1台トレイル用としてSuperfly(カーボンHT29er)があるので、暫くは安泰です。

本日、ちょっと並べて撮影したので、夕方走りたくなりCARVE-SSで久々の公園トレイル。
公園内の野球場傍を通ると、夏の甲子園予選が繰り広げられていました。
高校球児が白球を追う姿を、フェンスの隙間から少々見ながらゲームセットを見て来ました。
両軍頑張っていましたよ!

サルサ野郎さんとゴンドラで話した「シングルスピードは良いな~!」って言う事を再確認。
シングルスピードで踏み込むダイレクトな感覚は、やはり最高でした!
リジッドで手に伝わる感触も、速度こそ出ていませんが大地の形状をトレースする感覚とでも言いましょうか?
それは最高に味わえます。
ダウンヒルバイクとは違った感覚です、って当たり前なんですが・・・DHを始めてみると、ダウンヒルバイクは自転車とは違う乗り物の様に思えます。

・・・と久々のトレイル・・・と言っても、ちょっとしたオフロードだけなんですが。
微妙なライントレースが楽になった気が?・・・階段の段差下りや木の根の通過時に、ダウンヒル体験のお陰でしょうか?少し余裕が持てる様になった様です。
(何て書いていると「ダウンヒルもマトモに下れない奴が、何を書いているんだ!」と言われそうなんですが・・・)

7月13日 CARVE-SS
実走行時間:36分21秒
実走行距離:6.44km
平均時速:10.63km/h:MAX:29.73km/h
消費カロリー:333kcal