10月10日、泉図書館から借りた『アフターダーク』村上春樹著(2004年、講談社刊)を読み終えました。ライフワークにしている「たばこ関連の記述」を抜き書きしました。ブランドで登場するのは、フィルター付きの「キャメル」だけです。たばこの表記は漢字の「煙草」が大半でした。
【6~7ページ】
テーブルの上にはコーヒーカップがある。灰皿がある。灰皿の横には紺色のベースボール・キャップ。ボストン・レッドソックスのBのマーク。----目の前にコーヒーがあるから、いわば役目としてそれを飲んでいるだけだ。思い出したように煙草を口にくわえ、プラスチックのライターで火をつける。目を細め、無造作に煙を宙にふきだし、灰皿にタ煙草を置き、それから頭痛の予感を鎮めるように、指先でこめかみを撫でる。----ただ1人で本を読み、ときどき煙草に火をつけ、機械的にコーヒーカップを傾け、時間が少しでも早く経過していくことを期待して。しかし言うまでもなく、夜明けがやってくるまでには、まだずいぶん時間がある。
【8ページ】
この時刻になっても通りはまだじゅうぶんに明るく、多くの人々が行き来している。行き場所持った人々、行き場所を持たない人々。目的を持つ人々、目的を持たない人々。時間を引き留めようとする人々、時間を推し進めようとする人々。彼女はそのようなとりとめのない街の風景をひとしきり眺めてから、呼吸を整え、本のページに再び目を戻す。コーヒーカップに手を伸ばす。煙草はほんの数口しか吸われないまま、灰皿の上で端正なかたちのの灰になっていく。
【16ページ】
マリは煙草を取り出して口にくわえ、ライターで火をつける。
「あのさぁ」と彼は言う。「別にデニーズをかばうわけじゃないけど、いくらか問題があるかもしれないチキンサラダを食べるよりは、タバコを1箱数ほうがよほど体に良くないような気がするんだ。そう思わない?」
マリはその問いかけを無視する。
【20ページ】
マリは黙って、煙草を灰皿の中でもみ消す。
「僕にとくに問題があったわけじゃないよね?」
マリは少し考える。「そんなに詳しく覚えてないけど、あなたに問題があったわけじゃないと思う」
【81~82ページ】
マリはスタジアム・ジャンバーのポケットからフィルター付きのキャメルを取り出し、ビックで気をつける。「へえ、煙草吸うんだ」とカオルは感心したように言う。
「ときどき」
「正直言ってあまり似合わないけどな」
マリは赤くなって、それでも少しだけぎこちなく微笑む。
「1本もらっていいかな?」とカオルは言う。
「どうぞ」
カオルはキャメルをくわえ、マリのライターをとって火をつける。たしかにカオルの方が煙草の吸い方がずっと様になっている。----カオルは音楽を聴きながら煙草を吸っている。身体の力を抜くと、疲労の色がわずかに顔に浮かぶ。
【91ページ】
「このおっさんはさぁ、大体が偏屈なんだよ」とカオルは言う。
「真夜中には真夜中の時間の流れ方があるんだ」とバーテンダーは言う。音を立てて紙マッチを擦り、煙草に火をつける。
【109ページ】
カオルは机の上の煙草をとって口にくわえ、マッチで火をつける。唇をすぼめ、モニター画面に向かって長々と煙を吹き付ける。
静止画面上の拡大された男の顔。
【204~205ページ】
路上にはいろんなものが散乱している。ビールのアルミ缶、踏まれた夕刊紙、つぶされた段ボール箱、ペットボトル、煙草の吸い殻。車のテールランプの破片。軍手の方方。何かの割引券。嘔吐の後もある。大きな汚れた猫が熱心にゴミ袋の匂いをかいでいる。ネズミたちに荒らされないうちに、そして夜も明けて獰猛なカラスたちが餌を漁りにやってくる前に、自分たちの取り分を確保しようとしているのだ。
【209ページ】
「(乳がんで)母が死んで、3ヶ月後くらいだったっけな。事情が事情だから早期の仮釈放が認められた(父は詐欺罪で刑務所)。当たり前のことだけど、父が帰ってきてくれてそれは嬉しかったよ。もう孤児じゃなくなったわけだからね。なにしろでかくて力強い大人だ。ほっとすることができた。戻ってきたとき、父親は古いツイードの上着を着ていて、ざわざわした生地の手触り、そこにしみた煙草のにおいを今でもよく覚えている」
高橋はコートのポケットから手を出して、首の後ろを何度かさする。
【224ページ】
「コオロギさんは本名を捨てたって言ってましたよね?」
「うん。言うた」
「どうして本名を捨てたわけ?」
コオロギはティーバックを取り出して、灰皿に捨て、湯飲みをマリの前に置く。
【247ページ】
バンドが深夜練習のために使わせてもらっている、倉庫のような地下室。窓がない。天井が高く、配管が露出になっている。換気装置が貧弱なので、部屋の中で煙草を吸うことは禁止されている。夜もそろそろ終わりに近づき、正式な練習はすでに終了し、今は自由な形式のジャム・セッションが進行中だ。
On 10 October, I finished reading After Dark, by Haruki Murakami (2004, Kodansha), which I borrowed from Izumi Library. I extracted the 'cigarette-related descriptions' that I have made my life's work. The only brand that appears in the book is 'Camel', which comes with a filter. Cigarettes were mostly written in Chinese characters '煙草'
[pages 6-7]
There is a coffee cup on the table. There is an ashtray. Next to the ashtray is a navy blue baseball cap. The B symbol of the Boston Red Sox. There's coffee in front of ---- me, so I'm just drinking it as a role, so to speak. As if remembering, he puts a cigarette in his mouth and lights it with a plastic lighter. I squint my eyes, carelessly blow the smoke into the air, place the cigarette in the ashtray and then stroke my temples with my fingertips, as if to quell the prospect of a headache. ---- only to read alone, occasionally lighting a cigarette and mechanically tilting a cup of coffee, hoping that time would pass a little faster. But needless to say, there is still a long time before dawn arrives.
