ジャケ写のビザールギター(日本ビクター製)に惹かれてジャンクレコードコーナーから救出した1枚。ペラジャケ見開き綴じブックレット付きのそこそこの豪華仕様。しかしながら、明らかにリリース当時(1966年)に流行りはじめたスキーブームの便乗レコードで、6ページに亘る解説書はスキーについての解説(スキーの楽しみ方のエッセー、スキー用語集、スキー・モンキーの踊り方、スキーのエチケット集、スキーバカンス用品プレゼント告知)だけで、演奏のザ・バディーズについては一切触れられていない。曲はアメリカのサーフギターインストとビーチボーイズ風のヴォーカルナンバーが半々、B級感たっぷりで大好物。レコード・レーベル面をよく見ると作曲クレジットのMike CurbとKim Fowleyの名前を発見!マイク・カーブは60年代にサイドウォーク~カーブレコードを立ち上げ西海岸ロック・シーンを席巻したプロデューサー、キム・フォーリーは70年代にランナウェイズのマネージャーとして知られることになるプロデューサーで、60年代にノベルティ・ソングやカルト・ロックを数多く手がけた奇人。このザ・バディーズも両者が手掛けた匿名バンドのひとつで、ファズの王様と呼ばれるデイヴィー・アランがギター、バディ・ホリーの死後にクリケッツのヴォーカルを務めたジェリー・ネイラーがヴォーカルという由緒正しいB級アメリカンガレージポップである。本国アメリカでは『Go Go With The Buddies』『The Buddies & The Compacts』(ともに65)の2枚のサーフロックアルバムをリリースした。その中に「Ski City U.S.A.(あこがれのスキー・バカンス)」と「Ski Jump(恋のスピード・ダッシュ)」というスキー絡みの曲があったので、日本のスキーブームに当て込んで売り出されたのだろう。2枚のアルバムからの選曲の本作『レッツ・ゴー・スキー・バカンス』にはスキー関係の曲はこの2曲だけ。それ以外はサーフィン、ホットロッド、スケートボート・ナンバーばかり。元々実体のないバンドだから文句を言えた義理ではないが、遥か極東のNIPPONで、自分たちがでっち上げたエレキ・インストがスキーブームの名の下で宣伝されて、スキー板やチョコレートが当たる抽選券付で販売されている事実を知ったらマイク・カーブは訴えたかもしれない(彼はのちに政治家になった)。一方国内外のB級ガレージ/サイケ・ファンにとってはスキーブーム便乗レコードに大好物のサーフィンナンバーが満載だとは思いもよらないだろう。その意味では筆者がDiscogsにも載っていないこのLPを救出したことは幸運に違いない。
そもそも筆者がエレキギターを弾きたいと思ったきっかけはラジオで聴いたベンチャーズの「10番街の殺人」だった。当時ジョン・デンバーやビーチ・ボーイズといったアメリカンポップスを好んでいたが、ベンチャーズのストレートなビートと歪んだギターに全く異なる「ヤバさ」を感じたのである。当時住んでいた金沢には滅多に外国のミュージシャンが来ることはなく、唯一ベンチャーズが毎年金沢公演を行い、街中にポスターが貼られていたことも思い出す。当然ながら不良の音楽のコンサートに親が連れて行ってくれることはなかった。その後中学生になってキッスやエアロスミス、ジョニー・ウィンターなどのアメリカン・ハードロックを知り、さらに1977年(中3)に東京へ引っ越してからパンクロックに衝撃を受けることになった。その頃にはギターインストバンドは逆にダサく感じるようになっていた。その後ガレージパンクやサイケデリックロックにハマったことで、Davie Allan & The Arrowsをはじめとするファズ度高めのサーフギターバンドには興味を持ったが、本家のベンチャーズやそのフォロワーには惹かれることはなかった。
Stefan Goldmann & .es / At A Moment’s Notice
シュテファン・ゴルドマン&ドットエス / 一瞬の知らせ
CD/DL:The Wormhole – WHO#20
Stefan Goldmann: electronics (tracks 1 and 3), electric guitar (track 2).
Takayuki Hashimoto: alto saxophone, shakuhachi, harmonica, guitar (track 3).
Sara: piano, percussion (track 3).
1. 29-09-2019
2. Echoes Of An Era
3. 12-07-2012 (featuring .es)
Produced by Stefan Goldmann. Mastered by Phil Julian, August 2020.
