ロシア漁業ニュースヘッドライン

北海道機船漁業協同組合連合会
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一般社団法人北洋開発協会

2024年 ロシアスケトウダラ漁業 スリミ生産7万800トン 前年比47%増  リポート 北海道機船漁業協同組合連合会 原口聖二

2025-01-21 21:43:31 | 日記

2025年01月21日

リポート 北海道機船漁業協同組合連合会 原口聖二

[2024年 ロシアスケトウダラ漁業 スリミ生産7万800トン 前年比47%増]

昨年2024年、ロシアのスケトウダラ漁業による冷凍スリミ生産は7万800トンに達し、前年2023年比47%増となり、世界の当該セグメントにおいてトップ5の立場を得た。

ロシアのスケトウダラ漁業は世界のスリミ市場でのシェアを拡大​​、中国市場では主要サプライヤーとなり、韓国市場で米国産と争奪競争を展開しているほか、日本への供給も増加させている。

昨年2024年、ロシア漁業者によるスケトウダラの漁獲量は記録となる199万に達した。

スケトウダラ生産において、ロシアは洋上でH&G(ドレス)を生産し中国へ輸出、中国が陸上でフィレ加工してEUへ再輸出、米国は日本へスリミとして輸出することを、それぞれ仕向けの主流としてきた。

フィレ製品の主要市場のEUが、2024年から2026年の新たな自主関税割当(ATQ)制度から、ロシア産の主要なスケトウダラ等の白身魚を含め水産物製品を除外、輸入免税はなくなり、13.7%の標準関税が設定され、さらに、第3国が加工した製品についてもこれが対象になった。  

EUの輸入免税がなくなり、ロシアのスケトウダラ漁業における高次加工は、益々、すり身生産に傾注すことになると予想されることを報告担当者(原口聖二)は指摘する。

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#109 洋上風力発電と漁業 海外の経験 米国 トランプ2.0 漁業保護のため洋上風力を止める  北海道機船漁業協同組合連合会内 一般社団法人北洋開発協会 原口聖二

2025-01-21 17:39:01 | 日記

 

2025年01月21日

北海道機船漁業協同組合連合会内 一般社団法人北洋開発協会 原口聖二

[#109 洋上風力発電と漁業 海外の経験 米国 トランプ2.0 漁業保護のため洋上風力を止める]

米国ホワイト・ハウスは、2025年1月20日(現地時間)、外縁大陸棚(Outer Continental Shelf *米国の大陸棚のうち連邦政府の管轄する部分)全域における洋上風力発電に対するリース契約を一時停止、許可の見直しを行うと発表した。

その理由として、①信頼できるエネルギーに対する国の増大する需要を満たすことのできるエネルギー経済を育成する必要性、②海洋生物の重要性、③海流や風のパターンへの影響、④米国人-特に最も経済的余裕のない人々へのエネルギーコストへの影響、そして⑤米国が将来の世代のために健全な漁業を維持すること等を指摘している。

次は、ホワイト・ハウス発表の原文となる。

 

Temporary Withdrawal of All Areas on the Outer Continental Shelf from Offshore Wind Leasing and Review of the Federal Government’s Leasing and Permitting Practices for Wind Projects

January 20, 2025

MEMORANDUM FOR THE SECRETARY OF THE TREASURY

THE ATTORNEY GENERAL

THE SECRETARY OF THE INTERIOR

THE SECRETARY OF AGRICULTURE

THE SECRETARY OF ENERGY

THE ADMINISTRATOR OF THE ENVIRONMENTAL PROTECTION  AGENCY

 

SUBJECT: Temporary Withdrawal of All Areas on the Outer Continental Shelf from Offshore Wind Leasing and Review of the Federal Government’s Leasing and Permitting Practices for Wind Projects

 

Section 1.  Temporary Withdrawal of Areas.  Consistent with the principles of responsible public stewardship that are entrusted to this office, with due consideration for a variety of relevant factors, including the need to foster an energy economy capable of meeting the country’s growing demand for reliable energy, the importance of marine life, impacts on ocean currents and wind patterns, effects on energy costs for Americans –- especially those who can least afford it –- and to ensure that the United States is able to maintain a robust fishing industry for future generations and provide low cost energy to its citizens, I hereby direct as follows:

Under the authority granted to me in section 12(a) of the Outer Continental Shelf Lands Act, 43 U.S.C. 1341(a), I hereby withdraw from disposition for wind energy leasing all areas within the Offshore Continental Shelf (OCS) as defined in section 2 of the Outer Continental Shelf Lands Act, 43 U.S.C. 1331.  This withdrawal shall go into effect beginning on January 21, 2025, and shall remain in effect until this Presidential Memorandum is revoked.

