筑波大学心理学系紀要 2001年3月
非漢字圏日本語学習者に対する効果的な漢字学習についての認知心理学からの提言
筑波大学心理学系
海保博之
筑波大学大学院(博)心理学研究科
ハットトワ・ガヤトゥリ
********英文タイトル
Cognitive considerations on effective methods of learning Kanji by non-natives and non-Kanji.
Hiroyuki Kaiho and
Gayathri Haththotuwa
Institute of Psychology, University of Tsukuba, Tsukuba 305-8572
Learning of Chinese characters (Kanji) is considered one of the most difficult problems for learners from non-Kanji - backgrounds. In this study, their difficulties are examined from cognitive points of view and several promising proposals for learning Kanji are offered in the following 2 areas;1) Problems originating from Kanji characters and 2) problems originating from the Kanji learning environment.
Key words: Learners of non-Kanji backgrounds, Problems, Kanji characters, learning environment
英文アブストラクトの日本語訳
非漢字圏の日本語学習者にとって漢字学習は困難極める問題の一つである.本稿ではまず,日本語学習者のタイプ分けを行い、「非漢字圏学習者」の特性をおさえる。その上で、彼らにとって想定される漢字学習の困難について、漢字に由来する問題、学習環境に由来する問題との二つに分けて取りあえ、それを克服するための方策を論じてみた.
キーワード:非漢字圏学習者、漢字学習、
はじめに
日本語学習者でもとりわけ非漢字圏の学習者にとって、漢字の学習は困難を極める.表音文字が持つ形態的特性や表記特性が漢字とまったく異なるからである。本稿では、まず、日本語学習者(L2)を、母語と日本語との異同からタイプ分けを行なうことで「非漢字圏学習者」の特徴を明確にしてみる。次いでそれを踏まえた上で、漢字に由来する問題、学習環境に由来する問題の2つに分けて、認知心理学的な観点から非漢字圏L2の漢字学習上の問題点を抽出しその克服のための方策について論じてみる.