Buckle up, as you're about to learn about the secret story of the Moto Guzzi engine designed for the Fiat 500.
フィアット500のために設計されたモトグッツィのエンジンの秘話をご紹介します。
Boom and Bust
Our story begins sometime in the late 1950s. Italy was going through a period of explosive economic growth, during which more and more people each year could afford to buy Fiat's new small cars, the 600 and the 500.
But, although the country as a whole was doing very well for itself, the same couldn't be said about the Italian motorcycle industry, which had to all but reinvent itself.
Up to that point, Moto Guzzi and the rest of the Italian motorbike industry's "bread and butter" had been small-displacement 'bikes bought by those who could not afford an automobile: a market that, following the average Italian's increased living standards, was quickly drying up.
ブームとバスト
物語は1950年代後半から始まる。イタリアは爆発的な経済成長を遂げ、フィアットの新型小型車600や500を購入する余裕も年々増していた。
しかし、国全体は好調でも、イタリアの二輪車産業はそうはいかず、自己改革を余儀なくされていた。
それまで、モトグッツィをはじめとするイタリアの二輪車産業は、自動車を買えない人たちが買う小排気量のバイクを糧としてきたが、イタリア人の生活水準が上がり、その市場は急速に枯渇しつつあったのである。
Working for the future
The idea was to somehow lure Fiat into offering a special, sporty version of the 500 equipped with engines supplied by Moto Guzzi.
Designed to mount straight onto the Fiat's standard flywheel and gearbox, the initial version of the 500cc Guzzi v-twin had a single chain-driven central camshaft and roof-type combustion chambers with parallel valves. Cooling air was provided by an axial fan on the crankshaft and a sheet metal cowling that directed the flow onto the cylinders and heads.
Following a successful trial period using Carcano's Fiat 500, the project picked up momentum around 1960, when the engine was redesigned with hemispherical combustion chambers, and its displacement was increased to 550cc first, then 600cc in 1961.
Fitted with a 34 mm double-choke Weber carburetor, the Moto Guzzi engine produced 27HP at a heady 6000Rpm: it may not sound like much, but it was a substantial increase over the regular Fiat 500D engine, rated at 17HP at 4400 Rpm.
未来に向けた取り組み
モトグッツィの技術部門は、エンジニアのジュリオ・チェーザレ・カルカーノを筆頭に、会社の将来のために新しい製品や事業を模索することになった。
これは、モトグッツィが供給するエンジンを搭載したスポーティな500の特別仕様車として、フィアットを誘い出すためのものだった。
フィアット標準のフライホイールとギアボックスにそのまま搭載できるように設計された500ccグッツィVツインの初期型は、チェーン駆動のセントラルカムシャフト1本とルーフ型燃焼室、パラレルバルブを備えていた。冷却空気はクランクシャフト上の軸流ファンとシートメタルカウリングでシリンダーとヘッドに供給された。
カルカーノ社のフィアット500を使った試作が成功した後、1960年頃からプロジェクトが活発化し、半球状の燃焼室を持つエンジンに再設計され、排気量もまず550ccに、1961年には600ccに拡大されることになった。
34mm径のダブルチョーク・ウェーバーキャブレターを搭載し、27馬力/6000rpmの出力を発揮するモトグッツィエンジンは、フィアット500Dの17馬力/4400rpmを大きく上回った。
High hopes
At this point, Moto Guzzi's project had caught the eye of the motoring press, with the company openly discussing the idea of supplying between 10 to 40 engines a day to Fiat for a mooted high-performance derivative of the 500 capable of over 135 Km/h.
By 1963, a new and improved version of Guzzi's v-twin was running at the factory's bench, producing up to 32HP at 6000Rpm and performing so well once fitted to a Fiat 500D to convince Moto Guzzi's patron Enrico Parodi to finally get in touch with Fiat's boffins.
大きな期待
この時点で、モトグッツィのプロジェクトはモータージャーナリストの目に留まり、同社は、時速135kmを超える500の高性能派生モデルのために、1日に10~40基のエンジンをフィアットに供給するというアイデアを公然と議論していた。
1963年には、グッツィのVツインの改良型が工場のベンチで稼働し、6000rpmで最大32馬力を発生した。フィアット500Dに搭載されると、モトグッツィの後援者エンリコ・パロディがついにフィアットの技術者と接触するほど優れた性能を発揮した。
Thanks, but no thanks
Fiat tested the prototype for three months, after which it was returned to Moto Guzzi with a positive note about the car's performance, but...
...nothing else.
With Karl Abarth already covering the market for go-faster Fiat derivatives with great success, it's fair to assume that Fiat's management had zero interest in dealing with Moto Guzzi, whose engine project was then consigned to the dustbin of history.
ありがとう、でも遠慮します。
フィアットはプロトタイプを3ヶ月間テストした後、車の性能に関するポジティブなメモとともにMoto Guzziに返送した。
それ以外には何もない。
カール・アバルトがすでにフィアットの派生車種を成功させていたため、フィアットの経営陣はモトグッツィとの取引にまったく興味を示さず、エンジン・プロジェクトは歴史のゴミ箱に捨てられたと考えるのが妥当であろう。
2 日前
I think the best engine from Guzzi would have been the fabulous 500-V8 drive from 1957- racingbike.
72 CV at 12.000 rpm would have turned the slow "Cinquecento" from a nice little street flea to a beasty king of the road in the 50 / 60ies.
The Guzzi reached a top speed of 275 km/h ( 1957 !!! ) so the little car should certainly reach at least 200 km/h
Imagine you´re driving your Alfa Romeo Giulia and you are overtaken by a very fast "Cinquecento"... and you aren´t
2日前
グッツィの最高のエンジンは、1957年のレーシングバイクに搭載された素晴らしい500-V8ドライブだったと思う。
72CV/12,000rpmは、50年代から60年代にかけて、のろまな「チンクエチェント」を、小さな街角のノミから野獣のような道路王へと変身させたことでしょう。
グッツィの最高速度は275km/h(1957年!!)でしたから、この小さな車は少なくとも200km/hに達するはずです。
アルファロメオ・ジュリアを運転していたら、とても速いチンクエチェントに追い越された......そして、彼についていけなくなった......と想像してください。
Hugo Bloemers
3 日前
A lovely "what if" story. Sadly we will never know. If it would have happened, those cars would have been very sought after today.
ユーゴ・ブローマーズ
3日前
素敵な「もしも」の物語。悲しいことに、私たちは知る由もありません。もしそうなっていたら、その車は今頃とても人気があったことでしょう。
2輪から4輪メーカーへ躍進したホンダを思い出しました・・
Nick Makes & Breaks Stuff
2 日前