To the extent that an area is already withdrawn from disposition for wind energy leasing, the area’s withdrawal is extended for a time period beginning on January 21, 2025, until this Presidential Memorandum is revoked.

This withdrawal temporarily prevents consideration of any area in the OCS for any new or renewed wind energy leasing for the purposes of generation of electricity or any other such use derived from the use of wind.  This withdrawal does not apply to leasing related to any other purposes such as, but not limited to, oil, gas, minerals, and environmental conservation.

Nothing in this withdrawal affects rights under existing leases in the withdrawn areas.  With respect to such existing leases, the Secretary of the Interior, in consultation with the Attorney General as needed, shall conduct a comprehensive review of the ecological, economic, and environmental necessity of terminating or amending any existing wind energy leases, identifying any legal bases for such removal, and submit a report with recommendations to the President, through the Assistant to the President for Economic Policy.

Sec. 2.  Temporary Cessation and Immediate Review of Federal Wind Leasing and Permitting Practices.  (a)  In light of various alleged legal deficiencies underlying the Federal Government’s leasing and permitting of onshore and offshore wind projects, the consequences of which may lead to grave harm — including negative impacts on navigational safety interests, transportation interests, national security interests, commercial interests, and marine mammals — and in light of potential inadequacies in various environmental reviews required by the National Environmental Policy Act to lease or permit wind projects, the Secretary of the Interior, the Secretary of Agriculture, the Secretary of Energy, the Administrator of the Environmental Protection Agency, and the heads of all other relevant agencies, shall not issue new or renewed approvals, rights of way, permits, leases, or loans for onshore or offshore wind projects pending the completion of a comprehensive assessment and review of Federal wind leasing and permitting practices.  The Secretary of the Interior shall lead that assessment and review in consultation with the Secretary of the Treasury, the Secretary of Agriculture, the Secretary of Commerce, through the National Oceanic and Atmospheric Administration, the Secretary of Energy, and the Administrator of the Environmental Protection Agency.  The assessment shall consider the environmental impact of onshore and offshore wind projects upon wildlife, including, but not limited to, birds and marine mammals.  The assessment shall also consider the economic costs associated with the intermittent generation of electricity and the effect of subsidies on the viability of the wind industry.

(b)  In light of criticism that the Record of Decision (ROD) issued by the Bureau of Land Management on December 5, 2024, with respect to the Lava Ridge Wind Project Final Environmental Impact Statement (EIS), as approved by the Department of the Interior, is allegedly contrary to the public interest and suffers from legal deficiencies, the Secretary of the Interior shall, as appropriate, place a temporary moratorium on all activities and rights of Magic Valley Energy, LLC, or any other party under the ROD, including, but not limited to, any rights-of-way or rights of development or operation of any projects contemplated in the ROD.  The Secretary of the Interior shall review the ROD and, as appropriate, conduct a new, comprehensive analysis of the various interests implicated by the Lava Ridge Wind Project and the potential environmental impacts.

(c)  The Secretary of the Interior, the Secretary of Energy, and the Administrator of the Environmental Protection Agency shall assess the environmental impact and cost to surrounding communities of defunct and idle windmills and deliver a report to the President, through the Assistant to the President for Economic Policy, with their findings and recommended authorities to require the removal of such windmills.

(d)  The Attorney General may, as appropriate and consistent with applicable law, provide notice of this order to any court with jurisdiction over pending litigation related to any aspect of the Federal leasing or permitting of onshore or offshore wind projects or the Lava Ridge Wind Project, and may, in the Attorney General’s discretion, request that the court stay the litigation or otherwise delay further litigation, or seek other appropriate relief consistent with this order, pending the completion of the actions described in subsection (a) or subsection (b) of this section, as applicable.

This memorandum shall be implemented consistent with applicable law and subject to the availability of appropriations. 

