ダニエル・ハーディングがLSOを振るというので、楽しみにしていた演奏会です。ハーディングの指揮は数年前に、主任指揮者を務めるマーラー室内管弦楽団と来日した時に初めて聴きました。若さと情熱的な指揮に大感動でした。今日も最初のシューマンから、雄大で情感豊かな音楽を聞かせてくれました。
今日の大ヒットは、2曲目のシベリウスのバイオリン協奏曲の独奏者フランク・ペーター・ツィンマーマン。彼も、2007年の12月に日本でN響と共演したのを聴いています(アランギルバート指揮、ベルグ バイオリン協奏曲)。曲自体に余りなじみがなかったこともあって、どんな演奏だったかもあまり記憶に残っていないのですが、きょうの彼のバイオリンは素晴らしかったです。動きに派手なところがなく、正確かつ抒情性豊かに歌い上げるという感じでした。非常に好感度の高い雰囲気を持ち合わせた人のように見受けました。
聴衆の第拍手に応えてアンコールもやってくれました。パガニーニとVariation(変奏曲)という単語しか聞き取れなかったのですが、素人の私にもわかるバイオリンテクニックを駆使した曲で、聴衆を魅了してくれました。
最後のブラームスは圧巻。2番の優雅さと重厚さの双方を兼ね備えた演奏で、LSOの管楽器と弦楽器のバランスのとれたハーモニーの特色が余すことなく発揮されていたように思います。期待通りの演奏会で、大満足でした。
今日の独奏者、フランク・ペーター・ツィンマーマン
指揮のダニエル・ハーディング。この人は指揮棒を使いません。
London Symphony Orchestra/Daniel Harding
5 July 2009 / 19:30
Barbican Hall
Schumann Overture: Manfred, Op 115
Sibelius Violin Concerto
Brahms Symphony No 2, Op 73
Frank Peter Zimmermann violin
Daniel Harding conductor
London Symphony Orchestra
※2009年7月8日追記 ガーディアン紙の批評です
LSO/HardingBarbican, London ★★★★☆
Tim Ashley guardian.co.uk, Tuesday 7 July 2009 22.15 BST Article history
Daniel Harding has emerged as an exceptional Brahms interpreter in the last year, so it was perhaps appropriate that he should close the London Symphony Orchestra season with the Second Symphony. As we've come to expect, Harding is immaculate in his ability to negotiate the complex relationship between feeling and form in Brahms. Even so, this was an unusually volatile interpretation of a work that has been variously described as "pastoral", "autumnal" and "sunny". The first movement was taut and surprisingly tense. The passion in the adagio was underscored by a weighty implacability, and the finale had an almost violent elation more commonly associated with Beethoven or Mahler.
Yet what most people will probably remember from this concert is not Brahms, but Sibelius's Violin Concerto with Frank Peter Zimmermann as soloist. Sibelius's mix of high-voltage emotion and structural compression again suits Harding exceptionally well.
Zimmermann, meanwhile, is elemental in this work, like some monumental force of nature that sweeps aside anything in its path. Sibelius, at times, demands something other than beauty, and Zimmermann allowed his tone to become abrasive. He maintained a remarkable intensity and drive, even in the triple-stopped reflections of the slow movement. Everyone was knocked sideways by it, and Zimmermann gave us Paganini's Variations on God Save the Queen as an encore, which was as witty as the Concerto was ferocious.
Harding's choice of opening work was Schumann's brooding, unstable Manfred Overture, with which he wasn't entirely at ease. The opening was solid rather than depressive, and Harding took a while to establish the requisite mood of manic unease. The LSO's playing, superb elsewhere, was less assured here, with momentary slips in ensemble intruding on the music's flow.