ドイツのベルリンで毎年1,2月に開催されているCTMフェスティバルは2021年はパンデミック・バージョンとしてオンラインにて開催されている。その配信プログラムの中で、2019年にシンガポールで開催された灰野敬二&ジ・オブザーヴァトリーのコラボライヴ『AUTHORITY IS ALIVE』の映像がストリーミング配信される。ライヴストリーミングは現地1月26日(火)21:55、日本時間27日(水)5:55amと早朝だが、アーカイブが残るのでCTM Festival Official SiteまたはYouTubeChannelでいつでも視聴可能。
CTMフェスティバル(CTM Festival)について:
1999年に設立された、ドイツのベルリンで毎年開催される音楽と映像のイベント。当初はエレクトロニック・ミュージックを中心に開催されていたが、現在では「Festival for Adventurous Music and Art」の旗印のもと、幅広いジャンルをカバーするように進化してきた。音楽プログラムに加え、ワークショップ、アートインスタレーション、パネルディスカッション、上映会、プレゼンテーションなど、音楽とメディア文化の最新の芸術的、技術的、経済的発展を紹介するプログラムが多数開催される。
CTMが他の多くのフェスティバルと異なるのは、電子・デジタル文化における音楽の社会的役割にスポットを当てている点である。フェスティバルをはじめ、年間を通じてCTMがキュレーションする様々なイベントを通じて、新しいテクノロジー、現代アート、歴史的視点、社会的課題などを背景に、最新の音楽の潮流を反映させている。
開催にあたっては毎年テーマを掲げている:2018年:Turmoil(混乱)、2019年:Persistence(永続性)、2020年:Liminal(閾値)。
CTM2021のテーマはTransformation(変換、変容) パンデミックが私たちのつながりの手段と理解を変える中、CTM 2021「トランスフォーメーション」は、この特別な時代に芸術文化が直面する課題に対応することを目的としています。冬のロックダウン期間中に行われるこの100%オンライン版は、新しいデジタル・フォーマットを試し、つながりを促し、継続的な芸術活動を支援し、重要な対話に参加するという重要な継続性を維持しながら、適応する方法を見つけようとする試みです。音楽コミュニティはどのようにして、新しい、より支持される文脈と公平な存在に向けて変容する方法を見つけられるのでしょうか?遠隔地での創作とパフォーマンスの可能性を探求するストリーミング・パフォーマンスやトランス/ローカルな特別コミッション、没入型のマルチプレイヤー3D展示とフェスティバルスペースであるCTMサイベリア、マインクラフトのクラブマトリョーシカとクラブクアランタネのバーチャル会場で自宅にレイヴをもたらすバーチャルクラブナイト、ハックラボ、CTM Discourseトークシリーズ、CTM Radio Labコミッションなど、第22回目のプログラムは他にもたくさんのものがあります。この実験的なアプローチで、音楽とアートを遠隔地でも集団でも一緒に楽しむことができます。未知の世界を切り拓き、変容の中に一体感を見いだしていきましょう。
CTM Festival 2021 Welcomeメッセージより
KIDILL 2021AW collection
2021年1月19日~24日(日)に開催されるParis Fashion Week MENSWEAR FALL-WINTER 2021-2022(パリ・コレクション)用の動画撮影を兼ねたファッションブランドKIDILLの2021-22年秋冬コレクション「Desire」のランウェイショー。会場は東雲鉄鋼団地内のコンテンポラリー・アート&フォトの大型施設。高い天井のだだっ広い空間に鉄骨の櫓とランウェイ用のセットが組まれ、その正面に灰野敬二の演奏スペースが設置された。ハイワット三段積x2台、マーシャル三段積x1台、アンペグ・ベースキャビネットx1台。聳え立つアンプの壁は、15年以上前に灰野が率いる不失者が年1,2回8時間に亘る長時間ライヴを開催していた法政大学学生会館大ホールのステージセットを彷彿させる。また、2011年に新木場スタジオコーストで開催されたロックフェスI'LL BE YOUR MIRRORでのテントステージに灰野が出演した時に、あまりの爆音で近隣住民から「爆弾が落ちた」と通報があったと噂される(実際に数km離れた新木場駅で灰野のギターの爆音が聴こえたという)伝説のライヴと同じセッティングだという。
⇒I'll Be Your Mirror@新木場スタジオ・コースト 2011.2.27 (sun)
DD Revival(SoundCloud)
80年代日本地下音楽の最大の謎と呼ばれてきたカセットレーベル「DD.Records」のレア音源が聴けるSoundCloudチャンネル。小樽出身、山梨東部富士五湖地方在住の楽器職人にして仮想民族音楽無国籍バンドLake of Madderのリーダーであるdaddybear氏が主宰、DD.Recordsの中核アーティストの一人でもあった氏が所有する音源の中から厳選したレア音源を公開している。2021年1月18日現在で23トラック公開されているが、今後も徐々にアップされる予定。無名のミュージシャンによるエレクトロニクス、テクノ、ニューウェイヴ、ミュージックコンクレート、即興、ノイズといった様々なスタイルが混在するDD.Recordsは、世界的にも類をみない日本地下音楽の深淵と豊潤さを証明するレーベルである。将来的には、他のDD.Recordsアーティストも参加して包括的なアーカイブを作ろうという動きもあるというから楽しみだ。