This memorandum is not intended to, and does not, create any right or benefit, substantive or procedural, enforceable at law or in equity by any party against the United States, its departments, agencies, or entities, its officers, employees, or agents, or any other person. You are authorized and directed to publish this memorandum in the Federal Register.

 

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#108 洋上風力発電と漁業 海外の経験 米国 丁抹オーステッド 洋上風力で更に減損2,643億円  北海道機船漁業協同組合連合会内 一般社団法人北洋開発協会 原口聖二

2025-01-21 16:15:54 | 日記

 

2025年01月21日

北海道機船漁業協同組合連合会内 一般社団法人北洋開発協会 原口聖二

[#108 洋上風力発電と漁業 海外の経験 米国 丁抹オーステッド 洋上風力で更に減損2,643億円]

①洋上風力発電が本当にCO2削減に貢献するのか、②洋上風力発電事業自体が再エネ賦課金だのみの不採算事業であり漁業分野を含め満足な補償等に対応がなされるのか、③政府が責任をもったMSP(海洋空間計画)を設定すべきではないのか、④政府がベースラインをしっかり作るような漁業影響調査を指導すべきではないのか。

日本での先行する欧米の洋上風力発電の漁業分野との共栄、相乗効果等の成功体験は、ほとんどが開発事業者による切り抜き発信で、実際に漁業分野の情報にアクセスしていくと様々な問題が報告されている。

世界中の漁業者は共通に、洋上風力発電プロジェクトについて、自らが知らない間に選定地が決まって唐突に説明会が始まり、漁業当局に十分なヒアリングを行うことなく、他の部局が主導する地方自治体の前傾姿勢による拙速な取り組みが行われ、事業開発者から漁業分野の科学的知見を理解しようとしない姿勢を感じていると指摘している。

一方、新型コロナウイルスのパンデミックを発端とするサプライチェーンの混乱は、ウクライナ紛争で一段と深刻化しており、輸送コストや原材料費の高騰、金利の上昇、そして、インフレにより、風力発電事業者の利益が圧迫され、内容が悪化しており、このような環境で、漁業分野を含め満足な補償等に対応がなされるのか、はなはだ疑問な状況が伝えられている。

2025年1月20日、世界最大のデンマーク洋上風力発電開発会社“オーステッド”(Orsted)は、米国でのプロジェクトにおける更なる減損を発表した。

今回の減損総額は121億デンマーク・クローネ(17億ドル:2,643億円)としている。

“オーステッド”は、減損の原因として金利、サプライチェーン、および「市場の不確実性」を指摘している。

この発表は、2023年の米国における洋上風力発電プロジェクトでの284億デンマーク・クローネの減損に続くもので、これも金利上昇とサプライチェーンの混乱が原因とされており、“オーステッド”の戦略について更なる疑問が生じる可能性が高い。 

これは、ドナルド・トランプが米国大統領に就任した数時間後に発表された。

トランプは選挙運動中に大統領就任「初日」に洋上風力発電プロジェクトを中止すると公約していた。

米国ホワイトハウスは同日のプレス・リリースで、トランプのエネルギー政策は「我々の自然景観を劣化させ、米国のエネルギー消費者に役立たない大規模風力発電所へのリースを終了する」と言及している。

“オーステッド”は2023年11月、ニュージャージー州沖の2つのプロジェクトを放棄すると発表し、予想を上回る284億デンマーク・クローネの減損で株主を驚かせた。

同社は事業立て直しを目指し、昨年2024年2月に配当金の支払いを停止し、最大800人の雇用削減を行い、ノルウエー、スペイン、ポルトガルの洋上風力発電市場から撤退、中核分野に注力すると発表していた。

“オーステッド”の株価はこの12カ月間で約20%下落、環境関連株への関心が最高潮に達した2021年1月の最高値から約77%下落している。

 

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ロシア 表中層トロール漁船 世界記録9.3万トン 北海道の1割相当を1隻で漁獲 日刊水産経済新聞(株式会社水産経済新聞社様著作権許諾番号R07-1004)

2025-01-21 12:44:50 | 日記

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寡占化が進むロシア極東漁業 370万トンの1/3を20隻で生産  リポート 北海道機船漁業協同組合連合会 原口聖二

2025-01-21 12:12:22 | 日記

2025年01月21日

リポート 北海道機船漁業協同組合連合会 原口聖二

[寡占化が進むロシア極東漁業 370万トンの1/3を20隻で生産]

