チェット・ベイカーは主人と知り合った頃、よく聴いていたアーティスト。
ちょうど結婚した年、1988年に事故か自殺で亡くなっている。主人が入院していた時に
なんと同室に危ない人がいて、薬でハイになって飛び降りたらしい。チェット・ベイカーの場合も
自殺ではなく、事故だと思う。その前年に東京でもコンサートがあり、1988年の最後のスタジオ録音も
聴いていてつらくなるような感じだけど、音楽そのものはすごく魅力的。
結婚する頃によく聴いていたChet Baker Sings は名盤だけど、最晩年の暗い縁に引きずりこまれそうな
渋さのあるのもとてもいい。トランペットの響きが何ともやるせない孤独感。
子育て中や看病中はコンサートにも行けず、なんだかそういう活動が20年近く飛んでしまっているけれど
子どもが高校生になる頃からブログを始め、コンサートにも行けるようになったような感じ。主人が
入退院を繰り返していたので、ずいぶん行けなくなったコンサートもあったけれど。
まだちょっと元気な頃は一緒にエラやクリス・コナー、ジュリー・ロンドン、ジャニス・イアンとか
レコードを一緒に聴いていた。なんとフランソワーズ・アルディも持っていたのよね。阿川泰子が好きで
聞かされているうちに悪くないなと思ったり。ユーミンや陽水も好きだった主人でした。
仕事でつらかったときに聴いていたボッチェリ。ミーシャ・マイスキーの弾くブラームスの雨の歌。
主人が最後に近い入院の日々にはラッセル・ワトソンの You raise me up やホセ・カレーラスは
飽きることなく、何年も毎日寝る時に聴いていた。
何十年ぶりに聴いているチェット・ベイカー
Almost Blue
Elvis Costello がチェットに贈ったという曲。 Born to be blue
よりずっといい。YouTubeでの試聴は1470万回を超えている。
亡くなる前の最後のスタジオ録音
1 Moon & Sand (Motivo Di Raggio Di Luna)
Lyrics By – William Engvick
Music By – Alec Wilder, Morty Palitz
2 Imagination
Written-By – Jimmy Van Heusen, Johnny Burke
3 You're My Thrill
Written-By – Jay Gorney, Sidney Clare
4 For Heaven's Sake
Written-By – Don Meyer*, Elise Bretton, Sherwin Edwards
5 Every Time We Say Goodbye
Written-By – Cole Porter
6 I Don't Stand A Ghost Of A Chance With You
Written-By – Bing Crosby, Ned Washington, Victor Young
7 Daydream
Written-By – Billy Strayhorn, Duke Ellington, John Latouche
8 Zingaro (a/k/a Portrait In Black & White)
Written-By – Antonio Carlos Jobim
9 Blame It On My Youth
Written-By – Edward Heyman, Oscar Levant
10 My One And Only Love
Written-By – Guy Wood, Robert Mellin
11 Everything Happens To Me
Written-By – Matt Dennis, Tom Adair
12 Almost Blue
Written-By – Elvis Costello
Bill Evans とのセッションも。
チェット・ベイカーを引き立てているという感じで
Bill Evans としてはあまりよくないというコメントを
どこかで見たけれど。
The Legendary Sessions of Bill Evans & Chet Baker recorded in 1959 New York.
Personnel: Bill Evans (p) Chet Baker (tr) Zoot Sims (asax) Pepper Adams (bsax) Herbie Mann (tsax)
Kenny Burrell (gr) Paul Chambers (b) Philly Joe Jones (dr)
Released: February 2010
Recorded:Dec. 30, 1958 (1-3, 5-7, 10) & January 19, 1959 (4, 8, 9)
July 22, 1959 (11-14) & July 21, 1959 (15) New York
Label: American Jazz Classics 99 005
0:00 "Alone Together"
6:56 "How High The Moon"
10:33 "It Neve Entered My Mind"
15:11 "'Tis Autumn"
20:29 "If You Could See Me Now"
25:47 "September Song"
28:54 "You'd Be So Nice To Come Home To"
33:26 "Time on My Hands"
37:58 "You and the Night and the Music"
42:06 "Early Morning Mood"
51:08 "Show Me"
57:36 "I Talk to the Trees"
1:03:28 "Thank Heaven for Little Girls"
1:08:03 "I Could Have Danced All Night"
1:11:43 "Almost Like Being in Love"
Never have two musicians seemed so alike in temperament yet differed so much in their approach to
making music as Chet Baker and Bill Evans. While both were peerless masters of their instruments
and shared a rich, evocatively lyrical playing style that bordered beguilingly on the introspective,
Baker and Evans were polar opposites when it came to the discipline of performance.
Though both were heroin addicts, the musically-trained Evans never let it interfere with his
meticulously precise flights of invention while the self-taught Baker became increasingly erratic
and inconsistent. They ventured into a recording studio together on just three occasions.