Track 1 recorded live at Cafe OTO, London, by Adam Matschulat. Written and mixed by Stefan Goldmann. Track 2 written, recorded and mixed by Stefan Goldmann. Track 3 recorded live at Nomart Gallery, Osaka. Written by Takayuki Hashimoto, Sara Dotes and Stefan Goldmann.
彼世から此世へ一瞬で伝わるリアルミュージックの置き土産
シュテファン・ゴルドマン Stefan Goldmannは1978年ドイツ・ベルリン出身。電子音楽の作曲家、演奏家、DJ。テクノからダンス公演の音楽、映画のサウンドトラックまで幅広い音楽を手がける。2007年にレコードレーベル「Macro」を共同創設しヨーロッパのテクノ/ハウス/エクスペリメンタル系のアーティストをリリース、また、電子音楽の美学についての論文や本を出版している。2012年にドイツのゲーテ・インスティテュート主催の「アーティスト・イン・レジデンス」というプログラムで京都に3か月間滞在し、ライヴ・制作活動を通して日本のアーティストと交流した。その後も何度か来日している。
このアルバムは即興ユニット・ドットエス.esとのコラボレーションを含む最新作で、イギリスのカセット専門レーベルThe TapewormのサブレーベルThe Wormholeからのリリース。ゴルドマンは2010年にThe Tapewormからアルバム『Haven't I Seen You Before』をリリースして以来、レーベルのコンピや主催ライヴでコラボしている。自分のレーベルMacroではテクノ/エレクトロニカ的なプログラムされた反復ビートを持つサウンドが中心だが、本作はスポンテニアスな瞬時の反応(即興と言ってもいいかもしれない)により創造されたパフォーマンスを収録している。
Track2「Echoes Of An Era(時代の残響)」は、2010年の『Haven't I Seen You Before』のレコーディング・セッションの未発表テイクで、ギターによるインプロヴィゼーションを編集したドローン/アンビエント作品。重層的にオーヴァーラップするギターノイズが、空間を拡張させるリヴァーブとミニマルなループにより、聴き手を浮遊する電子音響の真っただ中へ誘い込む。ささくれた雑音の摩擦熱が、酩酊と覚醒が満ち引きするエクスタシーへ導く。
Track3「12-07-2012」は2012年7月12日大阪ギャラリーノマルに於けるゴルドマンとドットエス .es=橋本孝之+saraとの共演ライヴ音源。同年7月14日から9月5日までギャラリーノマルで開催された「PEKE展」(7回7組によるトークセッションと展覧会)のプレ・イベントとして開催されたライヴイベントで、.esとゴルドマンそれぞれの単独ライヴの後に、3人の共演が行われた。レーベルのプレスリリースには“事前の予告無しに観客の面前で共演が告げられ、数秒後にスタートした。この急場にゴルドマンは『Haven't I Seen You Before』の音楽サンプルをロードアップして、ディレイで時間とピッチをずらしながら音を放射し、三者の会話を生み出した”と書かれている。果たして本当にゴルドマンが共演のことを事前に知らされていなかったのかどうかは分からないが、ここで聴ける三人のコラボレーションには迷いや躊躇は全くない。金属的なエレクトロニクスがギャラリーのナチュラルエコーで輪郭が曖昧になり霧と化して会場を包み込む中、鋭角的な橋本のサックスが霧笛のように切り裂き、saraのピアノが雨粒となって弾ける。ゴルドマンのパーカッシヴな重低音とピアノの打音が共鳴し合い、狭い画廊に無限のサウンドスケープを現出させる。靄で霞んだ残響のど真ん中に虫食い穴を穿つ橋本のフラメンコギター。反復する電子音とパーカッションが近づく足音となって急接近。ハーモニカの警告にもかかわらず、三者入り乱れてホワイトアウト、恵みの雨が降り注ぐ。波のように引いていく三つの音の去った後に肥沃な大地が残された。
当時の音源を使ったアルバムをリリースしたい、というオファーがシュテファン・ゴルドマンから橋本孝之に届いたのが2020年8月。その際にトリオセッションの音源を聴いて、今聴いても面白いということで快諾した。それから1年経ち、2021年8月にリリースのニュースが届いたが、すでに橋本は他界しており、それを知らなかったゴルドマンは大変驚き残念がっていたという。まるでタイムカプセル、もしく遅れて届いた孤独のメッセージ(Message In A Bottle)だろうか?