昨年2024年、ロシアの漁獲量は488万トンを超え、この内370万トンを極東海域が占めた。

さらにスケトウダラ、ニシン、イワシ・サバ等を中心に、極東海域の漁獲の約1/3を次の上位20隻が占め、寡占化の進捗を指し示す結果となった。

報告担当者(原口聖二)は、投資目的漁獲割当の導入とM&Aが背景にあることを指摘する。

上位20隻の漁船タイプ、船名、年間漁獲量、船主等の情報は次のとおりとなっている。

①MRKT“ピョトル・ペルヴィ”(МРКТ «Петр 1») 93,540.6トン

 シグマ・マリン・.テクノロジー«Сигма Марин Технолоджи» 社

②MRKT“エロフェイ”(МРКТ «Ерофей») 84, 671.5 トン

シグマ・マリン・.テクノロジー«Сигма Марин Технолоджи» 社

③MRKT“セルゲイ・ボチカリョフ”(МРКТ «Сергей Бочкарев») 81, 011.4 トン

シグマ・マリン・.テクノロジー«Сигма Марин Технолоджи» 社

④BMRT“カピタン・カイゼル”(БМРТ «Капитан Кайзер») 70, 764.9 トン

ノレボ «Норебо»社

⑤MRKT“ボリス・トロフィメンコ”(МРКТ «Борис Трофименко») 67, 175.8トン

ノレボ «Норебо»社

⑥BMRT“メカニック・コフトゥン”(БМРТ «Механик Ковтун») 60, 987.6トン

ノレボ «Норебо»社

⑦BMRT“カピタン・ヴドヴィチェンコ”(БМРТ «Капитан Вдовиченко») 59,698.6トン

ルスカヤ・ルイボァプロムシェレンナヤ・カンパニヤ「ロシア漁業会社」«РРПК»社

⑧BMRT“ウラヂミル・リマノフ”(БМРТ «Владимир Лиманов») 57,789.7 トン

ルスカヤ・ルイボァプロムシェレンナヤ・カンパニヤ「ロシア漁業会社」«РРПК»社

⑨ST“ウラヂミル・ビリュコフ”(СТ «Владимир Бирюков») 56,864トン

オケアン・ルイブ・フロート«Океанрыбфлот»社

⑩MRKT“ソリダルノスチ” (МРКТ«Солидарность») 56,134.1トン

ノレボ «Норебо»社

⑪MRKT“ウラヂミル・スタルジンスキー”(МРКТ «Владимир Старжинский») 53,963.トン

ノレボ «Норебо»社

⑫BMRT“メカニック・シゾフ”(БМРТ «Механик Сизов») 52,217.6トン

ルスカヤ・ルイボァプロムシェレンナヤ・カンパニヤ「ロシア漁業会社」«РРПК»社

⑬BMRT“メカニック・マスラク”(БМРТ «Механик Маслак») 52,066.9トン

ルスカヤ・ルイボァプロムシェレンナヤ・カンパニヤ「ロシア漁業会社」«РРПК»社

⑭ST“ゲオルギ・メシェリャコフ” (СТ«Георгий Мещеряков»)48,471.7トン

オケアン・ルイブ・フロート«Океанрыбфлот»社

⑮RKTS“カピタン・オレイニチュク”(РКТС «Капитан Олейничук») 39,497.7トン

ルスカヤ・ルイボァプロムシェレンナヤ・カンパニヤ「ロシア漁業会社」«РРПК»社

⑯RKTS“パヴェル・クタホフ”(РКТС «Павел Кутахов») 38,509.2トン

ギドロストロイ«Гидрострой»社

⑰RTMK-S“アレクサンドル・コサリョフ”(РТМК-С «Александр Косарев») 37,812.1トン

ギドロストロイ«Гидрострой»社

⑱BMRT“オストロフ・エトロフ”(БМРТ «Остров Итуруп») 36,233.2 トン

ギドロストロイ«Гидрострой»社

⑲RS“ギッテ”(РС «Гитте») 35,452トン

ギドロストロイ«Гидрострой»社

⑳RKTS“カピタン・カレスノコフ”(РКТС «Капитан Колесников») 35,451.7トン

ギドロストロイ«Гидрострой»社

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