[page 8].
At this time of night, the streets are still well-lit and many people are coming and going. People with somewhere to go, people with nowhere to go. People with a purpose, people without a purpose. People who try to hold back time, people who try to push time forward. She takes a moment to look at such a random cityscape, then regains her breath and turns her attention back to the pages of her book. She reaches for her coffee cup. The cigarette is reduced to a neat ash on the ashtray, with only a few sips having been smoked.
[Page 16].
Mari takes out a cigarette, puts it in her mouth and lights it with a lighter.
'You know,' he says. "I'm not defending Denny's, but I feel like a pack of cigarettes is a lot worse for you than eating a chicken salad that might have some problems. Don't you think?"
Mari ignores the question.
[page 20].
Mari silently fumbles with her cigarette in the ashtray.
'There wasn't anything particularly wrong with me, was there?'
Mari thinks for a moment. 'I don't remember that many details, but I don't think there was anything wrong with you.'
[pp. 81-82].
Mari pulls a filtered Camel from the pocket of her stadium jumper and takes care with a Bic. 'Heh, you smoke,' says Kaoru, impressed.
'Sometimes.'
'Doesn't suit me too well, to be honest, though.'
Mari blushes, but still smiles a little awkwardly.
'Can I have one?' Kaoru says.
'Go ahead.'
Kaoru picks up a Camel, takes Mari's lighter and lights it. Kaoru is certainly a much better smoker than Mari. ---- Kaoru smokes cigarettes while listening to music. When he relaxes his body, a slight hint of fatigue appears on his face.
[page 91].
'This old man, you know, he's generally eccentric,' says Kaoru.
'Midnight has a way of passing the midnight hour,' says the bartender. He rubs a paper match noisily and lights a cigarette.
[Page 109].
Kaoru takes a cigarette from the desk, puts it in his mouth and lights it with a match. He purses his lips and blows a long puff of smoke at the monitor screen.
Magnified man's face on static screen.
[page. 204-205].
The street is littered with all sorts of things. Aluminium beer cans, a trodden evening paper, crushed cardboard boxes, plastic bottles, cigarette butts. Fragments of car tail lamps. Military gloves. Discount coupons for something. Some vomit residue. A large, dirty cat eagerly sniffs the rubbish bags. They are trying to get their share before the rats ravage it and before the dawn comes and the ferocious crows come scavenging for food.
[page 209].
'It was about three months after my mother died [of breast cancer], I think. I was granted early parole because of the circumstances (my father was in prison for fraud). It's obvious, but my father came back and I was happy about that. I was no longer an orphan. After all, he is a big, strong adult. It was a relief. When he came back, he was wearing an old tweed jacket, and I still remember the feel of the rustling fabric and the smell of cigarettes smeared on it.
Takahashi takes his hand out of his coat pocket and rubs the back of his neck several times.
[page 224].
'You said you gave up your real name, Mr Cricket, didn't you?
'Yes. I did.
'Why did you give up your real name?'
Cricket takes out a tea bag, dumps it in the ashtray and places the teacup in front of Mari.
[Page 247].
The basement, like a warehouse, which the band is allowed to use for late-night practice. There are no windows. The ceiling is high and the pipes are exposed. The ventilation system is poor and it is forbidden to smoke in the room. The night is almost over, formal practice is already over and now a free-form jam session is underway.