When I became a junior high school student , sometimes I got the best results , but I did not understand "1" , 1 of 1,2,3 , I could not understand how much I thought .
Proffessa Kashiyama said ,
" There is no "1" in nature , 1 is the invention of mankind ,"
" What is in the nature is things , and that thing has hundreds and thousands attributes ."
" We abandoned all of it and took only one attribute , that it abstracted .
In his laboratory ,
" How about Buddhism ?"
" It dose not have much energy ."
At Chinese poetry ,
" The deer crew loose , and they get along and eat grass "
In the modern world , there is no dignity and elegance of the aristocracy ."
" You are a poet."
Mr.Kashiyama looked happy .
中学生になると成績も良くなり、学年で1番になることもあった、しかし、学校の勉強そのものに疑問があった、例えば、1・2・3の1、これが分からない、どうしても分からなかった。
早稲田の樫山教授は、
「自然界のどこにも1はありません 1とは人間の発明なのです」
少年の頃の疑問だった、
「自然界にあるのはモノであり これには何百・何千という属性があります」
「その全てを捨て 捨象(しゃしょう)し たったひとつの属性を取る・抽象する それが1なのです」
「これにによって 近代は成立し出発したのですが そこには つねに自然界との乖離(かいり)があり モノ・コトとの齟齬(そご)が発生する」
「それが 近代という時代の宿命なのです」
研究室で、
「仏教は どうですか」
「元気がないね」
私は、その世界の惨憺(さんたん)たる実情を肌身で知っていた、
「近代人には
悠悠として鹿は鳴き 野の草を食らう
自然界の王者としての品格と余裕がないのです」
「ふふふ 君は詩人だね」
樫山さん、うれしそうだった。