goo

宇野浩二「思い川」の中の煙草〈英訳付〉

2023年05月04日 | 小説・映画等に出てくる「たばこ」
日本文学全集30「宇野浩二」(集英社、昭和48年6月8日発行)の中の「思い川」を読み終えました。

私のライフワークである「作中に出てくるたばこのシーン」抜粋を投稿いたします。

【11ページ】
それから、仲木は、シガレット・ケイスからゆっくり煙草を一本抜きだし、ゆっくり吸い、それを吸いおわると、また、ゆっくり、一本、シガレット・ケイスから抜きだして、ゆっくり吹かす。
そこで、借金とりたちの中の一人が、頼むように手をもみながら、借金の催促をする。しかし、仲木は、そしらぬ顔をして、あいかわらず、ゆっくり、ゆっくり、煙草を吸いながら、一と言も返事をしない。
そこで、たまりかねたらしい一人が、「仲木さん、それじゃ、あんまりだ、⋯⋯何とかしてくれませんか」と少しきつい調子で言う。

【20ページ】
それから、牧は、友だちといっしょに、いったん本郷三丁目にもどり、壱岐坂をおりて、いたるととろに、電信柱がたおれ、電線が地上に もつれている、焼けあとの、道のない道を、たどった。そうして、ある堀ばたにそうている坂をのぼって、高台の端にある、『なにがし』神社の鳥居の下で、一服しながら、下町の方を眺めると、目の下にある神田へんから、遠く、日本橋、本所、深川あたりにかけて、一めんに焼け野が原が見わたされた。

【54ページ】
しかし、『千万』は、復興はしても、さきに述べたように、女中を使っていなかったので、いつかの男が、ときどき、茶碗とかタバコ盆とかを運んでくることがあった。
その男がそういう盆などを運んでくる時は、まずはじめに唐紙が外からすうっとひらかれ、部屋の隅に、その茶碗なりタバコ盆なりが、すうッと突きだされる、――その時、それを突きいれた細い長い手は、入れるものを入れてしまうと、大いそぎで引っこみ、それとともに唐紙がすうッと、締められて、あとに茶碗なりタバコ盆なりがあたかも魔法の仕業のように残される。
そのありさまには、はじめの時は、もとより、二度目の時も、三度目のときも、牧と三重次は、いつも、思わず顔を見あわせて、何もいわずに吹きだした。

【78ページ】
牧は、その足袋を見ると、身の毛がよだつような、ぞっとするような、気がした、そうして、あらためて、こわごわ、(のような感じがしながら)有川の顔を見ると、笑っている時は、口の中の目にたつところに、一本の大きな歯が抜けているからでもあるか、一種の愛敬があり、どんな人にも親しみを感じさせるけれど、その時、有川が、口をつぐんで、やせ細った指で巻き煙草をはさんで、それをほとんど絶えまなしに吸っている恰好を見て、牧は、心の中で、深い溜め息をつきながら、「これは、⋯⋯」と思って体じゅぅに寒気をおぼえた。

I have finished reading "The River of Thoughts" in the Complete Works of Japanese Literature 30 "Koji Uno" (Shueisha, published June 8, 1973).

I will post an excerpt of my life's work, "Cigarette Scenes from the Work" excerpt.

[page 11]
Then Nakaki slowly pulls a cigarette out of his cigarette case, smokes it slowly, and when he finishes it, he slowly pulls another one out of the cigarette case and blows on it slowly.
Then, one of the debt collectors asks for a loan, fisting his hand as if begging. Nakaki, however, looked unconcerned, continued to smoke slowly, slowly, slowly, and did not respond at all.
Then, one of them, who seemed to be impatient, said in a harsh tone, "Mr. Nakaki, that's too much...can't you do something about it?

[page 20]
Then Maki, with his friends, went back to Hongo 3-chome once, and went down Iki slope, and followed the road with no road after the fire, where telegraph poles were downed and electric wires were trailing on the ground everywhere. I climbed up a hill that led to a moat, and while smoking under the torii gate of the Nanigashi-jinja Shrine on the edge of a hill, I looked out toward downtown and saw a vast expanse of burnt ruins stretching from Kanda below me to as far away as Nihonbashi, Honjo, and Fukagawa.

[page 54]
However, as mentioned earlier, "Senmai" did not use a maid, even though it had been rebuilt.
When the man brought such trays, the karakami would first be opened from the outside, and the tea bowl or tobacco tray would be thrust into the corner of the room. 
The long, slender hand that thrusts it in is then withdrawn with great haste, and with it the karakami is quickly tightened, leaving the teacup or tobacco tray behind as if by magic.
The first time, the second time, and the third time, Maki and Mieji always looked at each other and blew up without saying a word.

[Page 78]
When Maki looked at the tabi, she felt a tingle of fear and horror, and then she looked at Arikawa's face again, with a sort of fearful feeling. 
But when I saw Arikawa, with his mouth closed, holding a rolled cigarette between his skinny fingers, and smoking it almost incessantly, Maki, with a deep sigh in his mind, thought "this is ... ...", and got a chill in his body.




goo | コメント ( 0 ) | トラックバック ( 0 )