Michael Quinn of bbc.co.uk
ちょうど結婚した年、1988年に事故か自殺で亡くなっている。主人が入院していた時に
なんと同室に危ない人がいて、薬でハイになって飛び降りたらしい。チェット・ベイカーの場合も
自殺ではなく、事故だと思う。その前年に東京でもコンサートがあり、1988年の最後のスタジオ録音も
聴いていてつらくなるような感じだけど、音楽そのものはすごく魅力的。
結婚する頃によく聴いていたChet Baker Sings は名盤だけど、最晩年の暗い縁に引きずりこまれそうな
渋さのあるのもとてもいい。トランペットの響きが何ともやるせない孤独感。
子育て中や看病中はコンサートにも行けず、なんだかそういう活動が20年近く飛んでしまっているけれど
子どもが高校生になる頃からブログを始め、コンサートにも行けるようになったような感じ。主人が
入退院を繰り返していたので、ずいぶん行けなくなったコンサートもあったけれど。
まだちょっと元気な頃は一緒にエラやクリス・コナー、ジュリー・ロンドン、ジャニス・イアンとか
レコードを一緒に聴いていた。なんとフランソワーズ・アルディも持っていたのよね。阿川泰子が好きで
聞かされているうちに悪くないなと思ったり。ユーミンや陽水も好きだった主人でした。
仕事でつらかったときに聴いていたボッチェリ。ミーシャ・マイスキーの弾くブラームスの雨の歌。
主人が最後に近い入院の日々にはラッセル・ワトソンの You raise me up やホセ・カレーラスは
飽きることなく、何年も毎日寝る時に聴いていた。
何十年ぶりに聴いているチェット・ベイカー
Almost Blue
Elvis Costello がチェットに贈ったという曲。 Born to be blue
よりずっといい。YouTubeでの試聴は1470万回を超えている。
亡くなる前の最後のスタジオ録音
1 Moon & Sand (Motivo Di Raggio Di Luna)
Lyrics By – William Engvick
Music By – Alec Wilder, Morty Palitz
2 Imagination
Written-By – Jimmy Van Heusen, Johnny Burke
3 You're My Thrill
Written-By – Jay Gorney, Sidney Clare
4 For Heaven's Sake
Written-By – Don Meyer*, Elise Bretton, Sherwin Edwards
5 Every Time We Say Goodbye
Written-By – Cole Porter
6 I Don't Stand A Ghost Of A Chance With You
Written-By – Bing Crosby, Ned Washington, Victor Young
7 Daydream
Written-By – Billy Strayhorn, Duke Ellington, John Latouche
8 Zingaro (a/k/a Portrait In Black & White)
Written-By – Antonio Carlos Jobim
9 Blame It On My Youth
Written-By – Edward Heyman, Oscar Levant
10 My One And Only Love
Written-By – Guy Wood, Robert Mellin
11 Everything Happens To Me
Written-By – Matt Dennis, Tom Adair
12 Almost Blue
Written-By – Elvis Costello
Bill Evans とのセッションも。
チェット・ベイカーを引き立てているという感じで
Bill Evans としてはあまりよくないというコメントを
どこかで見たけれど。
The Legendary Sessions of Bill Evans & Chet Baker recorded in 1959 New York.
Personnel: Bill Evans (p) Chet Baker (tr) Zoot Sims (asax) Pepper Adams (bsax) Herbie Mann (tsax)
Kenny Burrell (gr) Paul Chambers (b) Philly Joe Jones (dr)
Released: February 2010
Recorded:Dec. 30, 1958 (1-3, 5-7, 10) & January 19, 1959 (4, 8, 9)
July 22, 1959 (11-14) & July 21, 1959 (15) New York
Label: American Jazz Classics 99 005
0:00 "Alone Together"
6:56 "How High The Moon"
10:33 "It Neve Entered My Mind"
15:11 "'Tis Autumn"
20:29 "If You Could See Me Now"
25:47 "September Song"
28:54 "You'd Be So Nice To Come Home To"
33:26 "Time on My Hands"
37:58 "You and the Night and the Music"
42:06 "Early Morning Mood"
51:08 "Show Me"
57:36 "I Talk to the Trees"
1:03:28 "Thank Heaven for Little Girls"
1:08:03 "I Could Have Danced All Night"
1:11:43 "Almost Like Being in Love"
Never have two musicians seemed so alike in temperament yet differed so much in their approach to
making music as Chet Baker and Bill Evans. While both were peerless masters of their instruments
and shared a rich, evocatively lyrical playing style that bordered beguilingly on the introspective,
Baker and Evans were polar opposites when it came to the discipline of performance.
Though both were heroin addicts, the musically-trained Evans never let it interfere with his
meticulously precise flights of invention while the self-taught Baker became increasingly erratic
and inconsistent. They ventured into a recording studio together on just three occasions.
Michael Quinn of bbc.co.uk