Dr.Horiiのひとりごと

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GUIDE: ALFA ROMEO 156 GTA

2022-08-26 22:55:49 | 雑記帳

Background
To replace the mid-range 155 (Type 167), Alfa Romeo launched the all new 156 (Type 932) at the Frankfurt Motor Show in September 1997.

The 156 was the latest in a long line of highly rated Alfa Romeos built for the compact executive market. It was initially offered with choice of inline four cylinder 16 valve single overhead camshaft twin spark engines of between 1.6 and 2-litres. There was also an entry-level 8 valve 1.9-litre inline four, an inline five cylinder 8 valve diesel motor and the range-topping 2.5-litre dual overhead camshaft 24 valve ‘Busso’ V6.

Unlike its predecessors, the 156 used a front-wheel drive layout, something not universally welcomed by dedicated Alfisti who regarded rear-wheel drive as sacred.

Nevertheless, thanks to its handsome styling, impressive performance and a high level of build quality, the 156 was generally very well received and went on to win the 1998 European Car of the Year award.

背景

アルファロメオは、ミドルレンジの155(タイプ167)の後継車として、1997年9月のフランクフルトモーターショーで新型の156(タイプ932)を発表した。

156は、コンパクト・エグゼクティブ市場向けに製造され、高い評価を得てきたアルファロメオの長い歴史の中で、最も新しいモデルである。当初は1.6リッターから2リッターの直列4気筒16バルブ・シングルオーバーヘッドカムシャフト・ツインスパークエンジンが用意されていた。また、エントリーレベルの8バルブ1.9リッター直列4気筒、直列5気筒8バルブディーゼル、レンジトップの2.5リッターデュアルオーバーヘッドカムシャフト24バルブ「ブッソ」V6も用意されていた。

先代とは異なり、156は前輪駆動レイアウトを採用した。後輪駆動を神聖視する熱心なアルフィスティからは歓迎されなかった。

しかし、ハンサムなスタイリング、印象的なパフォーマンス、高いレベルの品質が評価され、156は1998年のヨーロッパ・カー・オブ・ザ・イヤーを受賞することになった。

Alfa Romeo offered the 156 in two body styles: a four-door Saloon and five-door Station Wagon (Sportwagon).

Cars were produced at the Fiat Group factory in Pomigliano d’Arco, Naples.

Four years after the 156 debuted, Alfa Romeo made a surprise addition to the line up when they unveiled a new flagship variant at the Frankfurt Motor Show in September 2001.

The 156 GTA was an Italian rival to BMW’s M3 and the AMG Mercedes-Benz C-class. Each car was hand-built on a dedicated production line and incorporated a wide range of performance enhancements. Most notably, the suspension, brakes, steering and wheels were all uprated, a trick engine was hooked up to a beefier transmission and an array of sporty body parts were installed.

The GTA moniker stood for Gran Turismo Allegerita. Alfa Romeo had first used the GTA tag back in 1965 for an Autodelta-designed Giulia Sprint-based homologation special created for the Group 2 Touring Car category.

アルファロメオの156は、4ドアサルーンと5ドアステーションワゴン(スポーツワゴン)の2つのボディスタイルで展開された。

生産はナポリのポミリアーノ・ダルコにあるフィアットグループの工場で行われた。

156のデビューから4年後、アルファロメオは2001年9月のフランクフルトモーターショーで新たなフラッグシップモデルを発表し、ラインアップにサプライズを与えた。

156GTAは、BMWのM3やAMGメルセデス・ベンツCクラスに対するイタリアのライバルだった。専用の生産ラインで1台1台ハンドビルドされ、さまざまな性能向上が図られた。サスペンション、ブレーキ、ステアリング、ホイールはもちろん、エンジンとトランスミッションも強化され、ボディにもスポーティなパーツが装着された。

GTAとは、グランツーリスモ・アレゲリータの略である。アルファロメオがGTAのタグを初めて使ったのは、1965年、グループ2ツーリングカーのカテゴリーで、アウトデルタデザインのジュリア・スプリントをベースにしたホモロゲーションスペシャルのためだった。

The original GTA went on to secure a hat-trick of European Touring Car Championship titles between 1966 and 1968. The subsequent GTAm won again in 1970 and 1971.

More recently, Abarth (the Fiat Group’s in-house competition department) had created a one-off 155 GTA to homologate a racing version for the mid 1990s Super Touring formula. These cars went on to win the British, Italian and Spanish Touring Car Championships.