その他のDD.Records音源入手先 ●YouTube
2019年にアメリカのBitter Lake Recordingsから2枚組コンピレーションLPがリリースされたJUMAのリーダーであり、DD.Recordsから40作近い作品をリリースしているK.Yoshimatsuのアルバムの多くは、Yoshimatsu自身のYouTubeチャンネルでフルで公開されている。
2020年の著書『デュシャンが私の弁護士(Duchamp Is My Lawyer)』の中で、ゴールドスミスはUbuWebの歴史を語り、その制作の動機や、芸術作品がどのようにしてアーカイブ化され、消費され、オンラインで配信されているかを説明している。ゴールドスミスは、自身の経験やさまざまな専門家へのインタビューに基づいて、UbuWebが著作権の問題をどのようにナビゲートしているか、またUbuWebが前衛的な構成や歴史に挑戦している方法を説明している。また、本書は他の「シャドウ・ライブラリー(著作権を無視して学術論文や文化的データへのアクセスを可能にするデータベース)」の成長を描き、UbuWebの目的、美学、エトスを反映した作品を持つアーティストについても言及している。ゴールドスミスは、今日のネットカルチャーの象徴であるNetflix、Amazon、Spotifyなどと対比させて、UbuWebの使命をフリーカルチャー運動へのコミットメントと、幅広い芸術作品へのアクセスを提供することであると結論付けている。
Kenneth Goldsmith ケネス・ゴールドスミス(1961年生まれ)はアメリカの 詩人・批評家。UbuWebの創立編集者であり、自らが教鞭を取るペンシルベニア大学でPennSoundの編集長を務めている。1995年から2010年6月までWFMUで毎週ラジオ番組を担当 。Fidget(2000)、Soliloquy(2001)、Day(2003)、および彼のアメリカの三部作、The Weather(2005)、Traffic( 2007)、およびSports(2008)など10冊の詩集を出版。エッセイ本、Uncreative Writing: Managing Language in the Digital Age(非創造的な執筆:デジタル時代の言語の管理)(2011)の著者でもある。2013年、ニューヨーク近代美術館の最初の桂冠詩人に任命された。(Wikipediaより)
Electronic Panorama: Paris, Tokyo, Utrecht, Warszawa (1970)
Ivo Malec – Spot 1:35
Luc Ferrari – Visage V 10:32
Guy Reibel – 2 Variations En Étoile 16:42
Bernard Parmegiani – Ponomatopées 6:15
Bernard Parmegiani – Générique 1:15
Pierre Schaeffer / Pierre Henry – Bidule En Ut 2:00
Ivo Malec – Dahovi II 7:15
Pierre Schaeffer – Étude Aux Allures 3:28
François Bayle – Solitioude 2:15
Jaap Vink – Screen 7:30
Milan Stibilj – Rainbow 3:25
Frits Weiland* – Textuur 4:16
Jacob Cats – Lux 3:35
Alireza Maschayeki* – Shur 5:12
Luctor Ponse – Radiophone 3:22
Jos Kunst – Expulsion 9:00
Gottfried Michael Koenig – Funktion Blau 6:11
Toshiro Mayuzumi – Mandara 6:20
Maki Ishii – Kyoō 13:15
Minao Shibata – Improvisation 9:32
Makoto Moroi – Shōsanke 13:20
Krzysztof Penderecki – Psalmus 5:05
Andrzej Dobrowolski – Musique Pour Bande Magnétique Et Hautbois Solo
Arne Nordheim – Solitaire 12:00
Włodzimierz Kotoński – Microstructures 8:02
Bogusław Schaeffer – Symphonie
Label: Philips – 6526 003-06
Series: Prospective 21e Siècle –
Format: 4 × Vinyl, LP, Compilation Box Set
Country: France
Released: 1970
Groupe De Recherches Musicales De L'O.R.T.F.
