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鉄道150周年に想う〈英訳付〉

2022年10月10日 | 三田だより
本日(2022.10.5)のNHK「歴史探偵/鉄道150年」は、毎週月水金に通っている港区田町・品川エリアについて、僕はたくさんの学びがありました。
とくに、初詣も鉄道開通に寄って習慣化したことや、江戸時代に確立した台場の石垣(布積みに湿気に強い漆喰を使用)が鉄道建設に役立ったことなど、強く印象に残りました。



さらに、海岸線の陸地(新橋〜横浜間の築地〜品川エリア)は西郷隆盛(陸軍)の反対で使えなかったこと。その理由は、西郷隆盛が鉄道よりも軍備増強を優先させたからでした。
しかし、日本初の鉄道建設という壮大な計画は、ともにイギリス留学経験者の大隈重信と伊藤博文の諦めない強い意思によって、見事に実現するのです。
困難は山積していました。2000億円という資金不足、国債発行もうまく行かず、計画を縮小し、イギリスから借金することになりました。
当時、日本の鉄道は、ほとんどの技術や部品に至るまでイギリス製でした。
最大の難問は鉄道のルートでした。丘(陸)が駄目なら、台場に習って海の上に堤防を造り、そこに鉄道を通す(大隈重信の類い稀ない発想/佐賀藩出身だからこその考え方)ことにしました。
そして、反対派の人を鉄道開業式に招待し、明治天皇の座席両隣りに西郷隆盛と大隈重信が座ったのです。
その前の試験運転には、同じく鉄道に反対していた大久保利通を招待します。その結果、大久保利通は「百聞は一見にしかず」とつぶやき、賛成派になったそうです。

Today's (2022.10.5)NHK "Historical Detective/150 Years of Railroads" program taught me a lot about the Tamachi and Shinagawa area in Minato-ku, which I visit every Monday, Wednesday, and Friday.
I was especially impressed by the fact that Hatsumode (New Year's visit to a shrine) became a custom with the opening of the railroad, and that the stone walls of Daiba (made of cloth and plaster resistant to moisture) established in the Edo period were useful for the construction of the railroad.
Furthermore, that the coastal land (Tsukiji to Shinagawa area between Shimbashi and Yokohama) could not be used due to the opposition of Saigo Takamori (Army). The reason for this was that Saigo Takamori prioritized military expansion over the railroad.
However, the grand plan to build Japan's first railroad was successfully realized through the strong will of Shigenobu Okuma and Hirobumi Ito, both of whom had studied in England, to not give up.
Difficulties were piling up: the project was short of funds (200 billion yen), and the government bond issue did not work, so the project had to be scaled down and borrowed money from the United Kingdom.
At the time, most Japanese railroads, down to the technology and components, were made in England.
The biggest challenge was the route of the railroad. If the hills (land) were not available, he decided to follow the example of Daiba and build an embankment on the sea and run the railroad through it (a unique idea of Shigenobu Okuma/a native of the Saga domain).
He invited the opponents to the opening ceremony, where Takamori Saigō and Shigenobu Okuma sat next to the Emperor Meiji.
Before that, Toshimichi Okubo, who was also opposed to the railroad, was invited to the test operation. As a result, Toshimichi Okubo murmured, "Seeing is believing," and became a supporter.



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