Although a customer 155 GTA was never produced, that changed with the 156.

The 156 GTA went on to serve as the basis for Alfa Romeo’s European Touring Car Championship campaign from 2002. In the hands of Fabrizio Giovanardi and Gabriele Tarquini, the GTA Super 2000 won the 2002 and 2003 ETCC titles. Prior to this, Giovanardi had secured the 2001 ETCC crown in a 156 D2 (the same model he used to win the ‘98 and ‘99 Italian titles and the 2000 European Super Touring Car Cup).

A GTA version of Alfa Romeo’s entry-level 147 was sold alongside the 156 variant from 2002.

初代GTAは、1966年から1968年にかけて欧州ツーリングカー選手権のハットトリックを達成した。続くGTAmは、1970年と1971年にも優勝している。

最近では、アバルト(フィアットグループの社内競技部門)が、1990年代半ばのスーパーツーリング・フォーミュラのレースバージョンをホモロゲーションするために、ワンオフの155 GTAを製作しました。この車両は、イギリス、イタリア、スペインのツーリングカー選手権を制覇した。

155GTAのカスタマーモデルが生産されることはなかったが、156でその状況は一変した。

156GTAは、2002年からアルファロメオの欧州ツーリングカー選手権のベースとなった。ファブリツィオ・ジョヴァナルディとガブリエーレ・タルキーニの手になるGTAスーパー2000は、2002年と2003年のETCCでタイトルを獲得した。それ以前にも、ジョバナルディは156 D2(98年、99年のイタリア選手権と2000年の欧州スーパーツーリングカー選手権で優勝したのと同じモデル)で2001年のETCC王座を獲得していた。

2002年からは、アルファロメオのエントリーモデルである147のGTA仕様が156と併売されるようになった。

Chassis シャーシ

The 156 GTA was based on a galvanised steel monocoque with a 2595mm wheelbase.

As per the rest of the 156 range, it ran a double wishbone suspension layout up front while the back end used a MacPherson strut, coaxial spring, two transverse links and a longitudinal strut.

However, the GTA was significantly improved thanks to its many weight-saving aluminium components and repositioned rear suspension attachment points. In addition, the ride height was lowered, the springs and dampers were stiffened and thicker anti-roll bars were installed.

The struts and steering links were also uprated and the front lower wishbone beams were reinforced.

A quicker, more responsive power-assisted steering rack used a 1.7 ratio compared to the normal 2.1.

The GTA’s brake system incorporated high performance discs and four-piston calipers from Brembo. The ventilated front discs had a 305mm diameter (compared to 284mm for the standard 2.5 V6) while the solid rears had a 276mm diameter (compared to 251mm).

ABS and Electronic Brakeforce Distribution were fitted as standard.

156GTAは、亜鉛メッキ鋼のモノコックをベースに、2595mmのホイールベースを持つ。

他の156シリーズと同様、フロントはダブルウィッシュボーン式、バックエンドはマクファーソンストラット、同軸スプリング、2本の横リンク、縦ストラットというサスペンションレイアウトを採用していた。 

しかし、GTAでは多くの軽量化されたアルミニウム部品やリアサスペンションの取り付け位置の変更により、大幅な改良が施された。さらに、車高を下げ、スプリングとダンパーの剛性を高め、太いアンチロールバーを取り付けた。

ストラットとステアリングリンクも改良され、フロントロアウィッシュボーンビームが強化された。

パワーアシストステアリングラックのレシオは、通常の2.1に対して1.7となり、よりクイックでレスポンスの良いものとなった。

ブレーキシステムには、ブレンボ製の高性能ディスクと4ピストンキャリパーが採用された。ディスク径はフロントが305mm(標準2.5V6は284mm)、リヤが276mm(同251mm)。

ABSとEBD(Electronic Brakeforce Distribution)が標準装備された。

New 17 x 7.5-inch alloy wheels were used all round and originally came shod with Pirelli tyres.

A 63-litre fuel tank from the standard 156 was located over the rear axle.

17×7.5インチの新型アロイホイールを採用し、当初はピレリ製タイヤを装着していた。

標準の156に搭載されていた63リットルの燃料タンクは、リア・アクスルの上に配置されていた。

Engine / Gearbox

In the engine bay was a front transversely-mounted normally aspirated all-alloy 60° V6 with dual overhead camshafts, four valves per cylinder and wet-sump lubrication. It was the largest iteration of the fabled Giuseppe Busso V6 yet seen.