Recorded at Groupe de Recherches Musicales de l'O.R.T.F. (Paris, France), Studio voor Elektronische Muziek (Utrecht, The Netherlands), Studio of Radio NHK, (Tokyo, Japan), Studio Eksperymentalne Polskie Radio (Warszawa, Poland).
世界各国で緊急事態宣言(State of Emergency)が発令されており、テレビのニュースはその話題で持ち切りだ。緊急!緊急!と言われ続けると感覚がマヒしてしまい、どうでもよくなってくる。そんな緊急呆けの頭を切り替えるべく、「エマ―ジェンシ―(緊急)」を歌った曲やバンドを集めてみた。ジャンル的にもポップ、ロック、ジャズ、メタル、パンク、レゲエと幅広いので飽きずにエマージェンシー状態を楽しめるに違いない。
日本のハワイアン、ムード歌謡の第一人者、和田弘とマヒナスターズ(Wada Hiroshi & His Mahina Stars)は1954年に結成され、1957年にムード歌謡としてデビューした。マヒナとはハワイ語で「月」を意味する。同じ1957年にアメリカのジャズ・ピアニスト、サン・ラが『Jazz By Sun Ra Vol. 1』でTransitionレーベルからデビューした年である(のちに『Sun Song』としてDelmarkレーベルから再発された)。「月」のマヒナと「太陽」のサン・ラが同じ年に地上に登場したという事実に驚く人も多いかもしれない。そういえばステージ左側にメンバーから離れてスチールギターを弾く和田弘の姿が、下手のピアノからアーケストラのメンバーに指示を出すサン・ラのように見えてこないだろうか。
地下アイドルとしての阿部薫/Kaoru Abe as an Underground Idol(後半)
剛田武 Takeshi Goda
Kaoru Abe, who became a concept
After graduating from university in 1986, my mind shifted to the rock band I was playing in, and my interest in free jazz and improvised music waned. With the indie boom and the band boom, minor musicians and amateur bands with D.I.Y. activities expanded their activities, but the focus was on rock and pop music, and free jazz and improvised music never saw the light of day. Even in the Heisei era (1989~), when the world was in the midst of the bubble economy, improvised musicians and seekers had no choice but to live in poverty or turn to funk and rock to take advantage of the boom.
Then, in 1989, Kaoru Abe's unreleased live CD "LAST DATE 8.28,1978" and a book "Memoirs of Kaoru Abe" were suddenly released. This triggered a huge wave of Kaoru Abe's publications: "KAORU ABE SOLO LIVE AT GAYA Vol.1-10", 10 CD series of live recordings at Hatsudai "Gaya" in 1990, "STUDIO SESSION 1976.3.12" in 1992, and "Mata no Hi no Yume Monogatari (A Story of a Dream for Another Day) - Solo.1972.1.21" from PSF in 1994. Much later, in 1998, a treasured live videos were released from Cafe Passe-Tamps in Fukushima. The rush of Kaoru Abe's releases reminds me of the confusion that arose after Jimi Hendrix's death in 1970, when many unreleased recordings were released by various labels. However, the difference between Kaoru Abe and Jimi Hendrix is the fact that Abe's works were generally supported by the pure love of their creators.