「ワームホール (wormhole)」とは、時空構造の位相幾何学として考えうる構造の一つで、時空のある一点から別の離れた一点へと直結する空間領域でトンネルのような抜け道である。あの世の橋本からこの世の我々の元へ届けられたこのアルバムがその名もThe Wormholeというレーベルからリリースされた事実に、いつまでも「運命への挑戦(A Challenge to Fate)」を続けなければならない我が宿命を再確認するのみである。
なお2012年9月1日「PEKE展」の最終回“Sound or Visual -耳の勝ちか目の勝ちか”に於いて、ドットエス .esと美川俊治の初共演ライヴが開催されたことも付け加えておきたい。
Q:『Dieu Poulet』のコンセプトは何ですか?私は「ノアの方舟」「天地創造」「動物の謝肉祭」などを連想しました。
A:『Dieu Poulet (訳すとGod Chicken)』には特別なコンセプトはありません。しかし『Waiting in the toaster』の作曲がグレゴワールひとりだったのに比べて、今作は何人かが作曲しています。みんなオーケストラのメンバーです。
●VBETOのユニークな活動のひとつ トゥビフリ・ウォーク LA BALADE DU TOUBIFRI
VBETOの18人のミュージシャンが完全にアコースティックで、公園、庭園、畑、ブドウ園、廃工場、町の中心部などどこへでも出かけて行って演奏する“音楽の散歩”。
まずメンバーがいくつかのグループに分かれて観客と一緒に散策し、最後に全員集まって大きな野外コンサートを開催するという趣向。
Among the many unique albums on ESP Disk, "Burton Greene Quartet" (ESP 1024 / 1966), by acclaimed pianist Burton Greene, is one of my favorites.
I first encountered this album in 1982 at a used record sale at a university co-op. For some reason, there were a lot of free jazz and avant-garde rock records in the inexpensive 500 yen (US$5) section, and this album was one of the dozens of records I bought with great pleasure. I was fascinated by the dandy cover photo, and when I put the needle down, I was grabbed by the first track "Cluster Quartet", in which all musicians rushed forward in a cocooning manner. Having played the alto saxophone myself, I was only interested in saxophonists in the jazz field, but on this album, I was more interested in the Gary Cooper-like keyboard player than saxophonist Marion Brown. The piano is overlaid with strange metallic sounds, which suddenly turn into percussive blows and chain-dragging noises. I think my love of object noises may have started with this prepared piano. I also found the same pianist's name on "Patty Waters Sings" (ESP 1025 / 1966) by singer Patty Waters, which I bought at the same time. I shuddered at the gentleness of the piano that accompanied Patty's gasping "Black...Black...Black...Black," which occupied the entire B-side, like a spirit behind her.
Since then, the name Burton Greene has been on my version of the "NWW List," but the name has become even more deeply etched in my mind when I learned of the "The Burton Greene Affair", an episode I read about in an essay by Jin-ichi Uekusa. The poet and writer Amiri Baraka (then known as Leroi Jones), writing in Down Beat in 1966, described Greene's performance with Marion Brown and Pharaoh Sanders in 1964 as "overwhelmed by black musicians, self-loathing, and frustrated.
I couldn't believe that Greene, who played more powerfully than Marion Brown on the ESP records, had such a past. I later found out that the article was written from a racist point of view of a black supremacist, but it certainly ignited my enthusiasm for Greene, who continues to go above and beyond in his radical acts of expression, even in the face of slander.
"The Burton Greene Trio / On Tour" (ESP 1074 / 1968), the second leader album of ESP (you can hear a lot of his signature "piano harp" playing inside of piano. "Patty Waters / College Tour" (ESP 1055 / 1966) ; The Burton Greene Trio only appears on one track, but their performance is undoubtedly the highlight of the album), "Presenting Burton Greene" (Columbia CS 9784 / 1968) ;This was the first record to use the Moog synthesizer in improvised jazz. In the liner notes on the Japanese edition at the time, Music critic Yozo Iwanami subtly praised the album, saying, "Those who know the pain will make progress," referring to the Burton Greene affair, "Burton Greene Ensemble / Aquariana" (BYG 529.308 / 1969) ; a work of in which Burton's chanting of "Hare Krishna - Hare Rama" can be heard as his oriental taste in full bloom. However, records from the 1970s onward were hard to find in Japan, and I felt frustrated that I couldn't promote them even if I wanted to, so I ended up unfollowing him for a while.
