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『人を生かす』稲盛和夫著(1)〈英訳付〉

2016年08月04日 | O60→70(オーバー70歳)
先日、実学・経営問答『人を生かす』稲盛和夫著(日本経済新聞社刊)を読み終えました。興味深い記述を抜き書きし、都合12回にわたり投稿しますので、ご参照いただければ幸いです。ちなみに、稲森和夫さんはご承知のとおり、かつてJTのアドバイザーをされていました。また、本書には労働基準法や労働組合についても、健全な経営者としての心がこもった記述もあり、労働組合のリーダーの方々にも、ぜひご参照していただければ、と思います。

【034〜038ページ】
<評価は難しい。ルールだけに頼らず、トップみずから心血を注いで社員を見よ>
----。労働組合といっしょになってルールをつくるのですが、不平不満がでないようにつくっているだけで、それでうまくいっているように見えるだけです。それは決して会社を活性化したり、発展させたりしていくようにはなっていません。

【044ページ】
あるルールを決めて、「それに従って評価をしなさい」ではなく、共に働く中で、「自分の部下をどこまで見ているのか」が、決め手になると思います。

[ken] 大中小に関わらず、企業の人事評価についてはこれといった正解はなく、稲盛氏は「労働組合といっしょになってルールをつくる」ことで、「不平不満がでないようにつくっている」と述べています。しかも、それはうわべだけのことであり、ルールがあれば自動的にうまく機能するものではないと強調しています。「共に働き、自分の部下をどこまで見ているのか」が決め手であると説いていますが、これも評価者である管理職の資質や能力によって、標準化するには困難が伴います。評価者と被評価者が共に作用し合い、評価期間の中で成長が実感できるように努力すること、そのツールとしての「評価制度」という意味合いが大切であると考えさせられました。(つづく)

I recently finished reading the book Jitsugaku, Management Questions and Answers: 'Making the Most of People' by Kazuo Inamori (Nihon Keizai Shimbun, Inc.). 
I have extracted some interesting descriptions and will post them 12 times for your reference. Incidentally, as you know, Kazuo Inamori used to be an advisor to JT. 
The book also contains some heartfelt descriptions of the Labour Standards Law and trade unions, as a sound manager, and we hope that trade union leaders will also refer to it.

[Pages 034-038]
<Evaluation is difficult. Don't rely on rules alone, but look at your employees with the heart and soul of a top executive.
----. 
The company makes rules together with the trade union, but they are only made so that there are no grievances, and it just looks like it is working. 
It is never going to stimulate or develop the company.

[page 044]
I think the deciding factor is not to set certain rules and say, "Evaluate them accordingly", but rather, "To what extent do you see your own subordinates" as you work together.

[Ken]Inamori says that he and the trade union work together to make rules so that there are no grievances. 
He also stresses that this is only a superficial thing and that having rules does not automatically make things work better. 
The key factor is "how far you work together and see your subordinates", which is also difficult to standardise, depending on the qualities and abilities of the managers who are the evaluators. 
This makes us think that it is important for the evaluator and the evaluated to work together, and to make efforts to realise growth during the evaluation period, and that the 'evaluation system' as a tool for this is important.
 (In August 2022, Mr Kazuo Inamori passed away due to old age. We pray for his soulful rest in peace.)


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