Kaoru Abe - No.1
阿部薫 1977.9.24 福島「パスタン」
The apex of the reevaluation boom which was driven by a sense of loyalty akin to self-sacrifice, ignoring profit and loss, and wanting to preserve for the world the performances of a beloved, unfortunate musician in his earlier days, was the 1995 film "Endless Waltz". The film, in which popular punk poet Machizo Machida played a roll of Kaoru Abe and depicted Abe's fierce love affair with Izumi Suzuki, was regarded as the Japanese version of Sid & Nancy (an 1986 British film about the short but radical love affair between Sex Pistols bassist Sid Vicious and his girlfriend Nancy Spungen) and caused a sensation even among young people who were not familiar with jazz or improvised music. As a result, "Kaoru Abe" became more than a saxophonist, but a "concept", and now, decades after his death, he has become a symbol of improvised music not only in Japan but also in the world.
Endless Waltz (1995) Trailer
SID AND NANCY - Official Trailer - 30th Anniversary Edition
Examples of the conceptualization of Kaoru Abe:
1. When I play a record of freaky saxophone to underground music lovers who are not familiar with jazz, they usually ask, "Is this Kaoru Abe?". To them, "crazy saxophone = Kaoru Abe," and the names of other saxophonists are seldom mentioned. For guitar, it is Derek Bailey, not Masayuki Takayanagi.
2. Kaoru Abe's name can be an exemption. No matter how much frowning you get for your haphazard performance, you can usually get away with it by saying that it is an expression dedicated to Kaoru Abe. Whether it is good or bad is another matter.
3. The image of Kaoru Abe as a freak, mentally unstable, speed freak, and drug addict is accepted around the world as a sign of an "Anti-Hero". Therefore, Kaoru Abe is the "outlaw who died young" of the Japanese music world, the only one who can compete with overseas die-young jazz and rock legends such as Charlie Parker, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Sid Vicious, Ian Curtis, and Kurt Cobain.
Jimi hendrix - wild thing, Live at Monterey Pop festival, 1967
Joy Division - Love Will Tear Us Apart [OFFICIAL MUSIC VIDEO]
Kaoru Abe as an underground idol
"Idol" refers to "a person or thing that is worshipped," "a target of longing," and "a person who has enthusiastic fans". In the Japanese entertainment industry, an "idol" is defined as "a person who shares the process of growth with fans and is active because of the appeal of their very existence," and is often associated with the image of "many fans who are in love and enthusiastically support them". It is said that the first person to be called an idol in Japan was the actress and butoh dancer Matsuko Ashita, who was the star of the Moulin Rouge Shinjuku Theater from the early Showa period to the postwar period. In the 1960s and 1970s, with the advent of the television age, the term "idol" became more common. While the traditional term "Star" was used to describe a person who was perfect in both appearance and art, "Idol" did not have to be 100% perfect, and were characterized by their individuality, immaturity, and friendliness. However, Idols until 1990s, who make maximum use of mass media to appeal to the public, were considered sacred and out of reach of the general public, and were the object of one-way admiration by their fans.
明日待子 上海の街角で
In the mid-2000s, a new image of idols was born with the appearance of "Idols you can meet = AKB48". Through daily live events and contact events such as handshake meetings and Tokuten-kai (special offers), the idols have created a devoted following called "Otaku" and are constantly devising new ways to attract people and surprise them so that they do not get bored. The niche music genres such as metal, punk, shoegaze, progressive rock, noise and electronica are incorporated to appeal as individuality. They release their music on CDs, downloads, streaming, YouTube, etc., but instead of aiming for the top of the charts in terms of sales, they aim to increase the number of people at their shows and to perform at larger venues, especially at the Nippon Budokan. They became to be called "Underground Idols" or "Live Idols". However, the activities of idols, to which they devote their adolescence, coincide with the time when they make decisions about their future life plans. It is difficult to live forever singing and dancing. At some point, "graduation", retirement from idol activities, is bound to happen. Knowing in advance that this will not last forever, the complicity of idols and otaku is to act out a pseudo-romance for a limited time.