It's been a long time since I've heard Burton Greene's name (20+ years?). Green (and bassist Tjitze Vogel) backed Patty Waters at Cafe Oto in December 2017. Unfortunately, a near miss prevented me from seeing the show, but the following year Cafe Oto digitally released the live album, "Patty Waters / 6.12.17" (OTOROKU 118 / 2018) [see Disc Review], and it was so amazing that Patty was, of course, very happy. But most of all, I regretted missing the opportunity to see Burton Greene live. I found out that Greene left the U.S. for Europe in 1969, settled on a houseboat in Amsterdam, and has been actively working there, releasing nearly 100 albums so far. In addition to jazz and improvised music, he has been active in contemporary music, synthesizer solo, East-West Trio with sitar player, and Klezmokum and Klez-Edge, a klezmer music ensemble. Not only in Japan, but probably in the U.S. as well, it must not be known that "that" Burton Greene continues to make such rich music. If he had released his works on famous labels such as ECM, or ICP based in Amsterdam he lived, the situation might have been different, but I am sure there are many fans like me who feel the chivalry and love for Green who did not do so.
Last year, in the midst of the first emergency declaration of the COVID-19 disaster in Japan, I suddenly decided to write "A Personal Essay on Burton Greene", and contacted Burton Greene himself via. Facebook. He told me story that Amiri Baraka had apologized directly for the racist portrayal of the "The Burton Greene Affair," the story about the Free Form Improvisation Ensemble he had formed with Alan Silva and others in 1964, and that he would burn a CDR and send it to me if I wanted the sound files (I was too modest to ask for it). All these episodes are detailed in his autobiography "Memoirs of a musical "pesty mystic": Or, from the ashcan to the ashram and back again" (Cadence Jazz Books) published in 2001, he said. I had planned to do a formal interview with him when his new album came out, but I somehow forgot to contact him after the new year, and more than half a year has passed since then. In the middle of August this year, I received a mail magazine from overseas and was surprised to read "Rest in peace Burton Greene and Sonny Simmons". I found out that Burton Greene had died in Amsterdam on June 28 at the age of 84. I was completely unaware of this. My deepest apologies for my injustice.
Sonny Simmons (sax, d. April 6, 2021), Milford Graves (ds, d. February 12, 2021), Giuseppi Logan (sax, fl, d. April 17, 2020) and Henry Grimes (b, d. April 15, 2020)...these ESP allies are waiting for him in heaven. In heaven, a superb version of Free Form Improvisation Ensemble with Burton Greene (p) may have been formed, and they may be playing ultra wildly. Couldn't we ask a psychic to listen to the performance? Couldn't I record it by ESP (extrasensory perception) and release it as a pirate record/CD? These are just a few of the chimeras - strange ideas that have been swelling in my mind.
1. Sexe !
2. Les anciens humains
3. Le costume
4. Range ta chambre : blucafete
5. Bleant
6. Aigue : Bossa aigue
7. Lune
8. Waiting for lips
9. Dieu Poulet
10. Tell me
Production : La Grande Expérimentale - www.toubifri.com
Enregistré en juillet et septembre 2020 Studio Rouge (Rivolet), Studio Supadope (Lyon), Les Subsistances (Lyon)
Prise de son et mixage : Franck Choko Rivoire
Mastering : Jérôme Rio
Et quand tout le monde chante, ça fait des choeurs !
Images : Lola Roubert
artwork : Bruno Belleudy
Cet album est dédié à Grégoire Gensse.
We are freedom, we are Toubifri !
Up and coming French Orchestra aiming for Freedom through Maximum Experimentation
"The Very Big Experimental Toubifri Orchestra" (VBETO) is an 18-piece big band based in Lyon, France. As "Toubifri" is French pronunciation for "To Be Free", the group's name means "an orchestra aiming for freedom through maximum experimentation". The orchestra was founded in 2006 with pianist Grégoire Gensse as its artistic director. As the name suggests, the orchestra's policy is to "push music to the limit". Gensse was 20 years old at the time. The ages of the members have not been disclosed, but from the photos and videos I've seen, it seems that they are all up-and-coming musicians of the same generation. Perhaps the band was formed mainly by music school students in Lyon, I guess.