GTA engines were built by hand at the Maserati Research Centre in Modena and then trucked down to Naples for installation.

Displacement was increased from 2492cc to 3179cc (a gain of 687cc) by enlarging the cylinders bores and extending the stroke. The former went from 88mm to 93mm while the latter went from 68.3mm to 78mm.

The compression ratio was increased from 10.3:1 to 10.5:1 and Bosch Motronic ME7.3.1 replaced the original ME 3.1 system.

The GTA additionally came with a new drive-by-wire throttle.

エンジン/ギアボックス

エンジンルームには、デュアルオーバーヘッドカムシャフト、シリンダーあたり4バルブ、湿式潤滑を備えた全合金製60°V6がフロント横置きで搭載された。このエンジンは、ジュゼッペ・ブッソの伝説的なV6エンジンの中で最も大きなものである。

GTAエンジンはモデナのマセラティ研究センターで手作業で製造され、トラックでナポリに運ばれて搭載された。

シリンダーボアの拡大とストロークの延長により、排気量は2492ccから3179cc(687cc増)に拡大された。シリンダー径は88mmから93mmへ、ストローク径は68.3mmから78mmへと拡大された。

圧縮比は10.3:1から10.5:1へ、システムは従来のME3.1からボッシュ・モトロニックME7.3.1へ変更された。

また、ドライブ・バイ・ワイヤ方式のスロットルも新たに採用された。

The power output leapt from 189bhp at 6300rpm to 247bhp at 6200rpm.

There was also considerably more torque on offer with 221lb-ft at 4800rpm compared to 161lb-ft at 5000rpm.

Alfa Romeo offered a choice of two reinforced six-speed transmissions: a traditional manual (standard) or a semi-automatic Selespeed paddle-shit gearbox (optional).

ASR traction control was standard, but a limited-slip differential was extra.

出力は189bhp/6300rpmから247bhp/6200rpmに跳ね上がりました。

トルクも161lb-ft/5000rpmから221lb-ft/4800rpmと大幅に増加した。

アルファロメオは、伝統的なマニュアル(標準)とセミオートマチックのセレスピード・パドルシットギアボックス(オプション)の2種類の強化された6速トランスミッションを選択することができました。

ASRトラクションコントロールが標準装備されていたが、リミテッドスリップディファレンシャルが追加された。

Bodywork

Among the myriad awards bestowed upon the 156 were a number for its styling; in 1997 the Italian press thought it the most beautiful car in the world.

The 156 was originally designed by Walter de Silva at Alfa Centro Stile. It featured an array of details typical of the marque to include curvaceous fenders, elegantly contoured flanks and a trademark delta-shaped shield.

Classically-styled chrome door handles were fitted at the front while those at the rear were concealed to give a Coupe-like effect.

ボディワーク

156はそのスタイリングで数々の賞を受賞し、1997年にはイタリアの新聞社が「世界で最も美しい車」と評した。

156のデザインは、アルファ・チェントロ・スティレのウォルター・デ・シルバが担当した。曲線の多いフェンダー、優雅な輪郭のサイド、トレードマークのデルタ型シールドなど、このブランドらしいディテールが随所に見られる。

フロントにはクラシカルなクロームメッキのドアハンドルが、リアにはクーペのような隠しハンドルが装着されている。

While the GTA shared its roof, doors, trunk lid and hood with the standard 156, the other panels were brand new.

They included sporty bumpers with deeper, more aggressively-styled aprons.

All four fenders were subtly flared to accommodate the GTA’s bigger wheels.

Down each flank, deep side skirts were vented behind the leading edge of the front door.

Aside from plastic composite bumpers and skirts, the rest of the GTA’s panels were fashioned from steel.

ルーフ、ドア、トランクリッド、ボンネットは標準の156と共通だが、それ以外のパネルは新製である。

バンパーはスポーティに、エプロンはより深く、よりアグレッシブにデザインされた。

4本のフェンダーは、GTAの大径ホイールに合わせ、微妙にフレアしている。 

また、フロントドア前端部には、深いサイドスカートが装着された。

樹脂製のバンパーとスカート以外のパネルは、スチール製である。

Interior

Like the exterior, the 156 cockpit was a mix of traditional elegance and handsome modern design.

The GTA shared the same interior architecture as the rest of the 156 range, but Alfa Romeo added a host of special parts that set their flagship performance variant apart.

To save weight, the dash assembly and front seat frames were fabricated in magnesium.

