The Golden Age Of Rally
A must-see exhibition that’s a passionate, loving tribute to the greatest rally cars of all time.
ラリーの黄金時代
史上最高のラリーカーへの情熱と愛情に満ちたトリビュート、必見の展覧会です。
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It all started with an X1/9, albeit a rather special one.
That’s because it was the fortuitous discovery and subsequent restoration of the X1/9 Group 4 prototype he raced with Clay Regazzoni in the 1974 Giro D’Italia that spurred Luigi “Gino” Macaluso (European Rally Champion in 1972 with Raffaele Pinto and the Fiat 124 Abarth, later a successful entrepreneur in the horology sector) to build over the years an outstanding collection including the most important rally cars of all time.
それは、特別なX1/9から始まった。
1974年のジロ・デ・イタリアでクレイ・レガツォーニと走ったX1/9グループ4プロトタイプの偶然の発見とその後のレストアが、ルイジ "ジーノ "マカルーソ(ラファエレ・ピントとフィアット124 アバルトで1972年にヨーロッパラリーのチャンピオン、後に時計業界で成功した起業家)を駆り立て、あらゆる時代の最も重要なラリーカーを含む優れたコレクションの構築に何年にもわたって貢献してきたからである。
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Following his death in 2010, his family took care of the collection and, in 2018, established in his memory the “Fondazione Gino Macaluso Per L’Auto Storica” to spread the culture of vintage racing and sports cars and pay tribute to those who gave their contribution to motorsport.
Turin’s Museo Nazionale Dell’Automobile, better known as the “MAuto,” is now hosting a temporary exhibition curated by the Fondazione Gino Macaluso, titled “The Golden Age Of Rally” that will run until May of 2023.
It is a passionate, loving tribute to three decades of rallying history starting from the mid-60s, when the discipline saw its popularity spike following the Mini Cooper’s successes, up until the early 1990s and the end of Lancia’s involvement in the sport.
Speaking of Lancia, it shouldn’t be surprising that the Turinese brand features heavily in this exhibition, starting from the Fulvia HF 1600 that took part in the 1970 Safari Rally. The grueling African marathon required a unique car set-up, which included a prominent tubular bull-bar able to withstand accidental impacts with large wild animals.
トリノの国立自動車博物館(MAuto)では、ジーノ・マカルーソ財団のキュレーションによる「ラリーの黄金時代」展が開催されています。
ミニ・クーパーの活躍でラリー人気が急上昇した60年代半ばから、ランチアの参戦が終了する90年代初頭までの30年間のラリーの歴史に、情熱と愛情を込めてオマージュを捧げているのだ。
ランチアといえば、1970年のサファリラリーに参加したフルヴィアHF1600を筆頭に、トリノのブランドが大きくクローズアップされるのは当然だろう。アフリカの過酷なラリーでは、大型野生動物との衝突に耐えられるよう、チューブ状のブルバーが目立つなど、独自のセッティングが要求された。
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But an exhibition about rallies cannot do without a Stratos sporting the iconic Alitalia livery. Interestingly, the car on display started life as a Stratos Turbo Gr.5 for the 1976 Giro D’Italia and only later became a rally car, driven by Raffaele Pinto in the 1977 Montecarlo and Sanremo rallies.
Lancia’s against-the-odds triumph versus Audi in the 1983 championship is undoubtedly one of motorsports history’s most extraordinary tales. It’s represented by a gorgeous 037 Evo 2 driven by the late Attilio Bettega in the 1984 season, pitted against the Quattro that won the 1982 Sanremo rally with Stig Blomqvist at the wheel.
しかし、ラリーに関する展覧会では、アリタリアの象徴的なカラーリングをまとったストラトスを欠かすことはできません。興味深いことに、展示車両は1976年のジロ・デ・イタリアに参戦したストラトス・ターボGr.5から始まり、1977年のモンテカルロとサンレモのラリーでラファエレ・ピントがドライブしたラリーカーとなったのである。
1983年、ランチアはアウディに勝利し、モータースポーツ史に残る快挙を成し遂げました。1984年、故アッティリオ・ベッテガがドライブした037エボ2が、1982年のサンレモラリーでスティグ・ブロムクヴィストがドライブして優勝したクワトロと競り合うシーンは、その代表的な例といえるでしょう。
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All the cars on display, including the fearsome Delta S4 Group B, are genuine racers painstakingly restored to their “works” specification. Some, like the Delta Integrale 16v driven by Didier Auriol in the 1990 Sanremo rally, are actual rally winners.
デルタS4グループBを含む展示車両はすべて、ワークス仕様に丹念にレストアされた生粋のレーシングカーです。1990年のサンレモラリーでディディエ・アウリオルがドライブしたデルタ・インテグラーレ16vのように、実際にラリーで優勝した車両も展示されています。
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A personal favorite, however, must be the Delta Evo from the 1992 Safari: apart from a few bodywork repairs following a racing accident, its livery and fittings remain just as they were at the finish line in Nairobi.
レース中の事故によるボディーの修理はあったものの、カラーリングや装備はナイロビでゴールしたときのままである。
The “MAuto” has been hosting some truly excellent exhibitions over the last few years, but we can safely say “The Golden Age Of Rally” stands head and shoulders above all previous efforts.
The care that went into each vehicle’s presentation, from the graphics to the lighting, clearly demonstrates the first-hand involvement of the Macaluso family, their love for the cars and what they represent.
「MAuto」はここ数年、素晴らしい展示会を開催してきましたが、「The Golden Age Of Rally」はその中でも頭一つ抜きん出た展示会であると断言できます。
グラフィックから照明に至るまで、各車両のプレゼンテーションには、マカルーソ一家が直接携わり、車両とそれを象徴するものへの愛情がはっきりと表れています。
引用サイト:https://medium.com/roadster-life/the-golden-age-of-rally-32847d544ec1
~DeepLで翻訳しました~
日本語訳はありませんが同じ内容(たぶん 汗;)の動画です。
The Golden Age Of Rally