Alfa 156: 5 Things You Didn't Know
アルファ156 あなたの知らない5つのこと
Launched in 1997 to worldwide acclaim, the Alfa Romeo 156 needs no introduction. Its combination of stunning looks, brilliant handling, and lusty engines, plus a very successful racing career, made the 156 one of Alfa's greatest commercial successes.
1997年に発売され、世界中で絶賛されたアルファロメオ156は、今さら説明するまでもないでしょう。圧倒的なルックスと卓越したハンドリング、そしてパワフルなエンジンの組み合わせ、さらにレースでの大成功により、156はアルファの商業的成功のひとつとなりました。
One - Lightweight materials
The Alfa 156 was, at launch, one of the production cars that utilized the highest number of magnesium components. The dashboard carrier, steering column support, steering wheel frame, and front seats' frames were all made of this material, leading to significant weight savings. For example, the magnesium seat frame weighed four kg less than a conventional one.
1 -軽量化素材
アルファ156は、発売当時、マグネシウム製部品を最も多く使用した市販車のひとつであった。ダッシュボードキャリア、ステアリングコラムサポート、ステアリングホイールフレーム、フロントシートのフレームなど、すべてこの材料が使われており、大幅な軽量化につながっている。例えば、マグネシウム製のシートフレームは、従来のものに比べて4kgの軽量化を実現した。
Two - Call me Juliet
During much of the Alfa 156's design phase, the people working on the project started referring to it using the iconic "Giulietta" nameplate, which appeared on sketches and even full-size mock-ups.
However, this clashed with the naming conventions used for the rest of Alfa's range. Hence, the Fiat group's management chose the rather less inspiring 156 instead, in continuity with the marque's recent past.
2 - ジュリエットと呼んで
アルファ156の設計段階において、プロジェクトに携わる人々は、スケッチやフルサイズのモックアップに登場するアイコンである「ジュリエッタ」という名称を使い始めた。
しかし、これはアルファの他の車種に用いられているネーミング・コンベンションと相容れないものであった。そこでフィアットグループの経営陣は、これまでのアルファの流れを汲み、あまり刺激的でない「156」という名前を選んだ。
Three - From Thailand with love
At the turn of the Millennium, the Alfa 156 was at the peak of its popularity in Italy and abroad. To increase its market penetration in south-east Asia, Alfa Romeo took advantage of Fiat's ties with General Motors to assemble the 156 saloon in the GM plant of Rayong in Thailand. However, local 156 production lasted only two years, between 2002 and 2004, with only a few hundred cars made.
3 - タイより愛をこめて
2000年代初頭、アルファ156はイタリア国内外での人気が絶頂期にあった。アルファロメオは、東南アジアでの市場浸透を図るため、フィアットとゼネラルモーターズの提携を利用し、タイのラヨーン工場で156サルーンの組み立てを行うことになった。しかし、156の現地生産は2002年から2004年の2年間だけで、生産台数はわずか数百台であった。
Four - A blast from the past
Alfa Romeo interiors had often been kind of an afterthought, but the 156 was out to change that. In a nod to the marque's 1960s models, the gear lever of the 156 was placed further forward and in a more upright position than usual. This caused quite some consternation among Fiat's ergonomists, though, who believed the effort needed to change gear would then be unacceptably high.
Cunningly, Alfa's interior stylists invited the ergonomists to have some fun driving a 1970 GT Junior. They must have appreciated, as from then on, that gear lever positioning ceased to be a problem and went into production as intended.
4 - 過去からの脱却
アルファロメオのインテリアは、ともすれば後回しにされがちだったが、156はそれを変えようとした。1960年代のアルファロメオを意識して、156のギアレバーは通常よりも前方に配置され、よりアップライトなポジションになった。しかし、フィアットの人間工学担当者は、ギアチェンジに必要な力が許容できないほど大きくなってしまうと考え、大いに戸惑った。
そこで、アルファのインテリアスタイリストは、人間工学の専門家たちに1970年型GTジュニアのドライビングを楽しんでもらうことにした。その結果、ギアレバーの位置は問題なくなり、意図したとおりに生産されるようになったのです。
Five - The stillborn GTAm
Presented at the Bologna Motor Show in December 2002, this black beauty caused quite a stir but was soon forgotten, as it never made production. Developed by N-Technology, the outfit that raced the 156 in the European Touring Car Championship, the GTAm aimed at transferring some of the racing car's technology into a road car.
Powered by a 3.5 liters Busso V6 producing a claimed 300 HP at 6800 Rpm, the 156 GTAm had composite bonnet and fenders, 19" wheels, adjustable shocks, and larger Brembo brakes. Unfortunately, the Fiat group had much bigger problems than putting such a low-volume enthusiasts' special into production, so it remained a one-off. It currently resides in the Alfa Romeo Museum's reserve collection.
5 - 死産となったGTAm
2002年12月、ボローニャモーターショーで発表されたこのブラックビューティーは、大きな反響を呼んだが、生産されることはなく、すぐに忘れ去られた。欧州ツーリングカー選手権で156を走らせたN-Technologyが、レーシングカーの技術をロードカーに転用することを目的に開発したモデルである。
3.5リッターのブッソV6を搭載し、300馬力/6800rpmを発揮する156GTAmは、ボンネットとフェンダーを一体化し、19インチホイール、調整可能ショック、大型ブレンボ製ブレーキを装備していた。残念ながら、フィアットグループはこのような少量生産のエンスージアスト向けスペシャルカーを生産するよりもはるかに大きな問題を抱えており、この車はワンオフにとどまった。現在はアルファロメオ・ミュージアムのリザーブコレクションに収められている。