インテリア

エクステリア同様、156のコックピットも伝統的なエレガンスとハンサムなモダンデザインがミックスされたものである。

GTAのインテリアは他の156シリーズと共通だが、アルファロメオはフラッグシップのパフォーマンスモデルとして、数々の特別なパーツを追加している。

軽量化のため、ダッシュアッセンブリーとフロントシートのフレームはマグネシウムで製作された。

Drilled alloy pedals and heavily bolstered Sports gave a more performance-oriented feel. The storage tray ahead of the custom gear lever was also given a drilled finish.

The two individually cowled instruments directly behind the steering wheel (a rev counter and speedometer) came with alloy bezels. Between them was a digital read out for the onboard computer.

The GTA’s centre console was the same as the rest of the 156 range. Located at the top of the alloy fascia was a fuel gauge, clock and water temperature read out. Underneath was the audio system, the air-conditioning controls and a row of circular switches.

ドリルドアロイペダルや重厚なボルスター付きスポーツが、よりパフォーマンス志向を高めている。また、ギアレバー前方の収納トレイもドリルド加工が施されている。

ステアリングの真後ろに配された2つの計器(レブカウンターとスピードメーター)は、アロイベゼルを採用。その間にオンボードコンピューターのデジタル表示がある。

GTAのセンターコンソールは、他の156シリーズと同じものであった。合金製のフェイシアの上部には、燃料計、時計、水温計が配置されていた。その下にはオーディオ・システム、エアコン・コントロール、そして丸いスイッチ類が並んでいた。

Standard equipment included front and side airbags, air-conditioning, leather upholstery, heated seats, cruise control, electric windows, electric mirrors and a Bose stereo.

フロント&サイドエアバッグ、エアコン、レザーシート、シートヒーター、クルーズコントロール、電動ウインドウ、電動ミラー、BOSEステレオなどが標準装備された。

Options
Customers could choose to equip their car with a range of optional extras to include dual zone climate control, contrast seat centres and door inserts, multi-spoke alloy wheels and the aforementioned Q2 limited-slip differential.

There was also the Selespeed transmission which offered a fully automatic mode or manual shifting via steering wheel-mounted buttons.

オプション

デュアルゾーン・クライメートコントロール、コントラストシートセンター・ドアインサート、マルチスポークアロイホイール、Q2リミテッドスリップディファレンシャルなどのオプションも選択可能でした。

また、セレスピードトランスミッションは、フルオートマチックモードとステアリングホイールに取り付けられたボタンによるマニュアルシフトの2種類が用意された。

Weight / Performance
The GTA Saloon weighed 1410kg and the Sportwagen was 1460kg.

Top speed was electronically limited to 155mph.

The manual gearbox variant had a 0-62mph time of 6.3 seconds. This dropped to 7 seconds for cars equipped with the Selespeed transmission.

車両重量と性能

GTAサルーンの車重は1410kg、スポーツワーゲンの車重は1460kg。

最高速度は電子制御で時速155マイルに制限されていた。

マニュアル・ギアボックス仕様の0-62mphタイムは6.3秒であった。セレスピード・トランスミッション搭載車は7秒に短縮された。

Production Changes

The only production change came in November 2003 when the front discs were enlarged from 305mm to 330mm. New radially-mounted calipers were fitted at the same time.

生産時の変更

2003年11月、フロントディスクが305mmから330mmに大径化された。同時にラジアルマウントの新型キャリパーが装着された。

End of Production

GTA production was stopped in October 2005.

By this time, the 156’s replacement (the 159) was already on sale.

Unfortunately, a 159 GTA was never offered.

156 GTA production totalled 4657 units.

This figure comprised 2984 Saloons (361 with Selespeed) and 1673 Sportwagens (505 with Selespeed).

Text copyright: Supercar Nostalgia
Photo copyright: Alfa Romeo -
https://www.alfaromeo.com

生産終了

2005年10月、GTAの生産は終了した。

このとき、156の後継モデル(159)はすでに販売されていた。

残念ながら、159GTAは発売されなかった。

156GTAの総生産台数は4657台。

その内訳は、サルーン2984台(セレスピード付き361台)、スポーツワゴン1673台(セレスピード付き505台)であった。

本文の著作権 スーパーカーノスタルジア
写真の著作権 アルファロメオ - https://www.alfaromeo.com

引用サイト:https://supercarnostalgia.com/blog/alfa-romeo-156-gta

~DeepLで翻訳しました~

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