でんぱ組.inc 武道館決定の瞬間。
Let's take a look back at the life of Kaoru Abe. Since he made his debut at the age of 19 at "Oreo" a jazz venue in Kawasaki, he has devoted himself to performing and released only two leader albums, "Kaitaiteki Koukan (duo with Masayuki Takayanagi)" and "Mort À Crédit" during his lifetime. The few but devoted followers were all born out of fascination with Abe's live performances. The devotion of his followers, consisting not only of general audiences but also of critics, live house owners, musicians and cultural figures, is evident in the recurrence phenomenon supported by love discussed earlier and in the passion of the writings in this book. I don't need to reiterate that Abe had a less than perfect (and even annoying) character, including in his personal life. The accumulation of the mixed feelings of acquaintances, friends, family members, fans, and all those who were involved with him is as richly aromatic as the chokingly hot smell of the underground idol scene. The amazing technique he acquired by practicing the saxophone to achieve a speed that others cannot catch up with is a self armament that is common to "楽曲派 gakkyoku-ha (music-oriented) idols" who try to differentiate themselves with their special musicality. His fickleness in being late to concerts and sometimes even skipping them is a technique of "病み yami (sick) idols" who try to attract attention by revealing the darkness in their hearts, saying "I want to escape," "I want to die," and "Everybody die. In other words, Kaoru Abe had unconsciously anticipated the way underground idols should be.
Kaoru Abe - Mort A Credit 1995 CD1 & CD2 (Full Album)
It is interesting to note that while many of the main sites of underground idols are underground live houses, many of the venues for Kaoru Abe's free jazz performances were located on the upper floors of buildings such as New Jazz Hall in Shinjuku, Gaya in Hatsudai, Ayler in Sapporo, Goodman in Ogikubo, Kid Ailack Art Hall in Meidaimae, Pulcinella in Shibuya, and Minor Cafe in Kichijoji. If it was free jazz that inherited the old saying, "Fools and smoke go up high", it was underground idols hid beneath the ground, saying "I want to crawl under a rock", attracted by the gravitational pull of the underground. I guess the reason why Kaoru Abe, the link between the two groups, went on to a Mort À Crédit or slowly death was probably because he lost his place in neither of the loft nor the underground. Aside from the performance itself, his insistence on speed, "I want to have a sense of speed that exceeds the seasons," could be said to be an expression of his desire to free himself from the gravity of the "place/field". It is the collective consciousness of human beings that creates the "place/field". For Abe, who has always been a solitary performer, the peer pressure of the collective was an unbearable enemy of his existence. However, unlike the underground idols who knew they had an expiration date, Abe's self-consciousness could only continue to stare into an eternal hell. The only way to end his torment was to graduate from his underground idol activities as "Kaoru Abe," in other words, to be liberated from this world. There was no future for Kaoru Abe, the underground idol who was born too early. If he were born in the age of social networking services, he could have simply deleted his SNS account and then "graduated" completely from his virtual idol life.
Kaoru Abe No Future 阿部薰没有未来 at CRY IN PUBLIC, 15 November 2019
Considering the fact that there is a noise band called Kaoru Abe No Future in Beijing, it would not be surprising to see an underground idol taking over the concept of Kaoru Abe. In fact, there is even an idol song inspired by "Sid & Nancy" (" Nancey" by 爆裂女子 -Burst Girl-), so it may not be a dream to see a day when an idol influenced by "Endless Waltz" debuts with a song called "なしくずしの死 Nashikuzushi No Shi (Japanese title of Mort À Crédit)" or "Death of a Narcissist".