They made their debut in 2014 with the album "Waiting In The Toaster". Their world, which opens with the slogan "We are freedom, We are Toubifri!", is an amalgam of avant rock (Frank Zappa, Henry Cow)/French prog (Gong, Magma)/chamber rock (Univeral Zero, Art Zoyd) and big band jazz from Glenn Miller, Duke Ellington and Count Basie to Sun Ra Arkestra, Globe Unity and Shibusa Shirazu. In 2015, the band appeared at Rock In Opposition (RIO), the biggest international festival of avant-garde rock, which made them known to core prog fans in Japan. Just when it seemed that the band would continue to expand its activities, leader Gregoire Gensee suddenly passed away in April 2016. However, the band continued to collaborate with the chanson singer Loïc Lantoine, which was in process of creating the album, and toured France for 50 dates between 2017 and 2018, releasing the collaborative album "Loïc Lantoine & The Very Big Experimental Toubifri Orchestra / Nous" was released in October 2017. The album is a double-disc set of studio and live recordings. To be honest, the French talking style vocals are a bit difficult for Japanese people, but VBETO's unpredictable sound is proof of their extraordinary talent. They were well received in France, and the concert tour continued until May 2019.
After the collaboration with Lantoine, being faced with the fact that they had lost their musical director, and they might have wondered and struggled whether they could survive as a big band. Then, suddenly, the threat of the COVID-19 strucked. In the midst of this extreme situation, where they were forbidden to go out and meet people, let alone to perform concert, they must have agreed that this was no time to dwell on their problems. In September 2020, after the pandemic had subsided a bit, the band united in a studio in Lyon to record their first new album in four years, "Dieu Poulet". Dedicated to the late Grégoire Gensse, the album is the latest version of the 18-member band's "Declaration of Experimental Freedom," with a new structure, new musicality, and new ideas. The cover, reminiscent of Noah's Ark with its collage of animal illustrations, is both surreal and humorous. The word "expérimentale" has a serious, stoic, and difficult image, but at the core of VBETO's expression is an oversized "humour". There is none of the dark dampness of a laboratory. Under the blue sky just like in the front cover, the sun is shining brightly, and a musical procession unfolds like le carnaval des animaux. There is no need to frown just because it is avant-garde. Even children can enjoy saying "Experiment is fun!". That's the spirit of "Toubifri".
THE VERY BIG EXPERIMENTAL TOUBIFRI ORCHESTRA / Dieu Poulet
M1 "Sexe!" has an epic funk beat which reminds me of the world of the film "The Lion King" and a massive chorus work that will uplift your mind into heaven with elation. In M2 "Les anciens humains", the polyrhythmic vocalization and the layers of the horn section create a dreamy floating feeling. In M3 "Le costume", the meticulously arranged chamber music turns into an improvisational battle between trombone and trumpet. The foul trick leads directly into the slapstick suite of M4 "Range ta chambre : blucafete". The dizzying change of the scene is like a musical without words. Saying "Ça va?", the interlude-like small piece M5 "Bleant" takes you into the second half of the album.
The solemn performance in M6 "Aigue : Bossa aigue" sounds like a requiem. M7 "Lune" is a minimalist music led by a gentle drone. The vibraphone and bassoon duet sings a fantasy of the moon world. M8 "Waiting for lips", which begins with a fading electronic sound, is a deep ballad in slow motion. The drumming in the deep reverb is fantastic. The album's title number, M9 "Dieu Poulet (God of Chickens)," is a cheerful carnival with calypso-like rhythms. The instrumentalists swing around like a French version of "Chōjū-giga" (Scrolls of Frolicking Animals, 12th century Japanese traditional art). The last song, M10 "Tell me," is a heavenly ballad reminiscent of Robert Wyatt. The overlapping chorus are just beautiful. After the song ends, there is silence for a while, but don't miss the energizing message at the end. This album is full of surprises and joy, like the creation of heaven and earth in 60 minutes. I would like to thank the chicken gods that I found them.
The Very Big Experimental Toubifri Orchestra - Sexe ! - 2019
I previously wrote about The Dorf from Essen, Germany as an avant-garde big band from Europe [See Disc Review]. The Dorf pursues the ultimate stoicism with no sound change for almost 50 minutes, while VBETO's performance is based on astonishing laughter. The presence of these two contrasting groups dialectically proves the arrival of an era in which we can loudly proclaim, "Three Cs(*) are the essence of musical expression!".
*Three Cs:
Closed spaces with poor ventilation
Crowded places with many people nearby
Close-contact setting such as close-range conversations
sara (.es)、灰野敬二、美川俊治、大國正人 (kito-mizukumi rouber)、内田静男、川島誠、橘田新太郎+谷川寛 (The Sound Wearhouse)
コロナ禍が続く中、以前のように自由にコンサートを開催することが難しい状況ではあるが、これからも橋本君が喜び驚くような“とんでもない”演奏が、いろんな場所で繰り広げられていくことは間違いない。それを確信させる演奏会だった。
Concert for Taka~橋本孝之君に贈る演奏会 2021/08/01 公園通りクラシックス